Hva er et «normalt» kosthold?

Det er noe jeg av og til lurer litt på. Da jeg kom på vurderingsopphold på Modum, og fikk se kostlisten vi kom til å få, så stod det «Et typisk norsk kosthold» Jaha tenkte jeg, hva betyr nå egentlig det? Fra gammelt av så betyr det et kosthold med kjøtt, grønsaker, fisk og poteter, sånn grovt sagt. Kjøttkaker, ertestuing, poteter og saus. Fiskekaker, poteter og smeltet smør. Kokt torsk, poteter og hva den nå enn er som tilbehør. Det kostholdet er gjerne noe den eldre generasjonen bruker, og mange nyere genreasjoner bruker den også fortsatt, men nå i dag, er mye av det gamle byttet ut med nye ting. Hvor mange spiser vel ikke grandiosa, hamburgere, taco og lasagne fast f.eks? Et det en typsik norsk husholdskost? Det har hvertfall blitt det. For mange er dette typisk helgemat. Og hvor mange spiser vel ikke grandidosa på julaften? Typisk norsk kosthold? Tradisjonsmat? Poteter er for mange byttet ut med bakt potet, gratinert potet, stekt potet, pommes frites. Potet er byttet ut med ris, couscous og pasta i mange hjem. Ikke alle, men hos mange.

Og lavkarboen som har gått som en farsott over landet? Hvor mange er det ikke som har gjort det til sitt nye kosthold? Bort med potetene, bort med risen, bort med pastaen, bort med brødet osv osv. Normalt? Og alle disse andre diettene som folk som har gjort om til kosthold? På tv reklameres det for diett meg her, og diett meg der. Det er jo mer reklame av diettprodukt enn vanlig mat, hva nå enn vanlig mat er. For mange er f.eks lavkarbo/ atkins blitt deres normale kosthold. Noen vil kalle det for et «sunt» kosthold, men er det normalt? Og det er jo nesten ikke til å unngå å bli påvirket av alle disse diettene, disse «fantastiske» produktene. Vi suger det til oss, og lar det bli en del av vårt «normale» kosthold. Forstå meg rett, mange ønsker å gå ned i vekt, og disse diettene, kostendringene, virker for dem, og det er jo fint. Jeg forstår at mange ønsker seg ned i vekt, at mange kanskje trenger det, for helsen sin del. Men kan det kalles for «normal» kost?

Jeg vet nesten ikke om jeg kan definere hva dagens normale kosthold er lengre jeg. For det er jo en snev av det ene eller det andre i dette kostholdet. Hvis jeg skal ta utgangspunkt i at et normalt norsk kosthold består av rent kjøtt, fisk, poteter og grønnsaker, så må jeg ærlig innrømme at mitt kosthold ikke helt tilsvarer det normale. Det er ikke noe jeg får i meg hver dag. Jeg spiser ikke fisk eller kjøtt hver dag. Jeg spiser aldri poteter med mindre jeg . Jeg må også ærlig innrømme at jeg, pga spiseforstyrrelsen fortsatt er litt redd for visse typer karbohydrater. Poteter er allerede nevnt. Kokte poteter er for meg, både smakløst og forferdelig kjedelig tilbehør til mat. Pasta er også vanskelig, rett og slett fordi det er karbohydrater, og fordi det er så tungfordøyelig. Da foretrekker jeg heller ris eller couscous. Brød er jeg også veldig dårlig på. For det første er jeg kresen på brød. Skal jeg spise det, må det være ferskt. Ikke todagers, ikke tatt opp fra frysern. Ferskt, samme dag. Jeg bor alene, og derfor rekker aldri et brød å forsvinne, med mindre det spises og kastes opp. Og det skal jeg jo unngå. Brød er også triggermat for meg, for mye brød i magen er tungt, og det metter veldig. Det igjen øker risikoen for oppkast. Det ønsker jeg ikke.

Nå er det ikke sånn at jeg er på noe lavkarbodiett. Det er stort sett ved middager jeg synes det er vanskelig med karbohydrater. Jeg spiser mye kornblanding, som funker veldig greit for meg. Det kan jeg spise som frokost, lunsj eller kvelds. Gjerne i to av de måltidene. Jeg spiser go morgenyoghurter, nutribarer, nøtter og knekkebrød. Og det er selvsagt karbohydrater i enkelte av middagene jeg spiser, og jeg kjøper en ferdigrett. Jeg er blitt flinkere til å få i meg grønnsaker også, men helst wok gr.saker, salat, vannkastanjer, paprika, agurk og tomat. Bland det kikerter, egg, kjøtt eller fisk, og dressing på.

Jeg vet ikke om jeg kan kalle mitt kosthold for normalt, men jeg prøver å holde det sunt. Og jeg prøver å få regelmessighet over det. 4 måltider pr dag. Og jeg prøver å få i meg nok. Jeg prøver å finne mine egne varianter, finne noe jeg liker, noe som frister, noe jeg kan klare å spise uten at det går galt. Jeg prøver å luke vekk de spiseforstyrra tankene for å klare å fullføre. Jeg spiser ikke akkurat den kostlista jeg fikk på Modum, men prøver å tilsvare den så godt jeg kan, med min egen vri. Nå skal det sies at jeg ble overrasket over maten på Modum, jeg så for meg ren fisk, kokte poteter og saus til middag, men de spicet opp rettene, laget spennende mat, god mat. Ikke typisk institusjonsmat. Det var en gledelig overraskelse, og det gjorde at de fleste av middagene gikk greit å få i seg, sett bortfra at jeg ble forferdelig mett, og at nettopp den biten ble vanskelig. Men vi måtte spise dessert hver dag. Riktignok bestod det av en liten yoghurt, og et par dager i uken var det et alternativ. Det kunne være gele, blåbærsuppe, sviskekompott, sjokolademouss, sjokoladepudding. Dessert hver dag er hvertfall ikke noe jeg er vandt med fra da jeg vokste opp. Men jeg vil ikke akkurat si at kostholdet der var typisk norsk husholdningskost. Ikke har jeg en typisk norsk husholdningskost.

Har du?

16 thoughts on “Hva er et «normalt» kosthold?

  1. Jeg husker jeg ble overrasket da du fortalte om kostlisten de hadde på modum, for det virket som så masse mat! Jeg spiser absolutt ikke så mye hver dag.. men jeg tror ikke jeg har et normalt kosthold heller da. Jeg merker det nå som jeg er innlagt, hvor rart det er å ha 4 faste måltider hver dag, masse fisk (ikke misforstå, jeg er kjempeglad i fisk, er bare ikke flink å lage det hjemme) og masse grønnsaker. I tillegg får vi dessert nesten hver dag og noe ekstra til kaffen kl 17.. Jeg klarer ikke følge opp alle måltidene, noen dager klarer jeg bare spise et eller to. Jeg vet heller ikke helt hva et «normalt» kosthold er..
    Synes du er utrolig flink som gjør det du kan for å følge opp det du har lært på modum da ❤

  2. Jeg har tenkt mye av det samme egentlig. Hadde det vært opp til meg kunne vi spist grønnsaker hver dag til middag. Bare det altså. Jeg baker eget brød som jeg anser som trygt, veldig grovt med masse helkorn. Ellers syns jeg også brød er litt utrygt og sverger ofte til knekkebrød. Jeg syns også middag er skumlest, siden de posjonene vi lærte var normale på spiseenheten var e-n-o-r-m-e. Og da gjerne med næringsdrikk i tillegg.
    Siden jeg har barn, så prøver vi å la middagen inneholde det jeg tenker et sunt kosthold (for alle utenom mitt spiseforstyrra hode) bør være, som fisk, kjøtt eller fugl i en eller annen form med grønnsaker og enten ris, pasta eller poteter til. Dette er kun fordi jeg ikke ønsker å påvirke mine barn til noe som helst. Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er det jeg, og mannen, er oppvokst med. Dessert har vi en sjeldent gang, svært sjeldent.
    Det viktigste må jo være at du får i deg de viktige næringsstoffene, og spiser regelmessig og får nok kalorier tenker jeg. Du er kjempetøff!! Klem ❤

    • Jeg synes dere gjør et fornuftig valg jeg, at barna får det de trenger, at det ikke blir altfor restriktive matforhold, det er ikke bra. Takk ❤

  3. Jeg synes ikke det «normale» kostholdet de har på Modum er normalt i det hele tatt :-/ Men hva er normalt egentlig? Tror ikke noe er normalt jeg… Normalt er oppskrytt 😛

  4. Jeg synes også at Modum hadde MYE mat. Nå er ikke jeg akkurat den med det mest normale kostholdet, men jeg kommer ikke på noen andre som spiser slik som dere måtte heller. Kanskje de som er født før krigen? :p

    • Det virker veldig mye, men når man ble vandt med det, så var det ikke så ille..men jeg synes det var altfor mye karbomat, brød til 3 av måltidene…gawd..Maten var hvertfall spice opp og laget i spennende varianter, det skal de ha, de hadde nok ikke disse rettene før krigen, haha.

  5. Du har et poeng – som alltid 🙂
    Og enda bedre: Du inspirerte meg, så nå skal jeg sette opp et skjema med måltidsplanlegger til Frisk er her. En slags «kostliste» med ting jeg digger, i stedet for det som kanskje defineres som mest «normalt» eller «norsk». Blir artig!

  6. Normalt….jeg er ikke innenfor på noen områder…. Aldri vært. Er visst sær. Har alltid prøvd hardt på å være normal,men det går ikke 😉 Nå prøver jeg heller å bli meg selv. Blir spennende å se hvordan det ender…he he ;-).

    Når det gjelder mat,kjenner jeg til angsten og unngåelsen av visse karbohydrater. Pasta og potet er det ikke ofte jeg får i meg,og da helst bare litt. Lar meg ikke rive med av lavkarbo-hysteriet. Etter mine kunnskaper om ernæring,trenger vi litt av alt. Om man da ikke er allergisk eller intolerant mot noe. Eller misliker sterkt. Hadde strøket med om jeg måtte spise masse fett og ikke kunne spise frukt,yoghurt,brød,kornblanding m.m. Det er vel til og med begrensninger på grønnsakstyper og mengde i slike dietter. Men for all del,for noen fungerer det helt sikkert.Klarer meg ikke uten sjokolade!! For meg fungerer det best å spise lite,og heller oftere av sjokolade.

    Flink du er,som klarer holde de 4 måltidene:-) At du tilpasser det til ting du liker,er bra synes jeg. Bare du spiser nok. Må nok en gang si jeg er imponert over det du har fått til med Modum-oppholdet. Håper du etterhvert klarer å godta kroppen din. Jeg har troen på at du kommer til å få til dette,du er knallsterk 😀

    Jeg har forresten gått opp 2 kg,og er på smertegrensevekten min. Men vet du,det er faktisk ikke krise. Kan ikke huske sist jeg greide takle det sånn. Undrenes tid er ikke forbi. Det er ikke fritt for ubehag,men det dominerer ikke.

    • Litt karbohydrater må man ha, men det jeg IKKE likte med kostlista på Modum, var at det var karbohydrater til hvert eneste måltid. Frokost: brød, knekkebrød eller kornblanding. Samme til kvelds. Lunsj, brød/rundstykke og knekkebrød, eller salat og brd/rundstykke. Og så disse potetene eller risen til middagene da…GAWD. Ikke rart jeg ble tung og uvel i magen hver eneste dag. Enig ang. sjokolade, kan ikke fjerne det fra livet assa, no no.
      Oioi, godt å høre at det ikke er noe krise da, da er det faktisk litt enklere å klare å akseptere det. Sikkert muskler 😉 ❤

  7. Nei,ikke rart du ble uvel,blir litt overdose med brød m.m når en ikke er vant til det. Slik mat er jo vanlig at er trigger for sf og. Jeg er veldig glad i brød,men det må være «trygt» brød,altså så grovt som mulig. Og helst med så lite gjær som mulig. Hadde blitt i overkant mye av det gode med tre brødmåltid. Sikkert da også med to skiver hver gang.
    Var hos en alternativ terapeut i fjor sommer som tok en del prøver og fant ut at jeg reagerer negativt på en del mat,spesielt gjær,koffein,sjokolade eller kakaobønner,tomat og salat av alle ting. Jeg ble så stressa av å følge denne dietten,var enda flere ting jeg måtte unngå. Begynte å gå ned i vekt,og da fant jeg ut at det var nok. Var veldig dyrt også,og jeg ble dårlig både fysisk og psykisk. Tok ikke sjansen på å fortsette. Men prøver å være forsiktig i forhold til gjær spesielt. Kan IKKE unnvære tomat,salat,kaffe,te og sjokolade 🙂
    Anbefaler ingen med spiseforstyrrelse å begynne med en sånn diett. Det har kanskje noe for seg. Men for min del er stress det som er verst. Det sa også hun terapeuten. At blir det for mye stress,har det ingen effekt.

    • Jeg måtte ta en sånn matvarepaneltest før jeg dro inn til Modum, en blodprøve, for å sjekke om jeg hadde noen form for matallergi, men det hadde jeg ikke. Det er jo helt greit for meg, så slipper jeg hvertfall å stresse med å passe på ting jeg bør unngå. Jeg hadde heller ikke klart å unngå de tingene du nevner her..Men jah, brød= vanskelig..som en tung gjærklump i magen, ikke behagelig.

Legg igjen en kommentar

