Vanskelig å begrense seg

I dag har jeg vært oppkastfri i 25 dager. Snart en hel måned. Jeg har aldri vært oppkastfri så lenge i strekk. Men jeg klarer ikke helt se på det som en seier, til tross for at det er å være oppkastfri hele veien har vært både uke- og helgemålene mine her. Det var også en av målsettingene jeg gikk inn hit med, og som er målet for resten av oppholdet også. Dessverre så blir denne seieren (for det er vel en seier?) dempet av at vektoppgangen har vært så stor. Det tar så mye mer plass. Vekt tar plass. Det syke psyker ut det friske. Når noen spør meg hva det er som gjør at jeg holder ut, hvordan jeg klarer å holde meg oppkastfri, så svarer jeg alltid at jeg ikke har noe valg. Jo, klart jeg har valg, jeg kan gå å kaste opp etter alle de 4 måltidene jeg spiser her, hver eneste dag. Jeg har eget bad, det er flere toaletter på bygget. Jeg har muligheten, jeg har et valg. Men jeg har ikke valg likevel, fordi at for meg er det ikke et valg. Jeg har skrevet under på en samarbeidsavtale hvor jeg skriver under på at jeg skal unngå uhensiktsmessig atferd. Jeg vet at de ikke vil kaste meg ut om jeg kaster opp, men nå som jeg først er her, så vil jeg følge det opplegget jeg har her, det er hele poenget med å være her. Teamet her på spis avdelingen har også sagt til oss, at om vi først velger å «ta med» oss det å kaste opp inn hit, så er en barriere allerede tråkket over, og det vil derfor være lettere for å gjøre det igjen. Det ønsker jeg ikke her. Jeg skal ikke si at jeg aldri vil gjøre det, for det vet jeg ikke, det kan jo virkelig smelle en dag, men jeg ønsker det ikke. Det er på en måte «forbudt» for meg å kaste opp her. Det sies at det tar 3 uker å snu en vane, eller uvane, og jeg kjenner vel kanskje litt på dette nå. Trangen til å kaste opp er hvertfall ikke like stor som den var. Men det er klart at jeg kjenner på det etter enkelte måltider, og da spesielt etter middagene som er det vanskeligste måltidet for meg.

Det som er skummelt nå, er at jeg kjenner veldig på den trangen til å overspise, (noe som i seg selv ville ha endt opp med at maten ville ha forsvunnet ned i do) at jeg har lyst på mer mat. Det er ikke fordi jeg er mer sulten, men fordi noe av det jeg spiser her er veldig godt, og jeg har lyst å fortsette å spise. I kveld fikk vi reker, røkelaks, eggerøre, roastbiff og potetsalat som alternative pålegg, og loff. På kveldsmaten har jeg 2 skiver brød, og et knekkebrød. Når det er sånne pålegg tilgjengelig, så er det vanskelig å bare måtte ta litt, ta akkurat det som skal fylle skivene og knekkebrødet. De anbefaler oss ikke å spise mer, men å forholde oss til kostlista, men om vi tar et ekstra pålegg, så kverker de oss ikke. Og uansett så er det oss selv det går utover om vi tar mye mer enn vi skal. Jeg bytta ut knekkebrødet med en skive loff i kveld. En utfordring i seg selv, med tanke på at loff er «nei» mat for meg, det er noe jeg bare spiser om jeg skal kaste opp etterpå. Jeg elsker røkelaks, og jeg liker veldig godt både eggerøre og reker. For ikke å snakke om potetsalat. Og den var sykt god. Jeg kunne veldig glatt ha overspist å alt dette i kveld. Ikke at jeg hadde muligheten til det, vi sitter jo 4 stykker og spiser sammen, men om jeg hadde hatt muligheten, så hadde det kunnet skje. Jeg hadde virkelig lyst på mer potetsalat, og flere skiver loff med reker og majones, flere skiver med eggerøre og laks. Men det er ikke sånn det fungerer her. Vi skal følge kostlisten vi har. Jeg vil jo heller ikke spise så mye mer enn det jeg trenger, for jeg skal jo veies hver mandag også, og jeg sliter nok som det er med vektoppgangen som har vært, og som jeg tror fortsetter å øke.

Det jeg tror jeg vil få store problemer med når jeg kommer hjem, er å klare å begrense matinntaket når jeg har muligheten tilstede. Da har jeg ingen å spise sammen med, jeg bor jo alene. Og når jeg spiser noe jeg er glad i, så har jeg lyst på mer, selv om jeg er mett. Men det fører jo bare til oppkast, og det er ikke noe jeg ønsker. Jeg har jo som mål å bli oppkastfri, eller hvertfall at jeg skal klare å redusere oppkast. Ikke så lurt å sette lista så altfor høyt, så jeg blir også fornøyd med at det reduseres, så får det bli et mål på lengre sikt å bli helt oppkastfri. Jeg må selvsagt planlegge før jeg drar hjem, legge en slagplan, men jeg kjenner hvertfall nå at det kan bli et problem. Og det skremmer meg litt.

28 thoughts on “Vanskelig å begrense seg

  1. Fordi om du ikke akkurat er lystig til sinns ikveld og dveler mye med strevsomme tanker, må jeg jo bare få lov til å si at du er SUPER FLINK!!!! Du strever med både/og tanker, psyk og frisk. Vanskelig. Men viljen din har du, det beviser du ved å klare 25 dager oppkastfri. Jeg tror på deg og heier på deg, også når du kommer hjem og om du skulle falle så vet jeg at du reiser deg igjen. Du beviser det hele tiden! Good luck, thumbs up for you <<3

  2. Wow, gratulerer! Det er ganske stort, uansett hvordan du vrir og vender på det og hvilke andre ting som kommer i veien. Det er alltid gode ting, også er det vonde ting. Men de vonde får ikke de gode tingene til å forsvinne, det bare overskygger dem en stund. Klem ❤

  3. En av mine irriterende gode ideer.Du skriver at om du spiser noe godt ønsker du bare å fortsette…da tenker jeg:istedenfor kan du si til deg selv at du skal spise det samme til frokost,lunsj,middag neste dag og påfølgende dager,så har du noe å glede deg til…om du ikke får nok nå får du mer i morgen…Irriterende?Haha!!!!
    -Eia-

    • Joda, klart jeg kan tenke sånn, og sånn vil det nok bli også, men når jeg har mat tilgjengelig, så vil det tøft å klare å gjennomføre det, men krysser fingrene og håper på det beste 🙂 Må jo øve på det. ❤

  4. Dette har jeg tro på kommer til å gå bra! De på Modum er så kloke at de forstår at hvis du varig skal legge om vanene, må det være opp til deg selv og din egen vilje. De kunne gjennom nøye overvåking ha presset det inn i andre vaner i en periode, men deretter ville alt ha rast ut.
    Og husk: Du er en skikkelig tøffing som klarer det meste!

  5. Off.. Sånn hadde jeg det og.. Men jeg blei lei av å kaste opp etter å ha vært uten så lenge (jeg var inne i 8 mnd da..) Så jeg blei kvitt oppkastet, men fortsatt overspiser jeg litt (uten å kaste opp). Det føles helt ok. Går opp og opp i vekt, men har innsett at jeg ikke skal være en tynn strek lenger. Du vil nå dit du og – det er håp.. ❤

  6. Skjønner problemet ja… Det er jo dette som er litt av essensen i hele greia som bulimiker. Men jeg synes du gjør en helsikens god jobb, og jeg skjønner godt at det er vanskelig å fokusere på målet og holde motivasjonen oppe når vekta kryper oppover. Jeg har stor respetkt for deg og beundrer den stå på viljen og styrken du har ❤

    Høgs 4 u

  7. Gratulerer så masse!!! Du er kjempeflink 🙂 , og når du har klart så lenge så kan du jo klare det når du kommer hjem også, sikkert. Du bør jo få noe støtte når du kommer hjem også?

    • Takk for det 🙂 Vel, jeg bor alene, og har ikke noen rundt meg som bare kan komme å være sammen med meg under måltidene, dessuten skal jeg jo bo alene framover også, så må jo bare øve meg der jeg skal være, under de omstendigheten jeg lever i 🙂

  8. Du er så flink, Laila. Skjønner godt at du gruer deg til utfordringene ved å dra hjem og teste deg selv, men det må jo til. Det er tross alt DIN hverdag du skal tilbake til, det som er målet? 🙂 Lett blir det nok ikke, men bare se på alt du har klart hittil…hadde du sett for deg det på forhånd? Jeg heier på deg!!!!!

  9. Du er så flliiiiiiink, herlighet!

    Si ifra om du trenger å snakke med en «vaskeekte overspiser» når du kommer hjem, jeg kan sikkert hjelpe litt om det trengs – håper jeg 🙂

  10. Hei! Jeg fant bloggen din i dag, og har lyst til å følge deg. Syntes du er veldig flink!! Det er ikke lett det du går gjennom, syntes du er kjempe tøff!!

  11. Jeg syns du er utrolig tøff og sterk som følger opplegget – selv om det er vanskelig, selv om alt du har tillært deg og levd med de siste 16 årene stritter i mot! FY SØREN. ❤

Legg igjen en kommentar

