I tannlegestolen.

Jeg så med skrekk på tannlegetimen jeg skulle ha i går. i 2 1/2 uker har jeg gått og gruet meg for å begynne jobben med å fikse på fortennene. Slitte, nesten gjennomsiktige tenner etter 17 år med oppkast. Porøse tenner hvor flere biter har ramlet ut, misfarvede tenner. Jeg har i alle år, helt siden barneskolen, hatt tannlegeskrekk. Barnetannlegen jeg hadde var rett og slett fæl.  Beryktet, og det var flere som ikke likte han. Mamma fikk nok etterhvert, og fikk byttet tannlege til meg, noe som gjorde det litt bedre, uten at tannlegeskrekken forsvant av den grunn. Jeg har de siste 12 årene hatt flere store runder med tannlegetimer. Jeg har trekt flere tenner, hatt en god del rotfyllinger, og selvsagt hatt masse hull. Den behandlingen jeg er i gang med nå, her i Molde, er den mest omfattende. Jeg har alt trekt 3 tenner, og må trekke ut en rot som står igjen, tannen knekte, og er borte. Jeg har et par rotfyllinger, og må mest sannsynlig ta en til. Jeg må ha bro på begge sider nede, og har fortsatt en del hull som må fikses. Nå var det fortennene som stod for tur.

Tannlegen beroliget meg sist jeg var der, med at det som skulle gjøres ikke kom til å være så ille. Det kom selvsagt til å bli litt ubehagelig med bedøvelsen. Jeg har sprøyteskrekk i tillegg…Jeg var riktignok rolig da jeg satte meg ned, og tenkte bare, jaja, om noen timer er det verste over. Bedøvelsen var ubehagelig. I tannkjøttet, rett under nesen…det kom noen tårer trillende, i det sprøyta traff noen ømfintlige nerver. Han satte vel 4 sprøyter, og det føltes etterhvert ut som halve ansiktet eksploderte. Jeg følte at overleppa var så stor at den opptok plass i halve trynet alene. Assistenten forsikret meg om at leppen ikke var opphovnet i det hele tatt. Det visste jeg jo, men det føltes sånn. Nå var oppgaven sånn at han skulle borre ned alle 4 tennene, sånn at det kun stod igjen noen stubber der. Selve borringen gikk fint, jeg kjente ikke noe, men jeg trodde jeg skulle miste hørselen helt, fy faen for et lydnivå. Jeg vurderte å spørre om hørselvern, men jeg lukket øynene istedenfor. Ikke at lyden forsvant, men jeg knep sammen og holdt ut.

Nakken holdt på å knekke, og jeg trodde kjeven skulle gå ut av ledd. Å ligge der i 2 timer, med kjeften på vidt gap var slitsomt. Jeg fikk heldigvis litt pause innimellom, sånn at jeg kunne spytte, skylle kjften, vri på nakken, og klappe igjen nebbet. Ikke nok med at han stakk sprøyter og borret, men jeg tok 3 ulike tannavtrykk, med 3 ulike guggegreier jeg måtte sette tennene i. En hvit, en oransj og en lilla. Ingen av dem smakte videre godt. I tillegg kom selvsagt blodet. Mot slutten så skulle han bare legge tråd rundt stubbene før han tok en ny avstøpning, sånn at nye tenner kan ordnes. Det var faktisk det mest smertefulle av alt i dag. Da han tok tråd rundt tennene, og brukte den derre prikegreia og stakk den godt inn i tannkjøttet. Fy faen, det var smerte assa. Jeg fokuserte hele tiden på at det finnes verre smerte enn det der, og at det kom til å bli bedre utover dagen, men det var et helvete når det stod på. Da begynte hodepinen å komme, og etter voldtekten av tennene, så begynte flere tenner å verke. Jeg var helt ødelagt. Klarte knapt å gape eller røre meg. Tannlegen ble overrasket da den biten der gjorde vondt, og at han burde satt en ny bedøvelse, men da var det jo over. Helt til slutt ble det tatt enda en ny liten avstøpning, som han tok ut og pusset. Det ble da min midlertidige løsning fram til porselenløsningen kommer. Da timen var over måtte jeg spørre om han hadde smertestillende, men de var selvsagt tom, så han skrev ut en resept til meg.

Tung i hodet, sår i kjeften, sliten og slapp så kom jeg meg bort til kjøpesenteret, inn på apoteket og få smertestillende. Fikk samtidig kjøpt med meg noen næringsdrikker, kunne jo ikke tygge på noen timer. Inntaket ble ikke fullverdig i går, det tok en del timer fra jeg spiste lunsj til jeg igjen kunne spise. Men det gikk greit, småspiste litt ekstra på kvelden, så det ble ikke så langt unna der jeg burde ligge. Da jeg kom hjem hadde jeg fått brev i posten om pakke. Ååååh, paaakke!!! Jeg visste at den var på vei da, men det ble jo ikke mindre gøy av den grunn. Så etter å ha hvilt noen timer, så gikk jeg ned for å hente den da.

Bildet er malt av ingen ringere enn kjekke Rolf. Jeg elsker bildet ♥ Fikk velge farvene selv, så ventet bare spent på utfallet.

Fikk også med et brev, og jeg vil gjerne ta med noe av det han skrev i det : «Bildet symboliserer veien ut av kaoset. Det er malt med tanke på hvordan jeg opplever din kamp, etter å ha fulgt deg på bloggen din. Faktisk har en kunstner sett bildet, og mener det er det beste jeg har malt til nå. Håper du liker det.» Liker det er et altfor svakt ord, jeg elsker det! Igjen, tusen tusen takk Rolf. Jeg har plassert det strategisk, sånn at jeg hele tiden ser det når jeg sitter her i godstolen. Its perfect.

Aiaiai, nå er innlegget her langt og lengre enn langt allerede, men kan jo ikke avslutte det uten å ha tatt med noen nøkkelord fra søkemotor. Så her kommer noen av siste ukes ville søk.

Påske kylling – jasså, har han begynt å luske rundt hjørnene alt?

Okse på kjøpesenter – han er sikkert på utkikk etter påskekyllingen, den har vel stukket av fra bondegården.

Rare busser som skal til helvete – timeekspressen mellom Molde og Oslo? Det er hvertfall et helvete å sitte på buss så langt…

Spise surt – Innimellom er det litt surt å spise ja, men jeg vet at det bare er spiseforstyrrelsen som kauker.

kaos oppi hodet? – Aldri vært borti…

overspisning på telekort – surt å spise..

ikke dytt jeg har en yoghurt i ryggsekken – jeg kan godt spise den, så kan jeg vente med å dytte deg.

tett i ørene verre i høyden – er det en smittsomt sykdom?

Ømt og sårt å tygge med gebiss oppe – det er godt mulig, håper jeg slipper gebiss altså..

dør matte – tviler sterkt på at matte noen gang vil dø ut, selv om jeg synes det er døden med matte..

jeg hente meg – Åh? Har du stukket av?

Det var alt jeg gadd å ta med denne gangen. Når dette publiseres er jeg på jobb, og er grisetrøtt, jeg bare vet det. Men slutter tidlig, siden jeg har tidligvakt i dag. Senere blir det selvsagt en treningsøkt før jeg tar helg. Gleder meg. Ønsker dere alle en finfin fredag.

Tusen takk for tilbakemeldinger på gårsdagens innlegg folkens, setter stor pris på dere.

11 thoughts on “I tannlegestolen.

  1. Du er tøff altså! Har vært igjennom en del trøblete rotfyllinger…(rotfylt 5 ganger). Hvor jeg lå og gapte 2,5 timer sammenhengende og jeg som sliter med kjeven fra før 😛 En gang hadde jeg en bylle som måtte snittes opp fordi det var ikke vits å sette bedøvelse i verket så ble d gjort uten bedøvelse.. det var vondt det! 😛
    Har aldri borra i fortennene så den sprøyta der må være VOND… sykt tøff er du!! 🙂

  2. Huffameien tenner er noe herk sier bare jeg. Håper du kommer greit igjennom det hele. Ønsker deg en god helg 🙂

  3. Gawd, som du så fint sier;) høres ut som den grufulle økta eg også hadde med tannlegen i høst…grøsse!! Bra maleri ja:)
    God helg ❤

  4. Herregud, det hørtes ut som en grusom dag. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk selv, synes det er helt for jævlig. Da jeg sluttet å få årlige innkallinger så sluttet jeg å gå til tannlegen, så da jeg måtte dit i fjor på grunn av visdomstenner (som gjorde så vondt at jeg trodde jeg skulle dø) så var det tre år siden sist. Da hadde jeg hull i fem tenner, og måtte fjerne alle visdomstennene (trekke to og operere ut to). Det ble en del tannlegebesøk med andre ord, og siden jeg fortalte hvor redd jeg var (og de så det, jeg lå jo bare og grein i stolen), tok de heldigvis hensyn. Jeg er fortsatt ikke så veldig gira på å gå til tannlegen, men skrekken har i alle fall ikke blitt større etter besøkene i fjor vår!

  5. Been there, done that… Så jeg VET hva du snakker om. Ja, det er et rent helvete denne prosessen med så mange sprøyter, ned filing av tenner, tannavtrykk, og det hele. For ikke å snakke om ventetiden fra det du nå har vært i gjennom til du får kronene dine på plass. Dette er dessverre en av mange bakdeler med en spiseforstyrrelse.. Og det ironiske er at vi faktisk har forårsaket det selv 😦 Og det er akkurat dette jeg mener er en av alle konsekvenser som sykdommen vår fører til.
    MEN du skal vite at når du først får kronene (dine nye tenner) på plass så kommer du til å være veldig fornøyd. Ja, jeg tenker ikke bare på utseende, men på at isingen blir borte. Og det er helt sykt herlig!!
    Så håper formen er bedre og at du klarer å slappe av i helgen med det vakre bildet du nå har fått!! Veldig flott og sterkt bilde som sier mye.

    Forresten før du skal sette inn kronene så se deg selv i speilet. Du kommer til å dø (IKKE bokstavlig) av hvordan du ser ut med bare stubbene mens du smiler…haha Det synet glemmer jeg aldri 😉

    Svar: Ja, jeg har faktisk kommet mye lengre i den delen ved å klare å vise mer følelser i behandlinger. Så det er jo et STORT skritt i riktig retning!
    Takk det samme vakre 🙂
    Klem ♥

    Svar: Ja, jeg har faktisk kommet mye lengre i den delen ved å klare å vise mer følelser i behandlinger. Så det er jo et STORT skritt i riktig retning!
    Takk det samme vakre 🙂
    Klem ♥

    • Jeg kikka i en sånn skjerm som tannlegen har rett over stolen…så ikke brau t for å si det sånn…men nå ser det ok ut da, og så håper jeg det vil se enda bedre ut når jeg får den permanente løsning…

  6. åå jeg føler så mye med deg vennen.jeg har også vært til tannlegen og det blir mange turer fremover nå.
    hersens jæææævla bulimi sier nå jeg:S
    sender over mange klemmer til deg søta!
    ps:så leste jeg og hørte lydklippet ditt fra tanker fra post 4 eller va det nå het.jeg hylskreik.du rører meg virkelig vennen
    håper helgen her er snill med deg<3

  7. Åh, du er så mooodig. Tannlegen- skrekkens kabinett. Burde vært der selv for leengst kjenner jeg, men utsetter og utsetter… uffameg… Du er tøff som hopper i det på tross av tannlegeskrekken. ❤

Legg igjen en kommentar

