Fantastisk gode vegetaroppskrifter

På modum fikk vi ofte vegetarretter som alternativ enkelte dager, og noen av de rettene var helt fantastisk gode. Mye bedre enn mye av det andre vi fikk, som er typiske middagsretter. Det var spesielt to av disse vegetarrettene som gikk rett hjem hos meg. Det er hvertfall noe jeg skal prøve å lage meg. Tenkte jeg kunne dele dem, kanskje flere har lyst å prøve dem ut. Anbefales virkelig.

Grønnsakskarbonader a la Lindstrøm.

  • 2 kokte poteter, raspet
  • 1-2 gulrøtter, raspet
  • 1 skive kålrot, raspet
  • 1 liten lødløk, finhakket
  • 1 rødbet, raspet (event. 4-5 skiver syltet)
  • 3-4 soltørkede tomater, finhakket (legges i bløt i litt olivenolje)
  • 2 ss finhakket sylteagurk
  • 1 dl revet jarlsberg el. lign.
  • 2 egg
  • 1 ss potetmel
  • finhakket kruspersille
  • timian
  • salt og pepper

Bland alle ingrediensene. Lag karbonader av deigen og stek den på middels varme i pannen til de blir brune og gjennomstekte.

Falafel/kikertboller

  • 250 gr kikerter
  • 1 stor løk
  • 1 bunt persille
  • 5-8 fedd hvitløk
  • 1/2 ts koriander
  • 1/2 ts spisskommen
  • 1/2 ts salt

Kikertene legges i bløt i rikelig vann dagen før (minst 8 timer). Vannet silesfra, og alle ingredienser males i kjøkkenmaskin. Farsen formes mellom 2 små spiseskjeer og frityrstekes. Når falafel fremstilles på den måten, kan de være ganske vanskelige å få til å henge sammen, og man kan da «jukse» ved å ha i 2 egg og litt brødrasp, eller mel og litt vann. Husk at oljen skal være varm nok før stekingen begynner. Dette kan kontrolleres med en fyrstikk. Det skal boble og bruse nr treenden stikkes ned i oljen. De lune falaflene kan f.eks serveres i pitabrød med tzatsiki, salatstrimler, oliven, tomat og agurk.

Firkornkarbonader (12 stk)

  • 4 deler 4-korn, ca 200 gr.
  • 4 dl buljong
  • 1 egg
  • 1 del potetmospulver
  • salt, pepper, løk etter smak, margarin til steking.

4-korn, buljong, egg og potetmos blandes. La røren stå og trekke 10-15 min. Stekes 4-5 min. på hver side ved middels varme, til de blir gyllenbrune.

Salat og ris er gode tilbehør til alle disse rettene. Kan erstatte pitabrød som ble anbefalt sammen med falafel.

Enjoy.

25 thoughts on “Fantastisk gode vegetaroppskrifter

  1. Lurer på om jeg ikke burde blitt vegetarianer,ihvertfall delvis. Er jo en stor dyrevenn,så hvorfor spiser jeg fortsatt kjøtt??? Det er så mye godt innen vegetarisk mat,så disse oppskriftene skal jeg prøve 😉 Falafel er nyyydelig ja 😉 Tenk at man kan være så glad i mat samtidig som det gir så mye angst.

    Tilbake til det med knærne,Laila. Vil anbefale å få en vurdering av fysioterapeut,om du ikke gjorde det på Modum da. Spesialtilpasset trening skal være bra. Men selvfølgelig ikke overbelaste mer.

    Ha en fin lørdagskveld ❤

    • Tror ikke jeg hadde klart å bli veggis jeg, liker kjøtt litt for godt..selv om mat er skummelt ja..høhø. Var kun hos lege på Modum, det er ikke fysioterpautere der, utrolig nok…Men får se hvordan det går til uka, da er kuren ferdig også..Ønsker deg en fin lørdagskveld og ❤

Legg igjen en kommentar

