Krabbesisten.

Fri, sol, varmt, null planer. Jeg fatter det ikke altså, her kan jeg sove, lenge, men hvem våkner skamtidlig? Og så ser jeg ut av vinduet da, for å se om det er en unnskyldning til å kunne dra seg enda litt lengre. Det var det ikke. Sola skinte på blå himmel. Det var da som faen. Vel tenkte jeg, så får jeg bare stå opp da, og gjøre noe. Gjøre noe liksom, det er jo like festlig hver gang jeg skal gjøre noe alene. Drar meg i skinnet for å finne på noe, som kan få tiden til å gå, før jeg går på veggen. Jeg hadde lyst å ta flere bilder, og jeg vil komme meg ut og vekk. Late som jeg har et liv. Jeg pakket ned to fotoapparat (i tilfelle speilrefleksen skulle gå tom for strøm, så er det greit å ha en digitalkamera just in case) og drikke. Musikken plugget i ørene, capsen på hodet, øynene bak solbrillene. Slengte meg på sykkelen, og hanglet meg avgårde. Jeg hadde to mål, to plasser hvor det er fint å knipse litt bilder. Vi har et utemuseumher, der hvor endene holder den, blant annet den anda som prøvde å gnage av meg foten for noen uker siden. Det er gamle hus der, andedam og blomster. Stort og fint uteareale. Hva skjer? Jo, hele fuckings plassen kryr av unger. Tydeligvis en skoleklasse, og jeg bare…gaaawd. Det var jo ikke en cm av området hvor det ikke befant et stykk kids. De var overalt, seriøst. Så jeg trakk meg litt opp i høyden, sammen med måsene.

Jeg ga opp håpet om at de skulle dra, så jeg kastet meg på sykkelen for å dra til neste destinasjon. Hva skjer? Joda, da jeg hadde syklet 10 meter, på vei ut av området, da samles hele klassen og skal dra. Gawd. Da gadd jeg liksom ikke stoppe, pustet lettet ut og gå tilbake. Så da bar det mot stranda da. Der kan det da ikke være folk på denne tiden av døgnet tenkte jeg. Joda, det kunne det visst. Nå ynglet det ikke akkurat der da, men det var selvsagt folk på akkurat de plassene jeg ville ta bilder. Men jeg fikk knipset en god del likevel, gadd liksom ikke sitter der og vente til folk skulle makke seg avgårde heller. Fant en stein hvor jeg satte meg på dinglet litt med foten i vannet (kaldt ja), og lot den tørke i sola. Jeg ble sittende å se på det yrende krabbelivet rett under meg. Noen av dem lekte visst sisten, den ene løp hvertfall for harde livet fra en som var større og sterkere. Jeg satt der og håpet de ikke var fjellklatrere, jeg trakk uansett beina godt inntil meg, for man vet jo aldri med disse skapningene. En gang, for hundre år siden, da jeg var lita, så var den en krabbe som bet meg i tåa. Frekt. Barnemishandling.

Ble sittende der i sola en stund, så på vannet som glitret og bølget seg. Så utover de ennå snødekte fjellene, en båt som kjørte forbi. Prøvde å la tankene fare. Jeg syklet avgårde igjen etter en god stund der, da på vei hjemover, med noen få stopp innimellom,  for å ta noen bilder av søte små grøftekantblomster. Utrolig nok så fikk jeg tatt en del bilder i dag, selv om jeg slettet en del jeg ikke ble med fornøyd med. Jeg har en tendesn til å ende opp med typ 20-30 bilder etter en lang tur. Så sletter jeg kanskje halvparten, og ja, da blir det ikke mange igjen. Jeg har vel tatt rundt 150 bilder i dag, så det er da noe.

Yaysann, nå fikk jeg svar på melding fra eks’n min, nå blir det årets første utepils her dere!!!

 

 

 

16 thoughts on “Krabbesisten.

  1. Hehe, alltid noen plagsomme unger i veien når man skal nyte livet 🙂
    Du er flink til å dra deg ut på tur da, her er det heller dårlig med det. Nyydelige bilder!
    klem

  2. Kjekt at du har hatt en utepils-runde 😉 Blir så glad av å se på alle de fine bildene dine ❤ Regner med det gir deg en del positivt å drive med fotografering? Mange fine motiver i Molde. Tok du bilder i Kringstadbukta og/eller i Julsundet? Jeg bodde ved Kringstadbukta,hadde mange fine stunder der nede.

    • Ja, det er gøy å ta bilder 😀 Joda, mange fine motiv, men føler liksom at jeg har vært overalt, og tatt bilder av alt. Prøver til og med å se på de «gamle» tingene med nye øyne, andre perspektiv, men det blir liksom same old likevel..Tok bilder i Kringstadbukta ja, noen av de bildene i collagen her er derifra, de av sjøen.

Legg igjen en kommentar

