Kave i gjørma.

Det striregner, sludder og blåser. Skikkelig høstvær, midt på våren, mens det ellers omkring, mange steder i Norges vidstrakte land, skinner sola og får gradstokken til å gå amok. Her var det hele 1 grad tidligere på dagen. 3-4 lag på med klær er virkelig ikke særlig ønskelig for min del på denne tiden av året. Det er jo helt greit når jeg er inne på jobb, men faen ta, jeg skal jo liksom hjem igjen også da. Paraplyen vrenger seg frenetisk, mens jeg prøver å unngå å bli gjennomblaut. Jeg måtte riktignok ha på meg regnbukse, ellers hadde jeg kunne vridd opp meg selv da jeg kom hjem. Det verste er å gå på stiene på vei hjem, gjørmete og jævlig. Med paraplyen i hånda, dukking under svære greiner fra trærne, bekker av vann som renner nedover stien. Et sekund med øynene rett fram, og jeg kjenner at underlaget gir etter, og jeg sklir og ramler rett på skinka. Der ligger jeg og kaver i gjørma og banner høyt for meg selv. Just freakin great. Hell i uhell at regnbuksa var dratt langt over ræva, og at resten av veien hjem var kort.

Heldigvis har dagen på jobb vært veldig fin. Jeg har fått gjort litt som jeg vanligvis ikke pleier å gjøre, stemningen har vært god, jeg har rappet med meg 4 nye bøker ( flere folk har tatt med seg bøker de vil bli kvitt, og da var bare å ta med. Trengte ikke gi meg den beskjeden to ganger, jeg har vel tatt med meg 9 bøker totalt nå..) jeg har hatt pause så klart, og en samtale med sjefen min som jeg syntes var litt nødvendig. Kaffe og kaker har det også vært. Jeg har også gått rundt i svime fordi jeg har vært trøtt, men det er jo ikke akkurat uvanlig her i gården. Jeg er så dævvsliten for tiden, føler meg som et slakt etter at jeg kommer hjem fra jobb. Trøtt, sliten, grinete, irritabel. Jeg føler at jeg kaver litt i gjørma sånn generelt om dagen. Det er vel en blanding av ulike årsaker. Det går greit å komme seg gjennom dagene på jobb, det er ikke det, men når dagen er over, så er jeg helt tappet for krefter. Dessuten kan de dagene jeg er på jobb være ekstra vanskelig, fordi jeg sliter litt med maten. Jeg spiser både frokost og lunsj, likevel går jeg konstant med tanker om at jeg har overspist, selv om jeg ikke har gjort det. Mot slutten av arbeidsdagen så begynner jeg som regel å bli sulten igjen, så da kan det bli litt frukt eller kjeks, og ergo føler jeg at jeg spiser unødvendig mye.

Jeg vet at det jeg spiser i løpet av en arbeidsdag er nødvendig, for det blir en del stress i løpet av dagen, og kroppen bruker jo en del energi tross alt, likevel føles det bare så uhorvelig mye innimellom. Jeg synes faktisk det er enklere å få til maten de dagene jeg har fri. Da har jeg mer kontroll. Når jeg er sulten blir jeg irritert, er jeg mett blir jeg irritert. Og alt dette trigger de spiseforstyrra tankene. Er jeg mett, føler jeg meg feit. Er jeg sulten blir jeg irritert fordi kroppen trenger mer mat, som igjen fører til at jeg føler meg feit. Treningen blir et ork, men jeg prøver likevel å få til en god økt når jeg er der. Men igjen, jeg blir enda mer irritert fordi form og humør ikke er tilstede, til tross for at jeg har spist nok. Tankene surrer og går, «Faen heller, jeg har bare lyst til å spise og spy. Nei, pokker assa, jeg orker ikke spise!» Sånn svirrer tankene hver gang jeg er innom butikken omtrent. Null matlyst på de dagene jeg er helt utmattet, men likevel går også tankene på overspising og oppkast. For selv om jeg ikke orker noe som helst der og da, så kan det jo hende at trangen kommer senere på kvelden, da er det jo liksom «greit» å ha noe tilgjengelig. Det er jo ikke greit. Langt ifra.

Jeg er bare så trøtt og sliten for tiden, og det går utover humøret mitt, og jeg blir dratt i begge retninger. Stabilitene vakler, og jeg strever. Er det for mye for meg å jobbe såpass mye som jeg gjør? Da har jeg jo noe å gå til, men jeg blir helt utslitt, og maten føles vanskeligere. Har jeg fri, så kan dagene bli litt lange, om jeg da ikke har andre avtaler, som tannlege og behandling, men da får jeg til å takle maten bedre, og humøret er ikke fullt så ille. Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og er sur og grinete på jobb, for jeg jobber med hyggelig mennesker og trives der, og får gjort det jeg skal, men jeg merker at det tunge humøret daler ned over meg så snart jeg går ut døra derifra. Men de fleste blir vel sliten og trøtt etter en arbeidsdag, det er jo ikke unormalt det, så jeg får bare henge med så godt jeg kan, så får jeg heller si ifra om det blir litt mye. Skjønt jeg er jo ikke så flink til å si nei, eller si ifra når det blir for mye…det er liksom det der at «de trenger meg på jobb» blir viktigere enn formen, sånn det alltid har vært. Men nå vet jo sjefen ståa, så det burde jo ikke være noe problem å si ifra, sånn sett. Jeg vet at jeg vil få forståelse for det. Heldigvis.

Nå har jeg hvertfall fri en stund framover, og i morgen er det time hos behandleren min igjen, tror det kan bli greit nå. Fint at han vet hvordan det står til, og at jeg kan lesse av meg litt dritt på kontoret hans, og få noen kloke ord tilbake kanskje. Skulle egentlig ha hatt en sånn miniversjon av han, som jeg kunne ha putta i lomma og hatt med meg, så kunne jeg dratt han fram når det ble litt ekstra vanskelig. Satt han på skuldra mi, så kunne han ha sittet der og dinglet med beina og snakka fornuft inn i øret mitt, det hadde vært no det.

23 thoughts on “Kave i gjørma.

  1. Jeg er også trøtt og sliten etter en dag på jobb, så tror det er nokså normalt. Irritabel blir jeg også, er da det er godt man skal hjem til seg selv i stillhet, ellers tror jeg det kunne godt ut over mange 🙂
    Godt du hadde regnbukse på i dag, he he :p Her er det vind, og sol innimellom..
    Kan jeg spørre hva du jobber med? Tror ikke jeg har fått det med meg altså..
    klem

  2. *mangeklemmertildeg* ❤ ❤ Det hørtes ut som en fin ting å ha miniversjon av behandler.. hmmm lykke til i terapi i morgen, håper det kan hjelpe litt 🙂

  3. Hadde jeg hatt et par humørstabiliserende krykker, så hadde jeg sendt de nedover tvert!
    Men ideen om en behandler på boks var god. En slik psykologisk sjømannsbrud på en måte. Tror vi alle hadde hatt godt av en 😉
    Forstår godt at ting svinger, alle er vi slitne etter jobb, spesielt når været er grått, vått og trist, det hjelper ikke på. I tillegg er du jo midt inni et kjempeprosjekt, som jeg synes du er kjempeflink med. Skulle bare mangle at du ikke snubler litt. Men vær snill med deg selv, du er kjempeflink, og jeg beundrer deg for staheten, utholdenheten, ærligheten og jobbingen din. Ta deg et glass vin, still deg foran speilet, klapp deg selv på skuldra og skryt av deg selv. Du fortjener skryt, og litt slakke i livet 🙂

    • Jeg er steinbukk,kan det ha noe med staheten å gjøre? Vurderte å kjøpe meg noen pils/cider i kveld, men så skal jeg til behandleren min i morgen, og akter ikke å komme med alkoånde, høhø.

  4. Selvfølgelig er du i sliten… Du jobber jo som en helt ❤
    Det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre ifht til jobb og sånne ting.. Godt at du skal til behandleren i morgen da, så kan du sparre litt 🙂 Også kanskje å ha fri noen dager nå vil gjøre deg litt klokere på hva som er riktig/best for deg 🙂

    • Tingen er den at når jeg har fri, så virker tanken på jobb så mye lettere..men men, får hvertfall noen dager å hente meg inn på 🙂

  5. Fint smil du har fått 😉 Men et blodslit for deg og kosterdeg mye på alle måter. Føler med deg. De bedøvelsessprøytene er jævlige. Jeg har ikke sprøyteskrekk,men skrekk for at andre skal gjøre noe med min kropp. Det å ligge i tannlegestolen er en mare. Nå har jeg funnet en kvinnelig tannlege jeg er veldig fornøyd med. Det hjelper mye. Men det er likevel stressende. Fortvilt hvor dyrt det er å ha bulimi. Synes tannlegebehandling skulle gått inn under frikortordningen.

    Ikke rart du føler du kaver i gjørma. Kanskje er det for mye med jobben,husk du jobber jo hele døgnet med deg selv,med å bekjempe sykdom. Håper du får en ordning som fungerer best mulig! Den tannbehandlingen er jo omfattende og tar mye energi også.

    Nå skal jeg se Torsdag kveld fra Nydalen med Trond Viggo. Anbefales,om du liker programmet da… Trenger å le litt. 😉

    • Jeg har heldigvis ikke problemer med at det er mannlige tannleger, har faktisk alltid hatt det, foruten noen få år på barneskolen. Faktisk er det svært sjeldent jeg har hatt kvinnelige behandlere sånn generelt…haha. Hadde det på Modum da 🙂 Jeg digger både Trond Viggo og torsdagskveld fra Nydalen, så det fikk jeg med meg 😀 ❤

  6. hahaha regnbuske langt oppover ræva (=play it safe) ❤

    Har også mye mer problemer med å spise på jobb eller skole. Jeg tror det er fordi det er arenaer jeg er vandt med å ville/kunne skippe måltid. Jeg blir som "ruset" på sult når jeg er sammen med andre. Som med vanlig rus, blir prestasjonene dårligere og kroppen slites mye mer ut, samtidig som jeg tror jeg presterer bedre, har det bedre og trives. Så ja, ekstra utfordring.

    En liten behandler i øret hadde vært fint. Burde lage en app for dét.

    • Ja, tror det er sånn jeg også opplever det..en god beskrivelse 🙂 JA, tror du vi kan mekke en sånn app? Tar patent på det 😀 ❤

  7. Øker ikke du gradvis opp på arbeidsdagene? Du har jo vært lenge vekke og det er viktig at du får en rolig start som du føler at du mestrer.

  8. Det høres skikkelig slitsomt ut å ha en så gjørmete hverdag, både vær og humørmessig. Ang været så kan jeg fortelle deg at det ikke er så veldig mye bedre her oppe.. fortsatt masse snø, glatt og surt. Så jeg er veldig glad for at jeg imorgen reiser til Oslo. Skal bli veldig godt med værforandring!
    Men kanskje det hadde vært en tanke å jobbe litt mindre? Hvis du ser at dagene du ikke jobber faktisk er lettere, så er jo det noe å tenke over..
    Håper du får noen fine fridager nå da, at påsken din blir bra!

    • Ja, jeg leste at dere har crappy vær og føre ja…gosh. Kan tenke meg det blir veldig bra å komme seg til Oslo. Jeg ser fram til dager i Oslo og Modum snart kan du si 🙂 Jeg kan avgjøre selv hvor mye jeg orker å jobbe, så det går seg vel til tenker jeg 🙂 ❤

  9. Ja, det er vanskelig å balansere jobb og privatlivet. Særlig nå som du (og jeg) jobber så aktivt med å bli kvitt lidelsen din.. Men jeg er stolt over at du faktisk klarer å holde det såpass oppe i hverdagen!
    Men husk å jobbe i ditt eget tempo; blir det for mye jobb nå så kanskje du bør vurdere å trappe ned litt? Selv om det kan føles «kjedelig» å gå dager uten å jobbe, så taper du mer i lengden å jobbe mer enn du faktisk har energi til…..
    Uansett så vet du at jeg heier på deg og ønsker deg LYKKE TIL!!
    Og håper du får slappet av masse i påsken 🙂

Legg igjen en kommentar

