Nye momenter.

Jer merker hvor mye humøret svinger fra dag til dag her. Fra time til time. Dagen starte helt ok i grunnen, men den første gruppetimen vi hadde var litt langtekkelig for min del. Samtidig ga den meg et lite innblikk rundt spiseforstyrrelsen min, hvordan ting er nå. Jeg vet jo selvsagt hvordan det er, men jeg så liksom hvor mange punkter jeg fortsatt holder fast ved. Når en god del ting går på autopilot, så får jeg heller ikke tatt tak i alt jeg bør få tak på. Men som vi fikk en oppfriskning på i dag : «Det man er bevisst på, kan man gjøre noe med. Det man ikke er bevisst på, gjør noe med en» Det gjelder å bli bevisst på handlingene jeg gjør. Jeg er jo blitt bevisst på mange av dem, men ikke alle.

Etter lunsj hadde jeg en ny samtale med presten. Dermed blir også tankene på det vi pratet om sterkere, naturlig nok. Det gjør fortsatt vanskelig å prate om det kjenner jeg. Men jeg trenger å prate om det egentlig, for de siste dagene har et nytt element sneket seg inn. Eller nytt er kanskje feil ord, men det har begynt å ta mer plass. Før har jeg alltid skøvet det vekk, fått tankene over på noe annet. Brukt maten, misbrukt maten. Overspising og oppkast. Og andre uhensiktsmessige metoder. Nå forsterkes dette elementet, og uansett hvor mye jeg prøver å skyve det vekk, så dukker det opp igjen. Mandagen var spesielt ille. I går gjorde vi mye hyggelig her, og dermed fikk det vanskelige mindre plass. I dag er det forsterket igjen.

Vi hadde enda en undervisning i dag hvor vi pratet om noe som tidligere var destruktivt for meg. Noe som ikke har vært aktuelt de siste 3 årene, men likevel en stor del av sykdomsbildet mitt, som fortsatt er gjeldende på en måte, men ikke i samme grad. Når det blir så mye sårt og vanskelig på en dag, så påvirker det humøret mitt. Og det forsterker da også situasjonen rundt maten. Jeg kjente sånn etterhvert etter middagen i dag at oppkasttrangen kom, selv om den ikke var der like etter at jeg hadde spist, til tross for at jeg var veldig mett. Jeg beholdt maten, men trangen og tanken er der. Jeg må bare prøve å huske, eller holde fokus på, at tanken ikke kan skade meg, selv om det føles vanskelig nå.

8 thoughts on “Nye momenter.

  1. Berg og dalbane… Det viser at du klarer å kjenne på følelsene dine for tiden; både de gode og de vonde.
    Tross det sikkert er vondt å kjenne godt på det «nye elementet», så er det nok en god grunn for at du må gjøre det nå. Om du forskyver det så blir det jo ikke bedre. Så vær sterk og bruk timene du har igjen på Modum til dette. Og når du kommer hjem er det jo en ny start og nye muligheter.
    Men husk at har man (du og jeg) vært syk så lenge, så krever det lang tid før alt blir tipp-topp igjen…dessverre..
    Å forsyve tankene med maten er ikke det lureste…men dessverre ofte det enkleste 😦 *I know that*

    STOLT over at du klarte å vinne over trangen i dag; ti poeng og enda mer!! Du skal vite at jeg ikke misunner deg for det; fordi jeg unner deg å bekjempe sf! …litt misunnelig kanskje (haha) 😉

    Svar: Jeg fikk faktisk en liten tankevekker etter søndagen i bilen på vei hjem. En ting er å være på Modum å møte alle følelser og tanker, men en annen ting er å face de i hverdagen også.
    Siden Modum ikke er noe for meg akkurat nå, så må jeg heller forsøke å våge «å stå i det» følelsesmessig (som du også sier) i min hverdag nå. Dette gjelder både positive og negative.
    Å gråte klarer jeg kun hos behandleren(e) min; da bare av og til.. Det er et lite mål for meg å klare det alene også; sånn at jeg faktisk klarer å kjenne ‘orntlig på følelsene.
    Takk for tilbakemeldinga di vennen; du VET at jeg setter pris på den!!
    Og herlig at du klarer sakte, men sikkert å gråte nå. Ikke fordi jeg vil du skal gråte (haha), men det viser at du er mer i kontakt med deg selv!! You go 🙂
    Kyss, klapp, klem ❤

    • Jev vet ikke hvordan det vil bli å komme hjem. Der har jeg jo ingen å prate med den første uken etter jeg kommer tilbake. Her er det jo noen hele døgnet. Men får håpe det går greit. Godt at du fikk utbytte av turen til Modum, selv om det kun ble noen få timer 🙂 ❤

Legg igjen en kommentar

