Fristed.

Jeg tror alle trenger et eget lite fristed, der de få en pust i bakken, trekke seg vekk fra mas og tjas som hverdagen bringer med seg. Vi som sliter psykisk trenger det kanskje ekstra mye, fristed altså. Der sykdom hvertfall til en viss grad kan få en pause. Jeg trenger det hvertfall, fordi sykdom trekker meg bare lengre ned i grøfta enn jeg strengt tatt nødvendig trenger å være. Jeg elsker å lese bøker, og å ta bilder, så det er pusterom for meg når jeg sysler med sånne ting. Da får jeg fokusert på andre ting, la andre tanker fare litt avgårde. Nå er det sånn at det ofte kan dukke opp triggere når jeg leser en bok, eller ser en film for den saks skyld, men da er jeg rask med å se vekk, eller lese fort igjennom. For jeg orker det ikke, orker ikke tenke på det når jeg skal ha  fritid. Og den fritiden vil jeg egentlig bare nyte i fred og ro.

Det siste året har jeg blitt mer og mer interessert i det å ta bilder. Jeg er ofte ute og går turer, i ens ærend for å ta bilder, og jeg får jo turen og naturomgivelsene på kjøpet, noe som er et stort pluss for min del. Jeg er en i hugget fan av instagram, eller, dvs jeg var en i hugget fan, jeg postet mange flere bilder der tidligere enn hva jeg gjør nå, skjønt jeg poster noen der nå også, men ikke fullt så ofte og så mye. Jeg er samtidig moderator på en av taggene der inne (water perfection), så jeg er jo der. Men nå har jeg funnet en annen side, streamzoo. Det er på en måte det samme som instagram, men likevel litt annerledes. Jeg liker meg mye bedre der, hele greia er liksom litt lysere og lystigere enn mørke instagram.

Jeg vet at mange bruker sykdommen sin for alt den er verdt, der de bruker både forum, blogger, facebook, twitter og instagram (og sikkert mange flere andre steder) for å prate/dele. Jeg har også twitter og facebookside der innleggene mine dukker opp, men jeg prøver å publisere andre ting enn det på min egen profil. (Facebook, er svært sjeldent på twitter, glemmer liksom at jeg har en profil der..høhø). Så instagram og streamzoo er sykdomsfritt for meg. Det er mine frisoner, mine fristeder der jeg fokuserer på andre ting enn sykdom. Jeg ser ikke poenget med å aldri kunne ha sykdomsfri soner, uansett i hvilken sammenheng det gjelder. Det er ikke om og gjort for meg at alle jeg kommuniserer med i hele verden skal vite at jeg har en spiseforstyrrelse, nettopp fordi jeg synes det er urelevant i sånne sammenhenger der greia er å dele bilder, for fun liksom. Jeg skjønner at det kan være kjekt for noen å dele disse tingene over alt altså, men for meg blir det helt feil, og det er ikke sånt jeg er ute etter akkurat der. Alt i livet dreier seg tross alt ikke om sykdom.

Det samme gjelder litt for disse teite søkemotorinnleggene også, jeg vil at de i all hovedsak skal utelukke sykdom. Det hender selvsagt innimellom at det blir med noen der også, men da gjerne fordi et ord eller søk bare er helt vanvittig. Det er mange søk som omhandler sykdom her, sånne alvorlige søk, derfor uteblir de fullt og helt. Sykdom skriver jeg nok om som det er ellers her i bloggen. Jepp, det var dagens peptalk, og noe å tenke på kanskje? Anyway, blant alle syke (høhø) søk, så fant jeg et bittelite knippe av andre også…så da kjører vi på da…

 

elefant på ryggen til en mann – Er det en form for utvekst? Da er jeg glad jeg har sluppet unna. For å si det sånn.

kjærester til middag kryssord – Sååå du skal servere kryssord? Høres spennende ut, blir nok en vellykket middag det.

helelaila.wordpress.com – Beklager, men her får du nok bare bruddstykker gitt.

hvor fort går tankene mine – Hakke pepling. Mine går hvertfall veldig fort.

pipipi iiiiiiiiiiiiii pi – Ok, du virker veldig gira, roe reka kanskje? Jeg forresten filme om Pi her forrige uke. Helt grei den assa.

kirker i norge – Det er en nedi veien her, den skal du få billig av meg.

domo kun speil – Feil. Domo er den kuleste bamser med den største kjæften. Han ruler. Han står forresten i bokhylla mi og passer på at ingen stjæler dem.

da er det mandag igjen – Såvidt jeg vet, så er det fredag i dag…eller?

 

Slenger forresten med et bilde helt på slutten her denne fredagen også jeg. Det har seg sånn at jeg fikk en utfordring på instagram tidligere i uken, der jeg skulle poste 5 bilder av et tema jeg fikk. Temaet var low key (har med spesiell lyssetting å gjøre). Aldri hørt om det en gang, så søkte det opp og skjønte at jeg hadde en utfordring foran meg, men det gikk da til slutt. Phew.

 

skygge 4

17 thoughts on “Fristed.

  1. Fristeder er utrolige viktig, for vi er mer enn bare psykdommen. Vi er venner, søsken, foreldre osv
    Psykdom tar stor plass og noen ganger så kan det virke som den tar all plass, derfor er det viktig som du sier og ha et fristed hvor ikke psykdommen har rom.
    Det bilde var bare utrolig FLOTT
    Ønsker deg en fin helg

  2. Hei på deg!
    Nok ett godt innlegg fra deg, Laila! Viktig med sykdomsfrie arenaer. Få tankene over på noe annet.
    Sitter her og humrer🙂 for meg selv til søkemotorkommentarene dine.
    God helg!🙂

  3. Det er viktig med sykdomsfrie soner. Facebook profilen min er sykdomsfri og det er litt godt å ha det slik. For jeg kan utelukkende gå inn på siden min å bla igjennom ting som har gledet meg enten det er bilder, statuser eller andre ting. Det er godt å ha når alt virker uendelig svart.
    ♡♡♡

  4. Du tar utrolig flotte bilder! Viktig med fristed! Selv føler jeg at jeg kan være mer ærlig og ekte på instagram i forhold til sykdom, og det føles godt, kanskje fordi jeg føler jeg må være så «tøylet» og «korrekt» på bloggen (og fb bruker jeg sjelden til det). My little pony-bloggen min er kanskje mitt fristed på nett?🙂 ellers har jeg fristeder irl, viktig og godt🙂

    • Jeg tenker at det er det samme HVOR man har sitt fristed, men at man faktisk bør ha det. Litt av poenget mitt her, er at det er enkelte som benytter absolutt alle medietyper (og man også kan kalle instagram for det) til å skrive om psyk. Det kan bli litt vel mye. Men for all del, det er jo opp til den enkelte så klart. Men jeg synes det er viktig for min del at jeg faktisk kan være på enkelte steder UTEN at sykdom skal være inkludert. For det er jo faktisk sånn at jo mer man fokuserer på en ting, jo mer blir det av det. Og psykdom er hvertfall intet unntak.❤

  5. Fristed er som du sier veldig viktig:) Enig med du. En består jo absolutt av mange sider enn sykdom. Viktig å dyrke de og😉 >3 nei fikk ikke til å få pila rett vei i dag.Pytt pytt du skjønne hva jeg mener snuppa.

  6. Synes fristed er got selv og tror det er viktig også🙂 Du er flink til å ta bilder, knallfine er de. Jeg skal selv nå fast med en venninne ut og ta bilder, er noe jeg liker og for å gjøre noe positivt og et fristed på en måte. Jeg har også sykdomsfri instagram for der er jeg ikke anonym og det er litt godt for da blir det andre bilder jeg legger ut der🙂
    ❤❤

Legg igjen en kommentar

