Er det skadelig for hjertet hvis man kaster opp flere ganger daglig?

«Hvis man kaster opp en gang i uken eller mer, kan det oppstå forstyrrelser i saltbalansen (natrium-kaliumbalansen) i kroppen. Dette kan gi ledningsforstyrrelser i hjertet, og i ytterste konsekvens en hjertestans. Hjertet er det organet i kroppen som lider mest ved en langvarig spiseforstyrrelse.
2/3 av de som dør av bulimi dør av komplikasjoner på grunn av kaliummangel. Kaliummangel, også kjent som hypokalemi, er en tilstand der kroppen opererer med en lav mengde kalium. Denne mangel kan lages av en rekke ulike faktorer.»

 

Googled

«Manglende inntak av næring og væske,hyppig oppkast og misbruk av avføringsmidler eller vanndrivende medisiner vil føre til endring i elektrolyttene.Elektrolytter er kroppens salter som spiller en sentral rolle i syre-og base – og væskebalansen. Symptomene kan bli særlig markante ved kombinasjonen av oppkast og medikamentmisbruk. Av det mer vanlige er mangel på kalium-hypokalemi“   (Kilde: Finn Skårderud,Sterk/svak,2000)

 

Also googled

 

Så ja,det kan være skadelig for hjertet å kaste opp flere ganger daglig. Det jobber under hardt press,ikke bare på grunn av kaliummangel,men det å kaste opp i seg selv er en belastning for hjertet. Jeg hadde for noen år siden enkelte episoder hvor jeg slet litt med hjertearytmi,og det var ikke akkurat så veldig behagelig. Det føles som at hjertet gjør et ekstra hopp,eller eventuelt hopper over et hopp. Urytmisk hjertebank. Jeg hadde på det verste flere dager i strekk hvor jeg hadde ujevn hjerterytme,enkelte ganger var det kun snakk om enkelt episoder enkelte dager. Jeg tok det opp med legen min,men han sa at det nødvendigvis ikke trengte å ha noe med spiseforstyrrelsen min å gjøre. Noe jeg var,og er,veldig uenig i. Kroppen min har alltid vært sterk fysisk,jeg har aldri slitt med noe på andre måter enn bulimien som skulle tilsi at hjertet skulle begynne å løpe løpsk. Jeg kasta mye opp den gangen også,men faktisk i mindre grad enn det jeg gjør nå.

 

Utrolig nok så har jeg ikke hatt problemer med hjertet på den måten på mange år,men av og til så kjenner jeg noe i hjertet,men det er vanskelig å beskrive hvordan det føles. Kanskje som at det stopper opp i noen sekunder? Ganske ubehagelig hvertfall,men det er ikke samme type arytmi som jeg hadde den gang. Det er ikke spesielle situasjoner som trigger det fram,for det kan komme når jeg trener og om jeg sitter rolig. Det bare kommer. Jeg får også veldig til hjertebank etter at jeg har kastet opp,nettopp fordi det er en sånn belastning for hjertet også når jeg står og brekker meg flere ganger daglig. Kanskje er det litt vanskelig å få kastet opp alt sammen enkelte ganger (kommer an på hva jeg spiser,for alt er selvsagt ikke like enkelt å få opp igjen),og da blir det til at jeg brekker meg og brekker meg,om og om igjen. Det tar på. Hjertet får rundjuling.

For å oppsummere kjapt og brutalt : hypokalemi kan føre til —> hjertearytmi som i sin tur kan føre til—-> hjertestans. I verste fall.

 

30 tanker på “Er det skadelig for hjertet hvis man kaster opp flere ganger daglig?

  1. Sliter med hjertet mitt hver dag. Har hypokalmi, men tror det er noe annet også. Det har kommet senest det siste året bare. Føles som jeg er ute og har løpt ei mil etter hver oppkastepisode. Gir seg ikke før etter en halvtime etter jeg har kasta opp. Har også det som føles ut som artrieflimmer hver dag og uregelmessig puls. Blir ikke tatt på alvor av legen som mener det bare er angst. Angst får jeg av hjertet. Dødsangst rett og slett. Vet ikke om du så dokumentaren i går om han som mista mora til bulimien pga hjertefeil. It scared me to death :/

    • Skummelt Maria,not good 😦 Og legen burde virkelig tatt deg på alvor,man burde ikke tatt så lett på det. Nei,har ikke bliss her,så fikk dessverre ikke sett den dokumentaren..

  2. Det er slike innlegg som får meg til å tenke, «stopp! ikke gjør dette mot deg selv!» det er skremmende fakta og redselen kommer over at det skal skje, det du beskriver, for det ønsker jeg ikke for deg, eller noen andre.. Jeg håper bare at slike innlegg kan virke avskrekkende for de som kanskje står på kanten av en spiseforstyrrelse, kanskje det kan få dem til å snu i tide, før de blir for avhengig.. Jeg har henvist en niese av meg inn hit forresten. Håper litt hun leser akkurat dette.. *grøss*
    <3<3<3

    • Hadde det bare vært så enkelt som bare å stoppe..men man tenker liksom ikke helt over det heller,selv om man vet konsekvensene av det..
      Håper det kan virke avskrekkende ja.

  3. Nok en viktig ting å ta opp ja.
    Tror ikke egentlig det er så mange som skjønner hvor farlig det egentlig er. I hvertfall tok det laaang tid før jeg skjønte det selv og da hadde det allrede gått altfor langt.
    Det kan høres ut som om en driver med skremslespropaganda for det er så ufattelig vanskelig å skjønne omfanget av dette (gjerne spesielt for den som er inni det). Men man kan jo bare håpe at det setter i gang noen tanker i det minste.

    Tusen takk Laila 🙂

  4. Jeg finner stadig opplysninger om at det jeg driver med ikke er noe bra, men jeg klarer liksom ikke å ta det til meg… «Det skjer ikke meg, men om det skjer gjør det liksom ingenting»…

  5. Tenk på dette.. Det er sykt at vi ikke klarer å bruke den fornuftige delen av oss til å la være å gjøre så destruktive handlinger, vi gjør ikke annet enn å kjøre kroppen ned og som du skriver, hjertet får virkelig lide under dette. – Du skrev at legen din var uenig i at det ikke hadde noe med spiseforstyrrelsen å gjøre når du følte at hjertet «hoppet» over noen slag. Nå skal jeg ikke si for sikkert, og det er ikke sikkert det var sånn for deg i det heletatt, men jeg har opplevd lignende. At det hopper over. Jeg var innlagt når det var sånn og fikk det undersøkt da de merket at hjertet mitt slo ekstra slag. Jeg tok også ultralyd av hjertet men da var det borte. Det kom og gikk og de mente i alle fall at det skyldtes spiseforstyrrelsen, for lite næring igjen til kroppen samt enormt stress.

    • Jeg tok også en undersøkelse hos legen min en gang,men som med deg,så var det selvsagt ikke så ille da…hadde bare litt høye hjertefrekvens,men ingenting galt…så jatta…

  6. Stakkars hjertet ditt vennen 😦 Håper så inderlig at du vil få god hjelp på modum og at du vil få det mye bedre med deg selv og i forhold til sf, på/av oppholdet der.

    Det har jeg hatt og noen ganger(!) Et hjerte som løper løpsk eller hopper over noen slag. Men jeg kaster ikke opp så mye, og har alltid ok blogprøver(vet ikke om man kan se forstyrrelser i saltbalansen der?), så jeg har ikke satt det i sammenheng med oppkast, men det er jo godt mulig. Også misbruker jeg medikamenter litt.. Skummelt 😮

    Takk for at du skriver sånne opplysende innlegg, og med egen erfaring.

    • Hjertet mitt har det bra nå da,dette her var for noen år siden,skjønt den høye hjertebanken etter oppkast er jo der selvsagt. Når man kaster opp og mister kalium så er det jo det som kalles å ha hypokalemi,og det blir jo gjerne utløst av forstyrrelser i saltbalansen…

  7. sv; Veldig godt sagt det du sier der! Ja, det er helt uvirkelig, men jeg er garantert at det kommer til å skje noe!!!

    Men jeg håper inderlig at jeg tar feil!!!!!

  8. ooooi…skummelt Laila.
    krysser fingrer og tær for at du aldri får problemer med hverken beinskjørhet eller hjertet.
    Vil ha deg frisk som en fisk 🙂

  9. Ja det er skummelt med spiseforstyrrelser hva det gjør med kroppen. Det er ingen spøk, nei!

  10. Har periodevis har vondt i hjerte, som et trykk. Syns det er det skumleste stedet å få vondt. Heldigvis ikke vært noe galt.

    Men har faktisk slitt med ubalanse i saltbalansen… Jogget og trente 2+ timer hver dag, ute i 20-30 grader, drakk MYE og spiste lite og aldri salt. Det var som om kroppen var tom for salt, svetten som kom luktet ikke og svetten rant ut av meg hele tiden og alt jeg drakk gikk rett igjennom. For meg har svette/temp./trening mer å si enn oppkast når det gjelder saltet i kroppen.

    Håper stabilisering av inntak og minimalt med oppkast kan reversere alt hos deg ❤ Kan komplikasjoner i forhold til hjerte bli irreversible? Dette kan je glite om merker, aldri slitt med hjerte selv og ikke lest noe om det.

    Ha en fantastisk flott og god helg 🙂 Hva er planene dine?

    • Dette med hjertet utløser seg jo kun når man sliter med hypokalemi da,og det skjer jo ved lavt inntakk av kalium. Får du i deg tilstrekkelig med det,så vil jo ikke hjertet reagere sånn vil jeg tro.
      Null planer i helga,er hos foreldrene mine,så blir veldig stille og rolig. God helg til deg også 🙂

  11. Som Sophia sier, så kan dette holdes mere i sjakk med en halv liter med farris (vanlig) pr dag… Da må man jo selvfølgelig beholde farrisen…

    Det merkelige er at hvis du har Anorexia og får for mye kalium, gir dette lammelser og spasmer i hele kroppen, å kan føre til døden… Jeg får det av og til, å det er ekkelt, men jeg vet jo hva det er…

    Så det er like ille begge veier (på en måte)

    For de som ikke har dette, eller har hatt det, så kan man kjenne på den følelsen med å ta 2 doser brikanyl/ventoline… Hvis man ikke har astma, har fått fortalt av legene at det gir samme bivirkningene…!

    • Ja,hjertet vil ha problemer ved anoreksi også,fordi når man slanker seg,så slankes også hjertet. Og kroppen jobber jo hardt for å holde seg i live ved lav kroppsvekt,og musklene svekkes jo i takt med vekttapet. Og hjertet er jo en muskel..så ja,sier seg nesten selv. Kind of..

  12. Det er så skummelt å tenke på dette. Vet jeg så et bilde på en blogg en gang, av en jente som hadde dødd av bulimi…..indre blødninger ….jenta hang død og blå over doen…….

    Noen ganger når jeg selv henger over do og sliter med å kaste opp kommer slike bilder opp….og ting som du skriver om……

    Da får jeg kjempeangst. Jeg vil jo ikke dø! Jeg vil bare slippe angsten maten gir meg…jeg vil bli medre…..ja, hva faaen er det jeg vil egentlig…..

    Alikelvel kaster jeg opp…gang på gang….og putter i meg avførende piller……daglig…….

    Jeg kan også få skikkelig hjertebank etter en skikkelig oppkastskylling……eller ved oppkast etterfulgt av høy aktivitet…….. Dette gjør meg livredd. >Jeg vil ikke dø…….

    Så bra laila at du setter fokus på dette. Selv om det nok for en som meg ikke forandrer meg her og nå, så er det jo npe som ligger i bakhodet. Og det er viktig å ta det frem………..

    • Når man står midt oppi det så tenker man liksom ikke så langt,og til tross for at dette er store fare vi utsetter oss for,så er det jo ikke sånn at man blir frisk i en fei om man prøver heller..skjønt det burde jo være motivasjon for å bli frisk..

Legg igjen en kommentar