Det er over.

Jeg kan ikke spise, jeg kan ikke drikke, selv om jeg vil. Sulten er her ikke akkurat nå, så det går greit, men tørsten.. Jeg blør, selv om jeg ikke vil. Jeg vet det vil gro, det vil bli bedre. Stingene er med på å dempe noe av de verste blødningene, men den dumpe smerten. Den vil også gi seg etterhvert, men ubehaget fram til den tid.. Jeg liker det ikke, likevel kjenner jeg på en lettelse. Det gjorde ikke vondt, ikke der og da, det er følelsen etterpå som er den verste, helt til det blir bra igjen, men jeg kan jo ikke gjøre annet enn å vente på at det blir bedre, det må heles av seg selv nå, såret. Det er over nå, og den vissheten gjør meg lettere til sinns, det føles godt. Jeg har hatt min siste time hos tannlegen. Etter 1.5 år med behandling er jeg ferdig for denne gang, jeg hoppet opp og ned og bare smilte av glede, så langt munnen tillot meg å smile, der jeg stod og bet sammen to kompressdingser for å stoppe noe av blødningene etter at tannen var røsket ut. Dvs, roten som var igjen etter en tann. Hærregud for en lettelse det er å slippe å skulle sitte i den stolen igjen på nesten et helt år! Da vil han ha meg inn igjen, bare for å sjekke forholdene. I mellomtiden håper jeg virkelig at det ikke dukker opp noe som gjør at jeg må ned dit igjen med det første.

Dritten nå er å ikke kunne drikke på et par timer til, for såret må lukke seg, og blødningen avta. Går som sagt greit å ikke spise på noen timer, for jeg spiste en grei porsjon til frokost, for jeg visste jo at det ble noen timer til neste inntak. Men den tørsten assa..Det gjør det jo verre når jeg vet at jeg ikke kan, eller ikke burde. Spytte blod, og ikke kunne drikke…oooh the joy. Men jeg er ferdig dere!!! Nå gjenstår bare regningene, det er ikke like gøy. Men, i forhold til trekkingen i dag, så skulle han sjekke ut om jeg kan få mer refusjon enn det jeg alt vil få, i forhold til at jeg har diagnosen. Så regningen der vil komme i posten etterhvert. Det er ikke det dyreste å trekke en tann da hvertfall. Jeg har 6 kroner i kjeften, det var noe dyrere, men ikke i nærheten av hva jeg trodde det skulle koste meg. Heldigvis. (Altså, jeg har ikke 6 kroner, som i penger i kjeften, det hadde jo ikke vært så dyrt i grunnen..måtte bare oppklare det med det samme).

Julegavehandelen drar også penger ut av meg nå, jula er i grunnen ran på høyt nivå, så prøver å begrense det litt da. Det blir ikke gaver på hundre venner lengre heldigvis. Jeg har fått unna en del allerede, men har også noen igjen, håper å bli ferdig til uken. Må jo få sendt avgårde noen også, og det er jo en frist på det, så får holde meg innen den. Julekalenderen åpnes flittig, en hver dag. Uansett om trangen til overspising er aldri så stor, så går jeg ikke løs på den stakkars kalenderen min, den skal få stå i fred, som den alltid har fått gjort. Det er kun den dagen jeg reiser til Kr.sund at jeg åpner resten, for jeg orker ikke drasse med meg den, da har jeg mer enn nok å ta med meg.

Nå er jeg bare trøtt som ei julestrømpe, så jeg tror jeg skal lene meg tilbake i stolen her, og høre på lydbok, mens jeg enter på at tiden skal fly, sånn at jeg kan trykke noe flytende i kjefte og ned i svelget. Blod smaker liksom ikke så veldig godt synes jeg.

29 thoughts on “Det er over.

  1. Gratulerer!! Forstår godt at du er letta! Dette hørtes lettere grusomt ut, og jeg håper jeg aldri må ha så tannpleie! Jeg hater å gå til tannlegen, men nå har jeg også fått nedsatt pris pga diagnosen, heldigvis. Men jeg får bare til og med den timen jeg har andre nyttårsdag, så jeg må kanskje søke på nytt etter det, eller noe? Hmm..

    Kos deg med lydbok, og kakao når du kan drikke igjen! Klem til søte deg ♥

  2. Bra at den hersens tanna endelig er ut. Kommer aldri mer tilbake heller! Jeg skal til pers om en uke! Huff å huff!
    Nå er det kakaotime her, sammen med klementiner……..
    Klæmma.

  3. Første avsnittet ditt skremte meg, trodde du hadde begynt å selvskade deg med kutting.. Du er god laila. Beundrer din styrke !

  4. Ååå GRATLA med å være ferdig!

    A propos å sende julegaver – jeg synes mye av gleden er vekk etter at Posten fant ut at det skal koste buksa, skjorta og halve kongeriket å sende et enkelt par sokker. Skal en ikke sende en hel norgespakke må en jo planlegge både volum og vekt. Ikke mye gøy da.. Næh, måtte bare lage litt over det. Det kommer sikkert spesialbutikker for slikt som skal sendes i posten snart🙂

  5. Huff, trodde virkelig det var noe alvorlig galt i begynnelsen av innlegget ditt.. Ble lettet over å lese at det «bare» var på grunn av tanna😉 Må føles helt fantastsk å være helt ferdig. Skulle virkelig ønske jeg også var det, tannlege er ikke nå gøy..:/ Håper smertene har gått over litt nå da.
    Klem fra meg🙂

    • Whohoho, var meningen å skremme litt da😉 Ja, digg å være ferdig nå assa, det har vært en lang og omfattende prosess. Smerten er borte nå ja, holder på å gro sammen nå da. Ikke noe godt å tygge på den siden ennå da så klart, men det blir bra etterhvert🙂❤

  6. Wow gratulerer som ferdig i torturstolen, du har vært flink, jeg tør ikke gå enda…<3❤ Tenker det er deilig å være ferdig🙂 flinka❤❤

  7. Gratulerer, snuppa!! Sååå digg å være ferdig😀 Men ugg, kjenner til den med å ikke kunne drikke etter de har gravd høl i kjeften din, helt j*vlig! Blod smaker ikke akkurat digg:/

  8. Så godt å høre Laila!😉 D må føles DEEEEEEEEEEEEIIIILIG!!!!
    Ja den tannlegestolen bli flittig besøkt og pengene flyr ut av pengboka før en får sukket for seg…..
    Savner deg🙂

Legg igjen en kommentar

