Benskjørhet

Osteoporose, benskjørhet eller for lav benmasse, er en risikofaktor for brudd og defineres som en systemisk skjelettsykdom. Den kjennetegnes ved redusert knokkelstyrke på grunn av redusert bentetthet (BMD= Bone Mineral Density). WHO’s operasjonelle definisjon på osteoporose er en benmasse 2,5 standardavvik eller mer under gjennomsnittet for friske, unge, voksne kvinner (T-score ≤÷2,5).

Pasienter med osteoporose vil fungere normalt helt til de får brudd(etablert osteoporose). Siden tilstanden øker faren for brudd skal det mye mindre av slag og fall til for å få et brudd. Det kan være smertefullt å ha flere brudd som tilheles langsomt på grunn av lite kalsium i skjelettet. Det er først og fremst kvinner som rammes av osteoporose. Normalt er en kvinnes skjelett på sitt sterkeste rundt 25-35 års alder

Bentetthetsmålingen utføres i en Dexa helkroppscanner som raskt påviser eventuell benskjørhet (osteoporose)»  (Kilde: wikipedia)

Noen årsaker til at man kan utvikle osteoporose kan bl.a være: undervekt,anoreksi,mangel på mosjon,mangel på kalsium og vitamin-D.

Hvor hyppig er beinskjørhet/ osteoporose?

Cirka 250.000 kvinner og 50.000 menn har beinskjørhet i større eller mindre grad.

Hyppigheten øker med alderen.

50% av alle kvinner over 80 år har beinskjørhet

Hva er symptomene på beinskjørhet/ osteoporose? Symptomer

Beinskjørhet i seg selv gir ingen symptomer.

Det som gir symptomer er når man får brudd etter fall eller traume samtidig med man har beinskjørhet.

De hyppigste brudd hos personer med beinskjørhet er:

  • Brudd på lårbenshalsen
  • Brudd på underarmsknokkel
  • Brudd på ryggsøljen (”sammenfall i ryggen”)

De som har en BMI på under 21 er i en «risikogruppe»

Hvordan kan jeg selv forebygge beinskjørhet (osteoporose)?

  • Tilstrekkelig inntakk av kalsium.
    • Barn og unge: 1000-1500 mg daglig
    • Voksne: 800 mg daglig
    • Kilder: melk, ost, brokkoli, grønnkål
  • Tilstrekkelig inntakk av vitamin D(som er nødvendig for å utnytte kalsium)
    • 10-20 mg daglig
    • Kilder: sollys, makrell, laks, ørret, sild, tran
  • Fysisk aktivitet – stimulerer beinbygning
  • Røykestopp – da røyking øker risikoen for beinskjørhet

Behandling/Forebygging kan bl.a være:

 Tilskudd av kalsium og vitamin D

Alle med beinskjørhet eller risiko for det, anbefales tilskudd av kalsium og vitamin D.

  • Ren kalsium finnes som reseptfri tabletter
  • Vitamin D kan også kjøpes reseptfri eller inntas som 1-2 spiseskjeer tran
  • De fleste trenger både vitamin D og kalsium ,og dette kan kjøpes som tabletter det inneholder begge deler. Eksempler er Calcigran og Calcigran Forte

Kilde:  Helsedoktorn.no

 

Jeg var altså og fikk tatt denne målingen i dag. Det er den lengste røntgensjekken jeg har gjort noen gang,tok sikkert et kverter før den hadde fått scannet gjennom det den skulle. Sist gang jeg tok denne målingen var for 3 år siden. Målingen i dag viste at siden den gang så har den gått ned 1.2 % på overkroppen,noe som tilsier at jeg ligger 6.9% under normalen for min alder,men jeg var likevel innenfor det «trygge og normale» området. Hoftene derimot var det en nedgang på 8.9 % siden sist,og ligger da på 7.7 % under normalen. Det vil si at jeg ligger på et forstadie til benskjørhet,men han som tok målingen sa at det er noe som kjapt kan korrigeres på om jeg får i meg vitamin D. Dette vil dermed rette seg opp igjen så snart jeg kommer meg på Modum og får igang et normalt kosthold igjen. Så da er jeg hvertfall ikke i noe faresone.

 

 

 

40 thoughts on “Benskjørhet

  1. Off, stress? Spis vitaminer! Så bra å høre med sokkene også.
    Kjenner med enormt igjen i søvnproblematikken! Har fått tabletter som hjelper å kappe rep og knytte opp knuter (hehe), men har også lest mye bøker, fått liggesmerter og sovnet etter åtte om morgenen. Min mor gnåler om mat, næring osv osv osv. Story of my life.

    Takk for kommentaren, du e søt!
    Øsnker deg alt bra 🙂

  2. Viktig å ta vare på skjelettet sitt, for det er ikke noe som fornyer seg spesiellt. Så kjør på med det du kan for å forebygge! Brokkoli er jo fantastisk ❤

  3. Usj, jeg sliter veldig med å få i meg både kalsium og D-vitaminer fordi jeg ikke drikker mell whatsoever :/ Burde kanskje kjøpe noe tilskudd eller noe sånt, for jeg vil ikke risikere noe.

    Det er bra at det kan rettes på med tilskudd og slikt, blir dårlig med kampsport og sånt hvis hoftene dine detter fra hverandre, vil jeg tro? 😉 Drikk melk!!! (Sier hun som hater melk og aldri drikker det selv :P)

    • Melk suger,klarer ikke det rent assa,men så drikker jeg jo masse varm sjokolade med melk i da,så får jo i meg noe liksom. Resten er det dårlig med ja…
      Kan være greit at hoftene er i orden når jeg skal trene ja,men det blir det jo strax ordnings på…

  4. Isj, dette var jo ikke noe særlig da… Men bra at det er noe som kjapt kan korrigeres da, og at du ikke er i faresonen! Dette får du snudd på Modum ❤

  5. sv; Haha, ja det er enklere for meg å forholde meg til noe hvis det er med emne da.. 🙂

    Du kan sende en om du har lyst—- men jeg kan gjerne kopiere det du sier… Men da vil jeg vite litt mer om hva innlegg du vil helst at jeg skal legge inn? 🙂

  6. Kalsium(og d-vitamin)-tyggetabletter er tingen! (om du ikke allerede tar det da) Appelsin eller sitronsmak. Til og med jeg får de i meg:P Men nå har jeg allerede fått benskjørhet da, så kanskje det som gjør at jeg er VELDIG nøye med kalsiumen.

    • Vel,jeg er ikke flink til å ta noe som helst…blir bare liggende i skapet til de går ut på dato…Men bra at du tar da,viktig når du allerede har fått beinskjørhet hvertfall…

  7. sv; hehe, ja det variere hva du mener med det…Det er jo flere saker der du må stå for dine meninger…ellers vil man jo bli trøkt ned i driten…:p

    Litt enig og litt uenig…men godt sagt 😉

  8. WOW…masse spennendes info.
    Kjempeflinke e du som legger ut sånn info. Lærte masse nå og synes det er bra at du ikke er utenfor det trygge og normale rammen. Selv om du ligger under så kan du snu det og komme opp i prosenten.
    Men siden jeg ikke er lege og er litt på sidelinjen så må jeg jo bare komme med to gode råd.

    Tips 1..D vitamin.. tur til syden, det vil gi deg masse sol og masse påfyll av vitamin D.
    Tips 2. Kalsium… masse bailys 🙂 styrker kropp og sjel og forhindrer forkjølelse…tror jeg

    • Vel,jeg var jo i syden u juli da,og så fikk jeg ei flaske baileys av eks’n for et par dager siden,så da ordner det seg vettu 😀 Hoohoo.

  9. Et personlig spørsmål:Når du er til sånn undersøkelse og de som undersøker deg vet om hva som feiler deg,hvordan takler du det?Blir du skamfull?Føler du deg ensom?Respektert?Tenker du på hvordan de forholder seg til deg?
    Våger å spørre deg,du har gått gjennom så mye.
    <3,klem

    • Jeg tenker ikke så mye over det egentlig,men sånn som i dag da f.eks,så sa han at han skulle sende svarene over til fastlegen min,og at han sikkert kunne sette opp en plan sammen med meg,så da sa jeg at jeg skulle på Modum og at det var derfor jeg tok målingen. Så det plager meg ikke i det hele tatt at de vet.

  10. Mannen til søskenbarnet mitt skulle lene seg over bilsetet bak ham for å hente noe baki. Knekk! 😛 Før det brakk han et ribbein en gang han nøs…vi LURER på om kanskje han kan ha noe benskjørhet, ja. Han skulle visst sjekke seg nå! Det er litt rart, med en sunn og frisk ung mann. Men det finnes jo mange årsaker som du skriver.

    Lykke til med d-vitamin og forebygging ❤ Jeg håper du får orden på det, og slipper å slite med benskjørhet i tillegg til alt annet. Man har vel mer enn nok med det man allerede har, er det ikke sånn? 🙂

    • Ouch! Jeg har heldigvis,aldri noensinne brukket bein. Knekt neglene,men thats it liksom. Får nok orden på det når jeg kommer til Modum. Ja,har i grunnen mer enn nok allerede ja,haha.

  11. Uff. I know. Jeg er veldig benskjør og får vondt (mentalt, obviously) i skjelettet mitt bare noen bruker det ordet. FLOTT at du blogger om det! FLOTT! Viktig!
    Da jeg tok min første dexa sammenlignet de bentettheten min med en gj.snittlig 85-90 åring. Vil ikke engang tenke på utviklingen. Men vit D og calcium går ned på høykant – sammen med meieriprodukter. Og så hjelper det jo veldig med mensen og østrogen, da :O)

    Flott innlegg, Laila!

    • Trist å høre at du er benskjør kjære,det er tragisk å tenke på hvor stor skade en sf faktisk kan gi…Bøtt nedpå med det du kan.
      Takk ❤

  12. Skummelt! Uff, burde vel få sjekket skjelettet mitt selv…

    Håper virkelig det blir en ordning på det når du kommer til modum og får i deg ordentlig og tilstrekkelig med mat, altså! Nedgangen i prosent på hoftene var mye. Not good, not good. Men bra han sa at det kunne korrigeres, det er virkelig godt å vite. ❤

  13. Sånt har jeg aldri sjekket. Alle de andre der jeg var innlagt ble sjekket etter tur og orden. Jeg regner med at jeg kanskje så for normalvektig ut så det var derfor jeg ikke fikk sjekk, jeg vet ikke. Har kraftig beinbygning, har det noe å si tro? Spurte du selv om du fikk ta den undersøkelsen? Jeg leste ikke gjennom alt du la ut nå for jeg har ikke tid, men leste det om deg selv. Du har ihvertfall litt ekstra motivasjon til modum nå da, du får se det på den måten!! 🙂 Stor klem til deg

    • Benbygningen skal ikke ha noe å si,for har du lav kalium så vil det gi utslag anyway. Nei,det var legen som henviste meg. Du burde kanskje tatt en sjekk for å være på den sikre siden. Man mister jo mange viktige næringsstoffer ved mye oppkast.

  14. Det er skummelt dette her! Jeg håper du klarer å snu på Modum med masse erfarne hjelpere som kan støtte deg på veien ❤ ❤ ❤ Kanskje bruke det som en motivasjon også hvis du klarer, du vil jo ikke bli beinskjør tror jeg!

  15. Huff, skummelt. Men flott at du kan stanse utviklingen, det må vel være en motivator? Er dette «rutine» for spiseforstyrrede mennesker, eller hvordan kom den sjekken inn i bildet? Burde kanskje være rutine for de som er utsatt.

    • Gaah! Jeg er så snar med å spørre, så jo etterhvert som jeg leste nedover bloggen din siden sist, at det var i forkant av innleggelsen på Modum. Sorry 🙂 Ivrig 😉

    • Motivator..vel,du vet,en sf sitter så hardt i og den er en så stor del av livet at man rett og slett ikke tenker på,eller henger seg opp i konsekvensene,uansett hvor skadelige de er,dessverre…men det kan jo bli en motivator med tiden..Jeg vet ikke om det er en rutine akkurat,men jeg har kun tatt en sånn måling 2 ganger i løpet av 16 år. Første gang fordi jeg spurte om det for å sjekke ut forholdene,og denne gangen fordi Modum vil ha det før innleggelsen.

Legg igjen en kommentar

