Gratulerer med dagen kjære medborgere.

Denne dagen er ikke lengre hva den en gang var, for min del. Da jeg var lita gledet jeg meg selvsagt masse til 17.mai, i all hovedsak fordi da kunne jeg spise masse is. Det er vel først og fremst det alle barn gleder seg mest til ved denne dagen. Å gå i tog var blandende følelser, det kom jo selvsagt an på været også, ikke mye kjekt å traske byen rundt når regnet pøset ned i uhorvelige mengder. Men jeg kan minnes at det var ganske kjekt å rope og bælje 17.mai sanger av full hals, for det var om og gjort å vinne. Den skolen som sang mest og best (høyest) vant en pris. Jeg mener å huske at vi vant et par ganger i løpet av de 6 årene på barneskolen. Det er kanskje vanlig å komme hjem å være hes denne dagen, med oppskrapet og sår hals. Ikke rart isen er nødvendig.

Så kom det et år der jeg var russ da. Jeg har aldri vært så sliten på en 17.mai noen gang før, akkurat sånn det skal være når man er russ. 17 dager med fyll og faen kan slå ut hjem som helst. I tillegg hadde jeg en våkennatt, natt til 17.mai. Det var jo en russeknute i seg selv det å ha våkennetter. Men da en i klassen skulle ha russefrokost kl. grytidlig, og det var kanonskuddskyting like ovenfor der hun bodde enda tidligere, og vi selvsagt skulle dit, så var det jo ikke mye valg. Dette var også i en annen bydel fra der jeg bodde, og det tok sin tid å komme seg over dit, så da måtte det bare bli å holde gluggene åpen da. Jeg tror jeg var med å gikk i barnetoget, så vel som i russetoget. Jeg husker pokker meg ikke jeg altså, for jeg var så herpa da. Jeg har bilder av at jeg går i russetoget, men jeg mener jeg gikk i barnetoget også. Det var hvertfall en greie som russen gjorde..Etter å ha sett ferdig borgertoget det året, så sovnet jeg nesten stående der ute i solsteiken, kroppen truet meg å segne om, jeg følte meg som et slapt pølseskinn rett og slett.

I år står ingenting på planen for denne dagen. Jeg kunne ha reist til Kr.sund, men jeg droppet det i år. Var jo der i fjor, og det tok ikke akkurat av. Så det blir en stille og rolig dag, som en vanlig søndag. Jeg sov helt til jeg stod opp, spist frokost, og glaner nå litt på nrk av alle ting, bare for å få et snev av dagen. Kanskje jeg går meg en tur ut senere, får se. Sola glimter med sitt nærvær, men det regner hvertfall ikke akkurat nå.

Ønsker dere alle en fin 17.mai, uansett måte dere tilbringer dagen på.

 

20 tanker på “Gratulerer med dagen kjære medborgere.

  1. Takk,og gratulerer med dagen til deg også 🙂
    Hehe,russefeiringa var litt av en tid ja! For min del er det 18 år siden,men føles ikke så lenge. Det var gøy,men for et hardt liv. Har ihvertfall fått rast fra meg når det gjelder festing. Mye jeg skulle ha ugjort der…
    Håper dagen din blir litt fin selv om det er vanskelig. Jeg har ikke overskudd til å dra til byen og delta i feiring. Synes slike dager er vanskelige. Men prøver å gjøre det beste ut av det. Så da blir det å hvile,noe som er vanskelig med et urolig indre,men prøver. Og har faktisk spist pølse og potetmos,for å utfordre spiseforstyrrelsen. Kanskje prøve med litt is også. Tenkte på forhånd at dette kom til å skjære seg. Men ser ut som jeg motbeviser det 🙂
    God klem ❤

    • Ja, 18 år for min del også gitt..begynner å dra på årene nå Anita…crap..haha. Flink du har vært med maten da, har ikke spist is engang jeg..jeje..<3

  2. Gratulerer med en vel overstått dag vennen!!
    Håper du har koset deg på den måten du syntes var best. Du hadde jo all rett til å gjøre akkurat det DU ville i dag.
    17.mai kommer jo igjen og igjen… Så da kan du heller feire dagen når den tid kommer, når/om lysten kommer tilbake.

    Russetiden ja… Et tid som jeg ikke ville ha vært for uten, MEN det rekker med å være russ en gang i livet..hehe 😉

    • Vel, dagen har vært ganske så vanlig..litt kjedelig i grunnen. Været har ikke vært helt det beste heller..men fikk en fototur da 🙂 ❤

  3. Det hørtes i bunn og grunn mye ut som min 17.mai! Mye soving, litt NRK, og grillmat til kvelds, da… Ikke helt som når man var barn, men, men 🙂

  4. Gratulerer med dagen i dag :0)
    Selv har jeg gjort som deg – stille og rolig, godt det også :0)

    Kom på en ting når jeg så bilde av Pepsi Max.
    Har du hørt av de på Modum eller andre i helsevesenet at det er skadelig?
    Kunstig sukker medfører ytterligere trang til mer sukker… Aspartam som kan gi hjerteproblemer etc…
    Lurt og lest litt på det 😉
    Men drikker en del Pepsi Max selv, ikke nødvendigvis fordi det heter seg at det er sunnere, men fordi jeg syns det er godt.
    Setter pris på et lite svar om du har 🙂
    Ønsker deg en god kveld videre.
    God klem til Laila

    • Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at pepsi max inneholder aspartam, som i så mange andre produkter. De sa ikke noe om det på Modum nei, men det florerer jo med informasjon overalt om dette. Men nå er jo ikke sukker bra heller…det er jo snart ikke noe som ikke er bra, og noen laster må man vel ha? Det stopper ikke meg fra å drikke det da. Ikke merker jeg noe mer trang til sukker pga at jeg drikker det heller.

  5. I år er det faktisk 10 år (…) siden jeg selv var russ, husker godt min slitne 17.mai da, hehe… Moro var det, men hadde aaaldri orka å gjenta det 😉

    Årets 17. ble feiret med masse gode venner, hauger av mat og vekslende godt vær – kroppen foretrekker det nok på den måten 😉

Legg igjen en kommentar