«Hvordan ser du for deg jula?»

For noen dager siden fikk jeg dette spørsmålet, og jeg har allerede lest mange sånne innlegg fra andre som også sliter på ulike områder. For noen med en spiseforstyrrelse (og også andre psykiske lidelser så klart), så kan jula bli veldig vanskelig. Familietid, relasjonstid, mat. Jeg er veldig glad i jula, og jeg ser alltid fram til den, så stemningsmessig. Når det kommer til maten, så gruer jeg meg alltid. Grugleder meg, hvert eneste år. Julen har alltid vært en bulimisk fest, mat opp og ned i mente. Overspising og oppkast til den store gullmedaljen. En fin, men også slitsom tid. I år vil julen bli ekstra utfordrende for min del, i år skal den bli annerledes. I år skal det ikke bli en bulimisk fest, men forhåpentligvis en rolig og fin jul. Jeg gruer meg selvsagt til julematen, hvordan jeg skal legge opp spiselisten min, hvilke alternativere og erstatninger jeg skal bruke. Hva vil tilsvare sånn ca. det jeg skal spise osv. Jeg er fortsatt inn under behandling i juleuken, og målsettingene mine for jula vil være på samme stadie som når jeg er her på Modum, og for hjemmeuka mi. Holde meg oppkastfri, hvertfall gjøre mitt beste. Prøve og unngå overspising, og kanskje utfordre meg selv litt på maten. Jeg ser for meg at jeg vil bli redd for å skeie litt ut, selv om det er lov. Jeg orker egentlig ikke tenke så mye på jula ennå, for det er fortsatt noen dager til den kommer, og jeg har en del jobbing her først. Men selvsagt er jo tankene tilstede innimellom.

Hun ene i gruppa mi har sagt ifra til mamman sin at hun ikke ønsker endringer når det kommer til julestrømpen på morgenen på julaften f.eks. Hun ønsker fortsatt å ha den tradisjonen, hun ønsker å ha den utfordringen, for som hun sier, om man skal ikke skal klare å unne seg noe som helst, så vil kanskje muligheten for en overspising være større. Dessuten vil det jo også være sånn at vi har mulighetene rundt oss når vi skrives ut herifra, og vi må alltid forholde oss til andre mennesker som har normale forhold til mat og utskeielser. Vi vil jo ikke skånes fra det, og litt av poenget med å bli frisk er jo nettopp å utfordre oss selv, og øve oss på å kunne ha et så normalt forhold som mulig til dette med mat, og også godteri og potetgull og hva det enn måtte være. Det er vi som må lære oss å forholde oss til verdenen utefor her, for verden vil ikke tilpasse seg oss. Vi skal ikke bare lære å spise normalt igjen, men å faktisk klare å ha et tilnærmet normalt forhold til mat og andre spiselige ting, både sunt og usunt. Det er jo ikke normalt å kutte ut alt heller, for da vil det jo bare bli en annen type problematisering. Det er ikke akkurat normalt å aldri unne seg noe ekstra ved siden av mat heller. Normalisering til alt er det som må til. Mulighetene må være tilgjengelig, fjernes de, så vil vi aldri få muligheten til utfordringer, og ikke vil vi ha muligheten til selv å gjøre valg.

Jeg kommer nok til være forsiktig, men jeg vil jo ikke nekte meg selv alt heller, jeg ønsker jo også å kunne kose meg litt i jula, så jeg ser for meg at jeg kanskje vil kjøpe meg ett eller annet, jeg må jo uansett hoppe ut i det en eller annen gang. Ved å nekte meg alt, så er jeg sikker på at bulimien vil trigges enda mer, at faren for overspising vil gjøre seg enda mer gjeldende. Jeg ønsker jo å kunne leve normalt når det kommer til mat, ikke skjermes fra alt. Da vil jo mye av hensikten med å normaliseres være bortkastet. Jeg må øve meg, for det er jeg som må leve normalt i hverdagen og alt rundt meg, det er ikke hverdagen og alt rundt meg som skal tilpasse seg meg. Så jeg skal jaggu meg spise risengrynsgrøt, pinnekjøtt, klementiner, waldorfsalat, julekaker og marsipangris. Jeg trenger utfordringer og målsettinger, det er det jeg jobber med hele veien, bryte gamle mønster, og lage meg nye, og dermed må jeg også ha mulighetene tilstede, ikke at de blir tatt ifra meg. Jula blir en utfordring, men jeg må jo gjennom den, det er en del av jobben min.

 

27 thoughts on “«Hvordan ser du for deg jula?»

  1. Husker jeg hadde noen tunge stunder i julen da jeg var enslig. Nå har jeg familien rundt meg. Selv om jeg sliter med mat i høytidelige stunder gleder jeg meg personlig til julen.

    Er nok mye følelser i den høytiden, både for dem som har hatt eller dårlige opplevelser med den tidligere. Lykker er forventet på en måte.

  2. Å, jeg ble ordentlig glad av å lese dette. Jeg skal til Modum i februar og tenker akkurat nå at dette kan jeg aldri få til. Men.. Det gjør du. Takk 🙂

  3. Jeg må bare si at det er en enorm motivasjon å lese bloggen din. Du kjemper en h……….. kamp, og det gir meg tro på at det nytter ❤
    Heia heia

  4. håper du får en rolig og fin juletid, at du bekjemper det bulimiske beistet mest mulig før jul slik at den ikke blir helt ut av styr når juletiden kommer. og at du klarer unne deg kos og det du ønsker 🙂 for det fortjener du, enda stemmen i deg sier det stikk motsatte, for jeg er sta og mener det jeg sier! u deserve it !

  5. Unner deg virkelig å få ei fin jul, du fortjener det virkelig etter å ha vært så dyktig i det siste!!
    Og ja, om du ikke spiser noe vil du trolig «sprekke» og ende opp over doskåla..
    LYKKE TIL
    Vi skal begge to klarer å bevise ovenfor oss selv at denne julen vil vi oppleve et «vendepunkt» 🙂

  6. Jeg skal fortsette å sende gode vibber fra julestøvet mitt jeg vettu, sammen skal vi greie å oppføre oss normalt (så normalt som vi kan) gjennom juletiden, og noe sier meg at vi vil klare det også! 😀

    Du er min største motivasjon for tiden, Laila. «Om Laila greier, så skal jeg også.»

    Du fortjener kun det beste<3

  7. Syns det høres klokt ut det du skriver. Det er viktig å kunne kose seg litt også 🙂 Bra du er under behandling også over julen for da kan du lage nye vaner for julen slik at det blir lettere å holde seg unna overspising til neste jul også. Ønsker deg lykke til! ❤

  8. Knallbra innstilling, Laila! Som du sier: verden vil ikke stille seg inn etter en, så jo før man innser det, jo bedre.. Tøft vil det nok bli, men du er godt på vei i prosessen syns jeg 🙂

  9. vi må gjøre det beste vi kan ut av julen 🙂 ut i fra forholdene ❤ Jeg er sikker på at vi skal mestre det og ta vare på oss selv oppi alt 🙂 Mitt største ønske i alle fall!

Legg igjen en kommentar

