Dag 5 på Modum

Frokosten er inntatt, og det er pokker meg ikke lenge til det er lunsj. Jeg synes klokka går litt vel fort mellom slagene her, så det føles ut som jeg spiser hele tiden. Det er sikkert normalt for folk å spise med 3-4 timers mellomrom, men for oss som ikke har et normalt forhold til mat, så blir dette her litt vel tett. Vi rekker liksom ikke bli sulten før neste måltid. Ikke rart jeg går med magen i helspenn dagen lang. Omfanget på maten har videt seg ut betraktelig på disse få dagene her. I morges, før frokost, så var magen endelig avslappet, og magen er blitt større enn den var ved start på dette oppholdet. Jeg har en kostliste på 2300 kalorier, og målet med listen er selvsagt at jeg skal opp i vekt fordi jeg var undervektig i forhold til den BMI grensen de tar som utgangspunkt her på Modum (BMI 20). Jeg har dessverre lett for å legge på meg, så vekten kommer til å fyke i været som en rakett på speed, da kan dere tenke dere hvor fort den går opp. I morgen skal vi hoppe på vekten igjen, og jeg ser for meg en katastrofisk dag for de fleste her. Panikken har satt seg hos meg, og jeg har et stort ønske om å drite dagen lang .(Neida, jeg har ikke til hensikt å legge to fingre mellom her, skal dere lese bloggen, så får dere holde ut dritpraten også. Det blir nok mindre av det etterhvert. Kanskje. Skjønt jeg driter jo i om dere vil høre det elle ei, her får dere servert fakta på gullfat, you know me) Få tømme magen mest mulig. Det verste er at veiingene kommer først etter lunsj, etter to av dagens fire måltider. (Jeg har et femte måltid også da, men det siste er flytende føde. Den vil bli tatt vekk igjen om noen uker, så sant vekten fortsetter å bare gå opp.)

Rommene i seg selv her er ganske så triste, så vi har vært litt kreative de to siste dagene her. På fredag fikk vi en oppgave som vi skulle lage i løpet av helgen, et collage hvor temaet var «målsetting av oppholdet på Modum» Jeg og ei til satt i noen timer i går og klippet og limte. Disse bildene skal såvidt jeg vet, henge på grupperommet vårt. Jeg har ikke tatt bilde av det, men jeg laget et lignende for å henge på rommet mitt. Må jo få inn noe som liver opp litt.

To av oss har laget, og fortsetter å lage, bilder som vi har gitt hverandre/skal gi hverandre. Spesielt «my partner in crime» og jeg har mekket en del bilder allerede. I hadde hun laget en til meg.

Kan ikke annet enn å digge den dama,hun har jo tross alt samme humor som meg. Hun er også alltid blid og ler mye. Kul humor hun også så klart. I går kveld tror jeg vi hadde drukket litt mye kaffe, for da fikk vi det for oss at vi skulle feste litt plastfolie over dasskåla til Monicka, selvsagt i håp om at hun ikke skulle merke det før hun lot vannet sile…Dessverre oppdaga hun det. Vi har en frøken her som,mm…la oss kalle henne «ut på røvertokt». Det startet med at hun hadde «funnet noe» på et par rom her (på barne- og ungdoms rommene) som hun tok med seg på rommet sitt, hun «lånte det» som hun så fint sa. Så det har blitt en inter greie det der at om det er noe vi ser på huset, så bør vi spørre henne om hun kan knabbe det for oss. Så det hender vi snoker litt rundt om rapper ting for å pynte opp litt på rommene våre. Det er jo uansett innenfor Modums område tenker vi da, så da er det greit liksom. Jeg har ennå ikke funnet noe jeg kunne tenkt meg at hun knabbe for meg da, men finner helt sikkert noe etterhvert. «My partner in crime» derimot rappa med seg ikke bare en heftig bukett med blomster da vi gikk tur ute i går, men også en liten plante hun fant. Vi har fått beskjed om at vi kan plukke blomster vi finner ved gartneren da, for det skal uansett kastet fordi frosten melder vel sin ankomst etterhvert, men om det også gjelder plantene vet jeg ikke…Hun er hvertfall ikke beskjeden av seg, så hun ranet jo nesten alt av Modums blomster – og planteliv i går…

Jeg derimot, er mer beskjeden av meg…

Det er forskjell på folk….

Fredagen satte vi opp en målsetting for helgen, og i går klarte jeg min. Min målsetting var å klare å slå rekorden på 4 oppkastfrie dager, som er det lengste jeg har klart siden i fjor sommer. Jeg klarer ikke helt å kjenne på mestringsfølelsen, fordi jeg sliter veldig med å godta at jeg har spist og beholdt så mye mat, og vektøkningen jeg ser at jeg har hatt. Jeg slet vanvittig med alle måltidene i går, og var urolig, trist, sint, fortvilt og ja, you name it, og kjente veldig på trangen til å kaste opp. Jeg holdt meg opptatt, med tid for meg selv på pc’n etter frokosten, og sammen med jentene etter alle de andre måltidene, så jeg kom meg meg gjennom det. Men det var ikke en god dag for meg i går når det kommer til maten. Heldigvis var dagen sånn ellers veldig bra. Vi gikk som sagt tur, hadde en fotoshoot med Monicka, laget collage, kødda litt, og kikka litt på tv. Til middag hadde vi to alternativer, hvor det ene var risengrynsgrøt, og til kveldsmaten hadde vi også litt flere påleggsalternativer, bl.a. reker, så jeg fikk også lørdagsfeeling. Fint å merke forskjell på hverdag og helg når jeg er innlagt, for det blir jo ikke akkurat på samme måte som når man er i jobb, normal jobb i en frisk hverdag. Vi jobber 24/7 her da, men ikke på samme måte som normalt. Vi har så langt fått med oss de typiske fredag – og lørdagsprogrammene på tv også, så stemningen blir litt annerledes i forhold til hverdagene.

I morgen starter vi med vår første fulle uke, med masse på programmet. Foruten måltidene, og gruppemøtene etter de to siste måltidene, så blir det utover uka samtale med individualbehandlere, ernæringsfysiolog, mulighet for legetime etter behov, undervisningssamtaler, fysisk aktivitet to ganger i uka, og planlegginger. På tirsdag har jeg også mitt første møte med idrettsrådet jeg er avd. representant for. Hver mandag er det veiing, skrekkens dag for alle. Selvsagt har de satt mandagene til en treningsfri dag. Mandager og torsdager er treningsfrie. Det blir en spennende og skremmende uke. Gruegleder meg. Mildt sagt. Egentlig er jeg bare skrekkslagen, men jeg må jo prøve å virke litt positiv også her da, for å gi dere et bra inntrykk mener jeg. Sliter fortsatt med søvnen, til tross for at jeg har lange og slitsomme dager, og det gjør det jo enda litt verre. Tar medisinene mine, men jeg er like langt (so far) som før jeg kom hit. Håper det bedrer seg, ellers vil jeg bli totalt utslitt av å være her. Litt av meningen med oppholdet er jo også å tillate seg selv å kunne senke skuldrene og slappe av.

Jeg vil også nevne at frøken Monicka er musiker, noe jeg digger. Hun spiller både gitar og piano, så etterhvert, når jeg får summet meg litt, skal jeg legge ut litt flere bilder av henne, og også musikkvideo av hvertfall en nydelig sang hun har skrevet selv som ligger ute på youtube. Hun har en veldig fin stemme, og skriver og synger akkurat den type musikk hvertfall jeg liker best. Litt melankolsk og gjenkjennelige tekster. En gang sang hun med Sivert Høyem, you know, vokalisten i Madrugada.

Kule, tøffe, flinke jenta mi.

Nå er det strax mat her, rent så jeg dævver av sult her jeg sitter. Næt.

30 thoughts on “Dag 5 på Modum

  1. Tøffa 🙂 heierpå deg ❤ klemmer sendes i massevis !! bare å skrive ut alt som er , rett på sak er det beste, stå på !!

  2. Skjønner utrolig godt det med måltidene. Tankene rundt «jeg spiser hele tiden» er ikke like sterke nå lenger, men før – altså, jeg følte at jeg gjorde var å spise. Jeg var jo ikke ferdig med det ene måltidet, før det neste kom! Uff, du får trøste deg med at det ikke skal være sånn for alltid.

    Ellers vil jeg bare si at jeg er imponert. Fire dager er jo helt fantastisk, med tanke på hvor ille det har vært. Stå på videre du. Det er nok utrolig tøft og vanskelig å være der, men samtidig så virker det som dere har et bra opplegg, tross alt. Jeg håper søvnen blir bedre snart! Og forresten – jeg digger deg 8)

    • Nei, jeg håper da virkelig ikke at det skal være sånn for alltid, for da vet jeg seriøst ikke om jeg holder det ut (om jeg skal fortsette å føle det som jeg gjør nå mener jeg) Opplegget her er veldig bra, sånn det bør være utifra vår situasjon. Den spiseforstyrra delen av meg synes selvsagt dette er noe dritt, men den fornuftige delen mener at det bør være såpass for å komme noen vei i det hele tatt. Krysser fingrene for søvnen, greit å være opplagt liksom.
      Thank you, nice to hear, haha.

  3. Det høres ut som du kommer godt overens med de andre, det er bra. Bra du kan gjøre litt kjekke ting. Håper uka som kommer blir kjempebra og at du klarer flere oppkastfrie dager- for du har vært kjempeflink så langt! KLem

  4. Jeg må bare få si at jeg synes du er råågod! Det skal ikke så rent lite til for å klare å komme gjennom noe slikt. *Flinke seg* Keep up the good work ❤

    Klemmer 🙂

  5. Hei 🙂 Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har også bulimi, og individualterapeuten min på Modum antyder at jeg kan være bipolar. Jeg følger ukeprogrammet (foreldregruppa). Hele den første uka hadde alle vi på gruppa oppblåste mager og vi følte oss stappmette hele tiden. Vi er innlagt 1 uke, og hjemme 3 uker over 6 mnd. Jeg er nettopp ferdig med 2. opphold, og fremdeles føler jeg at magen er full hele tiden. Men den begynner å venne seg til det. Det er ikke rart at magen trenger tid på å venne seg til å beholde maten etter flere år med oppkast. Jeg synes terapeutene på Modum er flinke, og jeg har tro på opplegget. Det er håp for oss, selv om vi har vært syke halve livet 🙂 . Jeg vil ønske deg lykke til videre.

    • Ja, de er veldig flinke her, det skal de ha. Skal utredes for bipolar mens jeg er her…så jatta. Du må bare komme og si hei om du ser meg 🙂 Lykke til til deg og.

  6. Det er bra du har felleskap med flere som sliter med akkurat det samme, da blir det vel lettere å utføre programmet. Håper at du vil få det bedre på lang sikt. Heier på deg! 🙂 ❤

  7. Fine fine bilder 🙂 Så utrolig inspirerende med collagene dere lager 🙂 Får nesten lyst til å sette igang selv- Jeg har laget en for noen år siden, men da skammet jeg meg så mye at jeg satte alt oppi et hjørne og gjemte meg bak den da bildet ble tatt.. Nå kan jeg ikke annet enn å le.. HAHA 🙂 Jeg digger at du har fått et bra forhold til mange allerede, til tross for at magen og måltidene er vanskelige! 🙂 Jeg har tro på deg LAILA ❤

  8. Høres ut som du har nok å henge fingrene og magen i, hehe 🙂
    Stå på, du er flink!

    *klemme masse på*

  9. Jeg følger statusoppdateringene dine på fb, og leser her. Jeg må le litt 🙂 Du er herlig ♥♥

    Virker som om dere har fått en god tone, så kjekt. Godt å ha noen der i det vanskelige.

  10. Det høres ut som om det hjelper veldig på at det er et sosialt miljø på avdelingen. Jeg har ikke opplevd det der jeg har vært innlagt, har stort sett gått for meg selv og ikke hatt kontakt med de andre pasientene. Kjekt å lese hvordan du opplever det å være innlagt!

  11. Stå på!!!! Synes du er tøff og flink. Vet du har en crappy dag i dag, men du vet vel at du må igjennom mange slike. Det betyr at du er på riktig vei. Heia heia!!!! Du har grunn til å være stolt av deg selv!

  12. Så flink du er!

    Lurte på en liten ting til angående Modum jeg…Er alle med på aktiviteter/trening uansett eller må man nå en viss BMI først?

  13. NÅ er jeg skikkelig dårlig på å kommentere! Men jeg leser altså 😀

    Og stå på! Jeg har STOR tro på deg.

    Elsker å lage collager selv jeg også, da trenger man liksom ikke tenke så mye. Man bare limer på det som faller en inn.

    Bruk den støtten du har tilgang på, og kjemp deg den veien du vil og trenger å gå ❤

  14. Så artige collager 😀
    Som Linn skriver, det står virkelig respekt av at du biter tenna sammen og kommer deg igjennom dagene. Og gratulerer med 4 oppkastfrie dager, jeg er stolt av deg! Håper du snart vil komme til å kjenne på mestringsfølelsen selv også. Det fortjener du virkelig etter all den harde jobbinga.
    Tenker på deg hver eneste dag jeg, Laila, og sender håp og gode tanker din vei♥

Legg igjen en kommentar

