Ekstrem til ekstrem.

Jeg klarer ikke helt å huske om jeg har skrevet et innlegg om dette før, eller om det bare har vært et planlagt innlegg i hodet mitt lenge. Jeg mener at jeg kanskje har skrevet litt om det…? Uansett, så er situasjonen litt annerledes nå, i forhold til dette temaet, i enda større grad enn tidligere. Dessuten leste jeg blogginnlegget til Lovelyliller i går, + at jeg fikk en kommentar på facebook her om dagen, og hadde en kort cha om det i går kveld. Så da vil jeg, uavhengig om jeg har skrevet noe om det før, skrive om det nå (også?).

Kosthold i ekstrem variant, trening, sykdom? Da jeg kom ut fra kokkoheimen i januar, så ble jeg helt besatt på trening og kosthold. Jeg fant fitness blogger, og leste alt jeg kom over om trening og kosthold. Slukte alt av tips og råd, og gjorde en del av det til mitt eget. Jeg søkte opp ulike øvelser, treningsprogram, proteinrike matretter and so on. Tidligere (for noen år siden) prøvde jeg meg på atkins (jeg ble veldig gira på å spise kjøtt, fisk, grønnsaker, og endte med å gå opp i vekt, så jeg slutta). Nå ble det proteiner som plutselig stod høyt i kurs. Og mye og hard trening. Sakte mens sikkert begynte jeg å gå lei av alt dette styret, alle disse tipsene og rådene, den og den maten. Altså, jeg syntes det var veldig greit å få noen tips innen trening, hvilke øvelser som kan være greit å bruke, og hvordan de skal utføres korrekt.  Vil jo helst unngå en enda mer herpa kropp når det kommer til betennelser og overbelastninger.

Men etterhvert begynte det å gå meg mer og mer på nervene å lese disse bloggene spesielt. Fordi så mange av dem er så fordømt ekstreme, knapt nok rom til til å skeie ut, eller la være å trene. Jeg har nemlig ingen planer om å gå fra den ene eksreme mat/kropp/trenings varianten, til den andre. Jeg orker ikke å måtte planlegge, vurdere, skvise inn, og bli fanatisk. Etter som tiden gikk, så ble jeg mer og mer forbannet når jeg leste innlegg etter innlegg, der jeg ble bombadert med hva jeg burde gjøre, og hvordan. Hva jeg helst bør spise, og når. Hvordan jeg skal trene, og hvilke øvelser, til hvilken tid omtrent. For det første, når det kommer til kosthold, så er det dyrt å skulle bestille både det ene og det andre av ingredienser for å få laget anbefalte retter flere av dem legger ut. For det andre, så vil jeg faktisk unne meg noe godt innimellom, og jeg vil spise det jeg liker, ikke lage noe bare fordi noen mener at alt annet ikke er bra å få i seg. Selv om det er en del mat jeg fortsatt synes er litt skummelt å få i seg, så var det en ting vi fikk innprentet av en psykolog på Modum; «Spis all mat. Spis all mat, spis all mat!». Da jeg var i Oslo for noen uker siden, landsmøte med IKS, så hadde de en liten sten liggende, der det stod en tekst på; «All mat er ja mat». Selvsagt finnes det jo en grense på hva som er bra, og helseskadelig (å leve på junk hele livet er vel ikke akkurat så bra). Jeg vet hva jeg burde gjøre, spis såkalt normalkost, med variasjon, og tillate meg å skeie ut innimellom, alle har godt av det. Det siste jeg trenger, er fanatiske folk som nesten brøler (ved bruk av tusen !!!!!!!!!) hva som er bra, og definitivt ikke bra (i deres øyne).

«Vil du ha stram rumpe? Kom deg opp av sofaen og kast den sjokoladen!!!!!!!!!!!. Vil du ned i vekt? Få rævva opp av stolen og beveg deg!!!!!!!!!!!!! (Jo, man må kanskje holde seg aktiv om man ønske vektnedgang, men å gi tips på en god og hensiktsmessig måte er tross alt hyggeligere enn sånne uttalelser mener jeg). Dropp sjokoladen, spis salat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke spis sukker, velg stevia eller hva pokker!!!!!!!!!!! Ikke finn på å få i deg aspartam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Spis lite av ditt, spis masse av datt. Ikke bruk tredemølle eller apparater, bruk manualer!!!!!!!!!!! Get my point? For meg ble det hele bare usaklig, selv om mye helt sikkert stemmer, og er fornuftig til tider. Men når det blir så totalt ekstremt og fanatisk, da skygger jeg banen. Har jeg lyst på en sjokolade, så vil jeg spise en sjokolade (eventuelt drikke varm sjokko), vil jeg trene både styrke og utholdenhet på en og samme økt (selv om det ikke er opimalt i forhold til utbytte, hva nå enn målet mitt/ditt er), vil jeg sitte på ræva en dag, så gjør jeg faen meg det. Dessuten kunne jeg aldri ha kjørt et sånt kosthold som mange av disse råd»giverne» gjør, for jeg klarer ikke holde meg til kun grønnsaker og proteiner f.eks. Jeg er litt for glad i sjokolade og godis til å ville kutte det ut. Og jeg drikker pepsi max, så mye jeg vil, selv om det inneholder aspartam. (Jeg mener, jeg kutta ut røykingen, den må vel være litt mer skadelig, den hadde jo krigføring mot lungene mine tross alt). Og nei, jeg kutter virkelig ikke ut sukker, for jeg vil nemlig leve på en måte som er normalt, uten at jeg skal bli redd for absolutt alt som enkelte vil kalle for farlig og usunt. Jeg har ingen planer om å utvikle ortoreksi f.eks.

Her om dagen skrev jeg på facebook at jeg var på min andre kopp med varm sjokolade. (Ja, jeg er hekta). Der var den en som skrev som kommentar at det var jo bare å drikke en sunn variant. Jeg kan ikke fordra disse posevariantene med lettutgaver av såkalt «kakao». Ikke foretrekker jeg å lage det med kakaopulver heller. Jeg liker min variant best, og dermed er det den jeg lager. Jeg bruker mørk dronningsjokolade og som regel skummet melk, (også med litt kaffe i), og jeg lager en kopp pr. gang, så det er ikke akkurat en kaloribombe. Det skal tross alt smake godt, jeg lager ikke noe jeg ikke liker noe særlig, bare fordi det er «sunnere» (les: mindre kalorier). Nei takk, jeg vil ikke ha rådet ditt en gang, det faller rett i grusen. Det er vel ikke akkurat uvanlig at flere som tidligere har slitt med en spiseforstyrrelse lett faller over til andre ekstremiteter, og dette med trening og kosthold står høyt på listen hos flere. Jeg blir bare oppgitt jeg, når vedkommede plutselig lever på proteinpulver, og bestiller absolutt alt han/hun kommer over på iherb, for å nevne et eksempel. «Nå er jeg frisk gitt, trener 100 ganger i uken, propper i meg proteinpulver, kuttet ut sukker and so on. Vel, jeg vil ikke kalle det for helt friskt jeg da, som Lovelyliller skriver, er det ok å være sykelig opptatt av noe så lenge det er i sunnhetens navn? Min mening er at så lenge det er ekstremt eller sykelig, så ja, så er det sykelig, og ikke normalt. Men for guds skyld, det er jo opp til enhver mann å gjøre som man vil, bare ikke prakk det på meg.

Og bare for å nevne det, jeg har sluttet å følge disse bloggene, og jeg søker ikke opp alt som har med trening og kosthold å gjøre lengre. God fornuftige tips kan jeg ta imot, men blir det ekstremt, så snur jeg og går ut. Jeg vil nemlig styre litt selv, uten at media eller hvem det nå skal være, skal fortelle meg hva jeg bør, og ikke bør gjøre. Sunt eller usunt. Jeg har i mange år levd i en stor og ekstrem boble, jeg trenger ikke flere innfallsvinkler i den retningen. Og heldigvis gjør jeg som jeg vil. Tenkte bare jeg skulle dele mine meninger rundt dette, sånn at vi har det på det rene, fordi jeg har tenkt på det lenge, fordi jeg ikke trenger at andre skal fortelle meg (eller brøle!!!!!!!!) hva som er bra og ikke, og fordi Lovelyliller sitt innlegg sparket meg bak til å skrive dette. (Jeg leste innlegget via facebook, fordi det poppet opp der). Kan også helt til slutt her, si at jeg aldri har laget en eneste rett som noen har tipset om sine blogger. Så så ivrig er jeg på nytt kosthold. Og som jeg nevnte for et par blogginnlegg siden, jeg har redusert treningsmengden fra 5 til 3 dager i uken. Prøver å være litt fornuftig oppi alt det ufornuftige, tross alt.

Takk for meg. (!!!!!!!!!!!)

39 thoughts on “Ekstrem til ekstrem.

  1. Fantastisk bra at du tar opp dette.

    Ikke fått lest hele innlegget enda, men skal få lest det etterhvert. Tematikken her er viktig å få fram. Selv blir jeg fascinert men og provosert av mye av fitness/kostholdsgreiene. Det er noe sykelig ved endel av atferden hos noen (men ikke alle). For meg er det aller mest provoserende at det fremmes et kroppsbilde som er like feil som moteindustrien, jentene er veier kanskje mer pga musklene, men fettprosenten er like lav eller lavere. Det er farlig å kritisere moteindustrien for å ha usunne forbilder og idealer og påstå at fitnessidealet er så normalt/sunt, kvinner har ikke en fettprosent på 8-14 til normalen.

    Matvanene og kroppsidealene til mange av de som ha fitnessblogger og skriver på ulike forum er ikke nødvendigvis riktig, sunne, gode eller ideelle for alle.

    Hekta på varm sjokolade jeg og…går litt i perioder her. Vanligvis drikker jeg bare kaffe, men i helga kjøpte jeg en kaffemaskin med muligheter for varm sjokolade. Så nå er det en egen maskin til freia varm sjokolade🙂

    Men ingen varm sjokolade slår smeltet sjokoladebilder med varm melk…

    • Er så enig så enig med det du skriver her. Det er også en av grunnene til at jeg ikke orker lese sånne blogger mere, fordi de tror og mener at det de skriver er det eneste rette. Men det er jo langt ifra det…

      Hurra for kaffemaskin med fornuftig funksjon, haha.

  2. Godt skrevet frøken!! Du har nok kommet lengre enn mange andre i reisen din mot «friskhet». Bare det at du SER og kan reflektere slik du gjør er jo et bevis på dette. Jeg er enig i mye av det du skriver. Ironisk nok har mange av disse fitnessbloggerne en forhistorie som spiseforstyrret, så da kan man jo spørre seg om de er så friske som de skal ha det til, eller om besettelsen bare har fått et annet fokus. “All mat er ja mat” , jeg likte den. For det er jo sant! Har selv en kompis som ikke kan røre kunstig søtning og ALDRI sier ja takk til å smake på en tyggis eller drops. Akkurat som han ville falt død om av bittelitt arspartam.😉 Kos deg med kakaoen din du. Orginal smaker uten tvil best!

    • Ja, det er kanskje det som provoserer meg mest ved flere av disse bloggene, at de tidligere har slitt med en sf, og nå plutselig er blitt «frisk». Vel, at det plutselig blir så drastisk bare i en annen retning (eller, en helt annen retning er det jo ikke, bare litt annen vri på det)er ikke akkurat tegn på frisk i mine øyne. Hva om noen av disse bloggerne må ta en uke fri fra trening, ikke ha mulighet til å spise hva de ville, men normal mat? Hva da? Uuuupps….plutselig vil det nok bli vanskelig ja, og det er jo tegn på at det ikke er normalt.. Jeg koser meg med varm sjokolade ja, believe you me😀

  3. Fint å høre at du har funnet ut hva som fungerer for deg og klarer å drite i hva andre mener du bør gjøre! Er veldig enig i at de fleste ting ikke er bra i ekstrem-versjon😛
    Når det har sagt så er jeg en ivrig leser av blant annet fitnessbloggen og jeg vil tørre å påstå at det har gitt meg mer positivt enn negativt å være medlem der inne.
    For min egen del har styrketreningen og kosthold som ligger midt imellom lavkarbo og Modum fungert veldig godt. Jeg fungerer rett og slett ikke spesielt bra på maten jeg fikk på Modum, verken når det kom til magen eller blodsukkeret; men igjen, det er jo indviduelt hva som funker og hva man liker🙂

    Må innrømme jeg blir litt forvirra av og til over det der også…plutselig er det liksom blitt feil eller sykelig å være opptatt av sunn og næringsrik mat også; (noe som egentlig burde vært noe positivt)(?) Men det er vel når det tar opp all tankevikrsomhet og fører med seg mer negativt enn positivt at det blir et problem, eller(?)

    Tenker at det på samme måte som det må være lov å spise tradisjonell norsk mat om man liker det, så må det også være lov å spise etter andre kostholdsfilosofier også så lenge man trives med det og fungerer godt både psykisk og fysisk?

    Er helt oppriktig litt forvirret når det gjelder dette😛 har jo en viss formening om hva jeg tenker selv, men føler ofte at det bare blir stempla som spiseforstyrra hvis det avviker bittelitt fra det “tradisjonelle norske kostholdet “…

    • Det er liksom litt av poenget med innlegget her…det ekstreme er ikke bra, i mine øyne. Alt i mellom er jo bra, for da tillater man seg å kunne unne seg noe, kutte ut noe, bytte ut noe. Spis gjerne sunt, det er jo bra det, men det er ikke bra når det blir sykelig ekstremt. Som jeg skrev, så har også jeg fått en del gode tips og råd der,spesielt i forhold til trening, men samtidig, med tiden, så ble det mer triggende enn det var bra for meg. Og jeg akter ikke å gå inn i et sånt ekstremt levesett, har mer enn nok med det jeg alt har, høhø.

  4. Det er ikke maten i seg selv som er farlig, men mengden og hyppigheten!! Alt med måte liksom…
    Synest du er flink jeg<3

  5. Et meget bra innlegg, det er så utrolig lett og gå fra den ene ytterkanten til den andre, uten å være klar over det.
    Du setter ord på noe som er viktig, ønsker deg gode dager

    • Det er veldig lett…man lurer seg selv til å tro at man er på rett spor, men det er jo bare en litt annen vinkling på saken..Takk det samme🙂

  6. Fantastisk innlegg, Laila. Kjenner meg igjen, selvfølgelig. Og jeg har vært i kontakt med mange – og da mener jeg MANGE – som sier de har blitt «avhengige» av kostholdsblogger. Veldig ofte er det unge jenter (mange også uten spiseforstyrrelser) som har skrevet at de sammenligner kosthold, porsjonsstørrelser, treningsrutiner og får dårlig samvittighet dersom de ikke har trent like lenge/like mye etc. (Mange snakker om bilder av pulsklokker osv osv osv). Det er skummelt, synes jeg, og utrolig trist å lese hvor mye det sliter på selvfølelse og helse.

    Blir bekymret for at unge jenter vokser opp med så ekstreme forbilder – for det er jo akkurat det de blir. Jeg er overbevist om at disse bloggene deler oppskrifter og treningstips med de beste intensjoner – inspirere andre. Og mange blir kanskje motivert/sunnere/lykkelige. Men IKKE alle.

    Igjen – et fantastisk godt innlegg. Og hurra for deg som tar vare på deg selv og vender ekstremiteten ryggen! Lenge leve «normaliteten», sier jeg…

    PS: Jeg er på dagens fjerde kakaokopp (jeg skriver, det regner, hvordan kan man IKKE drikke kakao?), og hadde noen prøvd seg på å servere meg en «sunnifisert» versjon så hadde jeg eksplodert, tror jeg. (En ting jeg har irritert meg over i det siste er også at mange synes det er helt OK å gi andre råd i tide og utide – selv når man ikke ber om det?)
    Uansett, før jeg fyller hele kommentarfeltet ditt med bablinga mi: Noe av det beste med å bli frisk fra spiseforstyrrelsen er å kunne drikke kakao, nemlig. (OK, da, så er det kanskje andre ting som er ENDA bedre, som for eks å sitte på rævva en hel dag uten å gå fra konseptene, eller at det er Thanksgiving i morgen og jeg får besøk av verdens beste fetter og skal FEIRE. Men den kakaoen står høyt på lista, asså…).

    Håper alt er bra med deg. Jeg er ikke så aktiv på blogg lenger, men tenker ofte på deg.

    Mange gode klemmer fra Denver

    • JA,JA,JA,JA. Alt du nevner over her…JA! Nettopp!! Pulsklokke meg her, middagstretter med slik og sånn (som er det eneste riktige så klart..i følge bloggeren), posering, muskler osv osv osv. Gaaaaawd. Joda, fint om det inspirerer andre, om det hjelper noen så er det superflott, men når det går så langt som til at noen faktisk bare føler seg rævva når de selv ikke er i nærheten av å få til det som bloggerne får til, så ja, da er det bare tragisk. Fint at folk blir friske fra en sf, men innimellom kan man jo lure på HVOR frisk de egentlig er, når fokuset er blitt ekstremt en bitteliten annen vei..
      VARM SJOKOLADE LENGE LEVE! Nå har jeg riktignok aldri hatt problem med å få det i meg uansett jeg da. Håper du har hatt en fin thanksgiving over there søte❤

  7. Nei, det er nok ikke sunt å leve etter så ekstreme regler. Det blir jo nesten som å flytte spiseforstyrrelsen, flytte problemet. Ønsker deg en god dag. klem❤

  8. Hear hear!
    Jeg er så hjertens enig med det du skriver, og fortsett å tenke slik!! Bra!!

    Klem fra Nexi

  9. Jeg er så utrolig enig med deg !! Kjempe bra skrevet😀 Jeg mener at når man trener hver dag, spiser proteinpulver i alt og jubler bare fordi man ser en blodåre «poppe» opp på underarmen.. At fettprosenten skal være lav og stadig pose bilder av seg selv i speilet i bare undertøyet.. Da er man ikke frisk 100 %. Selvfølgelig skal jeg ikke si at alle de er syke, men det er utenom det vanlige. Jeg mener at man da fortsatt er litt i overkant opptatt av det. Når det tar så mye plass i hverdagen liksom

  10. Veldig bra innlegg og viktig tema! Tenker ofte på «all mat er ja mat» (eg er jo ikj helt enig..) og strever med å finne balansen mellom det og hva som er best for meg uten at sf skal ta overhånd. Vanskelig…
    Klem🙂

    • En ting er å finne sin egen vei, noe helt annet er å bli fanatisk på alt som har med mat, kropp og trening å gjøre. Jeg synes ikke at du er i den kategorien, bare fordi du er opptatt av å finne din vei🙂 ❤

  11. Veldig bra og viktig tema. KJenner at jeg fort går fra ytterpunkt til ytterpunkt og det er ikke bra. Det er en grøftekant på hver side av veien. Flott innlegg🙂❤❤

  12. BRA!😀 Mange gode tanker om temaet. Jeg var slik som du skildrer i teksten før. Leste alt om kosthold og trening, og kuttet ned på kaloriene. Kunne ikke spise sånn, ikke sånn og iallfall ikke sånn har aldri fulgt noen av diettene slavisk da, det er jo kjempedyrt som du sier. Men jeg har også gått lei, og etter en periode med det som skulle være sunt , møtte jeg på en måte veggen i matveien (ser jeg nå, ehe). Alt ble bare kaos, og veldig svart/hvitt. Jeg gikk fra supersunt til superusunt, sånn det er nå. Vet ikke hva som egentlig har skjedd, men vet at det ikke er bra. Så jeg har faktisk bestemt meg for å kutte ut sukker fra mandag av. Ikke for å bli helt fanatisk, men for å se om det kan hjelpe for angst og depresjon å kutte det ut, og fordi jeg absolutt ikke trives med nåværende vekt. (har ingen planer om å erstatte det med stevia eller annet, det smaker jo dritt…). Men uansett, dette var et virkelig bra innlegg. Stå på Laila, og nyt for all del sjokolade og kakao. Du fortjener det!😀

    • Det viktige er at man finner noe som passer, uten at det blir fanatisk og ekstremt, det fører ingen vei med seg. Kroppen tåler faktisk litt av alt uten at den stryker med, selv om noen mener noe helt annet. Så ja, jeg nyter varm sjokolade, vanlig sjokolade, godteri osv osv.
      Lykke til med ditt forsøk🙂

  13. Jeg er så smertens enig!! Har lenge vurdert å skrive et innlegg om det samme, så det hjalp å se at du tok det opp! Om jeg forstår det rett har mange av disse «fitnessbloggerne» en bakgrunn med en spiseforstyrrelse. De påstår at de har blitt friske og har det mye bedre nå som de sverger til trening og hflc-dietter – men er de egentlig friske? Som jeg ser det har de bare gått fra en form for spiseforstyrrelse til en annen. Det er klart at det er en «sunnere» variant, men den dietten de følger nå kan da neppe være yppelig for kroppen den heller?

    Jeg må innrømme at å besøke noen av fitnessbloggene er en guilty pleasure jeg har, men det må sies at det kombineres med å bevege hodet gjentatte ganger fra høyre til venstre.

    • Ja, det er jo det tragiske oppi det hele, at det er flere av dem som har gått fra sf, til fitness…så ja, fokuset er jo på det samme, bare på en litt annen måte…uansett ikke avslappende forhold til mat og kropp.

  14. Å, herlig å lese et sunt innlegg om noe jeg mener er usunt, altså det ekstreme. Hjelp, skal vi liksom være mindreverdig fordi vi ikke følger det som til enhver tid er på mote, det som skal gjøre oss «perfekte»? Blir vi mer lykkelige av å være fanatismens slaver?

    Et «godt fornuftig tips» (sitat: deg) fra meg til deg: prøv litt kanel i kakaoen (jeg liker den også best med litt kaffe i, som deg). Lykke🙂

    • Jeg synes så absolutt ikke at alle såkalte tips og råd de gir er sunne hvertfall…blir nesten litt hjernevasking til tider..
      Jeg skal verken ha krem eller kanel i min varm sjokolade. Den skal være akkurat som den er, ikke noe skal ødelegge smaken. Jeg liker riktignok både krem og kanel i kakao, men det skal ikke være i min.

  15. For et fantastisk innlegg, Laila. Igjen😀 Alt du skriver her er så bra, men særlig punktet ditt om at all mat er «ja-mat» liker jeg SÅ godt! Jeg må si at i min verden høres det nitrist ut å ikke kunne unne seg noen form for kos, framfor å kunne tillate seg å teste ut alle de fantastiske smakene som er i denne verden!

  16. Jeg også har dilla på kakao nå om dagen, det er jo så godt. Blir gjerne flere kopper om dagen og nå som det er mørkt og kaldt ute så blir det ekstra koselig å sette seg ned med en varm kopp kakao i hånden.

  17. Åh, Laila – SPOT ON!
    Shit, så lei jeg er av hysteriet. Så lenge man ikke henfaller til total og konsekvent junk, så er all mat JAmat. Har lest noen ting om Omega 6 og feil Omega 3 som er massevis i ikke-økologisk kylling og dritt + en del annet som slår beina under mye av «lavkarbo» mentaliteten, og dette med å bare spise/fråtse proteiner. Så hva nå? Hva er sunt? Hvem har rett? Alle, ingen.. All mat er JAmat, og det er i alle fall sikkert at så mye fokus på mat ikker er sunt for sinnet, og da heller ikke for kroppen.

    Og trening.. Forklar til en etiopier at «ja, her jeg bor er næringstett mat så lett tilgjengelig at vi må dra til egne hus og bygninger for å løpe på en maskin for å rettferdiggjør all den maten vi fråtser i». Jadda..

    tabloidene, kles-, kosmetikk og den voksende treningsindustrien tjener flesk på å få oss til å bli usikre på oss selv. Ved å komme med oppmuntringer til vår misnøye med oss selv og vår frykt og forvirring, får de kjøpere av avisene og kunder. De skaper og opprettholder et marked. Det koster, som du sier, med den maten og med den treningen. Og hele tiden er du for fårlig form, hele tiden burde du kjøpt nye klær osv osv. Gråsonen mellom sf og «vanlige» kroppskomplekser er ikke for meg å trekke opp grenser i, hvertfall.

    Og det er jo klart at om man bare har fitnessblogger, kostholdsblogger, motblogger, tabloider osv som inputkilde, tror man jo at det er slik det skal være. Når man ikke får contrabeskjed. Og jeg er så mektig trett det hele.
    Kjenner meg SKIKKELIG klar for denne DEILIGE anti-bølgen som kommer. Masse gode blogger om folk som ikke er superultramegaperfekte, trener tusen ganger i uken og spiser god knows what.

    jeez, ble visst litt engasjert her, ups.
    Men stå på, hvertfall!❤

Legg igjen en kommentar

