Husker du Twin Peaks?

Husker dere serien «Twin Peaks» som gikk på NRK i 1990-1991? Drapet på Laura Palmer, og alle de mystiske hendelsene som skjedde rundt det, i Twin Peaks. Jeg var ganske så ung da denne serien gikk på tv. Jeg fikk ikke med meg de første episodene, jeg husker ikke engang om jeg så hele serien, men det jeg husker, er at jeg synte den var skummel. Skumlere enn den faktisk er, når jeg så den igjen mange år i etterkant. Samtidig som det var skummelt, så var det veldig spennende også. Jeg likte all den mystikken i serien, det som gjorde serien litt syk. Og jeg elsket musikken, da spesielt introsangen, den gir meg den dag i dag en spesiell følelse, minner tilbake til den tiden, spenningen i serien, de kjekke guttene som spiller noen av karakterene. De vakre jentene og de slemme menneskene. For noen år siden gikk serien på tv igjen, og jeg fikk sett hele serien, og jeg elsket den. På den tiden leste jeg også boken som heter «Laura Palmers hemmelig dagbok». Den dagboken er ganske sentral i filmen, den forteller noen av hemmeligheten Laura hadde, uten at hun skriver alt om dem. Serien er produsert av David Lynch og Mark Frost, og jeg har sett noen filmer som er produsert av David Lynch. Spesielle filmer, noe utenom det vanlige. Spenningen, det rå innholdet, spenningen, det forvirrende, det rare. Jeg liker spesielt «Wild at heart» og «Blue velvet». Wild at heart så jeg for første gang da jeg var rundt 17-18, og siden Nicolas Cage har hovedrollen, så ble dette min favorittfilm. Jeg har sett den opptil flere ganger, og den er fortsatt en av mine favoritter. For noen få år siden, fikk jeg samleboksen av serien Twin Peaks av eks’n min i julegave. Jeg ble helt i ekstase, og visste nesten ikke hvilket ben jeg skulle stå på. Da jeg kom tilbake til Molde i romjulen det året, så satt eks’n min og jeg og kikket på alle episodene, 30 i alt, i løpet av noen få dager.

«Den søvnige lille byen Twin Peaks, nord-vest i USA mot grensen av Canada, våkner til et grufullt funn. Den 18 år gamle skjønnhetsdronningen Laura Palmer (Sheryl Lee) blir funnet drept, grovt mishandlet og innhyllet i plast. Alle i Twin Peaks kjenner hverandre, og påvirkes derfor av den grufulle hendelsen. Når Lauras venninne Ronette Pulanski (Phoebe Augestine) så kommer vaklende og grovt mishandlet langs togskinnene over delstatsgrensen, aner den lokale sheriffen Harry Truman (Michael Ontkean) en sammenheng, og FBI blir raskt koblet inn. Der den eksentriske, men like fullt geniale etterforskeren Dale Cooper (Kyle MacLachlan) finner veien til Twin Peaks, og lar seg fascinere; både av drapsgåten, naturen, menneskene, og den himmelske kirsebærpaien.

Pulanski faller i koma, og kan således ikke bidra i etterforskningen, men Cooper etterforsker ved hjelp av intuisjon, drømmetydninger og tibetansk filosofi. Han har et eget øye for detaljer, og et godt lag med den noe brokete lokalbefolkningen. Etter hvert som etterforskningen skrider frem, oppdager han stadig nye og mørke hemmeligheter blant lokalbefolkningen. Drapet viser seg å bli langt fra det eneste mysteriet på stedet.

Etter at Laura Palmers drapsmann blir avslørt dreier fokuset gradvis mot den sinnssyke og geniale eks-agenten Windom Earle og hans djevelske planer om å skaffe seg innpass i det myteomspunnene stedet The Black Lodge, et okkult sted som befinner seg et «sted» i Twin Peaks skog og som enkelte beskriver som «ondskapen i skogen».»       (Kilde: Wikipedia)

Serien går på tv nå også, men ikke før i 03-04 tiden på natten, så det er ikke sånn at jeg akkurat har blitt sittende oppe for å se på. Men jeg har heller ingen grunn til å gjøre det, så lenge jeg har hele serien selv. I gårkveld satte jeg meg ned for å begynne å se serien en gang til. Og den fenger meg like mye enda, lever meg skikkelig inn, og den bergtar meg. Selv om jeg vet hva som skjer, så er den like spennende. Boksen inneholder 10 cd’er, med 3 episoder på hver cd. Så nå er jeg snart i gang med cd nr. 3 i rekken. Twin Peaks maraton er fin avledning når tankene trenger å være på andre områder enn mat, kropp og vekt. Så hvis noen av dere ikke har sett serien, og liker spenning, mystikk og surrealisme, så vil jeg så absolutt anbefale å se den.

 

18 thoughts on “Husker du Twin Peaks?

  1. Å, jeg var såpass liten når Twin Peaks gikk, så jeg husker den også mest som ganske så skummel! Kunne vært artig å se den igjen så mange år etterpå. Serier er en veldig fin måte å ta seg en liten «hverdagspause» på 🙂 Bare så synd at sesongene suser så fort avgårde når man først setter igang…

  2. Takk for tips 🙂 Har ikke fått sett noe av det, var jo bare 6-ish da den gikk. Men kanskje jeg skal laste den ned, for det er akkurat den typen serier jeg liker 🙂

  3. Digger David Lynch – selv om jeg ikke skjønner en pøkk i flere av filmene 😀 Har du sett Mulholland Drive? If not – se den!! 😀 Twin Peaks, har jeg faktisk ikke sett hele av. Så det var en liten påminnelse, takk ❤ Skal definitivt kjøpes! KOS deg, og ja… Gledelig alle hjerters dag :-p

  4. SÅ ARTIG! eg driv på å ser det no, på dvd, for første gang. Hadde aldri hørt om det før typen fortalte om dt. Vanvittig bra serie! Skummel. Men ekte likevel. Trist.

  5. Har sett noe, for lenge-lenge-lenge siden, men ikke hele. Men det er litt skammelig, egentlig, så nå skal jeg sette den på listen over must-sees. Takk for tips.
    Håper det går bra med deg, Laila. Gleder meg til jeg oppløser mitt eget internettforbud og kan henge her inne HVER DAG igjen… Savner å lese bloggen din jevnlig, men tenker på deg lell…

    Stor klem

  6. Twin peaks?Husker andre var opptatt av den på den tiden serien var ny.Selv hadde jeg svart/hvitt TV og kun 2 kanaler,så jeg så den aldri,dessuten…
    Hadde vært moro sett den nå,ja!
    -Eia- ❤

  7. Hmm, husker serien gikk, men mener jeg var for ung til å få lov til å se den, hehe.. Kanskje man skulle prøvd å se det nå 🙂 Uansett vil jeg anbefale deg å se Six feet under hvis du ikke har sett det! My all time favorite, ser ikke for meg at noen serie vil klare å toppe den hos meg noen gang..! Love! ❤

Legg igjen en kommentar

