Mentalisering.

Da jeg sendte mail til behandleren min på Modum, og fortalte hemmeligheten jeg aldri før har fortalt til noen andre, så ga hun meg et navn, eller en merkelapp på den, noe som gjør det litt lettere for meg å kunne gå fram for å i det hele tatt begynne å fortelle om det til en ny behandler. Om man har et utgangspunkt til å forklare noe, så blir det litt lettere å ta det opp. Som f.eks, jeg var en rusmisbruker, jeg ble voldtatt, jeg ble mishandlet, jeg ble misbrukt, jeg opplevde et traume. Har man et navn på en hendelse, så blir det litt enklere å skulle begynne å forklare. Jeg hadde aldri noe navn på det..»jeg opplevde noe en gang»…det var liksom det jeg hadde. Men jeg hadde aldri satt noe navn på hva jeg opplevde, derfor var det også vanskelig for meg å gå fram for å fortelle det. Nå fikk jeg et navn, eller en merkelapp på det hele. Nå kan det bli litt lettere, for nå kan jeg si, jeg ……….. for noen år siden, det har gjort, og gjør noe med meg.  Hun anbefalte meg å be om å få en annen type behandlingsform enn det jeg har nå. Sånn timene mine går nå, så kan det vel kanskje ikke kalles for noe spesielt, siden det er en blanding av kognitiv og snakking generelt, uten at vi fordyper oss sånn spesielt i hver time. Det blir mye sånn «hvordan har det gått siden sist?»

Nå har jeg jo også, i tillegg, fått diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Og den typen behandling hun anbefalte meg å be om, heter «mentalisering», den skal visst være god for både spiseforstyrrelser, emosjonell ustabil pers.forst. (borderline), og andre typer lidelser. Jeg søkte opp mentalisering på nett, og fant en veldig nyttig side, hvor det stod en god del om behandlingsformen. Og den treffer spikern på hodet i forhold til hva jeg sliter med, så jeg bør jo virkelig høre om vi kan benytte den i behandlingen framover. Nå har jeg avtalt med behandleren min på Modum at vi skal ta tak i det jeg fortalte når jeg kommer dit. Dessverre får jeg bare 3 timer med henne, men som hun skrev, vi får bruke dem effektivt. Ellers har jeg jo også noen få timer igjen med min nåværende behandler, og så blir det ny i midten av mai. Jeg synes det blir trist å avslutte med behandleren jeg har nå, men nå som jeg kanskje bør få en ny type behandlingsform, så er det kanskje greit at den nye behandleren får være med omtrent fra begynnelsen av på det området. Tenkte jeg skulle  dele litt av dette med metalisering for dere. Kanskje noen av dere allerede benytter den formen for behandling?

«Begrepet «mentalisering» dreier seg om at vi alltid fortolker hverandre. Det omfatter det å forstå seg selv og andre – en nøkkelkompetanse i reguleringen av følelser. Hemmet mentalisering og psykopatologi er forbundet gjennom redusert følelsesregulering

«Mentalisering» viser til fenomener som angår absolutt alle, og er et samlebegrep om implisitt og eksplisitt å fortolke egne og andres handlinger som meningsfulle ytringer av indre liv, eksempelvis behov, ønsker, følelser og fornuft.

Hemmede mentaliseringsevner og forskjellige former for psykopatologi er forbundet nettopp gjennom redusert regulering av følelser. Følelsene er i praksis ute av kontroll ved de fleste former for psykisk sykdom. Dette kommer svært tydelig til uttrykk ved stemningslidelser. Og ikke minst gjelder det personlighetsforstyrrelser, som hittil er mentaliseringstradisjonens fremste felt for teoretisk, klinisk og vitenskapelig virksomhet. Også traumer kan beskrives innenfor en slik forståelse. Opplevelsen av ikke å holde ut vanskelige følelser kan lede til forsøk på å ruse, sulte, spise eller skjære dem vekk. Regulering er et erfaringsnært begrep som hjelper oss til å se noen forskjeller mellom sunt og friskt, mellom velvære og ubehag, mellom mental helse og uhelse. God mentalisering kan beskrives som evnen til «å føle klarere». Og «følelser hjelper oss til å få tingene på plass». I de ofte utfordrende møtene med andre sinn, ikke minst i intime relasjoner, bidrar god mentalisering med rikdom og presisjon.

 Sentralt i mentaliseringstradisjonen er at følelser er uklare og at det således alltid vil være knyttet usikkerhet til fortolkninger. (….) Det viser seg at evnene til å forstå andres – og sitt eget – sinn er knyttet til god regulering av følelser og således til psykisk helse. Og det å misforstå og mistolke andres sinn er klart forbundet med former for psykopatologi. Ved hjelp av mentaliseringsbasert terapi søker man å fremme evnen til å forstå seg selv og andre.

Mentaliseringsbegrepets innhold ligger tett opp til andre begreper. Det er nært i slekt med eksempelvis empati, emosjonell intelligens, (selv)refleksjon, affektbevissthet, metakognisjon, innsikt og den kognitive terapeutiske tradisjonens begrep «oppmerksomt nærvær» (mindfulness). Det som skiller mentalisering fra de nevnte begrepene, er at mentalisering er overgripende ved å involvere både en selvrefleksiv og en mellommenneskelig komponent, altså både meg selv og andre. Det kan beskrives som å forstå andre innenfra og en selv utenfra, utenfra i den forstand at vi forsøker å forstå hvordan andre kan forstå oss. God mentaliserende kompetanse kan således beskrives som et mentalt kompass for å orientere seg i kompleksiteten av forskjellige realiteter

Spesifikk mentaliseringsbasert terapi for borderline personlighetsforstyrrelse kan ikke direkte overføres til andre typer forstyrrelser. Men mentaliseringmodellen er også blitt brukt i forhold til andre lidelser, som for eksempel posttraumatisk stresslidelse, spiseforstyrrelser , depresjon og suicidalitet. (……) Det er her de fleste menn med borderline forstyrrelse får behandling.»

Du kan lese hele artikkelen på Tidsskrift for norske legeforening, mentalisering.

28 thoughts on “Mentalisering.

  1. Søte Laila, det er så godt at du har klart fortelle, og åpne deg for dine behandlere. Det krever mot!
    Jeg har god, og lang, erfaring med mentaliseringsbasert behandling, selv om det tok meg litt tid og skjønne forskjellene mellom de forskjellige behandlingsmåtene – tenker stort sett at terapi er bare snakking. Har stor tro på at det kan hjelpe på en annen måte enn kognitiv terapi. For meg er det hvertfall stor forskjell.
    Følger med, og heier på deg videre.
    Lykke til. Ikke gi opp!!
    Klemmer ❤

    • Så flott å høre at den typen behandling fungerer bedre for deg 😀 Da håper jeg bare at jeg har muligheten til det her også 🙂 ❤

  2. Jeg har jo hatt mentaliserings terapi de siste årene. Både individuellt og i gruppe.
    For meg har denne behandlingsformen vært veldig nyttig for min problematikk. (Borderline og rus)
    Så visst der har et tilbud å gi deg på den fronten så synes jeg det er supert for det er en god behandlingform for mange med borderline diagnose kombinert med sf eller som for min del, rus.
    Jeg er jo faktisk med i Finn Skåderuds prosjekt om rus og borderline. Så jeg blir filmet under terapi timene. Skal si den mannen har mange prosjekter på en gang.

  3. Så flott at du nå har fått et navn på det du her refererer til. Selv om du på mange måter ikke kommer lengre kun grunnet navnet, så vil det alltid være godt å vite at det kan navngis.
    Litt sånn at en slags diagnose (selv om det her dreier seg mer om et navn) kan gi både deg og behandleren din litt mer fotfeste.
    Og det er som du sier kanskje bra at du starter opp med en ny behandler når du (dere) nå skal videre innen en litt annen type behandlingsmåte.
    Da kan dere sammen stammen starte på «blanke ark»!!
    Kanskje litt rotete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener 😉
    Benytter selv ikke denne typen for behandling, men skal etter påske «forandre» litt på behandlingsmåten sammen med min psykolog. Dette fordi jeg ikke kommer så mye videre innen «siden sist har….». Da tar jeg i grunn bare opp det gode og positive som har skjedd, kontra å grave i det som er vondt…
    Jeg må derfor lære meg å stole helt på at psykologen min er sterk nok til å både tåle det jeg kommer med, samt bygge meg opp igjen før jeg går ut døren.. Med andre ord orker jeg ikke lengre være «den flinke pasienten». (http://denflinkejenta.blogg.no/1316192326_den_glade_og_blide_je.html)

    • Jeg føler også at «siden sist» timene fort kan bli litt rotete og dermed blir jeg liksom stående litt i stampe føler jeg..Du, husk at behandlere tåler å høre ting, det er jobben deres, og de har hørt mye 🙂 Det er jo ikke meningen at du skal være den flinke pasienten, men å få ryddet opp i det du sliter med. Er du blid og fornøyd hele veien, så hadde du ikke trengt å gått i behandling liksom, see? Og du, jeg skjønner hva du mener 😉 ❤

  4. Dette virker spennende! Har ikke konsentrasjonsevne i dag og har problem med å ta til meg informasjon. Dårlig glid i toppetasjen.. Men skal lese mer om mentalisering når jeg er mer opplagt.
    Takk for informasjonen! Tror ikke jeg har hørt om denne behandlingsformen tidligere.Håper din nye behandler kan dette,eller setter seg inn i det 🙂
    Håper også du er bedre av forkjølelsen ❤

  5. Er det i hjembyen din (og min) du skal begynne med denne mentaliseringsbehandlingen? Er det individuelt eller i gruppe?

    Er det lov til å spørre hva den nye behandleren din heter (om så første bokstav i fornavnet)? Har hørt om ulike behandlingsformer tidligere skjønner du, men har ikke våget begi meg ut på noen av de (ennå).

    • Jeg vet jo ikke om jeg får en sånn behandling ennå da, men ble anbefalt å be om det, og da vil det jo selvsagt bli her, om de driver sånn behandling her. Kan ikke gå ut med navn på ny behandler..

  6. Så bra at du har fått den «merkelapp» på det. Det er lettere og mer ryddig når ting er mer konkret. Og det er lettere å legge en slagplan når man vet man har med å gjøre.
    Masse lykke til med mentaliseringen, hørtes spennende ut 🙂

  7. Du er tøff!! Jeg håper det blir bra for deg! Jeg tror de jobber litt slik her på avdelingen, eller han psykologen som er knyttet til avdelingen og som er min behandler, er med i et fagteam? med Finn S, og der er det mye mentalisering 🙂 Klem

  8. Så bra du fikk et navn på det du fortalte, når man forstår hva det er så er det så mye lettere å gjøre enda mer med ❤ ❤ Kjempe tøff som turte å fortelle det.. Blir spennende å følge deg videre i den nye typen behandling ❤ ❤

  9. Var på biblioteket i dag. Så ikke etter noe spesielt. Det er jo gjerne da man finner noe 😉 Den første boka jeg la merke til var da altså «Mentalisering. Å leke med virkeligheten,av Gøran Ryden og Per Wallroth. På forsiden er den anbefalt av Finn Skårderud.Så nå sitter jeg med den. Virker veldig spennende. Bare om å gjøre å få hjernecellene med.
    Håper timen hos behandleren din gikk greit. Du har vært skikkelig flink i påska med så lite oppkast:-) Men skjønner godt frustrasjonen over å være så mye i ro når det i tillegg er mye godis rundt om. Høytider er en prøvelse…
    ha en fin kveld ❤

Legg igjen en kommentar

