Kommunikasjon

«Kommunikasjon betyr «overføring» av informasjon mellom to parter eller formidling av et budskap fra en avsender til flere mottakere En sender, et budskap, og en mottaker. Filtre/støy i kommunikasjon: uoppmerksomhet, grunnstemning og humør, forestillinger og forventninger, forskjeller i væremåte og selvforsvar. Vi komunnisere med: klær, fysisk avstand, ansiktsuttrykk, øyekontakt, kroppen, atferd, tonefall, ord, taushet, forlater rommet.»

Å bli forstått:

  • Sagt er ikke nødvendigvis hørt
  • Hørt er ikke nødvendigvis forstått
  • Forstått er ikke nødvendigvis akseptert
  • Akseptert er ikke nødvendigvis anvendt
  • Anvendt er ikke nødvendigvis for alltid

I dag har vi altså hatt undervisning om kommunikasjon, om hvor viktig det er å kommunisere riktig for å bli hørt og forstått. Om et budskap er blitt oppfattet riktig, hvor lett det er å tolke og oppfatte ting på en annen måte enn det var ment. Kommunikasjon kan veldig ofte være vanskelig, alle mennesker har opplevd å bli mistolket, misoppfattet, ikke fått fram budskapet på en skikkelig måte, tolket et budskape på feil måte, hatt vanskelig for å uttrykke seg, reagert på ulike måter osv. Alle er vi ulike og har ulike måter å tolke ting på, og da skal det ikke mye til før ting blir sagt eller hørt feil. Mange temaer kan være vanskelige å prate om, vanskelige å sette seg inn i og forstå. Mange har vanskelig for å ordlegge seg, finne de rette ordene til å forklare hva en tenker, mener eller føler. Mange har vanskelig for å sette seg inn i hva andre tenker, mener eller føler når man selv ikke har opplevd og erfart det samme. Når man ikke tenker, mener eller føler det samme. Det er ikke alt som er like lett å prate om, og det er ikke  alt som er like lett å dele. Sånn er det bare, og sånn vil det alltid være på enkelte områder her i livet. Man trenger heller ikke dele alt, det er ikke alltid nødvendig å skulle snakke om alt med alle. Det handler om å sette grenser for seg selv, og å begrense hvem man sier hva til.

Jeg har veldig ofte opplevd at budskapet mitt ikke har nådd fram til mottaker på den måten det var ment. Jeg har opplevd mistolkinger, misoppfattelser, overtolkinger, at forståelsen ikke har nådd fram. Jeg kan ikke forvente at andre skal kunne sette seg inn i min situasjon, at andre som selv ikke er i samme situasjon skal forstå hva jeg går igjennom, hvordan jeg tenker og føler. Jeg skjønner at det ikke er en lett sykdom å forstå. Jeg prøver kun å forklare etter beste evne, jeg prøver å svare så godt jeg kan på spørsmål jeg får, ut i fra egne opplevelser og erfaringer. Min historie trenger ikke være lik en annens i samme situasjon. Vi har alle ulike historier, til tross for at vi har samme sykdomsforløp. Hvilke relasjoner jeg har til de rundt meg varierer også selvsagt, noen er det enklere å dele ting med enn andre. Det er enklere å være åpen med noen enn med andre. Noen har lettere for å sette seg ned og lytte enn andre. Noen har satt seg mer inn i sykdommen enn andre. Jeg for min del skulle ønske at denne undervisningen hadde kommet litt tidligere i uken her, for det hadde kanskje kunne ha vært unngått visse situasjoner, men på den andre siden så fikk vi kanskje også nå i etterkant se hvordan ting kunne ha bli sagt eller gjort, hvorfor det ble sånn, hvordan budskap var ment, og hvordan det var blitt tolket. Komunikasjon er vanskelig.

Noe av det jeg liker ved å være her, og ved å ha andre venner som er i samme situasjon er nettopp dette med at jeg slipper å forklare meg ihjæl, fordi de vet, de skjønner, de forstår, fordi de er der selv. Det er også lettere å dele erfaringer, opplevelser, tanker og følelser, fordi mange kjenner seg igjen i det samme, selv om noe kan være ulikt. Vi deler ting som er veldig privat og nært, vi deler hemmeligheter, ting vi skammer oss over, og som vi føler skyld over. Her blir det i mindre grad vanskeligere å såre, fordi de fleste kjenner seg igjen, vi forstår, og ikke minst, vi vet at det i mange tilfeller er sykdommen som snakker, og at ting ikke er ment personlig. Det er vondt å såre andre, og vi mennesker er ofte redde for å såre andre, og spesielt de rundt oss, og derfor er det også mye enklere å skjule, eller la være å si noe. Det er enklere å trekke seg tilbake. Jeg føler at jeg slipper mye av dette her sammen med de andre i gruppa mi, og det er godt å kunne dele disse tingene med dem, uten å være redd for å bli dømt på noen måte. Her blir man møtt med forståelse og gjensidig respekt.

Nå har de pårørende dratt hjem igjen, og det har blitt stille i fjøset. Jeg håper at de fleste lærte mye denne uka, og at de nå sitter igjen med nye erfaringer og informasjon. At de har fått mer innsikt og forståelse. Det har vært hyggelig å ha besøk, men klart, det tar på også når undervisningene og tankene og følelsene blir intense. Nå har jeg akkurat trykt i meg dagens middag (fiskekaker, grøss og gru), så skal la den få synke litt til før jeg skal ta meg en liten treningsøkt, ikke blitt så mye trening denne uka akkurat. Men det er forsåvidt gått greit det også, for formen har ikke akkurat vært den beste, og noe må jeg jo ha å gjøre i helgen også. Vi er kun tre stykker som ikke har helgeperm nå, så vi får nok funnet på noe sprell tenker jeg. My partner in crime og jeg tok en fantestrekraid i går kveld, men siden vi ikke fikk være flue på veggen, så aner vi jo ikke hvordan folk reagerte på det, men vi fikk hvertfall vært veldig barnslige, og det var jo gøy i seg selv. Vi er jo tross alt på kokkoheimen after all, så her får vi det ikke mer gøy enn vi lager sjæl.

Noen få ord til slutt her, om spiseforstyrrelser og kommunikasjon:

«Spiseforstyrrelse er å kommunisere via kroppen og maten. Det er således behov for å fremme en annen, åpnere og mer verbal kommunikasjon med de nærmeste. I familien, overfor kjæreste eller venner gjelder det samme som i behandling, at god kommunikasjon og gode samtaler er den beste medisin.»     -Quote: Finn Skårderud.-

 

10 thoughts on “Kommunikasjon

  1. Kommunikasjon er noe av det vanskeligste, for alle oppfatter ting forskjellig. Og kommunikasjon er noe av det vanskeligste jeg har lært i terapi -fordi det er vanskelig å forstå kommunikasjon alene når den andre parten ikke forstår.
    Men det er godt å være bevisst på det.

    Det høres godt ut å kunne få være i et fellesskap der folk forstår, du er heldig :}
    Rapper quoten og viser den til kjærestemannen jeg!

    • Ja, kommunikasjon er vanskelig i terapi også, mange ganger kan man få inntrykk av å ikke bli forstått, men man blir hvertfall hørt. Rapp quoten du 😀

  2. Wow. Alle burde lese dette, Laila! Selv er jeg sånn at jeg blir sint på folk som ikke vil/får til å forstå, spesielt når det kommer til sykdommen. Å akseptere at ikke alle er like mottakelige, at ikke alle har samme forutsetninger når det kommer til kommunikasjon, det er hardt. Men vi må jo bare lære at sånn er det bare.

  3. Kommunikasjon er komplisert. Folk har forskjellige måter å uttrykke seg på, og f.eks. forskjellige måter å bruke humor/ironi/lignende på – som andre kanskje ikke skjønner. Min humor bruker folk ofte lang tid på å forstå (hva da dårlig humor??;) fordi jeg ikke er en som ler av mine egne spøker. Alvorlig = seriøs virker det som om folk tror. Så synes de bare jeg er rar når jeg egentlig slår an en spøk, haha.. Mens de som kjenner meg selvfølgelig ler fordi de VET at jeg tuller. Huff, hvorfor kan ikke alle bare skjønne hva en mener??? 😉

    Men jeg ser absolutt utfordringen ved å forklare en utenforstående hvordan en spiseforstyrrelse utspiller seg. Dog tror jeg ikke vedkommende noen gang vil forstå det 100%, for alt er subjektivt.

    • Bruker mye ironi selv, så ser den, haha. Ja, det er vanskelig å forklare, men jeg skjønner selvsagt at det er vanskelig å forstå også…

Legg igjen en kommentar

