Oppgave i matbutikken

Jeg ble nesten litt frustrert når klokka ringte i morges, nektet å tro at det var tid for å stå opp til en ny dag allerede. Jeg gikk i halvsvime i hele går, og jeg tok medisinene mine tidlig på kvelden, så etter sånn ca 4 timer så sovna jeg uten engang ha lest en enest side i boka jeg holder på med. Jeg har riktig nok våknet et par ganger i natt også, som vanlig, og jeg tror kroppen min er helt skakkjørt, så det var nesten trist å måtte kave seg ut av senga i morges. Jeg hadde planlagt inni hodet mitt at jeg skulle ordne meg kornblanding til frokost i dag, og dermed ble jeg kraftig rystet da det var tomt for både blåbær biola og jordbær cultura. Jeg bruker ikke melk til, så lenge jeg ikke kan smæle oppi sukker. Smakløst og ekkelt. Dermed ble det 2 brødskiver istedenfor. Det som redda måltidet var at det var kokt egg i dag. Dessverre er det sånn at vi må drikke melk/biola/cultura og juice til frokosten (og lunjen og kveldsen), så når det hverken er cultura eller biola, så må jeg tvinge i meg et jævla glass melk. Jeg grøsser hver gang jeg må gjennom dette (det skjer heldigvis ikke så altfor ofte da) Svelge fort ned, og skylle med vekk smaken med juice. Uhyggelig. Men jeg fikk maten ned, jeg spiste til og med et eple. Vi har et mellommåltid i løpet av dagen, som egentlig skal inntas mellom middag og kvelds, men kan egentlig regulere dette litt selv. Jeg er uansett så sinnsykt stappa etter middagen, fordi vi hver eneste dag på toppe den med en fordømt yoghurt. Rekker sjeldent å bli sulten mellom måltidene her.

Etter frokosten skulle vi til pers med oppgaven vi fikk i går. Dra ned til Vikersund for å vandre hyllelangs for å notere ned mat vi absolutt nekter oss nå, mat vi etterhvert kan spise, og mat som vi spiser om vi . Dette gjelder selvsagt i tiden før Modum. Taxien kom og hentes oss 09.30, og kjørte oss ned til det som kalles for et kjøpesenter her i Vikersund. Det består av Ica, en blomsterbutikk, Nille, et apotek, et vinmonopol, en butikk med fine ting som jeg ikke husker navnet på, og en kafe. Rai rai. Ica har forresten postkontor også. Jeg og tre andre valgte å foreta oppgaven på Ica, mens noen andre valgte Spar mat og Kiwi. Jeg kan ikke si at jeg følte meg videre smart der jeg gikk rundt med en notisbok og skrev opp ulike matvarer jeg fant i hyllene. Han som tydeligvis var sjefen i butikken kom og snakket med oss, og lurte på hva vi holdt på med (på en hyggelig måte). Vi fikk liret ut av oss at vi hadde fått denne oppgaven, og da lurte han jo selvsagt på hvor vi kom fra da. Jeg kunne ikke dy meg, så jeg sa at vi kom fra kokkoheimen og sleit med mat. «Det vises nå ikke på dere akkurat» sa han og smilte. Jeg (og også de tre andre) tolket det på den måten det ganske så sikkert var ment fra hans side, at vi ikke var smellfeite. Når vi fortalte dette til de andre, så var det noen som ville ha tolket det motsatt, noe som er veldig vanlig blant spiseforstyrrede. «Så bra du ser ut» = Jeg er feit. Han var hvertfall veldig hyggelig, og sa at vi bare måtte gå rundt og gjøre det vi skulle. Det hjalp hvertfall på, følte meg litt mindre dum der jeg gikk. Jeg må bare si at jeg sleit litt med denne oppgaven, fordi det er veldig lite mat jeg absolutt ikke spiser. Jeg kan spise og beholde det aller meste, men kun i microskopiske mengder. Vanligvis spiser jeg alt, men da i runder med overspising og oppkast. Jeg er i grunnen ikke kresen når det kommer til mat i det hele tatt. Men jeg fikk hvertfall skrevet ned noe, ting som jeg sliter med å skulle beholde om jeg skulle ha spist normale mengder.

Heldigvis så kunne vi skrive det opp i generelle typer mat, og ikke sånn konkret på hver eneste ting. Vi hadde litt over en time på oppgaven, skjønt vi fikk jo ikke brukt mer enn en liten halvtime kanskje, fordi butikken var mye mindre enn vi først trodde. Men det er jo helt greit for meg. Kommer jeg på mer matvarer som jeg ikke fikk notert ned, sånn etterhvert, så fører jeg dem bare på lista. Det var mye kjekkere å kunne ta turen innom blomsterbutikken for å kjøpe en liten plante.

Og en shoppingrunde på Nille. Man kan jo ta heeelt av der. Jeg fikk kjøpt den lille blomsterpotten der (egentlig er det en telysholder med spindelvev, det vises ganske utydelig da, til Halloween. Og så fant jeg…hold dere fast….konvolutter!

Og lue…

Ja, det var det. Nesten så jeg holdt på å bære meg skvett ihjæl. Etter turen ble vi kjørt tilbake til kokkoheimen, for da var det jaggu meg mat igjen. Når det er ting som skjer mellom måltidene, så går tiden så fort at det føles som jeg går fra det ene måltidet rett til det andre. Maten rekker nesten ikke synke før det må fylles på mer. Går med full mage dagen lang. Men som «My partner in crime» så fint kaller det, bæsj dytter bæsj. Mer påfyll etter påfyllet må jo til slutt kvise møkka ut av oss. Men det føles ikke sånn. Det føles som alt bare lagrer seg i magesekken og blir liggende der uten å røre på seg, uten å fordøye. For selv om man driter, så føles det ut som magen er like full hele tiden. Ubehagelig kan du si. Men etter lunsjen fikk jeg hvertfall kommet meg litt ut i frisk luft for å ta litt bilder. Alle behandlerne er på kurs i dag og i morgen, så det er ikke program på planen. Så må gjør noe mellom måltidene for ikke å bli helt gal. Det er en snekkerbu her, så vi har muligheten til å stikke opp dit og mekke ting, men jeg har ikke benyttet meg av det ennå hvertfall. Men et par av de andre var der etter middagen, så jeg tok meg en tur innom mens jeg var ute og tok bilder. Jeg holder på å strikke meg en lilla veske som jeg skal tove etterhvert (dette prosjektet har jeg vel holdt på med siden jan-feb.), så da fikk jeg ordnet meg en knakk i snikkerbua. Jeg er strålende fornøyd, og ikke minst imponert over meg selv at jeg klarte å pusse den lille trebiten som alt var saget opp, og at jeg borret 4 små hull. Rene mesterverket jo.

Nå er også middagen over, og det er det måltidet jeg sliter aller mest med. Jeg synes det er så store porsjoner, og så må man da attpåtil trykke i seg den derre helvetes yoghurten etterpå. Jeg blir jo stappa etter selve middagen, og da er det et slit å presse i seg den yoghurten i tillegg. Jeg ble overmett av den middagen i dag, og det føles ut som jeg har lagt på meg 10 kg på bare det måltidet alene. Maten var god, men det hjelper så lite når jeg blir så mett. Det er ikke mye hyggelig å bli så mett at det gjør vondt i magen, og man bare har lyst å grine av fortvilelse. Heldigvis 2 timer til kveldsmaten. Vi har også treningsfri dag i dag, så dagen blir så stillestående. Nå er det veldig stille her, aner ikke hva de andre driver med. Noen stakk vel opp til snikkerbua igjen tenker jeg. Siden behandlerne er på kurs i dag og i morgen, så har vi muligheten til å stikke på perm allerede etter frokost i morgen ( ellers får vi ikke dra før etter middag på fredager), og det er 5 stk fra gruppa som tar perm i morgen. Dermed blir vi bare 3 igjen her. Så det blir en sinnsykt stille helg med andre ord. Men jeg har hvertfall noen oppgaver å jobbe med, så helga går vel den også.

18 thoughts on “Oppgave i matbutikken

  1. Du kan jo lage deg noen julegaver i snekkerbua i helgen? Sånne falske frukter er ganske stilige laget av tre og så blir du ikke så mett av dem heller (tror jeg) 🙂

  2. Sånne sokker bruker jeg på jobb 😀 Der er det alltid så glatt på gulvet…

    Jeg synes du er kjempesuperdupermegatøff jeg!

    *klemme masse på*

  3. Jeg skjønner virkelig at du synes det er mye spising der. Jeg fikk en kostplan av psykiater som inneholdt 4-5 måltider, og jeg klarer ikke å følge den. Det blir alt for mye spising for min del, to eller til nøds tre måltider er mer enn nok for meg. Du er kjempetøff som klarer å følge opplegget der, jeg som ikke har en spiseforstyrrelse hadde IKKE klart det, så jeg synes du er flink! 🙂

  4. Hei Laila:)
    Tusen takk for at du bryr deg, det betyr mye for meg:)
    Nå skal jeg ha det litt gøy med et innlegg jeg har lagt ut:)
    Klem fra Mira:)

  5. Da er dere ikke mange igjen… Men du er vel kokko nok til å finne på noen sprell for det om 😉 Dere har jo begrenset med tid til trening, men hva med vanlig gåtur, går det inn under treningstid? Dere er jo i et vakkert område med mange flotte turmuligheter, og hvis jeg ser rett på bildene har det helt greit vær 🙂

    Håper dere finer på noe gøy. Har kanskje spurt deg før, men min hukommelse er som en gullfisks om dagen. Hvilket fotoredigeringsprogram bruker du?

    • Vi kan trene 4 timer i uka foruten de to timene som er på programmet. Gåturer telles som aktivitet, med mindre vi spaserer rolig en liten tur.

      Bruker photoscape 🙂

  6. Oppgaven ja.. Jeg kan tro dere følte dere litt dumme der dere gikk for å notere, men det hørtes ut som det gikk bedre etterhvert 🙂 Håper du fikk noe ut av det 🙂 når jeg var innlagt så hadde vi turer hvor vi skulle spise is, eller kvikklunsj. Helt forferdelig, men man må virkelig øve på det der det er trygt. Skjønner også godt hva du mener når du føler deg mett hele tiden, man rekker ikke annet i løpet av en dag nesen.. hem.. Jeg er stolt av deg vennen! Stå på fortsatt og god helg!

    • Oppgave var ikke skummel i seg selv, men jeg følte meg egentlig bare dum der jeg gikk rundt med ei notabok og skrev, haha. Å spise kvikk lunsj skal jeg glatt klare, er sugen på sjokolade kan du si..sukk..
      Tusen takk ❤

    • Gikk litt for der gitt. Har tenkt mye på denne oppgaven deres i helga. Utrolig spennende, men allikevel så krevend eog vanskelig. Føler du at du har utbytte av en slik oppgave?

      • Nje…..jeg vet jo hva jeg absolutt ikke spiser med mindre jeg skal kaste opp da..så var ikke noe nytt kan du si…

  7. Jeg må nesten si(litt sånn egoistisk) at jeg er litt misunnelig på disse oppgavene du får. De virker så gode! Jeg tror jeg ville utviklet meg kjempemasse med den hjelpen der, selv om det selvsagt varierer hvor mye hjelp man klarer å ta imot. Jeg håper du får så mye som mulig ut av den hjelpen de kan gi deg altså! ❤

Legg igjen en kommentar

