Bestått

Julemarsipan, julesjokolade,pepperkaker, juleskum. Julemegditt og julemegdatt. Butikkhyllene bugner, det er fristelser overalt hvor jeg snur meg. Potetgull, sjokolade, bakevarer, pizza, taco. Varene skriker «plukk meg! Plukk meg!» i det jeg går forbi. Jeg har bare lyst å raske med meg alt jeg får lyst på der og da, og det er ikke rent lite. Da jeg hadde mine handlerunder tidligere, så gikk jeg ofte rundt og var fortvilt, fordi kroppen skrek etter overspisinger og oppkast, jeg hadde lyst på alt og ingenting. Og det spilte ingen rolle om jeg gikk til butikken om jeg var sulten, eller kvalm. Mett var jeg jo aldri, for ble jeg mett, så kasta jeg opp. Uansett om jeg var kvalm, så handlet jeg inn noe, fordi jeg visste at trangen til overspisinger ville komme utpå kvelden. Sånn har det alltid vært. Har jeg ingenting i skapene, så ville den trangen bli så ille at jeg gikk på veggen. Hadde jeg noe tilgjengelig, så hadde jeg i det miste valget. Å ikke ha noe mat liggende var et mareritt, dessuten ble suget enda verre. Selv om jeg ikke visste hva jeg ville ha mens jeg gikk der og var kvalm, så kjøpte jeg med meg ting som jeg vanligvis spiste og kasta opp, som sjokolade og potetgull, det var noe jeg alltid kjøpte. Det var alltid inkludert i mine runder med maten. Kroppen min skrek konstant etter noe salt, jeg kunne spise potetgull dagen lang, men det ble aldri beholdt. Etter å ha spist mye salt, så måtte jeg ha noe søtt. Det var standar hos meg.

Jeg kan ikke lukke øynene for det som er i butikken, det forsvinner ikke av den grunn. Trangen går heller ikke over om jeg later som at det ikke er der. Men uansett hvor mye lyst jeg har på alt som står i hyllene og kaller på min oppmerksomhet, så tør jeg ikke unne meg det jeg har aller mest lyst på, fordi det må komme i tillegg til kostlista mi. Vi kan selv velge om vi vil skeie ut litt innimellom, men det skal komme i tillegg, ikke istedenfor. Jeg sliter med den mengden mat jeg allerede får i meg, og jeg har derfor ikke så himla lyst til å skeie ut så mye. Det er en prøvelse å gå i butikken når jeg er en bulimiker på «avrusning», det blir som å sende en alkoholiker inn på polet, uten at han kan kjøpe det kroppen skriker etter. Eksponeringsterapi. Møt det du frykter, og opplev at det kanskje ikke er så farlig som du tror eller mener. Det er tøft, og det er vanskelig, men ikke umulig. Jeg skulle kun ha 2 kartonger jordbær cultura og cashewnøtter (spiser kornblanding med nøtter og cultura you see). Jeg måtte bare kjøpe meg en julebrus, jeg får tross alt ikke drikke brus mens jeg er på Modum, skjønt jeg har kjøpt meg et par pepsi max når jeg har vært nedi Vikersund, men det har vel vært 4 ganger eller noe sånt, på 7 uker. Og jeg skal tilbake, og være der i 3 1/2 uke til fra søndag av. Så da må jeg benytte meg denne uka her. Kjøleskapet er fylt opp av pepsi max. Jeg spanderte også på meg en kindermaxi, for å dempe det verst suget. Thats it. En handle på under 100 kr, jeg husker ikke sist jeg handla så lite.

Noe av det jeg grudde meg til da jeg skulle hjem på hjemmeuka, var nettopp det å gå i butiken og kun handle det jeg trengte. Jeg har sjeldent skrevet meg handlelister som jeg har fulgt, det har mer vært huskelister over ting jeg måtte ha, resten var impulshandling. Bulimiske innkjøp. Jeg skrev opp en handleliste før jeg dro fra Modum, sånn noenlunde utifra grunnmenyen min. Jeg måtte bare finne ut hva jeg skulle spise til middag om dagene, det var det aller vanskeligste for meg. Jeg kunne selvsagt ha laget mye forskjellig, men for å unngå overspisinger, så måtte jeg finne på noe som jeg kunne ordne kun en porsjon av. Laget jeg opp mye på en gang, så hadde jeg mye lett tilgjengelig. Det hjelper i grunnen lite at jeg porsjonerer det opp og setter det i kjøleskapet, eller fryser det ned for den saks skyld, for det tar ikke lang tid å varme det opp igjen, om bulimien skulle ta helt overhånd. Dessuten er varm mat litt vanskelig for meg, da spesielt gryteretter, pizza, kjøttkaker, karbonader osv. Jo bedre det er, jo vanskeligere å stå imot overspsingstrangen. Det får bli utfordringer etterhvert. Derfor har jeg denne uka, så langt, laget meg salat, ris og kikerter f.eks som en middag. Egg, ris og salat. Jeg har også kjøpt meg en bit meg torsk, som jeg også vil ha ris, og grønnsaker/salat til. På Modum får vi risengrynsgrøt hver lørdag (eller suppe og brød som alternativ to). Jeg elsker grøt, så jeg spist det på lørdag, og skal ha det på lørdag igjen også. Fjordland har fine porsjoner der. Jeg skal også lage meg suppe en dag, der skal det være 2 skåler + 2 skiver brød med smør på. Jeg har ikke kjøpt meg brød, fordi brød er vanskelig, derfor blir det suppe, og en go morgen yoghurt istedenfor. Det blir sånn ca. samme energiinntak. Resten av handlelisten bestod av yoghurt, nøtter, kornblanding, epler, cultura, og svisker. Jeg har prøvd etter beste evne å få noe som tilsvarer kostlista mi. Det var veldig greit å skrive handleliste, da fikk jeg handlet inn sånn ca det jeg trengte for hele uka. Nesten. Jeg trengte altså mer cultura og litt nøtter som jeg måtte handle i dag.

Jeg har bestått handleprøven begge gangene jeg har vært innom butikken siden jeg kom hjem. So far so good. Men det var langt ifra enkelt når spiseforstyrrelsen har lyst til å ta kontrollen. Jeg blir litt sint og frustrert når jeg går blant hyllene, fordi jeg ikke kan gå tilbake til gamle vaner, fordi jeg ikke kan spise det jeg har lyst på, uten å måtte beholde det. Om jeg skeier ut mer enn en liten kindermaxi, så vil jeg slite ekstra med samvittigheten, jeg straffes nok som det er med det jeg må spise, ved at vekten bare går opp. Jeg har veldig tunge dager på mandager når vi har veiing, så om jeg skulle skeie ut, og vekten går en del opp, så har jeg kun meg selv å skylde, og det vil gjøre ting enda verre akkurat nå. Men jeg klarte meg hvertfall gjennom butikkrunden i dag også.

 

42 thoughts on “Bestått

    • Merker ikke noe til søtsug når jeg drikker pepsi max jeg da…men har jeg søtsug så funker det hvertfall litt å drikke pepsi max..ikke at den inneholder sukker da men, haha. Kunstig funker det også..
      Thanks

  1. Herlighet, jeg er så stolt! Når jeg har overspisingstrang må jeg holde meg langt unna butikken, ellers går det til helvete – 100% sikkert. Ikke kan jeg unne meg en liten kinder maxi engang… Du er så flink, jeg blir misunnelig her jeg sitter 😉

    • Jeg MÅTTE i butikken, så hadde liksom ikke så mye valg, men ja, skjønner den assa…men jeg er sikker på at du klarer en liten en du og, bare prøv 😉

  2. Du er kjempeflink. Vil bare skryte til deg. FOrdi du fortjener det. Lykke til resten av uka.

  3. Du jobber virkelig intenst nå, Laila. All creds til deg! Et tips for å slippe å ha et helt brød i hus er å kjøpe ferske rundstykker. Mye lettere å forholde seg til!

  4. Seriøst, du er så flink! Jeg er imponert (ikke fordi jeg ikke har tro på deg, men fordi jeg VET hvor utrolig vanskelig det er). Respekt for den tøffe kampen du kjemper nå, Laila. Det er dritbra jobbet!!

    Klem

  5. Utrolig tøft gjort av deg!!!

    Lurte forresten på om du hadde giddet å svare på noen spørsmål angående vurderinsopphold på Modum?:)

  6. utrolig bra skrevet, og jeg kan kjenne meg igjen i mye av det du skriver.
    Jeg er veldig glad i potetgull, kaker og ja – usunne ting rett og slett, og spiser det hver dag. jeg kan godt spise 2 potetgullposer, sjokolade, nudler og normale måltider på en dag. Ja, er alt for mye, men jeg kaster det ikke opp da.
    Jeg har så lyst å begynne å spise mindre for å gå ned rundt 5 – 10 kg, men synes det er så vanskelig, jeg klarer det rett og slett ikke.
    Men hvis du klarer det, ja, da må jammen jeg også klare det. Takk for at du gir meg motet tilbake 🙂

  7. FANTASTISK bra jobba, Laila!!

    Vet hvor uendelig vanskelig det er…

    Stå på videre, dette klarer du 😀

  8. du er utrolig sterk og jobber veldig bra:) jeg har vært i butikken noen ganger, og det julegodteriet skriker etter meg, men når jeg leser dette så får jeg mer motivasjon til å ungå det.

    nå har jeg lært meg å strikke halvpatent:) jeg lagde en lue i går og den ble ikke vrid:D

    • Jaaa, pokker ta dette julegodteriet assa, haha. Bra du blir motivert 😉 Lærte å strikke halvpatent jeg og..Tror hvertfall jeg fikk det sånn halvveis til, høhø. Ikke vridd seg noe til meg heller 😀 Flinke vi er 😀 See you sunday ❤

  9. Nå er det mulig du blir lei av å høre dette altså, men du er så sterk!!! Du inspirerer meg til å stå imot min egen overspisingstrang, og akkurat nå snudde du nettopp tankene mine i den konstruktive retningen, takk ❤

    Ikke gi opp! Du er på HELT rett vei! 🙂

  10. Det står så ufattelig mye respekt av den jobben du har gjort og fortsatt gjør. Jeg sliter selv med å handle/beholde kontrollen, selv om det er av andre grunner enn dine da. Jeg aner allikevel hvor mye jobb det ligger i det og hvor tøft det må være. Vit at jeg følger med og heier på deg, selv om jeg ikke er så flink å kommentere. Sender over gode tanker ❤

  11. Forstår godt at det er mye prøvelser, men jammen gjør det en knallgod jobb. du jobber hardt og godt gjennom vært døgn. 🙂 vær stolt av deg sjøl, og fortsett å kjemp. 🙂 klem til deg 🙂

  12. Uff, eksponeringsterapi må virkelig være den vanskeligste som finnes! Og jeg tror nesten ikke du ser selv hvor flink du er?! Du skal virkelig ha ros, Laila, for at du står i det, selv om du sliter underveis. At du er så sinnssykt MODIG…..jeg er ordløs. Bøyer meg i støvet for deg!

    • Ja, det er fortsatt vanskelig, fordi sf tankene har så lyst å ødelegge, det jeg ser i speilet er feil, tallet på vekten er feil, å være mett er feil, så jah..selv om jeg har klart meg så langt, så har det vært tøft. Tusen takk Linn ❤

Legg igjen en kommentar

