Tykk vs tynn?

Ja, jeg sliter med mitt eget selvbilde. Ja, jeg er misfornøyd med min egen kropp. Ja, jeg synes selv at jeg har for mye på kroppen. For mye former. Men, det er et sykt selvbilde. Andre ser på meg og min kropp på en helt annen måte enn hva jeg selv gjør. De fleste vil nok si at jeg er normal. De som er syke vil sikkert si at jeg er stor (der sier jeg meg enig), de som er større enn meg vil si at jeg er tynn. Vi ser, og oppfatter, med ulike øyne. Ofte plager det meg, det jeg ser i speilet. Andre ganger kan jeg si «ok..du er…ok. Bra nok, som du er.» I korte øyeblikk klarer jeg å være.., vel, fornøyd er kanskje å ta hardt i, men å synes at ok er ok. I korte øyeblikk. I friske øyeblikk dømmer jeg ikke meg selv nedenom og hjem. Hvis jeg kaster et raskt blikk på speilet, før jeg snur meg rundt, så kan jeg tenke «Ok. Its ok»

Jeg er syk. Jeg er spisesyk. Jeg er kroppssyk. Jeg er vektsyk. Jeg har ikke et normalt syn på kropp. Når det kommer til meg selv. Jeg klarer å ha et normalt syn på andres kropp. Om noen veier mer enn meg, har mer former enn meg, så kan jeg synes det er kledelig på dem, synes de er knallfine, sexy, flotte, vakre. Det er bare min egen kropp jeg mislikker så inderlig sterkt. Selvbildet er ikke bra. Jeg jobber med saken, prøver å godta at sånn er det, sånn ser jeg ut, sånn er normalt for meg å se ut. Godta meg selv, rett og slett. Vanskelig? Ja, definitivt. Jeg har dager hvor jeg dømmer meg selv rett vest, dager hvor jeg ønsker å kaste inn håndkleet og takke for meg. Gi opp. Legge meg ned. Men vet du hva? Jeg gjør ikke det. Jeg spiser, jeg beholder. Og ja, kaster opp også, men det jeg kaster opp kommer utenom det jeg spiser og beholder. Jeg har aldri vært fanatisk når det kommer til kalorier. Jeg kan ikke kaloriguiden ut og inn som mange andre. Jeg teller ikke kalorier på nøyaktig tall. Jeg kan grovregne. Legger på litt ekstra i regningen, for å være på den «sikre» siden.

Jeg aner fortsatt ikke hvor mye kalorier mye av det jeg spiser inneholder. Men jeg har begynt å regne litt. Fortsatt ikke fanatisk, men jeg teller fordi jeg prøver å passe på at jeg har fått i meg nok. Jeg holder meg alltid til rundt 2000 kcal daglig. Har jeg spist litt mindre på dagtid, så kan jeg unne meg litt ekstra på kveldstid, uten at jeg dør av den grunn. Sånn sett synes jeg det er bedre å legge kaloriinntaket litt høyere på kvelden, fordi det er da overspisinstrangen melder seg som verst.

Jeg regner med at flere har fått med seg saken om «nakenbildene som startet kroppsbråket» ? Jeg blir oppriktig glad når jeg leser om sånne saker. Der kvinner med former får plass i media. Når det blir sånne diskusjoner. For temaet trengs virkelig å bli tatt tak i. I mange år nå har de tynne, de sykelig tynne, kroppen fått mye plass og oppmerksomhet på catwalken. Har du ikke en skrapa kropp, så kan du aldri bli modell. Kvinner skal være tynne. Skraptynne. Da kan de bli modeller. Altså, normalt tynne kvinner er helt greit for min del. Mange har naturlig for å være tynne, ikke noe feil med det. Nå snakker jeg om det presset, de kravene som faktisk må ligge til grunn for at man skal «passe inn» som modell. Jeg blir sint når jeg leser uttalelsene til moteredaktører om hva som er den «beste» kroppen egnet til å være modeller. Hvis man ser på de modellene som vakler på catwalken, så ser de ikke mye sunne ut. Skrapa til beinet, tynne som stilker. Hvor mange av verdens kvinner har sånne kropper normalt? Vel, de fleste kvinner har faktisk former. Det er normalt for kvinner å ha former, uansett hva man måtte mene om det.

Å være skrapa inn til beinet er kanskje «normalt» for alle, at det er sånn de er, og alltid har vært vært, men mange må jobbe ræva av seg for å bli sånn. For å passe inn. For å få jobben som modell. For å passe inn i klærne som designerne har designet. Ville de ikke ha solgt mer om de faktisk hadde designet klær for alle størrelser? En skulle jo tro det. Kanskje tenker de ikke så rasjonelt, hvem vet. Men en kan ikke tro det akkurat. Jeg synes det er veldig bra at det blir debatt om dette temaet, få blest om større kropper. Få former på dagsorden! Å spise et eple om dagen for å komme seg inn i visse designeres klær er ikke normalt!

Atter en gang vil jeg få understreke at jeg ikke mener det er feil med jenter som er tynne. Vi er skapt ulikt. Noen er tynne, noen er større. Jeg mener at synspunktet om kroppssyn i motebransjen  er feil. At jenter må rote med spiseproblematikk for å kunne få tittelen modell, da er det noe riv ruskende feil. Det er tragisk at så mange modeller faktisk har anoreksi, bare fordi de skal kunne passe inn i yrket. At et yrke i det hele tatt faktisk «godkjenner» en spiseforstyrrelse, at det er det som må til. Kvinner skal faktisk ha former. Det er det som gjør dem kvinnelige. JA til former.

25 tanker om “Tykk vs tynn?

  1. BRA innlegg Laila! Du må ikke missforstå meg, fordi det er ikke noe jeg skulle ønsket meg mer enn at du ikke hadde et så vanskelig forhold til din kropp, men måten du formidler det på og medias syn på tynne vs tykke jenter er veldig flott! Jeg er så irritert over at modell bransjen ikke tillater store modeller, eller i våres øyne naturlig tynne og normale kropper. Mote bransjen tillater ikke naturlig tynne jenter, også dem er for store. Du skal være størrelse zero og helst mindre, jeg får et inntrykk av noen motevisninger så skal du være så skrapet du kan og så på beinene. Det er sykt, veldig sykt. Jeg elsker å se at normale og naturlige kvinner kan få plass! <3

    Klem til deg søta!

  2. Jeg ble så forbanna når jeg leste den artikkelen og de presterte å skrive at i modellverden er en str 36 (europeisk/norsk) plus size. Har aldri hørt noe dummere! JEG er den størrelsen, og blir konstant kalt for tynn av andre. Toskete hele driten! Ikke rart man får komplekser med kroppen sin her i verden *sukk*

    • Det er sant. Det er trist at tynnhet skal ha så stort fokus, og ikke minst at de nå påstår at str 36 er plus size..tragisk..

    • Jeg understreker her at jeg ikke snakker om hvordan jenter ser ut, men synet på kvinnekroppen i modellverdenen. Og jeg er enig med deg, det bør støttes opp om alle former :)

  3. Jeg synes det burde være større rom for å bruke modeller i ALLE størrelser i moteverdenen. Det burde være mer representativt for befolkningen – det er jo veldig få jenter som er størrelse 34!

  4. Håper virkelig at du en dag om ikke lenge klarer å akseptere kroppen din og hvordan den ser ut!!!
    Kjenner meg så godt igjen i det du skriver i dette innlegget og vet at det ikke er enkelt.
    Men du skal vite at jeg har stor tro på deg Laila!! You go girl!!
    Svar: Jeg har allerede skrevet brevet. Men først skal jeg ta det med til psykologen for å høre om det blir en for «lettvint» måte å uttrykke meg på..
    Men jeg tror faktisk at jeg skal gjøre hva du sier her. Altså at jeg leverer det til vedkommende og avtaler at vi kan snakke mer om det senere. Da kan jeg jo klare å uttrykke meg muntlig også; og kan ta med meg den «lærdommen» videre ;)
    Takk for at du fortalte meg hva du mener Laila!!
    Ha en fortsatt fin søndag og en god start på uka i morgen ♥

    • Bra at du tar med brevet til behandleren din, du får sikkert noen gode råd der også :) Ja, en dag så blir det nok lettere å akseptere kroppen skal du se :) Takk det samme <3

  5. Tynne, lubne, sjukke, lange og korte. Alle er pene, men det som skal til for å utstråle skjønnhet, og bli sjarmerende er å bære seg selv og sin kropp med stolthet, uansett hvordan man ser ut. Du kommer dit en dag du også :)

    Jeg forstår ikke hvorfor motemodeller/catwalk modeller skal være så tynne, da det ikke representerer gjennomsnittet av forbrukeren. Skal jeg kjøpe meg en plagg, kunne jeg godt tenkt meg å sette det på en med min fasong først. Enig med innlegget ditt, det kan virke som motebransjen, filmbransjen i Holywood osv lager et ideal som igjen fører til sykdom. Det er trist, siden alle mennesker kan være skjønne :)

  6. kjenner meg igjen i det du sier om at alle andre ser såflotte ut med former, rumpe pupper og lår, mens når man selv får d er d ikke d samme liksom, rart d der i grunn-_- synes du skriver kjempe bra og du står virkelig på, du har guts og d beundrer jeg! håper du klarer å se hvor flott du er en dag snart, men d krever jobbing d vet jeg, men jeg har tro på deg:D

  7. JA TIL FORMER <3 Jeg er helt med på dette. Skjønnhet kommer innenfra,som roffens skriver over her. Motebransjen er nok delaktig i at mange modeller blir syke,og at veldig mange jenter blir påvirket. Men det er noe med holdningene til folk overalt. Når jeg vokste opp fikk jeg inntrykk av at å være tykk,eller for stor var noe av det verste en kunne være. Da er en fritt vilt for andres kommentarer og å bli dårlig behandlet generelt. Jeg var ikke tykk men heller ikke tynn. Av ulike grunner hadde jeg perioder med tvangsspising,og var en del opp og ned i vekt.
    Så ble jeg veldig tynn i begynnelsen av tyveåra. Kommentarene kom jo da også. Opplevde misunnelse fra enkelte,ble veldig såret. De så ikke at jeg var syk.
    Uff,nei. Enkelt skal det ikke være. Jeg vet med fornuften at uansett vekt vil jeg ikke bli fornøyd. Så farvel til tallene …og prøver gå noen steg til å heller føle meg mer verdifull.Prøve å ikke holde på de negative automatiske tankene .Gjøre det som føles bra for meg. Ikke være drevet av tvang. Mang gode forsetter….krever mange små steg.
    Har vært på nettsiden til Modum nå. Det kan bli et stort steg!
    Du ER flott <3!!!!! :-D
    Forresten,angående mote. Må tilstå jeg ser på Top Model USA (på tv3 i kveld). Jeg synes Tyra Banks er så vakker,og flink. Hun har former,og stråler :-) Hun heier fram såkalte "store modeller" også. Godt det fins slike mennesker i den bransjen.

    • Ikke sant, sliter man mat/vekt/kropp, så vil man aldri bli fornøyd..Det er trist at folk alltid skal ha noe å si om kroppen til andre, om man er tynn eller tykk..enkelte finner feil på andre uansett..Ja, jeg er enig med deg, det er godt å se at enkelte i motebransjen faktisk har former også, og da spesielt de som er veldig kjente. Forbilder.

Legg igjen en kommentar

