Hvordan bli mer fornøyd med livet.

Jeg fant en artikkeli i et ukeblad her for noen dager siden, hvor det stod noen grep man kan bruke for å få et lysere liv. Disse tipsene har jeg hørt flere ganger før, men jeg synes det er greit å få oppfrisket dette med jevne mellomrom, for det har veldig lett for at det sklir vekk, at det blir glemt i hverdagen når man som regel bare suser gjennom dagene og gjør det man alltid gjør. Mange stresser bare gjennom dagene og føler at de bør gjøre ditt og bør gjøre datt. Det er veldig lett for å glemme å stoppe opp og tenke, sette av tid til ting man virkelig har lyst til, gjøre det beste ut av det man kan, og har tid til. Mange av oss glemmer rett og slett å leve her og nå, fokusere på det positive, og det som virker. Jeg er en av dem, og derfor synes jeg det er fint å få påminnelser om de gode grepene jeg kan gjøre for å gjøre det beste for å få det bedre. Det er jo egentlig ikke store og uoverkommelige grep heller, selv om enkelte ting kanskje er litt vanskeligere å få til enn andre ting. Det er kanskje lettere sagt enn gjort for mange også, men øvelse gjør mester har jeg fått fortalt mange ganger, det har kanskje du også hørt? Jeg vil tro det.

Jeg ønsker å dele de tipsene jeg fant med dere også, for påminnelser kan være bra for alle. Og kanskje trenger du dem akkurat nå.

1. Vit hvem du er. Vi blir neddynget av regler for hva vi bør spise, hvordan vi skal trene, hva vi bør gjøre for å gå ned i vekt osv. Hver enkelt kan finne sin egen måte å takle livet på. Hva som funker for den enkelte. Alle har ulike behov, og derfor finnes det ikke en fasit. Det gjelder å finne en balanse, som funker for deg. Ta tak i deg selv, spør deg selv hvem du er. Blir bevisst på hvem du er, på hvilke behov du har, og hva slags liv du ønsker deg. Hvis du klarer å etterleve en del av dine ønsker, så får du mer trivsel. Trives du bedre med deg selv og dine omgivelser, har du funnet balanse i livet ditt. Ingen av oss kan vel benekte at dette her stemmer.

2. Gi deg selv ti ekstra minutter. Bruk ti minutter for deg selv om morgenen. Start med å skrive ned oppgaver du helst skal rekke i løpet av dagen. Se på punktene og kryss av det du kan si nei til. du stille opp på den dugnaden?  Bake den kaken? Må du stille opp for noen? Du kan si nei, på en fin måte. du trene? Det er lov å slappe av og kose seg. Står det 10-15 ting du skal rekke i løpet av dagen, kryss av de tre viktigste, og prøv å være fornøyd med det du får gjort. Vi blir stresset over det vi ikke får gjort, kunsten er å fokusere på det du får gjort.

3. Våg å si nei.  Tenk over hva du risikerer ved å si nei. Hvilke konsekvenser kan det få? Vi tror ofte det blir verre enn det blir, at verden raser sammen og at vi er uunnværlige. Men man kan si på en positiv måte, at man trenger å ta det med ro, at man ikke velger bort den det gjelder, men at man trenger å velge seg selv den dagen det gjelder. Når man setter grenser, så vil kanskje ikke folk bli så fornærmet eller skuffet som vi tror. Det er veldig vanskelig å si nei, det vet jeg alt om. Jeg har alltid vært sånn at jeg har sagt ja til ting jeg kanskje ikke har hatt overskudd til å gjøre. Ta ekstra vakter på jobb, stille opp for noen når jeg selv har det tungt og vanskelig osv. Jeg må øve meg på å si mer nei når jeg kjenner at jeg faktisk ikke har kapasitet til å stille opp. Rett og slett bli litt mer egoistisk. Skal jeg klare å fungere, så er det også viktig at jeg faktisk fungerer.

4. Ta vare på deg selv. Gi deg selv tid og rom. Der du ikke gjør noe spesielt, der du ikke har planlagt noe. Kall det et «møte med deg selv» Finn en dato eller klokkeslett som passer. Kanskje en kveld der resten av familien skal gjøre noe. Velg et slikt møte en gang i uken, eller kanskje hver annen uke. Velg hva du har lyst å gjøre. F.eks gå en tur, lese en bok, lytt til musikk o.l. Gjør noe du gleder deg over fordi du ønsker det. Det er deilig å kunne gjøre noe man har lyst til, uten at man føler at man må, burde eller skulle. En smak av frihet og glede rett og slett.

5. Aksepter det vonde. Livet er ikke bare positivt, det går opp og ned. For alle. Vi er egentlig alene selv om vi er sammen med andre. Den som klarer seg best er den som tar ansvar for eget liv og seg selv. Noen søker hjelp for å få det til, det viktigste er at du ikke legger skylden på noe annet. Da kommer du inn i en offerrolle, og den tapper deg for energi. De fleste har vonde opplevelser i bagasjen som kan oppleves som steiner i ryggsekken. Lure tips man kan bruke er å late som du tar fram en stein, og ser på den. Skriv gjerne ned hvilke erfaringer de representerer. Se for deg at du legger stenen for deg i bekken og bruker den som underlag når du krysser bekken. Istedenfor å bære på den, kan du bruke dine erfaringer som ressurser. -Aksepter at du ikke kan bli født på nytt. Det vonde du har erfart kan du ikke gjøre om. Du har to valg: 1) Du kan synes synd på deg selv og stadig tenke på det som føles urettferdig. 2)Si at det var synd du måtte erfare det, men vær glad fordi du kan utvikle deg og komme videre. Det siste høres kanskje overfladisk ut, men erfaringen er at mange klarer å akseptere livet som det ble. Det er tøft, men nødvendig å akseptere, hvis ikke vil den stjele energi og glede fra deg. «Det kommer ikke an på hvordan du har det, men på hvordan du tar det» For meg føles dette riktig, eller viktig. Jeg skulle selvsagt ønske jeg aldri ble syk, men det var sånn det ble, og jeg har høstet mye erfaring av det, og det tar jeg med meg videre. Nå er det mange som sliter med mye verre ting, men ved å ta tak i disse tingene og jobbe seg framover, så kan det hvertfall hjelpe noe.

6. Dropp dårlig samvittighet. Når skyldfølelsen kommer kan du spørre deg hvorfor den kom, hva er det med denne situasjon som gir deg skyldfølelse. Er det egentlig så farlig at du ikke stiller opp f.eks? Avvisning skremmer oss, det er den vi er redd for, men vi bekymrer oss unødvendig, det meste vi frykter skjer jo ikke. Vi trenger å øve oss på å slappe av litt mer. Tenk på dine gode sider, og de kvaliteten/talentene du har, og fokuser på dem. Si positive ting til deg selv. Tenk over hva du kan gjøre som gir deg energi, og glede, slik at den dårlige samvittiheten blekner. Veldig vanskelig punkt. Når jeg føler eller tror at andre forventer noe av meg, så får jeg dårlig samvittighet om jeg ikke orker eller kan. Her bør hvertfall jeg øve meg mer. «Ønsker du noe i livet ditt, er det i deg selv du skal starte»‘

7. Finn ut hva du vil. Hva kan du? Hva kan du gjøre? Hva har du lyst til å prøve? Hva har du i deg som du ikke har fått brukt eller utforsket? Snakk med sjefen om du trenger forandring. Bruk medarneidersamtaler til å diskutere dine muligheter for å få andre arb.oppg. Vi er opptatt av å se mulighetene først, og ikke hindringene, men da må vi si ifra hva vi ønsker endringer på, for ingen kan lese tankene våre. Kurs/utdanning/videreutdanning gir muligheter og omstillinger. Ta tak i situasjonen, og gjør grep rett og slett. Vi har alle muligheter foran oss, så det gjelder å ta tak i dem. Dette er hvertfall et viktig punkt for meg. Jeg ønsker mye, derfor må jeg bli flinkere til å ta fatt på noe og få det gjort. And thats my plan.

Grip øyeblikkene, grip dagen, ta sjanser, si nei, aksepter, ta vare på deg selv, gi mer faen, si nei, gi deg selv tid, og finn ut hvem du er. Jeg har hvertfall en jobb å gjøre når jeg kommer hjem igjen også. Det er jo litt spennende å se hva framtiden bringer også, ikke sant? Å finne ut hva man kan få til, hva man kan gjøre av små og store grep for å forbedre livskvaliteten.

Lykketips:

  • Legg merke til det som går bra.
  • Ros deg selv når du klarer noe.
  • Fokuser på hva du får og ikke så mye på hva du mister.

 

Advertisements

20 thoughts on “Hvordan bli mer fornøyd med livet.

  1. Nettopp! Flott at du dro frem dette, vi kan sikkert alle bli bedre på alle disse tingene og på den måten få det bedre med oss selv. 🙂

  2. For et flott innlegg! Dette var gode tips (som vi egentlig har hørt før) men noen ting må inn med tskje flere ganger! Mitt råd: før man legger seg- tenk på EN positiv ting i løpet av dagen (noe man har gjort, noen man har truffet), det trenger ikke være så stort : bare en liten ting som trakk litt på smilebåndet (som at sola viste seg bak en sky, eller et mål man har oppnådd i løpet av dagen). Det hjelper meg til å møte neste dag med litt bedre forutsetning. 🙂

  3. Uff det traff meg.. på en bra måte. Takk, tror jeg skal prøve og huske dette litt oftere. Men kan si, der er noen av tingene jeg er god til å huske

  4. Fint innlegg!
    Jeg liker serier, og jeg liker å sitere de også (for hvorfor prøve si det bra, når noen allerede har sagt det bedre før). Jeg husker ikke ordrett, og jeg orker ikke lete det frem akkurat nå, men i Six Feet Under, i sesong 3 (tror jeg tralala) sies det noe ala: Slutt å streve etter et bedre liv, gjør det du kan for at det livet du HAR blir bra. Det passet litt inn her synes jeg 🙂
    Håper helgen din er bra!

  5. Dette innlegget traff meg. Det er virkelig bare en selv som kan gjøre de nødvendige grep. Så enkelt- så genialt! Takk ❤

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s