Jeg kan jo forestille meg?

Jeg kjøpte meg ei bok som jeg hadde å lese på vei hjem i går. (Engler over Georgia, R.J.Ellory)I den boken dukket stadig opp noen kloke ord. Det er roman, en thriller, ikke noen selvhjelpsbok, ikke noen «gjør livet bedre» bok. Bare en thriller. Jeg fanget likevel opp et lite avsnitt der, sagt av en klok lærer i boka. Den ene eleven har skrevet en fortelling som hun leser for klassen. Hun ber dem lukke øynene og lytte til historien. Deretter spurte om hvor mange av dem som hadde greid å se for seg hendelsene i historien. Flere av dem gjorde det. Og hun sa : «Bra. Riktig bra. Det kalles å forestille seg noe. Og det å forestille seg noe er en viktig og nødvendig evne her i verden. Alle store oppfinnelser har skjedd fordi folk har greid å forestille seg ting. Dere må pleie og dyrke forestillingsevnen deres. Dere må la hodet fylles av bilder av de tingene dere tenker på, og beskrive dem for dere selv. Dere må late som.» Det traff meg litt, og det fikk meg til å reflektere litt. Kan jeg forestille meg hvordan livet mitt kan bli, hvordan jeg vil at det skal se ut? Skal jeg late som at jeg er på vei til å forme livet mitt sånn jeg vil ha det? Vil de tankene, de forestillingene oppfylles om jeg forestiller meg de nok? Kan det være en drasnor, en ledetrå?

Kan jeg få det bedre om jeg forestiller meg at jeg har det bra? At ting faller på plass, og at alt vil ordne seg? Om jeg later som, forestiller meg det hardt nok? Kan det være så enkelt? Vil det være en slags motivasjon? En gulrot? Det er hvertfall en fin tanke, noe å reflektere rundt. Det har hvertfall satt seg i meg, satt i gang tankekverna litt. Jeg vet hvertfall at forestillinger kan være med på å lette litt på et tungt sinn, flytte tystre tanker litt vekk, flytte fokus. Når jeg har det tungt og vanskelig, så kan jeg rett og slett bare legge meg ned, lukke øynene, lytte til musikk, og forestille meg at jeg er en annen plass, flytter meg selv tilbake til fine minner. Det flytter fokuset mitt over på noe som ga meg noe fint. Noe jeg kan smile av, le av, gjenne glede ved, kjenne ro av. Vi alle har evnen til å forestille oss noe. De fleste kjenner vel også til uttrykket «Jeg kan levende forestille meg..» Men vet man ikke at man faktisk kan ta ibruk den evnen, så kan vi selvsagt ikke bruke den evnen heller. Det man ikke har fokus på, som man ikke tenker over, kan man heller ikke bruke.

Jeg liker sånne påminnelser, metaforer, ord og uttrykk. Selv om jeg vet mye av det, selv om jeg har hørt det mange ganger før, så hjelper det å lese det om igjen, høre det på nytt. Det frisker opp, setter i gang tankevirksomheten. Tenk på alle muligheter som faktisk ligger og flyter rundt omkring oss, noen ganger kun i få ord. Det skal ikke så mye til før det setter i gang store kjedereaksjoner i oss. Noen ganger kan ord være mer enn nok, så lenge det setter i gang noe.  Så forestill deg hvordan du kan gjøre sinnet lettere, tankene lysere, hvordan du ønsker hverdagen, livet. Mange ganger kan det være nok bare å forestille seg. Og kanskje vil det å kunne forestille seg hjelpe. Kanskje det vil hjelpe meg opp og fram?

15 thoughts on “Jeg kan jo forestille meg?

  1. Yes, nå er du inne på noe vet du 😉 Det er dette vi kaller for tankens kraft, og den er svært ofte undervurdert (ta f.eks. influensa: man blir bare verre/sykere av å fokusere på hvor dårlig man føler seg og hvor mye vondt man har her og der…)
    Det er en viktig medhjelper til å få det man ønsker seg. Det å f.eks se for seg det ferdige resultatet er med på å få en nærmere målet.
    Desverre er det vanskelig å holde fokus på det ønskede reslultatet når alt stormer som verst. Jeg kan dette veldig godt i teorien, men om jeg har det vanskelig eller godt med meg selv er helt avgjørende om jeg klarer å gjennomføre det i praksis. Men jeg tror så avgjort på virkningen det har om man først får det til- det kommer bare an på utholdenhet. 🙂

    If you can imagine it. then you can do it ❤

  2. Dette innlegget traff rett hjem hos meg! Takk for at du skrev det ♥ Håper og tror det kan motivere deg – om du velger å tro at det kan fungere og ha en hensikt.

  3. Ja, det var deilig å få trent skikkelig i dag, og det å være sammen med noen om treningen – særlig noen som er på noen lunde samme sted som degselv – gjør det lettere å gjennomføre. + det er gøy, hehe.

    Som du sier; alt er bedre når du kan gå litt, være litt ute og kjenne vinden. Slippe å sitte inne, kjenne rumpa vokse og sf skrike. Må være frustrerende å bli holdt inne av været! Har hatt et par dager med drittvær her også, og da blir alt mye tyngre :(( håper det letner etter hvert, da.

    Lesing er fantastisk. Var det Sokrates, som fordømte oppfinnelsen av skrift. For en tosk, hva? Lesing, håndarbeid, hagearbeid, spasering. Fantastic Four for å rømme litt fra maten.

    Ha en fin kveld :))

    • Alt som kan få tankene over på noe annet er fint, men for min del, så betyr det ikke at tankene om mat, kropp og vekt forsvinner helt. Dessverre…

  4. Tenker på deg,Laila!! Tøft å gå fra å ha gode folk rundt seg hele tiden i flere måneder til at man er alene igjen. Trøst deg med at du er ikke ferdig på Modum. Kan være du får et nytt opphold og,det er vel ikke uvanlig med flere omganger. Og husk at du er ei sterk jente med masse guts 😉

    Bra du har meldt deg inn på treningssenter! Bare du klarer trene med måte. Hvis jeg fortsatt hadde bodd i Molde,kunne du få brukt meg som boksepute. He he,nei,tar den tilbake. Skal ikke være selvdestruktiv …

    Likte det budskapet boken du leste formidlet. Dette fikk meg til å tenke. Er lite flink til å dagdrømme om positive ting,se for meg at alt vil ordne seg. Mareritt og katastrofetanker og annet stress derimot,det er lettere å få fram. Det går av seg selv. Hm,noe å jobbe med. Takk for tipset !! Trening gir jo resultater etterhvert. Enten det er fysisk eller mentalt.

    Ser du har lagt meg til på Twitter,takk 😉 Fikk en raptus her en kveld og lagde meg en konto der. Vet ikke hvor lurt det var,har ikke så mye glupt å komme med. Men igjen,trening. Utfordrer min egen angst for å være synlig.

    Ha en så god kveld som mulig! Klem ❤

    • Jeg skal tilbake, men bare for 2 uker neste gang da. Men ja, man kan søke om et nytt opphold, men er usikker på om jeg vil gjennom dette en gang til you know…Tviler på at jeg ville ha brukt deg som boksesekk, haha. Er ikke helt der liksom 😉 Vi er vel alle lite flink til å ggripe tak i det positive, det blir hvertfall lett glemt oppi hverdagsstresset, men får man påminnelser om det, så blir det litt lettere å bruke det 🙂 Vel, er ikke den største brukeren på twitter jeg heller, om det er noen trøst, haha.

  5. Jeg tror det er mye i det. Å tro/ visualisere/ tenke.. et eller annet at noe vil skje… Det kan gjøre underverker. Bare søk på Andreas Thorkildsen. Han bruker dette bevisst. Er det flaks eller er det tankene som gjør at han lykkes når det gjelder gang på gang?

    Jeg skulle ønske du hadde mer tid på Modum, Laila. Du er IKKE stor. Jeg er sikker på at stabiliseringen for deg er der rett rundt hjørnet. Du var underernært da du kom inn. Kanskje mer enn noen andre. Du er IKKE feit. Spør hver som helst. Ingen synes at du er feit.

  6. Det med boksesekken var bare et eksempel på dårlig humor. Bør ikke skrive noe når jeg er overtrøtt…;-) Mente vel at jeg ville gjerne hjulpet deg å få ut litt frustrasjon. Uten at noen blir skadet 😉 Men du tog an vel?
    Skjønner godt du er i tvil om det frister med en ny omgang på Modum siden dette oppholdet ble et mareritt pga vektoppgang. Vet ikke om jeg selv hadde taklet det,uten å avbryte. Eller ihvertfall bli veldig hysterisk. På en måte økte vel innleggelsen stress og sterkt ubehag med mat,kropp og vekt. Jeg tenker at det var nå du skulle vært der,fått jobbet med dette. Men sånn er det jo ikke. Håper du får et ok behandlingsopplegg i Molde ihvertfall. Eller om du finner ut du vil flytte,at ALT VIL ORDNE SEG FOR DEG ETTERHVERT ❤

    • Eg tog an 😉 Ja, jeg BURDE kanskje ha vært lengre på Modum nå, men nå som jeg er hjemme igjen, så aner jeg virkelig ikke om jeg hadde orket en ny inleggelse….vil jo uansett ikke bli det samme…grupa gjorde jo halve oppholdet. Får vel vite mer på onsdag, hvordan behandlingstilbud jeg får her. Har ikke heeeelt troen på at det blir så mye, men vet jo aldri…Yes, I guess things will be alright in the end. ❤

Legg igjen en kommentar

