Målsetting for 8 måneder, og traumeskjema.

Vi har nå hatt vår siste fellesundervisning her, og vi har pratet om målsetting for de neste 8 månedene fram i tid. Vi har fått vite at vi skal inn igjen i 5 dager i januar, så det blir ikke et helt år, de tok utgangspunkt i utskrivelsen i januar. Det er ikke alltid like lett å sette seg opp mål synes jeg, for jeg, og mange andre spiseforstyrrede også, er gjerne blind på seg selv, men kan se lettere på andre som sliter, hva de sliter med. Når man har hatt (u)vaner over mange år, så går det ofte på rutine. At man er ubevisst på hva man egentlig gjør. Vi har jobbet med å prøve å bryte spiseforstyrrede mønster, at vi må klare å finne en ny sti å gå. Det er det som må til, finne nye mestringsstrategier, bryte uhensiktsmessige mønster, gjøre noe annet, distrahere, fylle inn nye ting, utfordre, sette mål. Vanskelig, men høyst nødvendig for å komme noen vei. Jeg har så langt klart å bryte en del av mine gamle mønstre, men sitter fortsatt igjen med mange også. Det går ofte på automatikk, eller at jeg ikke våger å holde ut det vanskelige når det kommer. Jeg feiger ut, fordi det enkleste er å gjøre det jeg alltid har gjort, tydd til det jeg er trygg på, og kan best. Nå må jeg jo finne nye trygghetsfaktorer som er med på å utvide stien min framover.

Jeg har satt meg opp noen mål å jobbe med, noen var/ er jeg jo godt i gang med, så det blir å fortsette med dem, + at jeg også nå har mer jeg må jobbe med. Det kommer nok til å bli flere delmål underveis, sånn i forhold til behandlingen jeg skal starte opp med ny behandler også, så det får jeg ta etterhvert som jeg får satt i gang der. Det jeg har satt meg opp så langt, som virker oppnåelig for meg, er:

  • Å jobbe med maten, sånn det har fungert for meg hjemme i perioden fra januar til april. Altså hjemmeperioden jeg nå har hatt.
  • Fortsette med å ha 2 treningsfrie dager i uken.
  • Unngå veiing/ redusere kroppssjekking.
  • Jobbe med traumet.
  • Jobbe med målsettinger i forhold til behandlingen.
  • Være obs på depresjonen.
  • Jobbe med å vedlikeholde/ holde opp motivasjonen.
  • Fokus på å bygge opp kroppen, ikke bryte den ned.

Jeg har også satt meg opp et par mål til, men de skriver jeg ikke her. Det blir jo å jobbe med delmål hele veien, jobbe mot langsiktige mål som til slutt kanskje fører til å bli frisk. Nå er det jo også individuelt hva folk legger i å bli frisk. Noen vil bli helt fri fra spiseforstyrrelsen, andre vil oppnå å bli symptomfri, andre igjen ønsker å komme dit hen at de kan leve med spiseforstyrrelsen til en viss grad, men uten at den styrer hverdagen helt. For min del ligger det i punkt 2 og 3, hvertfall sånn jeg ser det her og nå. Kanskje ender jeg opp på punkt 1 til slutt. Alt til sin tid, ett skritt om gangen.

For min del er fortsatt en del ting å jobbe med, flere ting jeg må ta tak i. Nå har jeg jo fyllt opp sekken min med mange nyttige verktøy fra Modum, så nå gjelder det å bruke dem sånn de er ment å bli brukt. Ramler jeg, så har jeg verkty jeg kan hente fram og bruke. Jeg er fortsatt såpass realistisk at jeg vet at tilbakeskritt vil komme, men jeg vet at jeg kan reise meg igjen. Jeg trenger ikke forbanne meg selv nedenom og hjem og jeg tryner, for det er vanlig å tryne. Nå gjelder det å snappe opp hvor det er glatt, finne ut hva som gjør at jeg sklir og faller, og jobbe mot å unngå det. Enklere sagt enn gjort, men igjen: «Det man er bevisst, kan man gjøre noe med. Det man ikke er bevisst, gjør noe med en» Jeg har alt å takke Modum for. De er helt fantastiske her.

Nå er det helg igjen, og jeg skal være her to dager til før jeg tar fatt på hjemveien og fortsetter jobbingen der. Mange reiser hjem i dag, så det er jo også litt vemodig å måtte avslutte igjen nå. Jeg skulle ønske oppholdet hadde vært lengre enn kun 2 uker. Man rekker nesten ikke starte før det slutter. Men likevel har de jo vært nyttige for meg, og jeg skal bruke det jeg har lært på best mulig måte.

Sånn avslutningsvis her, så må jeg jo som vanlig, som jeg alltid gjør på fredager (med noen få unntak, når hjernen har vært død) så er det søkemotor. Den siste uken har det vært veldig mange søkeord som går på spiseforstyrrelser (det er det forøvring hver uke da), borderline og traume. Men det ramlet da inn noen randome også. Blir ikke så mange denne gangen heller, kjenner at jeg ikke er så gir på det, men noen blir det da, sånn fordi det er fredag. So here you go:

feit lang dame me rar hake – håper ikke du hinter til meg, for da har du skambommet. Feit kan jeg være med på (den syke delen er med på det), men jeg er vel langt fra det som kan kalles lang…og haken tror jeg er normal…

«så fin du er!» bussjåfør – Er jeg plutselig blitt bussjåfør nå? Den var ny for meg..

har glis mellom tennene – jeg gliser med hele kjeften, men det er vel sånn hovedsakelig leppene jeg gliser med, og de ligger vel utenfor tennene? Vet ikke hvordan det er stilt med deg men…

hva gjør venner som leker – Deeeee…..*trommevirvel*…leker!

se for deg det med øynene liksom – Ikke med ørene?

hva sier laila – hun sier mye svada skal jeg si deg..

går med sulthetsfølelse hele tiden hva kan det være – Hmm…sult?

modum tv – ja, her er det jaggu meg tv gitt. Skjønt det burde vært laget en reality serie, vi har snakket om det. Hadde sikkert slått an. The kokko lokko’s at kokkoheimen.

 

Edit: nå har jeg hatt en bitteliten samtale med behandleren min igjen. Hn ville gå gjennom resultatene av skjemaet jeg fyllte ut i går, om traume. Jeg scoret høøyt på den ene biten, og veldig lavt på noen andre deler, som gikk på dissossiasjon. Det blir nå lagt til i epikrisen min, og der blir det skrevet hva som bør gjøres videre i forhold til dette. Kjenner jeg blir litt sånn motløs, for dette kan ende i en ny diagnose. Tiden får vise..Jeg fikk samtidig en ny mulighet til å grafse til meg en klem fra behandleren min. Hater å ta avskjed med folka her..har blitt noen klemmer i dag, og flere blir det i løpet av helgen. 8 måneder til neste gang jeg ser dem igjen…Men først skal den siste helgen her nytes.

Advertisements

14 thoughts on “Målsetting for 8 måneder, og traumeskjema.

  1. Det er vondt å ta farvel. Jeg synes ihvertfall det. Bare etter tre uker på Skuteviken (avrusningen) kjente jeg på at det var sårt.
    Du har nok fremdeles et stykke vei og gå, men som du sier er jo at du nå har verktøy i sekken som kan hjelpe deg. Jeg håper den nye behandleren din kan hjelpe deg videre.
    Jeg har sagt det en drøss med ganger og sier det igjen. Du er flink og ikke minst sterk.
    Vil ønske deg en god helg. Stor klem 🙂

  2. Viktige ting du har å jobbe med i tiden som kommer. Husk nå for all del å ta SMÅ skritt fremover. Jeg vet at du har tålmodighet, men vil likevel minne deg på det 😉
    ❤ ❤ ❤

    Svar: ja, en ting er å lese og tenke at "dette var interessant og det skal jeg bruke etterhvert", men en annen ting er å ta tak i problemene med det samme… Takk for at du sier at du også gjør slikt til tider; betyr mye å høre!
    Fant innlegget ditt; https://laipai.wordpress.com/2009/09/20/l%C3%B8sningsfokusert-tiln%C3%A6rming/
    Skal se nærmere på det i morgen; føler jeg trenger litt avslappningstid/tv tid nå…haha
    La holdet hvile med noe underholdning på tv du også nå vennen; for mye fokus på å kjempe er ikke sunt 😉
    Nyt helga (de siste dagene) på Modum; stolt av deg fordi du valgte å være der lengre enn du trengte. DET hadde du ikke trodd forrige fredag nei 😉
    Du har kommet så langt; og vi begge er flinke!! *selvsskyt er bra*
    Varme klemmer ❤

    • Håper du fikk en fin og avslappen kveld i går, og at du kan få litt utbytte av innlegget 🙂 Jeg hadde ikke bestilt meg billett hjem, og visste heller ikke hvor mange av de andre som skulle bli her i helgen, derfor venta jeg, men ville jo være så lenge som mulig 😉 Thank you ❤

    • På avd.møtet sa hun 13-18 jan., men hun var ikke helt sikker. Vi får jo brev da. Nå er det bare M., V., L.M., Monica og meg her. ❤

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s