En lysets kriger.

Jeg er veldig glad i Paulo Coehlos bøker, flere av bøkene han har skrevet får meg til å reflektere. De gir inntrykk, og jeg vil så absolutt anbefale p lese dem. Jeg har listet opp de jeg har lest under siden «Leste bøker» som du finner like under headeren min. Jeg har dessverre ikke fått lest «Håndbok for lysets krigere», men jeg fikk en gave av ei venninne like før jul, en gave som jeg valgte å vente med å åpne til julaften, selv om jeg kunne åpne den før. Det var en årsplanlegger for 2012, Paulo Coehlo, øyeblikk. På hver side er det ord fra noen av bøkene hans, deriblant fra «Håndbok for lysets krigere». Ord som motivere og inspirerer. Jeg blir glad da jeg leser noe som er gjenkjenbart, og det gir meg håp og lyst til å stå på videre, for jeg vil veldig gjerne også bli en lysets kriger til slutt. Jeg vil gjerne dele noen av disse sitatene med dere, kanskje de også vil inspirer og motivere noe i dere.

«Selv om krigeren kjenner sine feil og begrensninger, gjør han sitt beste for å bevare sitt gode humør i krisesituasjoner» Denne kan jeg kjenne meg igjen i. Humor, og da spesielt galgenhumor, er viktig for meg.

» Å tenke på de små ting er ikke det samme som å tenke smått. Overdreven bekymring vil til slutt viske ut ethvert spor av glede i livet» Kjenner dessverre igjen dette også, for jeg har en tendens til å bekymre meg mye, noe som fort preger hverdagen, og gleden ved mye.

«En lysets kriger er aldri feig. I vanskelige og pinefulle stunder mestrer han de uheldige omstendighetene med heltemot og avfinner seg med sin skjebne» Dette var vel situasjonen for meg da jeg var innlagt på Modum. Litt vanskeligere her hjemme, men prøver meg sakte men sikkert fram.

«Mot. Begynner du vandringen med dette ordet, og fortsetter med tro på Gud, skal du nå målet» Jeg tror ikke på Gud, men jeg vil si at jeg tok mot til meg da jeg søkte om innleggelsen, og det er noe jeg prøver å få til med målsettingene mine. Mot til å våge å utfordre meg selv.

» Lysets kriger bruke sunn fornuft til å vurdere følgene av det han gjør. Og ikke hensikten han hadde da han gjorde det.Han tar på seg ansvaret for alt han har gjort, selv om det skulle vise seg at han må betale en høy pris for sine feiltrinn» Her må jeg bli flinkere til å vurdere tror jeg. Eller, jeg vurderer jo følgene, men jeg må bli flinkere til å ikke tenke på hensikten. Jeg må bli bedre på å tenke konsekvenser av handlingene jeg gjør. Men ansvaret er mitt, og bare mitt. Og prisen for konsekvensene er stor, i form av at målene mine ikke blir nådd, og bivirkningene fysisk sett.

Dette sitatet er fra en bok som heter «Zahir», som jeg heller ikke har lest, men det handler også om lysets kriger, så da tar jeg det med. «En lysets kriger glemmer aldri å være takknemlig. Han ble hjulpet i sin strid av englene, av de himmelske krefter som skapte ordene og gjorde det mulig for han å gi av det beste i seg» Mine engler og himmelske krefter var behandlerne, og gruppen min på Modum. De hjalp meg enormt, noe jeg setter høy pris på.

«Lysets kriger vier de små ting stor oppmerksomhet, for de kan skape store hindringer for han» Jeg unngår f.eks å gå på vekten, for å nevne en ting.

«Hvis en rytter faller av hesten og ikke straks reiser seg opp på den igjen, vil han aldri gjenvinne motet til å gjøre det på nytt» Hver gang jeg tryner må jeg reiser meg og gå videre. Her har jeg blitt mye bedre, jeg blir ikke liggende nede. Jeg reiser meg og går på.

«En kriger vet hva som er verdt strevet. Han tar sine avgjørelser med inspirasjon og tro» Uten tro på at det går, kommer man ingen vei. Andres historier inspirerer meg og gir meg troen på at det som virker umulig er mulig. Det umulige tar bare lengre tid.

» Lysets kriger har drømmer. Drømmene fører han videre. Men han begår aldri den feilen å tro at veien er enkel og porten er vid» Jeg har aldri noensinne trodd at veien har vært enkel å gå. Det er den langt ifra. Det er en daglig kamp.

 

 

15 thoughts on “En lysets kriger.

  1. Etter å ha sett mange anbefalt den, så kjøpte jeg den årsplanleggeren også…ble litt skuffet jeg x) Synes det ble mye ord om samme tingen, koke suppe på en spiker eller hva de kaller det? Men var noen fine ord innimellom da… 🙂

  2. «Lysets krigere» blir litt for høyttravende for meg. Det er mange opp gjennom historien som har hevdet at de følger lyset fra oven, men som i virkeligheten er maktsyke herskere.
    Selv ville jeg heller kalt det «livskreftenes krigere». Oppgaven er å rydde bort alle stengsler slik at livskreftene kan frigjøres. Uten dem er vi tomme roboter styrt utenfra. (Jeg tror nok at det i virkeligheten er dette du mener – : )

    • Dette er altså sitater fra Paulo Coehlo. Og det er fine måter å beskrive hvordan man kan kjempe mot det som er vanskelig på. Å finne seg sjæl kan du si. Det handler ikke å bli maktsyke.

  3. Mange fine sitater som en kan finne paralleller til ting en selv strever med ja. Jeg er en av de som ikke har oppdaget Paulo Coelho helt. Leste en bok av han,men mange år siden. Er veldig glad i å lese bøker,men de siste årene har det ikke blitt så mye. Har mye godt i vente da 😉
    Skal ta en titt på bokanbefalingene dine ❤

Legg igjen en kommentar

