Jeg droppet vitamintilskudd.

Da jeg først begynte i behandling i 2006, så tok jeg turen innom legen min for å ta en blodprøve, for å sjekke ut hvordan det stod til meg kroppen, om verdiene av alt var som det skulle eller ei. Jeg spiste og spydde som en gal på den tiden, dag ut og dag inn. Depresjonen var et helvete, og det var jo ikke rart i grunnen, sånn som jeg skakkjørte meg selv, sånn som jeg mishandlet kroppen min. Psyken var langt nede. Samtidig tok jeg utdannelsen min, så tiden gikk med til skole, lesing, trening, spising og spying. I helgene ble det som regel festing, for jeg bodde på studenthybel på den tiden. Når jeg ser tilbake på den kaotiske tiden, så grøsser jeg. Det var utrolig slitsomt, og det tok all energien jeg hadde. Etter kanskje en liten uke etter blodprøven fikk jeg et brev i posten fra legekontoret. Noen av verdiene mine var lave, så jeg måtte komme ned for en konsultasjon. Det viste seg at jeg hadde lave verdier på B-12.

«Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrekkelig inntak via kostholdet, eller redusert opptak av vitamin B12 fra tarmen. Denne tilstanden kan være vanskelig å oppdage, fordi den ofte er uten symptomer. Vitamin B12 – kobalamin – kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten. Vitaminet inngår i kjemiske reaksjoner som er viktige for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller (særlig røde blodlegemer og noen hvite blodlegemer). Noen av pasientene med vitamin B12 mangel vil med tiden utvikle klassisk pernisiøs anemi – en tilstand karakterisert ved lav blodprosent, tegn til nerveskader og eventuelt psykiatrisk sykdom.»    (Kilde: NHI.no)

Jeg fikk beskjed om å begynne å ta B-12, hvis ikke kunne jeg utvikle kronisk anemi. Jeg var egentlig ikke så veldig klar for å få det akkurat. Legen ga meg to valg, enten B-12 tabletter, eller sprøyte. Jeg nektet på sprøyter, det tar jeg ikke med mindre jeg må. Jeg hater sprøyter. Dermed ble det en resept på tablettene. Jeg hentet ut en boks, husker ikke hvor mange det var i den, men det var mange. Jeg var flink en stund, men jeg brukte ikke hele boksen. Jeg bare slutta å ta dem sånn mot slutten av boksen. Lenge lenge senere, så var jeg hos legen igjen. I journalen min der, så stod det at jeg gikk på B-12. Men det var vel ett år senere eller noe sånt dette her, og jeg hadde jo knapt nok tatt dem i en mnd. Dette sa jeg til legen min. Han påpekte da at det var meningen at jeg skulle ta dem et helt år. Det var det resepten var skrevet ut for. Jeg husker ikke helt hva han sa, men det var tydelig hva han mente om det. Men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Dessuten har senere blodprøver ikke vist at jeg har hatt mangel av B-12.

Nå kan jeg i første omgang snakke kun for meg selv, men jeg kjenner også andre med spiseforstyrrelser som ikke synes det er greit å ta vitamintilskudd. Jeg har vært skikkelig dårlig på det. Jeg har mange ganger gått inn med gode intensjoner om å ta det, og jeg har kjøpt det, men jeg har kanskje tatt det i noen dager, og så har esken bare blitt liggende til langt over holdbarhetsdato. Hvorfor? Ja, man kan jo lure. Men som veldig syk, så vil man skade kroppen mest mulig. Sånn var det for meg hvertfall. Inntak av vitaminer og mineraler er jo bra for kroppen. Jeg ga blanke faen om kroppen min ikke fikk det den trengte. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Den spiseforstyrra delen av meg ville være sykest mulig, og inntak av så viktige tilskudd betydde jo at kroppen ville fungere bra. Dessuten fikk jeg jo tross alt i meg noe av det lille jeg beholdt av mat. Som i nutribarer, go morgen yoghurter, frukt og litt grønnsaker. Det burde jo holde i massevis mente jeg da. Kroppen min fungerte jo finfint den, innbilte jeg meg. Dessuten har stort sett alle blodprøver jeg har tatt bevist nettopp det.

Vel, rett før innleggelsen på Modum så måtte jeg ta en bentetthetsprøve. Sjekke hvordan det stod til med skjelettet. Jeg tok den testen for noen år tilbake også, og jeg lå i faresone når det kom til hoftepartiet, og jeg lå like over nedre grense av normal sone når det kom til rygg. Den jeg tok i sommer derimot viste stor nedgang på både øvre og nedre del av kroppen. Jeg hadde gått ned hele 8. 6 % ved hoftepartiet. I faresonen for å utvikle benskjørhet. «Benmassen vår består til en stor grad av kalsium og fosfor som reguleres av et svært intrikat system, der både biskjoldbruskkjertelen og D-vitaminer inngår. For å hindre at skjelettet avkalkes, må kroppen tilføres tilstrekkelig med kalsium og fosfat. D-vitaminer er viktig for å øke opptaket av disse stoffene.» Jeg spiste og spydde mye på den tiden også, og beholdt nesten ingenting. Ikke rart resultatene ble som de ble. Det var ennå noen uker igjen til innleggelsen, men jeg brydde meg ikke om å begynne å tilføre kroppen noe, for jeg skulle jo uansett inn på Modum, og skulle begynne å spise skikkelig igjen, så det ville nok rette seg opp igjen da. Jeg ble ikke skremt av resultatene heller, jeg brydde meg ikke på det området heller.

Ikke nok med at jeg måtte spise mye på Modum, men der måtte vi også ta vitaminer + trankapsler hver eneste dag. Og det ble mye melkeprdoukter, frukt og grønnsaker. Fisk og kjøtt. Alt kroppen trenger av vitaminer og mineraler med andre ord. Nå har jeg ikke tatt en ny bentetthetsmåling, og jeg har ikke tatt blodprøver siden jeg var på Modum, men å spiser og beholder jeg hvertfall mat. Og, jeg har kjøpt både vitamintilskudd i tablettform, og vitaminbjørner. Og i tillegg har jeg kjøpt meg omega-3 i form av gelefisker med fruktsmak. Jeg liker ikke å svelge store kapsler, så det holder jeg meg unna. Det viktigste er jo uansett at jeg får i meg det jeg trenger. Og jeg varierer i mat, så jeg tror kroppen får det den vil ha for å fungere. Det er ikke lengre skummelt å få det i seg heller, for nå klarer jeg å tenke litt annerledes, jeg har blitt snillere mot kroppen, og jeg kaster veldig sjeldent opp nå. Det høres sikkert veldig rart ut at noe sånt skulle være skummelt å få i seg, men psykdom gjør at man får veldig mange fikse ideer oppi hodet. Jeg er hvertfall ikke redd for å ta det lengre, enda et friskhetstegn.

25 thoughts on “Jeg droppet vitamintilskudd.

  1. Du har blitt som et nytt menneske! Tar vare på og bryr deg om deg selv. Beundringsverdig det du skriver her:)

  2. Godt å lese at det er mulig å gi slipp på frykten for å spise det og det, ta det og det – og jeg blir glad av å høre om at du tar så godt vare på kroppen din nå. Det fortjener den 🙂

  3. Balanse, Laila! Du må ikke ta for mye vitaminer heller- dersom du tar både Omega-3 og vitaminbjørner får du bla. i deg for mye vit A og D. Noen vitaminer er som du sikkert vet fettløselige og lagres i kroppen, ergo er det viktig å ikke få i seg for mye, for da virker de som gift. Så, litt hver dag i stedet for ingenting eller for mye.

    Hilsen biologen:)

  4. Det er bra å lese gjennom innleggene dine og se hvor mye du faktisk har kommet deg gjennom til å stå hvor du er den dag i dag. Jeg blir litt «speechless» jeg 🙂

    Stå på!

  5. Så utrolig bra! Kjenner meg litt igjen i den motstanden mot å ta ting som skal hjelpe kroppen…Jeg klarer heldigvis likevel få i meg kalsiumtabletter så og si hver dag…Fikk meg vel en oppvekker når jeg knakk ankelen+fant ut at jeg hadde beinskjrøhet i en alder av 19 år! Av og til tenker jeg på å bare drite i å ta det, er jo allerede for seint siden jeg har fått beinskjrøhet liksom…whats the point? Men har heldigvis fortsatt å ta de!(har fortsatt beinskjørhet, men beintettheten har blitt bedre siste året til tross for at spiseforstyrrelsen er like gale, så virker jo som om tablettene har hjulpet 😉

  6. Uff., jeg glemmer alltid å ta vitaminene mine! Jeg har de jo stående her, men det går meg hus forbi hver eneste dag O_o

    Får prøve å skjerpe meg 😛

    Du er flink ❤

  7. Tenk at man kan være så syk at vitaminer blir skummelt… Slevom du ikke er helt i mål er jeg glad du har kommet såpass langt på veien at sånne ting går bra. Du er flink! Stå på!

Legg igjen en kommentar

