Hvorfor handler det alltid om vekt?

Har du lagt merke til hvor mye reklame det til stadighet er på forsiden av vg.nett? I ukeblader, tv-reklamer. Ned i vekt, ned i vekt, ned i vekt. Og i blogger ikke minst. Gjør slik eller sånn, gjør du ikke det, så slutt å syt og klag på manglende framgang. «Hvem ønsker seg vel ikke en sånn mage, eller en slik rumpe? Dra deg på trening!!! Kutt ut sjokolade, ellers har du ingenting å klage over!!!!» Jeg har sett nok av de kommentarene, for å si det sånn. Og de provoserer meg. Greit nok, mange ønsker seg kanskje en sånn mage eller en slik rumpe, men kanskje de ikke ønsker det så inn i hampen at de legger fra seg alt i livet bare for å beintrene som en gal for å komme i nærheten av å se sånn ut. Ned i vekt, sykle, sykle, jogge, jogge, tråkke, tråkke, svette, kave. For noen passer kanskje et slikt liv, for andre ikke. Jeg kan også ønske meg en rutete mage, og en sprettrumpe, og jeg trener mye styrke, men jeg ser fortsatt ikke noen ruter i magen. De ligger sikkert bak fettet, men de ses ikke. Rumpa vil jeg heller kalle stor framfor spretten.

Jeg for min del liker å trene mye, og bruker mye tid på det. Og den syke delen av meg skulle veldig gjerne ha gått ned 10 kg, men da ville også muskler ha blitt borte, det jeg har jobbet for å fått. Jeg kunne sikkert ha gått ned i vekt, om jeg kuttet litt mat her, og litt mat der. Trent mer kondisjon, og mindre styrke. Gjør jeg det? Nei. Jeg må spise den mengden jeg gjør nå, for å unngå å trigge sykdommen, og fordi jeg trener så mye som jeg gjør. På grunn av knærne må jeg være veldig forsiktig med kardiotrening. Jeg kan sykle litt, men ikke på den måten jeg helst vil sykle. Jeg elsker spinning, men jeg må være forsiktig med å tråkke for tungt, og å stå for mye. Når jeg først setter meg på sykkelen, så er det nettopp det jeg gjør,tråkker på. Med den konsekvensen av knærne blir verre.

Jeg er enig i at det kan være en fordel å kutte ut junkfood, cola og den daglige sjokoladen om man skal ned i vekt. Og at man bør bevege seg litt. Helt klart. Men ikke alle former for trening passer for alle. Trening skal være gøy, og ikke alle synes det er gøy med styrke, ikke alle synes det er gøy å sykle, og hva det enn måtte være. Det er lov til å ønske seg en slik eller sånn kropp, uten at man nødvendigvis går inn for å få det. Dessuten må vi huske på at alle er skapt ulikt, og ikke alle kan få «drømmekroppen» Jeg synes også det er viktig å ta i betraktning at ikke alle har samme mål for treningen som akkurat deg. La nå folk få trene som de vil, la nå folk få ha drømmer og ønsker. La nå folk få spise den sjokoladen etter treningsøkta fordi de føler at nå fortjener de den. Selv om ikke du tenker sånn, så kan det jo hende at andre dont give a shit. After all, en treningsøkt er bedre enn ingen, en time er bedre enn ingenting, hva du trener må være noe som fenger deg, ikke hva andre måtte mene og synes.

Kanskje vil mange sitte igjen med dårlig samvittighet over de forsøkene de gjør, fordi andre mener at en sånn måte å gjøre det ikke holder mål, at det nesten er poengløst å dra på trening om man bare skal tråkke på ellipsemaskina eller gå på tredemølla. PASS PÅ DEG SELV, MIND YOUR OWN BUSINESS, OG LA ANDRE FÅ GJØRE HVA DE VIL. Spør de om råd, så gi dem noe som kan være oppnåelig for dem, utifra fysikken de har, og har kostholdet de har, og ikke minst, muligheten de har tilgjengelig til å få trent. Jada, man får tid til det man vil, men har du ikke selv en familie med barn, så kan du heller ikke vite hva de faktisk har tid til eller ei.

Jeg vet at jeg skrev en lignende innlegg for ikke så lenge siden, but I dont give a shit either. En god ting kan ikke sies ofte nok, eller hur? Jeg blir bare så oppgitt over at alt skal handle om vekt hvor enn man snur seg. Sånn, da fikk jeg blåst ut min mening dette temaet en gang til. Hva du mener er helt opp til deg…

39 tanker på “Hvorfor handler det alltid om vekt?

  1. Likte denne setnongen utrolig godt: «Jeg må spise den mengden jeg gjør nå, for å unngå å trigge sykdommen». Takk for at du satte ord på det jeg har strevet med å sette ord på så lenge:):)

  2. Det er så sant!! Helt enig:) herlig å høre at du ser så realistisk på din egen trening også, iforhold til mat og skader! klem 🙂

  3. Er så enig! Selv om mange kan ha godt av en livstilsendring med sunnere mat og mer aktivitet, så blir det helt feil fokus når det nesten bare er vekt(og utseende) det er snakk om! «Frisk» eller «sterk» er ord som heller burde bli brukt og som er tusen ganger viktigere enn vekta!

  4. Dette traff midt i blinken for meg!! Er også frustrert over alt slankefokuset rundt om i medier og blant folk generelt.
    Godt å høre fornuften din sin stemme i dette innlegget,du gjør det som er riktig for deg,selv om du også kunne tenkt deg å gjøre ting som hadde trigget sykdom.Sterkt 🙂
    Har vært på trening i dag,ikke vært mye bevegelse på meg siste to uker. Skal ikke mye til før jeg blir svett,og i manges øyne ville nok min treningsøkt ikke vært så stort. Men for meg er det faktisk det! Er glad jeg klarer noe i det hele tatt! Og at jeg klarer å unngå pushe grensene mine for mye. Vet jo godt at jeg må betale med utmattelse flere dager i etterkant om jeg gjør for mye. Vi er alle på ulike steder,og det er så leit og ødeleggende å sammenligne seg med andre.
    Sitter med kaffe og en sjokoladebit nå,faktisk 😉 det er også stort,at jeg kan unne meg det. Vil ikke leve asketisk,for meg blir det feil. ❤

  5. Kan jo ha noe med at VG nett eier Vektklubb og at det er den nest største inntektskilden til VG etter annonseinntektene?

    Det er en befolkning med overvektige personer hvor eneste trimm er spaserturen fra døre til bilen og hvor vi spiser usunn mat fordi det er enkelt. Vi er ikke dumme, men går lett på å kjøpe slankesåper og andre rare ting som lover at vi slipper å trene. Jeg går på lavkarbo for å holde vekten med mitt aktivitetsnivå. Med vanlig mat går jeg opp opp opp til det punktet hvor jeg føler det ekkelt når jeg går og da går jeg enda mindre. For somme som oss vil jeg si en hvilken som helst retning mot et slankere jeg, enten i form av diett eller trening, forlenger livet og forbedrer helsa og er absolutt å anbefale. Ikke alle har problemer med at de har trent på seg muskler og at det er grunnen til høyere enn gjennomsnittlig vekt. De aller fleste har for mye fett og er mye nermere grava enn det du noen gang kommer til å være.

    • For det første er det tragisk om det er vg’s nest største inntektskilde, og for det andre, så sier det jo tydelig hvor stor fokus det faktisk er på kropp og vekt, og akkurat det er poenget i innlegget mitt. Som jeg også skriver, (har du lest hele?) så sier jeg at det kan være lurt å kutte ut junkfood, sjokolade hver dag, og cola. For å nevne NOE. Jeg skriver også at det kan være lurt å endre på kostholdet, og å være fysisk aktiv. POENGET med innlegget her, er at det er et altfor stort fokus på vektnedgang, over alt. Jeg skjønner at folk som er overvektige sluker til deg alt av tips som man kan finne overalt, tro meg, som spiseforstyrret så gjorde (og til dels gjør) jeg det også. Man blir jo påvirket, og ofte, lurt oppi stryn. Det jeg mener her, er at fokuset på å være sunn er bra, men det trenger ikke nødvendigvis bety å gå ned i vekt for alle og enhver. Mange sliter med å føle seg god nok som de er, uansett vekt. Hva med å fokusere på en sunn livsstil? Ikke nødvendigvis gå ned i vekt?
      Og til den usaklige avslutningen av kommentaren din: alle skal vi dø en dag, og jeg er vel like nærmer som alle og enhver andre. Og hva vet du om hvor nærme jeg har vært? Kjenner du min fulle historie? Jeg deler ikke alt her vettu 😉

  6. Dette er f*en så sant! Virkelig, her traff du spikeren. Jeg tror ikke alle tenker på at man må finne ut hva som passer for en selv, basert på egne mål. Hear, hear, har ikke noe mer å tilføre 😉

  7. Spot on Laila 🙂 Dette er et tema som både engasjerer og provoserer og det med rette- vekt er et problem uavhengig av størrelse!
    Problemet med media i dag er at det er nesten viktigere å være slank/tynn enn å være sunn og da blir hele opplegget fullstendig selvmotsigenede synes nå jeg. Når det kommer til helsefare er det like aktuelt uansett på hvilken side vektnålen peker. Ja- overvekt og fedme er skadelig, men det samme gjelder oxo enten om det er undervekt eller normalvekt. Anoreksi og bulimi er en MEGA-belastning for bl.a hjertet samt andre organer i kroppen. Det er desverre slik i dagens samfunn at helsefokuset biter seg selv i halen er blir en forsterkende faktor for både spiseforstyrrelser og depresjoner. Jeg er helt enig i at man heller burde fokusere på trivsel og helse i stedet for BARE vektnedgang nettopp fordi folk er forsjellige og har ulike behov.

    • Nettopp…en skulle jo tro at det viktigste var å ha god helse. Altså, mange trenger envektnedgang for å ha god helse, men det er ikke dermed sagt at alle bør gå ned i vekt..

  8. Er det noen som har sprettrumpe, så er det du! Enn når folk ser på deg, og tenker at » skulle ønske at jeg hadde sånn kropp»? Ser ikke helt bort fra at dette er realiteten. Det er ikke vanskelig å se at hey, her er det ei jente som trener. Som har bygd på seg mye muskler på relativt kort tid, må man si. Og som er i god form. Det ser ut som at du har lett for å trene/bygge på deg muskler. Her spiller nok treningsviljen din og sannsynligvis all treningen du har fra tidligere en viss rolle. Du liker å trene, og det er er naturlig nok en fordel.

    Jeg tror ikke det er så mange som vet og kan så mye om seg selv, som du gjør Laipai. Hvilke mekanismer som rår, og spiller inn.Mitt inntrykk er dog at du ser på deg selv slik som djevelen leser bibelen. På verst tenkelig måte, liksom. Der andre ser ei veltrent kjekk jente, med masse glimt i øye ser du kanskje noe helt annet.
    Stå på, Laila. Jeg tror du er inne på rett spor i forhold til noen av de siste beslutningene du har tatt, med å åpne opp litt for det som det som har demt opp så lenge. Det venter et godt og (litt) befriende besøk på Modum. Det håper i alle fall jeg. Ønsker deg alt godt. 🙂

    • Whuuaaat, har du sett rumpa mi?? Iiiikkkk. Det er ikke en sprettrumpe ennå altså..Og du kommer med en god beskrivelse der altså, haha. Som djevelen som leser bibelen, måtte le. Tusen takk for fine ord 🙂

  9. He he, ja. Jeg har sett sprettrumpa di. Faktisk lett å legge merke til, litt sånn blikkfang hvis du skjønner meg. Du er fin. Litt rart det der, ei formfull veltrent jenterumpe blir lett lagt merke til av både gutter og jenter. Med tilhørende misunnelse 🙂
    Det at djevelen tolker bibelen på verst tenkelig måte er egentlig ikke humor. Ikke sarkasme eller ironi heller. For ditt tilfelle mente jeg det kanskje berører noe mere fundamentalt mht. selvbilde. Det var en hentydning i den retningen jeg mente. Metafor vet du. Du ser deg selv helt anderledes enn hvordan jeg og resten av verden ser deg. Dette kan være vanskelig å ta innover seg. Du synes ikke noe videre om deg selv, mens nærmiljøet ditt synes du er digg. For din del spiller det sikkert ikke noen kasserolle hva andre mener, du vurderer deg selv ut i fra det DU synes er gjeldende og relevant.
    Vel, jeg har knota mye mere på tastaturet til deg enn jeg opprinnelig tenkte. Jeg bør la det bli med dette.
    Ellers er det jeg (og mange andre) som skal takke. Mye underholdning i ordvalgene dine men samtidig underliggende alvor som blir holdt litt under overflaten. Men som likevel er der. Du skulle hatt en klem. En stor inderlig en. Eller flere. 🙂

    • Jeg er fullstendig klar over at jeg ser på meg selv på en helt annen måte enn andre, det er vel sånn for mange som sliter..dårlig selvbilde/selvtillit, føler seg mindreverdig, lite attraktiv osv osv i det uendelige. Har også pratet litt med behandleren min om dette med at det sikkert andre som misunner meg min kropp, men som du sier, det går liksom ikke inn, fordi jeg sammenligner meg selv med hvordan jeg var før, med en lavere vekt..see?
      Jeg synes det er hyggelig med lange kommentarer jeg altså 😉 Alvor og humor er det jeg vil ha fram her også, har jo selvironi og galgenhumor oppi det hele, heldigvis 🙂 Klem? Ja takk. Tar alltid imot klemmer 🙂

Legg igjen en kommentar