Nye tenner.

Det verste med å gå til tannlegen, for min del, er faktisk bedøvelsen. Jeg er i utgangspunktet svært lite glad i sprøyter, jeg har sprøyteskrekk, til en viss grad så klart. Jeg takler fint å se en spøryte, og jeg får heller ikke panikk av å måtte sette sprøyter, men jeg klarer ikke se på at den blir satt, aller minst at den går inn i blodårene. Jeg grøsser bare at tanken, og jeg kjenner seriøst nesten fysisk smerte av tanken, selv om det selsagt er psykisk. Jeg klarer ikke engang se det på tv/film, da holder jeg for øynene, eller snur meg vekk. Jeg kan jo på den måten hvertfall utelukke 100% at jeg aldri kan bli noen sprøytenarkoman. Da jeg fikk valget mellom B12 i tablettform eller sprøyte, så sa jeg høyt, klart og veldig tydelig, at jeg hvertfall ikke skulle ha noen sprøyte. Kan jeg unngå det, så unngår jeg det virkelig. Når jeg er hos tannlegen, så jeg ha bedøvelse, no matter what, uansett hvor mye jeg misliker å få sprøyter. Å få sprøyter i kjeften er vel den verste formen jeg har vært borti, kanskje med minus av den jeg en gang for mange herrens år siden fikk satt rett i muskelen i ræva. Men det var jo en sånn «Like-glad» sprøyte, så et minutt senere omtrent, så holde jeg på å le meg skvett ihjæl. Jeg måtte ta meg sammen for ikke å dævve liksom. Av latter. Men sprøyte i tannkjøtt, og spesielt i ganen, er noe så inn i gampe ræva vondt. Da kommer tårene om jeg vil eller ei.

For 1.5 uke siden ca., så var jeg hos tannlegen for å borre ned alle 4 fortennene oppe. Borret dem ned så det kun stod igjen 4 stygge stubber. Deretter ble det filet og pusset, tatt 2-3 avstøpninger, og deretter fikk jeg en midlertidig løsning. 4 tenner som det ikke en gang var mellomrom mellom. Jeg var livredd for å  tygge med dem, for jeg ante ikke om de kom til å løsne eller ei. Dette fortalte jeg til tannlegen i dag, og han sa at det faktisk kunne skje, men vanligvis gikk det greit. Han sa at det uansett var bra at jeg hadde vært forsiktig. I dag skulle han egentlig fikse en tann nede som er litt vond når jeg tygger innimellom. Han nevnte at den muligens må rotfylles. «Selvsagt» tenkte jeg. Det kan jo bare ikke være et hull…Da jeg kom dit i dag, og hadde satt meg, så han «Er du spent nå da?» Og jeg bare…spent? På å rotfylle, tenkte jeg? Nei, ikke så veldig. Gleder meg ikke akkurat. Men han skulle visst ikke ta den likevel..istedenfor var broen jeg skulle ha oppi ferdig. 4 kroner i porselen. Jeg fikk samme drittbedøvelsen som sist, altså typ veldig ekkel. I tannkjøttet like under nesen. To stykk. Så kunne jeg skylle ut. Etter et par minutter kom han for å røske ut de midlertidige tennene. Han måtte bruke litt makt, så det knaket og smalt da de løsnet. Så pirket han litt borti, og han traff rett på et punkt ved den ene tanna så jeg spratt himmelhøyt. Fy faen så vondt det gjorde. Dermed måtte han sette 2 sprøyter til. Så kunne jeg skylle ut, og det iset noe så inn i helvete. Så, da ble det enda en sprøyte, denne gangen oppi ganen. Det er helt forferdelig vondt. Men etter to sekunder så gjorde det hvertfall ikke vondt mer, og han kunne dermed begynne arbeidet med å sette inn de nye tennene.

Etter 17 år med oppkast, 17 år med omtrentlig daglige runder med møte mellom magesyre og tenner, så blir tennene veldig ødelagt. Noen er veldig heldige og slipper unna med så store skader, men jeg har alltid hatt problemer med tennene, helt siden jeg var lita. Jeg kan ikke huske å noengang ha kommet ut fra en tannlege med null hull. Tennene mine har gått gjennom flere runder med store behandlinger, men likevel har de blitt mer og mer ødelagt. Fortennene mine var nå helt gjennomsiktige, nedslitt, og jeg hadde mistet biter av dem. De var stygge tvers gjennom. Å smile med åpen munn har ikke vært første prioritert for å si det sånn. Jeg har fortsatt en del igjen å gjøre, jeg må også ha bro nede, mest sannsynlig på begge sider. Jeg mangler nå to tenner nede på venstre side, og en på høyre side. Jeg må trekke roten av en tann oppe (heldigvis litt bak, så den vises ikke), og må vel ha krone der også. Ellers er det da muligens den rotfyllingen på tannen nede, og så er det noen hull til. Det blir totalt sett en veldig kostbar affære, men så er det jo for resten av livet, og det trengtes virkelig å ta en storopprydding.

Tannlegen min er veldig hyggelig, og vi har en avtale på at jeg kan få betale litt hver måned, for jeg har virkelig ikke råd til å slenge ut 30-40. 000, som totalsummen helt sikkert kommer til å lande på. Jeg får noe refundert, siden jeg har diagnosen bulimi, og i tillegg går på medisiner som kan føre til munntørrhet, som igjen kan skade tennene. NAV dekker ikke noe, så det er ikke mulig å få dekt dette her. Men det får ta den tiden det trenger å få det nedbetalt. Er ikke annet å gjøre. Det viktigste er å få fikset alle tennene. Det motiverer jo også til at ønsket om å redusere oppkast blir sterkere, samtidig er det sånn at sykdommen ikke bare forsvinner av den grunn. Hadde det bare vært så enkelt. Målet om å klare å bli helt oppkastfri etterhvert ligger jo der uansett. På lang sikt. Nå er jeg hvertfall glad for at jeg har fått nye fortenner, og at jeg igjen kan smile med åpen munn, uten å måtte skjule tennene fordi de er så stygge. Og det føles veldig bra!

Jeg tok et veldig dårlig bilde av tennene sånn de var før, men det ble mørkt og utydelig. Gadd liksom ikke gå to meter til, inn på badet, i skikkelig belysning, så beklager at det er så dårlig. Det blir da også vanskelig å se forskjellen  så tydelig, men shit la gå, her er uansett før og etter bilde.

Det iser fortsatt en del i den ene tannen, men jeg håper at det vil gi seg etterhvert, hvis ikke må jeg ringe for å høre om det er noe som kan gjøres. Timeplanen hans er full fram til langt uti april, men blir det ikke bedre, så får han finne tid. Ordner det seg, så skal jeg faktisk ikke tilbake før etter oppholdet på Modum. Første ledige time var faktisk den dagen jeg skal inn på Modum, så det passa jo veldig dårlig. Men det får gå, jeg får nå hvertfall smilt med nye tenner!

30 thoughts on “Nye tenner.

  1. Gratulerer med nye tenner! De ser fantastisk flotte ut, ingen grunn til å gjemme smilet ditt ❤

    Håper det fungerer som en motivasjon framover ❤

  2. Huff.huff huff..først fordi , æ plutselig fikk dårlig samvittighet..her sitt æ å syte over ei tann som er ei føreløbig tann..den nye som skal på krone ble det tatt avstøpning av i dag, med at æ brekt mæ, så vi mått begynn på nytt, så ga han mæ feil bedøvelse..som igjen gir mæ et løpsk hjerte….min feil…men han si Å JA….da det står med rød skrift, at jeg ikke tåler den…jo kjenner den isinga jeg å, men er sikkert dobbelt så vondt til deg i fortennene…men KOR FIN DEM BLE..dollar glis du no Laila…ihvertfall etter summen det koste….merkelig rart her i Norge, tenner høre liksom ikke med til kroppen, for der er det full pris gitt..litt rimeligere til legen da….Huff den kjeften, ska jo liksom ikke bare spis med den heller sjø…. :-)))) håper det går bedre etter hvert Laila. klemz ❤

  3. Jeg tenker at det er jo utrolig bra at det går an å lage nye tenner, for er jo mange som ikke er fornøyd med tennene sine. Hvilket colgate smil du fikk,blir jo blenda hehe 🙂
    Sprøyter ja, farlig vondt! Grua meg til å bedøve kjeften når de trakk visdomstanna, og det er ille. Hørt rykter om «tryllekrem eller plaster» som gjør at det ikke skal gjøre vondt, men kan vel ikke bruke det i munnen 🙂

  4. Man ser forskjell, absolutt, selv om det var dårlig lys på det første bildet. Det må føles utrolig godt å kunne smile, uten å tenke over hvordan tennene ser ut.. Og håper (som du skrev) at dette kan være et lite dytt i retning av mindre sykdom, selv om det absolutt ikke er enkleste sak (det skjønner til og med jeg.
    Men grøss altså.. jeg skal i gang med tannlegebehandling over påske og selv om jeg ikke har like mye å gjøre som du forteller om, så er tannlege ikke noe artig!! BLÆÆ! Men har ikke sprøyteskrekk da, så akkurat det med sprøytene går greit, er resten jeg liker..
    Og så er jeg så «heldig» at jeg er bruker av psykiatritjenesten, dermed får jeg gratis tannbehandling. YEY!! Men synes sånt burde vært inne i folketrygden jeg da, at det var samme system som med vanlig lege, at man bare betalte egenandel. Men du vet, tenner og øyne er ikke endel av kroppen..
    Masse gratulerer med «nye» tenner og lykke til videre ❤

  5. Gratulerer med ny klinemunn 🙂
    Sprøyteskrekk må være kjipt. Tenk om du må ta spinalpunksjon slik jeg har gjort to ganger nå 😉 Da er nåla sikkert rundt 15 cm, og den stikker de inn immellom to ryggvirvler nede i korsryggen, der kjenner du at den går lengre og lengre inn, helt til den bryter «veggen» som holder spinalvesken på plass, rett innefor epuduralrommet. Første gangen satt han sprøyta skjevt, og den gikk inn i ene ryggvirvlen, der det kun var bein, det gjorde en smule vondt faktisk;) kjentes ut som et esel hadde sparket meg der bak….Men ellers når alt går bra er det ikke nevneverdig vondt. Nuvell, håper du slipper, siden du har sprøyteskrekk.
    Håper isingen gir seg, slik at du kan nyte den nye munnen din, forstår at det må være stas 🙂

  6. Wow så flotte tennene ble. Vakkert smil 🙂
    Skulle bare ønske at nav var litt bedre med å dekke sånn dyr tannbehandling for en tannlege time er ikke billig og ihvertfall ikke viss enn må rotfylle eller ha ny tann

  7. Gratulerer med flott smil 🙂 Må være ganske herlig 🙂

    Syns det er helt vanvittig dyrt med tannlege. Får også litt refundert, men det er jo snakk om bare en liten del av hele summen.

  8. Jeg tror jeg døde litt innvendig av å lese dette. Tannlege. *grøss*
    Jeg har selv et litt anspent forhold til tannleger og sprøyter i munnen. Sprøyter alle andre steder går helt fint men i munnen… Men du er jo flink som møter opp og gjennomfører sette selvom du synes det er ubehagelig.
    You rock! ❤

  9. Flotte tenner og glis du har fått deg. Føles sikkert utrolig godt kan jeg tenke meg. Så merkelig at man ikke får hjelp fra NAV til sånt, når man har vært/er syk. Dette fåes ikke om man har legeattest heller?? Fint for deg da, uansett, at du har en forståelsesfull og grei lege som lar deg dele opp beløpet.

    Uff, bulimi er en fryktelig ting å slite med. Vil tro det kan være vanskelig å få (riktig) hjelp ved bulimi enn kanskje det kan være ved anoreksi? Jeg mener, det er så skjult, siden de fleste er normalvektige. Men det er like skadelig, om man f.eks. tenker på de psykiske bivirkningene av det. Også med tanke på hjerte og fare for forstyrrelser i hjerterytmen (over tid).

    Du skriver så bra, Laila. Man kan lett sette seg inn i hvordan det er å slite med det du sliter med – uten å nødvendigvis ha erfaringer selv.

    Syntes du er flink jeg! stå på videre.

  10. Gratulerer med nye tenner! Men jeg synes det er merkelig at ikke NAV eller noen andre dekker det, siden det tross alt er sykdomsrelatert.. Jeg vet at det blir dekket for noen…. Klem ❤

  11. det ble jo kjempe bra!! må til tannlegen snart jeg også, lurt å gå regelmessig, så i dag motet jeg meg opp til å ringe å bestille time,ringte da motet var høyt, men selvsagt så var det opptatt :p så jeg får prøve igjen i morgen, for rakk ikke å ringe igjen før dem stengte i dag.
    knallfine nye tenner iallefall!! 😀

    klemmer ❤

  12. Heldigriiiiiis!!!! eg og vil ha nye tenner… fine va dei! hehe, måtte flire når eg leste at du sef gikk rett på exen etter du kom fra tannlegen og så ut som en gakk gakk:D eg møtte jo også SEF på noen etter å ha sittet 2timer i tannlegestolen, viss du husker…
    Husk på at en av mine ny fixa tenner var også skikkelig vond etterpå, og det varte i fleire uker!! husker ikj nøyaktig hvor lenge, men gikk jo rundt med konstant hodepine og vondt å spise da vi var på modum pga nyfixa tann..:( sikkert en nerve som har blitt irritert og må roe seg igjen. får håpe d ikj tar så lang tid. klem

  13. Selv med et mørkt før-bilde ser jeg virkelig forskjell! Det ble mye bedre 🙂

    Jeg hater også å gå til tannlegen, og som du skriver så er bedøvelsen det verste. Sprøyter er ille, at noen tafser inni munnen min er ille – at noen tafser inni munnen min MED EN SPRØYTE er grusomt.

  14. Gratulerer med nye tenner får man vel si da ❤
    Nå kan du møte våren og sommeren med et stort smil. Ingen unnskyldning for å ikke smile med tenna lengre nå;)

    Men det er for dårlig at NAV ikke dekker noe, hallo? Det syns jeg de burde. Det er tross alt en ganske betydelig sum det er snakk om her, og det er ikke bare bare å hoste opp de pengene heller.. Men bra du i alle fall får noe refundert og at tannlegen er så behjelpelig og er med på at du betaler tilbake litt hver måned. Det er i alle fall noe, og alt hjelper jo vil jeg tro.

Legg igjen en kommentar

