Ny diagnose.

I går fikk jeg epikrisen min fra Modum. Alltid spennende lesing. Hvordan har de tolket det jeg har pratet om? Hvordan har de tolket meg som person? Hvilke resultater har jeg scoret på i de ulike spørreskjemaene jeg har svart på? Hvordan har endringene vært? Jeg hadde min aller siste time med terapeuten min 5 dager før jeg ble skrevet ut fra Modum. Der gikk vi gjennom resultater fra et skjema jeg måtte fylle ut før innkomst, en gang sånn ca midt i, og en gang like før utskrivelse. Så ble disse sammenlignet, for å se endringene. Jeg hadde høy score på symptomer, oppkast. 2 ganger innen skjemaet ble utfylt. Fra 5. oktober til begynnelsen av januar. Jeg hadde et score som tydet på mild depresjon. Mål på spiseforstyrrelser, 72 (normal under 48), høyest score på vektfobi, kroppsnøye og bulimi.  Totalscore forhøyet med høyeste score for kroppsform og bekymring for vekt. På en skala fra 0-48 (nrmalscore 0-14) scorer hun 18,13.

I papirene mine står diagnosen bipolar. Jeg har aldri blitt utredet skikkelig for den, likevel ble den satt. Jeg har hele veien vært skeptisk til at den diagnose passer på meg, for jeg har ikke de maniske episodene, og det er jo et av kriteriene for å få diagnosen. I følge utredningen på Modum, så scorer jeg ikke på diagnosen. Terapeuten min sa derimot at det kan skyldes at jeg står på stemningsstabiliserende, noe som gjør at toppene, og bunnene i humøret fjernes, at humrøet altså holder seg noenlunde stabilt. Skulle jeg ha fått skikkelig resultater, burde jeg ha blitt utredet uten medisiner. Men siden lamictal fungerer for meg, så ville hun jo ikke ta meg av dem heller. Det anbefales fra Modum at det blir tatt videre utredning her i Molde. Så jeg aner ikke hva som skjer videre med det ennå. Det vil nok bli tatt opp med behandleren min, for nå får jo også han epikrisen min.

Videre står det følgende i epikrisen:

«Klinisk så ser vi at stemningsleiet hennes er uforutsigbart og svingende. Hun har flere kjennetegn på følelsesmessige ustabilitet og raske humørsvingninger. (……..) Hun framstår som åpen og utadvendt, men det kan se ut som hun skjuler indre stress, tomhetsflelse og følelse av å være verdiløs. Hun har tidligere hatt impulsive trekk, men dette synes ikke lengre å være til stede i samme grad. Ut fra dette mener vi at hun oppfyller diagnosekravene til emosjonel ustabil personlighetsforstyrrelse, borderline type»

Nå har jeg utelatt en del av det som stod som begrunnelse for diagnosesettingen, for det er ikke alt jeg ønsker å dele her. Denne diagnosen, ifølge kriteriene, passer mye bedre på meg enn bipolar. Jeg leste om emosjonel ustabil personlighetsforstyrrelse på Wikipedia i går, og jeg kjenner meg i mye av det som står der. Jeg tror ikke det vil si at behandlingen min videre framover vil bli noe særlig annerledes enn det var på Modum, eller sånn den var før jeg ble lagt inn. Behandleren min her spurte meg hvordan behandlingen min på Modum var, og han ønsker at vi skal fortsette med den type behandling videre. Fortsette der jeg slapp på Modum. Det jeg trenger å fortsette med er syn på egen kropp, kroppssjekking, kropp/vektaksept, måltider, og kognitiv terapi. Kognitiv terapi vil si å ta for seg situasjoner som dukker opp, de automatiske tankene som dukker opp, føleser det gir, kroppslige reaksjoner, og handling. F.eks: Situasjon: Jeg hopper på vekten.  Automatisk tanke: Jeg er feit. Følelse: Tristhet, håpløshet, frustrasjon osv. Kroppslig følelse: indre tomhet, stress, hjertebank, uro. Handling: oppkast, trene. Dette er en tung måte å jobbe på, man må virkelig tenke og kjenne etter. Ikke alltid like hyggelig, men man får hvertfall nøstet opp litt, kanskje finne noen svar. Jeg var ikke så veldig begeistret for disse timene når jeg var på Modum, de var tunge og lange. Men det nytter hvertfall. Må ærlig innrømme at jeg gruer meg til en sånn type behandling videre, men det er jo en nødvendighet for å komme videre.

Litt om emosjonel ustabil personlighetsforstyrrelse, borderline type:

Diagnosen er basert på en klinisk vurdering av kvalifisert helsepersonell innen psykisk helse. I Norge vil dette vanligvis være en psykiater eller en psykolog. Vurderingen omfatter pasientens selvrapporterte opplevelser, samt behandlerens observasjoner.

Borderline personlighetsforstyrrelse (BPD) er en personlighetsforstyrrelse definert i det nordamrikanske diagnosesystemet DSM-IV, og beskrives som en langvarig forstyrrelse av personlighetsfungering karakterisert av tydelige variasjoner i humøret. Lidelsen innebærer vanligvis uvanlig grad av ustabilitet i humør og svarthvittenkning. Lidelsen manifesterer seg ofte ved episoder med skifte mellom idealisering og devaluering av andre mennesker, kaotiske og ustabile mellommenneskelige relasjoner, skiftende selvbilde, identitet og atferd.(….). Symptomer opptrer særlig i nære personlige forhold, såkalte tilknytningsforhold. I upersonlige sammenhenger kan funksjonen være upåfallende.

Kraftige humørsvingninger kombinert med skifter mellom å devaluere og idealisere andre kan undergrave relasjoner til familie, venner og kolleger. Forstyrrelser knyttet til lidelsen kan også omfatte selvskading.

Studier tyder på at personer med BPD har en tendens til å oppleve hyppige, sterke og langvarige tilstander av ubehagelig spenning, ofte utløst av opplevd avvisning, av å være ensom eller oppfatte seg som mislykket. Personer med borderline kan vise labilitet mellom sinne og angst eller mellom depresjon og angst, og temperamentsfull sensitivitet for følelsesladet stimuli. (……..) De negative emosjonelle tilstander som er spesifikke for BPD, kan grupperes i fire kategorier: selvdestruktive følelser, ekstreme følelser generelt, følelser av fragmentering eller mangel på identitet, og følelse av å være et offer. (…………….) Personer med borderline kan være svært følsomme for hvordan andre behandler dem og reagerer sterkt på det de oppfatter som kritikk eller nedlatenhet. Følelser for andre skifter ofte markant fra positive til negative, vanligvis etter en skuffelse eller oppfattet trussel om å miste noen. Selvbildet kan også endre seg raskt fra svært positivt til svært negativt. Impulsiv atferd er vanlig, inkludert alkohol- eller stoffmisbruk, usikker sex, pengespill, bulimi, risikabel bilkjøring etc. Tilknytningsstudier antyder at personer med BPD samtidig som at de i stor grad søker intimitet/nærhet til andre mennesker, kan være hyper-oppmerksomme på tegn til avvisning eller ikke å bli verdsatt, samt at de har en tendens til å utvikle usikre, unnvikende, ambivalente relasjonsmønstre. De kan  ha en tendens til å se seg selv som maktesløse, sårbare, uakseptable og usikre i selv-identitet.

Du kan lese mer utfyllende om dette på Wikipedia, Borderline.

Jaja, lamictalen hjelper meg hvertfall til å holde humøret sånn ganske stabilt. De raske humørsvingningene de på Modum har lagt best merke til, er nok på mandagene, etter veiingen, da har humøret gått fra å ha en blanding av å ha det ganske ok, vært urolig og spent på samme tid, til å eksplodere i sinne, raseri, frustrasjon og tristhet. Tenk at et tall kan gjøre så store forandringer i humøret. Tragikomisk egentlig. Men de reaksjonene er jo veldig spiseforstyrra da.

 

20 thoughts on “Ny diagnose.

  1. Epikriser er.. merkelig lesning. Rart å lese om hvordan andre oppfatter en, og det kan komme frem mye, hm, merkelige ting der:p
    Men visste du ikke noe om at de mente at du oppfyller de diagnosekravene?

    Jeg kjenner meg også igjen i emosjonel ustabil personlighetsforstyrrelse, borderline type, noe helt ekstremt også faktisk. Mamma og jeg har også spurt om utredning for det, meeen, det får jeg ikke.

    Håper du har hått en fin helg!♥

    • Terapeuten min sa at jeg scoret mer på borderline enn bipolar, men diagnosen var ikke satt ennå da vi hadde siste time sammen. Det måtte tas opp med resten av spisteamet også. Håper du får en utredning på det 🙂 Helgen har vært grei den, håper du har vært fin ❤

  2. Samme diagnose fikk jeg i 2003. Ble helt utafor da jeg fikk vite det,ble bare enda mer ustabil. Men så kom jeg i behandling for spiseforstyrrelser,og fikk da diagnosene bulimi og kompleks PTSD. De mente jeg ikke hadde borderline eller pers.forst.

    Du er tøff som deler dette. Håper du takler det bedre enn jeg gjorde. Det virker det som du gjør. Men det med diagnoser er ikke så kjekt. Eller,både og. For det å få vite hva som feiler en,og at det fins behandling som kan gjøre livet mye bedre,er til stor hjelp. Jeg var i et behandlingsopplegg basert på DPS gruppeterapi da de mente jeg hadde emosj.ustabil borderline,mulig det var med og gjorde at jeg ble verre av å få vite diagnosen.

    Hm,men når jeg leser de faktaopplysningene,kjenner jeg meg igjen nå også. Bortsett fra at jeg ikke har krefter til å være særlig impulsiv og utagerende 😉

    Ja ja,uansett diagnoser er vi like mye verdt alle sammen!!! Og det fins håp,er ikke nødt til å forbli sånn som det er NÅ. Det eneste uforanderlige er forandring,så en klok behandler til meg ❤

    • Jeg håper da ikke jeg blir verre av å vite den, haha. Its the same. Men ja, sånn behandlingsmessig er det jo fint å vite hva man faktisk sliter med, sånn at man kan få rett behandling. Gruppetimer via DPS har jeg dårlig erfaring med…tenker tilbake på den tiden med grøss. Fikk ingenting ut av det…
      Jeg har tenkt mye i dag, spesielt på alle de impulsive tingene jeg har gjort opp gjennom årene, lord assa..haha. Jaja..jeg er hvertfall klar over dem, og som det står i epikrisen, jeg har dem ikke i like stor grad lengre. Jepps, forandring er uunngåelig gitt. ❤

  3. Til tross for at de ikke kan sette deg i en bås, så er det på mange måter litt godt å få en diagnose. Altså at du nå kanskje kan klare å forstå deg selv litt bedre?!
    Selv liker jeg heller ikke å få en diagnose, fordi den sier så lite. Samt at vi alle er jo så forskjellige. Men det hjelper likevel å kunne lese om saker «rundt» diagnosen og føle at man kanskje ikke er alene.
    Uansett så finner du nå din egen «løsning» på det du sliter med og jeg er fortsatt veldig imponert over hvor sterk du er Laila!! Gleder meg til vi kan sitte på gamlehjemmet å le over hvor merkelig vi oppførte oss den tiden vi slet på det værste 😉 😉

    Svar: Nei, jeg har aldri lest den bloggen. Men takk for tispet; når det kommer fra deg vet jeg jo at det er en blogg som er verdt å lese 🙂

    Ja, det er kanskje ikke min feil.. Men likevel er det ofte at jeg føler det sånn. At det er min feil fordi det foregår i mitt hode. Men det er jo ikke jeg som vil at angsten skal dukke opp, så da er det jo ikke min feil likevel da kanskje (litt for pedagogisk forklart kanskje….haha)

    Jeg er i en gruppe sammmen med andre som sliter med mye av det samme innen angst. Og det hjelper virkelig å få snakket om «ting og tang» i gruppen; snakke om skammen sammen meg andre som sliter med det samme.

    Ha en fortsatt fin søndagskveld Laila ♥

    • Får håpe at vi er friske innen vi havner på gamlehjem da, haha. Bloggen hennes er veldig bra, anbefaler den virkelig. Du vil sikkert kjenne deg igjen i noe av det hun skriver der 🙂 Fint at gruppen hjelper deg, det er fint å være i en gruppe hvor andre deler samme problemtaikk.
      Ønsker deg en fin kveld videre også ❤

  4. Diagnoser kommer fort synes jeg… men det er viktig å bli skikkelig utredet sånn at diagnosen blir korrekt. Om man føler at diagnosen ikke stemmer kan man sikkert bli utredet på ny? Det er uansett lettere å leve med en diagnose som man føler stemmer i allefall.
    Klem til deg ❤

  5. Det er somregel en lettelse å kunne se at den diagnosen som er satt stemmer med det man føler selv. Har selv samme diagnose, og det som er så fint med den diagnosen i motsetning til Bipolar, er at man kan bli helt frisk fra PF. Det er ikke noe man er født med, men må jobbes masse med for å bli kvitt selvfølgelig. Håper behandlingen i Molde kan hjelpe deg videre i din prosess mot ett friskere liv ❤

    • Ja, det er bra å vite at man kan bli kvitt den, for det handler jo om å kunne tørre å sette ord på følelser og tanker, framfor å handle på dem uten å åpne kjeften. Skal til behandleren min i morgen, så vi får se da, hva som skjer. Det vi fant ut sist gang (før epikrisen kom), var å fortsette det arbeidet jeg gjorde på Modum 🙂

Legg igjen en kommentar

