I got mail.

Jeg trodde virkelig jeg skulle gå på veggen natt til i går. Jeg var veldig sliten på tirsdagskvelden, så jeg håpet at jeg skulle sovne ganske så kjapt. Men sånn for sikkerhets skyld, fordi jeg skulle opp tidlig på jobb i går, så tok jeg en innsovningstablett. Det er sånn at de skal virke veldig kjapt, innen en halv times tid. Så jeg slukka lyset, og la meg. Snu og vri, tankene på høygir, umulig å slappe av, umulig å stenge av tankene som skyter opp som raketter. Jeg prøvde finne gode liggestillinger, avslappingsøvelser, pusteteknikker, men ingenting hjalp. Etter å ha ligget lenge og bare snudd og vridd på meg, som kom også sulten snikende. Da får jeg hvertfall ikke sove, så da spiste jeg en nutribar, for å stagge det verste. Det pleier å hjelpe litt, men ikke da. Tankene fortsatte å rase, jeg fortsatte å snu og vri. Jeg var veldig trøtt, så jeg stod ikke opp for å gjøre noe annet, for jeg håpet på at søvnen ville komme til slutt. Sist jeg kikket på klokken, så var den 03.30. Enda ble jeg liggende en stund til før jeg endelig sluknet. Klokken ringte 07.10, og det virket som jeg akkurat hadde lukket øynene. Det er helt forferdelig å måtte stå opp og komme seg avgårde når jeg er så utslitt og lite uthvilt etter natten.

Jeg kom meg gjennom dagen på jobb, tiden gikk sånn passe fort, det gikk greit. Trasket meg hjemover i fire tiden, hjem halv fem, en liten pust i bakken, spiste litt, skifta og kom meg ned på trening og fikk en god og hard økt for armer, ben og rumpe. Tok meg helt ut, og det føltes veldig godt.

Jeg fikk en mail i går. Nå er det riktignok sånn at jeg får flere mailer daglig, men denne var litt spesiell. Den kom fra ei i IKS (Interessegruppa for spiseforstyrrelser) Hun hadde fått mail fra Norsk folkehjelp som skal arrangere et menneskebibliotek i Molde allerede nå på lørdag, og lurte på om hun kunne sette han som sendte mailen, i kontakt med noen som kunne vært interessert i å bidra. Så hun lurte da på om jeg var interessert i å være med.

«I et Menneskebibliotek kan du låne et menneske på samme måte som du låner en bok på biblioteket. I «boksamlingen» finner du levende mennesker vi ofte har fordommer mot. Menneskebiblioteket er for deg som vil lære mer om mennesker du sjelden har kontakt med – men som vi ofte har mange meninger om.

Menneskebiblioteket formidler virkelige historier om mennesker som blir utsatt for fordommer som får negative konsekvenser i hverdagen. Blant bøkene finner du for eksempel homofile, muslimer, hiv-positive, personer med spiseforstyrrelser, blinde, rullestolbrukere, asylsøkere og flyktninger. I Menneskebiblioteket får du møte dem ansikt til ansikt og spørre dem om alt du er nysgjerrig på» 

Du kan lese mer om menneskebibliotek på Norsk folkehjelps nettside.

Jeg aner ikke hvor, eller når på lørdag dette skal skje. Jeg sendte en mail tilbake for å høre om hun kan finne ut noe mer angående dette her. Mulig hun ringer meg etter jobb i dag, så får vi se da. Det hadde jo vært en fin ting å være med på, og jeg kjenner andre som har vært med på det, og som har syntes det var veldig interessant. Så, skal, skal ikke? Jeg traff på behandleren min på treningssenteret i går, og jeg fortalte selvsagt dette til han. Han var da interessert i å få en mail fra meg om jeg bestemte meg for å være med, sånn at han kunne møte opp. Om jeg ikke var litt nervøs fra før av (siden jeg kanskje vil stille opp, siden jeg ser på dette som en utfordring), så ble jeg jo ikke mindre nervøs av at han vil prøve å møte opp. Hærregud…Det er kun 2 dager til, og her sitter jeg og aner ikke noe som helst ennå. Regner med jeg vet mer når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Skummelt og spennende..

Får vel avslutte med å gratulere alle kvinner med dagen i dag.

17 thoughts on “I got mail.

  1. Menneskebibliotek! Aldri hørt om det, men ut fra hva du forteller høres det genialt ut.
    Du har jo nådd ut til mange om din spiseforstyrrelse med bloggen din, så hvorfor ikke videreføre det?

    Ellers synes jeg at biblioteket også skulle hatt politikere til utlån, tror mange har både fordommer og spørsmål til slike 🙂

  2. Hjelpe meg…. du er innmari tøff viss du gjer det!!
    Du kommer sikkert ikkje til å angre heller! tenk på mestringsfølelsen…:) eg hadde aldri turt..
    Masse lykke til, uansett hva du gjer:)

  3. Jeg har vært menneskebok selv ganske nettopp faktisk. Anbefales! Det kan virke rimelig avskrekkende på forhånd, men jeg syntes det var skikkelig givende og… ja, faktisk gøy, til tross for at jeg var der som tidligere selvskader. Og på toppen av kransekaka, lærte jeg mye nytt om meg selv og husket plutselig mye bedre forløpet av, og historien rundt, hvordan den perioden av livet mitt var. Så du kan nok glede deg 😀

  4. Kjenner meg igjen i det der med søvnen. Den er helt håpløs for tiden, enten sovner jeg ikke eller så våkner jeg, eller så drømmer jeg hele natta (eller alt på en gang).

    Menneskebibliotek høres spennende ut!

  5. Menneskebibliotek… Spennende, og ikke minst givende kan jeg tenke meg. Både for deg, og for de som vil oppleve deg. Du er flott Laila 🙂 Reflektert, omsorgsfull og klok… Ikke minst så er du sabla tøff! Menneskebiblioteket er heldig om de får en bok som deg ❤ ❤ ❤
    Masse, masse lykke til om du bestemmer deg for å delta!

Legg igjen en kommentar

