Nevropati.

Tidligere i dag fikk jeg melding fra legen jeg var hos for et par dager siden, prøvene mine var helt fine. Det kunne jeg jo ha fortalt selv, jeg har ikke hatt så store mangler på mine syke år. Har kun vært litt lave B-vitamin verdier og noe lav kalium, men ellers har jeg vært tipp topp. Nå spiser jeg jo litt, så klart at ting er normalt. Jeg ble hvertfall ikke overrasket over at prøvene var ok. Da må vel behandleren min bli fornøyd også.

Da jeg satt og ventet på å ta den blodprøven, så ble jeg sittende å glane på en sånn skjerm de har der, hvor det kommer opp en del informasjon om ulike ting. Plutselig så dukket det opp noe om nerver. Nevropati, kan oppleves som støtsmerter i armer og ben. Og jeg bare, AHA! Der har vi det pokker. Jeg har nå i 3 år slitt med nettopp sånne støtsmerter i begge armene, uten at legen har nevnt så mye som nerver i det hele tatt når jeg har tatt det opp. Jeg ante jo ikke om det var i musklene, senene eller i nervene, men jeg forklarte hvordan smerten oppleves. «Ta paracet». Og jeg bare…ja særlig, akkurat som jeg skal gå å knaske smertestillende 3 ganger daglig. No way. Jeg har en lever som jeg faktisk har bruk for.  Anyway, jeg søkte opp nevropati på nett, og kunne lese om akkurat det jeg har. Og så var det litt nedtur å lese også…

Polynevropati er en sykdom i nervesystemet som arter seg ved sykdomsmanifestasjoner i flere perifere nerver. Vanligvis rammer polynevropati flere perifere nerver symmetrisk. De fleste polynevropati-former kan utvikles over uker, måneder eller år.

Multippel sklerose (MS) er en kjent sykdom for de fleste – og nevropati er lillebroren. Ved MS skjer nemlig det samme med nerver i hjernen og ryggmargen som det som skjer med nervene i resten av kroppen ved nevropati.

Nevropatisk smerte

Nevropatisk smerte kan være vanskelig å diagnostisere og behandle. Nevropatisk smerte representerer en heterogen gruppe av forskjellige sykdommer med ulik årsak.

Årsaker:  Diabetes type 1 og 2. Overvekt, alkoholmisbruk, B-12 mangel, røyking, leddgikt, kreft, skade på vev.

 

Just great liksom….Nå har jeg verken alkoholproblem, er overvektig (selv om det føles sånn), leddgikt, dibaets eller kreft, såvidt jeg vet. Nå fikk jeg jo også akkurat bekreftet av legen at jeg ikke har noen mangler på noe i forhold til blodprøven jeg tok. So what the fuck? Jeg må nok ta det opp med legen. Dårlig søvn kan være en bivirkning av dette, på grunn av smertene det gir.  Dette er noe jeg kan skrive under på. Ikke nok med at jeg sliter med søvnen, men det blir ikke bedre av at jeg kjenner på disse smertene. De er der døgnet rundt. Utrolig ubehagelig. Jeg tok det også opp med overlegen på Modum, og hun sa at vi skulle se det an, om det kanskje kunne bedre seg ettersom kostholdet skulle stabiliseres. Det betydde vel kanskje nettopp dette med B-12 kanskje. Men det bedret seg ikke noe i det hele tatt. Jeg får vel ta det opp med legen min en gang til, for hvis det er noe i det hele tatt som kan gjøres, så vil jeg gjerne prøve det. Jeg får bare holde ut så lenge.

Da er det blitt helg igjen da, og jeg skal strax raske meg sammen og ha meg ned på trening. Er ikke videre begeistret for å glane på tennis, så kan like gjerne pelle meg ut mener jeg. Jeg får vel bare avslutte med noen søkeord igjen da, skjønt det ikke er mange denne gangen heller.

 

sprengt uer – sprengt, ihjælslått eller whatever, smaker hai. Grøss og gru.

jeg hoppet – langt?

vanskelige kaker – er det sånne som er klin umulig å skjære opp uten at det ser ut som et katastrofeområde?

får man angst av poteter – helt klart.

biller som smeller når de faller ned’ – Plukker du opp en bille, og dryler den alt du kan i bakken, så smeller det garantert.

elefant tarm lengde – Mja, et par kilometer tror jeg.

 

3 tanker på “Nevropati.

Legg igjen en kommentar