Hvorfor lage seg nyttårsforsett?

Jeg satte meg også opp nyttårsforsett for mange år siden, men de ble jo aldri holdt. For å være helt ærlig, så ser jeg ikke helt poenget med dem. Hvorfor må man starte med målsettinger akkurat 1.januar? Er et år bare tellende fra 1.januar til nyttårsaften? Såvidt jeg vet, er det også ett år mellom 29. desember og 29. desember. Hvorfor må målene mange setter seg begynne akkurat ved starten av et nytt år? Teller de mer da? Blir de mer gjeldende? Det blir litt som å si :»På mandag, da skal jeg begynne med det ene eller det andre» Hvorfor ikke på tirsdag? Eller onsdag? Kanskje søndag hadde vært en bra dag også? «Pokker, der røyk slankekuren gitt, og selvsagt på en lørdag. Nei, får vel begynne på nytt igjen på mandag» Eller, standard; begynne å slanke seg fra 1.januar. Slutte å røyke, begynne med ditt eller datt. Da jeg slutta å røyke, så var det vel sånn ca. i begynnelsen av august en gang. Tenk på det, i august. 9 eller 10 kanskje. Jeg burde kanskje ha venta til1.januar?

Nå som jeg er i behandling for min spiseforstyrrelse, så måtte jeg begynne å jobbe fra dag en. For meg spilte det ingen rolle hvilken dag det kom på. En av tingene jeg har lært der, som er veldig gjeldende for meg, er at hvis det går galt med ett måltid for meg, om jeg f.eks kaster opp, så skal jeg ikke vente til neste dag for å begynne på nytt, komme på rett kjør igjen. (Med mindre det er kveldsmaten som ryker så klart), nei, da må jeg fortsette som normalt igjen ved neste måltid. Går det galt med slankekuren en dag, så kan du hente deg inn igjen ved neste måltid, eller neste dag. Du trenger ikke å begynne igjen mandagen. Klarer du ikke la være å røyke en dag, ja så prøver du igjen neste dag. I går kveld gikk det galt for min del, etter kveldsmaten. Jeg kasta opp for første gang på 85 dager. Altså, jeg gikk på en aldri så liten smell på dag 85. Fra dag en på Modum, så begynte jeg å telle oppkastfrie dager. Jeg burde kanskje ha starta med å telle måltider, jeg må jo spise 4 av dem hver eneste dag. Jeg kunne altså ha kasta opp 4 ganger daglig. Jeg satte meg kanskje høye mål, og utsatte meg for en stor skuffelse om jeg kom til å gå på trynet. Jeg har alltid tenkt sånn at om jeg kasta opp på en dag hvor jeg skulle prøve å være oppkastfri, så var hele dagen ødelagt. Og det til tross for at jeg kanskje bare kasta opp 1 gang framfor 2-3-4-5 som var standard.

Jeg gikk på trynet i gårkveld, men skuffelsen jeg trodde jeg kom  til å få var faktisk ikke tilstede. Jeg klarer faktisk å se at det kun var en gang imot 84 dager. Det er faktisk ingenting. Jeg leder fortsatt over spiseforstyrrelsen på det punktet. Men jeg kan ikke vente til 1.januar for å starte på nytt, men jeg fortsetter der jeg glapp. De målene jeg satte meg før innleggelsen 5.oktober gjelder fortsatt. Og de vil jeg også fortsette å jobbe med i det nye året. De er langsiktige mål, som vil gå over tid, de skal ikke stoppe neste 5. oktober, og de er veldig like gjeldende uansett. For meg er det viktigere å prøve å få ting til å gå rundt på best mulig måte, uansett fra når det starter. Men, jeg håper selvsagt 2012 vil bli et friskere år enn 2011, men det er ikke et nyttårsforsett, men et mål å jobbe med, en målsetting jeg starta med fra 5. oktober.

Hvorfor er det viktig for deg å starte akkurat 1. januar? Hvorfor ikke i dag? Et år er et år uansett hvordan du snur og vender på det.

 

24 thoughts on “Hvorfor lage seg nyttårsforsett?

  1. Amen til den tankegangen. At du nå klarer å tenke sånn, sier jo ganske mye om hvor langt du har kommet. Det er alltid en mulighet til å seire. ❤

  2. Heia deg! Du leder fortsatt overlegent! Og tap er heldigvis ikke når man faller, men når man ikke reiser seg igjen som Liseliten så fint sier..

  3. Knallbra innlegg! Veldig inspirerende! Jeg har en tendens til å vente vente vente, til da eller da…. Men jo lenger sprekken varer, jo verre blir det å hente seg inn igjen! Takk for dine ord. Veldig bra blogg Laila ❤ gla i dæ ❤

  4. Jeg er stolt av deg uansett Lailamin ❤ Jeg har ogsa gatt pa en smell eller to eller tre, men jeg hentet meg alltid igjen ved neste maltid og det er det det handler om. A bare fortsette a jobbe og ikke gi opp. Veldig fint innlegg. Flink a skrive du. Gleder meg til a se deg igjen om noen dager! God klem!

  5. Herlige ord fra herlige deg 🙂 Det hjelper ikke å vente, man blir ikke mer klar av den grunn! jeg har i år et nyttårsforsett, men bare for gøy, følg med snart så komme det et innlegg ❤ Klem til deg ❤

  6. Veldig godt tenkt, og bra skrevet! Jeg er selvsagt helt enig, selv om jeg nok altfor mange ganger havner i «jeg begynner på mandag eller 1.januar eller 1.februar, 1.mars, den første mandagen i den nye måndeden»-fella selv. Jeg vet ikke hvorfor det ofte blir slik. En liten del av meg tror, muligens, det kan ha noe å gjøre med at man (jeg) kvier meg til hvordan livet eventuelt blir hvis jeg klarer nå målet. Selv om det ikke er noe jeg heller ønsker meg en et liv som frisk og «normal»! Jeg har vært psyk så lenge jeg kan huske, en tilværelse utenfor føles av og til skremmende (og det skammer jeg meg nesten for å innrømme) – og da trenger man kanskje å gi seg selv litt «tid» før man begynner på målet. Som jo er latterlig, men likevel slik det nok ofte er for meg.

    Fin blogg! Og lykke til videre med behandlingen og målet, én sprekk som du sier er INGENTING. Du leder soleklart over sf, jeg heier på deg!

    • Det er mange som er redd for å bli friske, man vet jo hva man har når man står i sykdommen, men man vet ikke hva man går til..

      Thank you 🙂

  7. Amen to that! Jeg har aldri «nyttårsforsett», men jeg finner alltid nye mål i gjennom året å jobbe mot… Du leder fortsatt hinsides, Laila!! Veldig glad for at du også ser det på den måten 😀
    Mange klemmer ❤

  8. Det virker som at folk har behov for den derre «frisk start på ny dag/nytt år»-greia. Jeg har aldri skjønt nyttårsforsetter, er helt enig med deg. Man må bare kaste seg i det, ikke tenke det i hjel! 🙂

Legg igjen en kommentar

