Det ER lov til å unne seg noe usunt innimellom.

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det fortsatt er litt vanskelig å skulle kunne unne meg noe usunt, fordi det setter i gang triggere oppi hodet mitt. «Men det jo bare tanker, og tanker skader deg ikke» sier behandleren min. Det er så sant så sant. Likevel skremmer de tankene meg ennå. Men, jeg er ikke helt fanatisk. Det har jeg aldri vært. Kun når det har vært snakk om store mengder. Da har det fort kommet i retur. Men sånn situasjonen min var før innleggelsen på Modum, så hadde jeg ingen problemer med å spise en troika f.eks. Utingen var at jeg erstattet den for et måltid. Heller en sjokolade enn 2 brødskiver, selv om kaloriinnholdet er høyere i sjokoladen. Men sjokoladen tynget ikke sånn som brød gjør, derfor var det enklere. Jeg tenkte ikke kalorimessig, men volum på det jeg spiste, fordi det å være mett gjorde vondt. (Noe det fortsatt gjør, men ikke i like stor grad)

Jeg leser en del trening/kostholdsblogger, hovedsakelig på grunn av trening. For å få inspirasjon, motivasjon og ikke minst tips. Jeg har faktisk aldri prøvd ut noen oppskrifter noen har lagt ut, uansett hvor sunne de måtte være. Jeg styrer maten min etter hva jeg selv liker, og hva jeg har ork til å lage meg. Jeg trener fordi jeg synes det er gøy, det er noe jeg alltid har likt å holde på meg, helt siden jeg var ei lita tulle med Pippifletter. (Jeg ble faktisk kalt Pippi av et par i familien da jeg var lita, høhø) Jeg trener nå for å bygge litt muskler, for å holde meg i form, fordi jeg liker det jeg holder på meg og fordi trening interesserer meg. Med tanke på min spiseforstyrrelse, og behandlingene jeg er i, så er altså ikke vektnedgang noe jeg skal jage etter. Selvsagt kunne jeg godt ha tenkt meg å gått ned i vekt, jeg er ikke frisk ennå, langt ifra, så de tankene, og det ønsket er der fortsatt. Jeg kunne jo fort ha gjort noe med den biten, men da burde jeg kanskje ha droppet all styrketreningen jeg driver med, og kuttet ut mye av matinntaket mitt. Jeg trener mye styrke, og jeg spiser det jeg skal.

I mange av blogginnleggene til enkelte av bloggene jeg leser, så skrives det ofte om «Det er ditt valg, legg om kostholdet, legg vekk det usunne, du ødelegger alt om du spiser en sjokolade etter en treningstime» osv osv. Joda, skal du ned i vekt and all that jazz, så er det jo riktige og viktige ting å tenke på. Men alle trener faktisk ikke for å gå ned i vekt. Mange trener for å komme i form, få bedre kondisjon, forebygge, trene seg opp etter skader/ sykdom osv. Man vet aldri på hvilket grunnlag alle trener på. Så når du overhører, eller prater med noen som sier at de nå kan unne seg en sjokolade, et kakestykke eller hva det nå enn måtte være, etter en treningsøkt, så kanskje det kan være en ide å ha i bakhodet at ikke alle trener på samme grunnlag som deg. Selv om du kanskje regner kalorier eller kjører den sunneste linje, så er det ikke sikkert vedkommede gjør det. Om man unner seg en sjokolade eller et kakestykke innimellom, så vil ikke det si all treningen man har gjort er forgjeves. Om jeg skulle unne meg en sjokolade rett etter en treningsøkt, la oss si en gang av 10 økter, så vil ikke formen min plutselig gå fra 100 til 0. Om jeg trener, la oss si 10 timer i uka, og unner meg et kakestykke en lørdag, så vil ikke det si at vekten min går opp 10 kg. Det er ikke sånn kroppen funker. Går du på en diett, ja, så kan du faktisk unne deg et kakestykke eller en sjokolade innimellom da også. For det har seg sånn at de aller fleste mennesker varierer med hva de spiser, fra dag til dag. En dag kanskje litt mer enn neste, og dermed så vil det jevne seg ut. Vinninga går ikke opp i spinninga om du skulle spise 200 kcal mer den ene dagen.

Ja, såpass har jeg faktisk lært. Derfor blir jeg faktisk ganske så irritert når jeg leser at alle tror at andre også trener på samme grunnlaget som dem, og bare må tenke slik eller sånn om vedkommede. Jeg skulle gjerne kjørt den sunneste av den sunneste linje jeg, og hatt en kropp med minst mulig fettprosent, og sett fittest of the fittest ut. Men sånn kjører jeg ikke. Jeg trener ikke mye kondisjon lengre, det blir kun litt sykling, som avslutning etter en styrke økt. Det er jo disse knærne da…Og jeg kan spise noen sjokoladebiter. Jeg lager meg en halv liter varm sjokolade når jeg først lager meg det, og gud vet hvor mange kjærlighet på pinne jeg kan trykke i trynet. Jeg har ikke akkurat gått opp 10 kg av den grunnen. Kroppen har endret seg noe, magen er flatere enn da jeg kom hjem fra Modum, overkroppen har fått muskler. Og jeg aner ikke hva jeg veier, for jeg har faktisk ikke veid meg på 3 uker. Og det eneste jeg har brukt målebåndet på de siste 3 ukene, er for å måle biceps, høhø. And guess what? De er 1.5 cm større. Før hadde jeg kommet til å freaket ut pga det, men nå smiler jeg bredt istedenfor. Hurra for en sånn framgang!

Så, unn deg noe, du dør ikke av det. Og husk at andre ikke nødvendigvis har samme mål med treningen som deg.

Takk for meg. Nå stikker jeg og trener. Fordi jeg har lyst, fordi jeg vil trene mer muskler!

(Orker ikke gå over for å se om det er skrivefeil her, så if it is, excuse moi)

31 thoughts on “Det ER lov til å unne seg noe usunt innimellom.

  1. Ahhh, flinke Laila! Jeg er så enig med deg, blir helt gal av alle sunnhetsfreakene der ute, som tror at deres måte å gjøre ting på er den eneste rette. Ser det spesielt godt i forumet til Fitnessbloggen, hjelpe meg… Skummelt sted 😛

    Håper du koser deg på trening, sterka!

    • Ja, det er veldig mye fanatisk der, men samtidig mye bra som hvertfall jeg kan ta med meg 🙂 Det er liksom når det kommer til kostholdsinnlegg at jeg kan reagere enkelte ganger. Treningsartikler og sånt er interessant 🙂 Takk ❤

  2. Herlig innlegg,Laila 😉
    Oi,1,5 cm større biceps…. Wow! En slik økning av antall cm er gode greier :-)Synes du er så flink,du trener mye ja,men som du skriver ikke for å gå ned i vekt. Dette er noe som virkelig gir deg noe,du har vel også utdannelse innen idrett? Og du passer på å få nok mat. Synes det er bra du ikke finteller kalorier,det har heller ikke jeg gjort. Takk og pris. For det er mange nok dårlige vaner å vende.
    Er så enig i det du skriver. Må nesten neie her jeg sitter. Skulle jeg vært fanatisk sunn og aldre unnet meg det jeg har lyst på….det hadde ikke blitt den samme livskvaliteten. Men all respekt til de som velger bort alt «usunt». For min del hadde jeg blitt sur,og kommet til å sprekke i bulimi før eller senere. Totalavholds fra kaker og godis er ikke for meg 😉
    Ha en fin kveld ❤

    • Ja, jeg er utdannet innen idrett, sports ledelse. Jeg gidder ikke nitelle kalorier assa, men prøver å regner sånn ca., dvs, i store trekk, for å passe på at jeg får i meg rundt 2000 pr. dag. Og nettopp, skal man aldri unne seg noe som helst man er glad i, ja da kommer garantert en sprekk. Sann mine ord!
      Takk det samme kjære ❤

  3. mange fornuftige tanker og meninger. 🙂 kan nok med fordel unne seg litt annet innimellom ja. 🙂 og det er kjekt å høre at du faktisk klarer å tenke litt sånn, og at du trener fordi du vil og syntes det er godt. og ja. du er topp. jeg har stor tro på deg Laila. 🙂

  4. Jeg synes du er veldig fornuftig. Jeg orker ikke lese blogger som fokuserer alt for mye på kosthold, fordi jeg mener at man ikke trenger å spise sunt HELE tiden. Så lenge man får i seg de stoffene man trenger og at kroppen fungerer som den skal, så ser jeg ingenting galt i å unne seg noe godt en gang i blant. Det blir litt voldsomt med folk som er alt for strenge med seg selv, og som skal «frelse» alle andre til å gjøre det samme.

  5. Så stolt jeg er av deg Laila:) du er så målretta og bestemt på å ikke gi deg!!
    Flink er du:) gleder meg veldig til påske jeg:)

  6. jeg er helt enig med deg 🙂 dette blir vel noe av det jeg mente også på en av innleggene mine på bloggen. du fikk sagt det på rette måten:) nei stå på, du motiverer meg:)

  7. Well said Laila 🙂 Du er rå på å formulere deg på en måte som virkelig når inn og innleggene dine setter tankene i sving på meg i allefall. Alt er en prosess og jeg tillater meg å se på deg som et «prime example» om det er okay 😉 Vi trenger alle et forbilde vet du, og det er så godt å vite at det går an å komme seg videre 🙂

  8. Bra skrevet Laila, jeg tror det faktisk er mange som ikke vil begynne ¨trene fordi man tenker «da må jeg ofre alt» og at en hverdag med trening vil si at man må holde seg til et enormt bra kosthold for å ha noe igjen for å trene. Dette sunnhetshysteriet begynner å bli slitsomt syns jeg!

  9. Likte dette innlegget godt. Jeg blir også veldig stolt av deg, og inspirert av mange av innleggene dine.
    Vet ikke hvordan jeg skal unne meg ting, jeg er hele tiden på den «en annen gang/snart/etterhvert»-greia. Men koser meg selvfølgelig med den sunne maten da, jeg bare ønsker ikke at det skal være godteri og sånt. Men har jo noen sunne fristelser i fryseren som er trygge å spise på.. er en sucker for rawfoodkaker 😀
    Likevel innser jeg at jeg gjør mange begrensninger i forhold til treningen, når det kommer til mat, som kanskje ikke er nødvendige, men som føles det. Det føles bare ut som «jeg» av alle må ha den kontrollen fordi ellers ødelegger jeg alt, som du beskriver. Rart! 🙂

  10. Ahh, her sier du det ass. Det er så sant, man skal passe seg for å uttale seg på vegne av andre! Stort sett vet man ikke alt som er å vite, om andre enn seg selv. PS: Hurra for 3 uker uten vekta! Kast’n ut av vinduet! 😀

Legg igjen en kommentar

