Hemmeligheten

Jeg vet ikke om jeg noen gang har delt denne hemmeligheten med dere før,for som jeg har nevnt noen gang før,så er det ikke alt jeg ønsker å dele,med tanke på at også jeg trenger et privatliv så klart. Jeg deler mye,men ikke alt. Jeg tenkte nå at jeg kanskje skulle dele en liten ting til med dere. Det har i grunnen vært en ganske stor del av livet mitt som har skapt en del problemer for meg i mange mange år. Jeg har prøvd ulike måter å behandle det på,men ingen av metodene har så langt fungert,noe som selvsagt er ganske så fortvilt til tider. Jeg må også ta medisiner for å få en til dels «stabilitet» i problemet,om jeg kan bruke det ordet,skjønt det er jo i seg selv likevel ikke mye stabilitet i det. Jeg vet ikke om jeg noen gang får helt orden på dette her,men jeg håper jo at jeg i takt med behandlingen av spiseforstyrrelsen får en bedring på dette feltet også. Jeg sliter med søvnproblemer. Dere aner ikke omfanget. Jeg får nesten ikke sove. Eller,det vil si,jeg har problemer med å sovne inn. Jeg ligger der som en annen marionette innviklet i alle trådene som har surret seg sammen til et sammensurium av floker og dobbelknuter. Så jeg prøver jo iherdig å prøve å få løsnet opp dette kaoset da,men jeg vikler meg jo mer og mer inn i hele røklet. Og når jeg da kjenner at kreftene begynner å ebbe ut,og jeg kapitulerer sånn sakte men sikkert (uten å sovne så klart),så blir jeg liggende der da og lure på hva i helsike jeg skal foreta meg. Skal jeg stå opp og ta meg en joggetur? Nei,vi har fått alarm i huset,og det bråker så inni gamperæva bare det å deaktiver den for å labbe ut døra. Utelukket. Skal jeg sette meg på nett igjen? Nei for helsike,jeg er nesten firkanta i øynene allerede. Utelukket. Skal jeg brette sammen klær? Hallo i luken,hva er det for et forslag?? Utelukket.com. Så da ender jeg opp med å lese da,i håp om at øyelokkene skal sige sammen og gi seg ende over. Men den gang ei. Det eneste jeg oppnår,er at skuldrene bli helt bedøvd av liggesår for hver gang jeg snur meg og blir liggende en stund.

 

Ja,dette er grytidlig i morges,før spurvene har fjerta. Her hadde jeg ikke sovna ennå.

Skuldrene har sovna,men øynene nekter plent. Hjerne samarbeider med øynene.

Jeg klikka. Så da resignerte jeg meg,og satte meg heller opp og leste. Spist en nutribar gjorde jeg også. Jeg var sur. Dot.com. Jeg slukka lyset igjen i 8 tiden,da var jeg fortsatt sur,men måtte pokker meg bare gjøre et nytt forsøk. Det hjelper heller ikke at jeg har muskelbetennelse i begge armene som gjør at musklene dunker og slår og gir støt gjennom armene 24/7. Skikkelig ubehagelig og svært plagsomt. I følge legen er det kronisk. Jeg må vel bare tro på han når jeg har hatt det i et år nå. Jeg synes jo at han kunne ha gitt meg et aldri så lite håp da,men neida,her skal vi plages gitt. Jeg synes det er ganske slemt. Så jeg er sur.

Jeg sovna tydeligvis til slutt,for jeg våkna i halv to tiden. Var sur fordi jeg ikke fikk sove lengre,men hva kan en mentalt skakket skrukketroll gjøre med det liksom? (Jeg er skrukketrollet om du lurte) Så da måtte jeg bare kapitulere igjen da,og stod opp. Følte det som jeg vaglet rundt i zombieland,men fikk da skrapet sammen noen filler som jeg fikk på meg,og andre filler som jeg pakket sammen i halvveis raknet bag,for jeg reiste jo til Kr.sund i dag. (Den pokkers bentetthetsmålinga er i morgen) Jeg fikk pakka sammen en del skrot og labba i vei. Skuldrene holdt selvsagt på å revne i sømmene fordi baggen er helt mongo og veide et tonn. Jeg så bare fram til å slenge ræva på buss setet og slappe av. Men tror du jeg fikk plass ved vinduet for å slappe av da? Nånei du,bussen var faen hakke meg stappa full av skapninger,så jeg måtte sette meg sammen med ei jente som satt og halvsov over pc’n. Å sitte der å dingle og aldri vite om du tipper utover midtgangen er en prøvelse i seg selv. Halvveis gikk hun heldigvis av,og jeg fikk plass til å breie ut kadavret. Da jeg kom fram til Kr.sund var jeg kvalm at jeg så mannen med ljåen. Jeg blir buss sjuk bare jeg ser en buss. Mamma sa at jeg bare måtte ordne meg middag,men det klarte jeg ikke,så jeg tok heller et par biter sjokolade. Da var jeg ikke så sur lengre. Jeg fikset meg en kopp kaffe også,og så hadde mamma kjøpt en flaske pepsi max til meg,da ble jeg enda mindre sur. Og så satt pappa der da,og gumlet druer som en helt. Da ville jeg også ha druer.

Det er druer med stener i,men det gikk greit liksom. Jeg gnafset dem nå grådig i meg kan du si. Gode var dem også,så jeg spiste noen til. Druer er bra,sikkert masse vitaminer og mineraler i dem. Sikkert kalsium også,så da blir nok bentetthetsmålingen i morgen bra tenker jeg. Fris som en fisk i kroppen skal dere vite. Fysisk er denne kroppen sterk som en oksebølle. (Egentlig er jeg bare et bøllefrø da men det er hysj hysj)

Godt ja..

Mamma har en tendens til å gnåle om mat nesten før jeg kommer inn dørene hjemme,men nå klarte hun å holde seg i 2 1/2 time før hun spurte hva vi skal ha til middag i morgen. Like I care liksom. Men hun har funnet ut hva hun og jeg skal ha på torsdag da. Spekesild faktisk,det er bare vi to som spiser det her i huset. Sushi på den måten kan bli bra. Kjenner det nesten sistrer av spenning i meg allerede. Resten av uka ser jeg på med skrekk og gru,fordi spiseforstyrrelsen har en tendens til å bli verre når jeg er hjemme. Får bare prøve å gjøre det beste ut av det. (Skjønt det prøver jeg jo på hver gang da..uten så altfor mye hell kan du si) Hærregud i grauten,nå synes jeg nesten litt synd på ei dame på nyhetene her,en frekk elg som trampa på låret hennes. Mine elger er hvertfall ikke så frekke,da hadde det glatt vanket bøllefrø juling,og det vil de ikke ha.

Jeg er heldig jeg. For nå har en bloggvenn sendt lange strikkende sokker til meg (ikke vits å legge ut blogglink,for bloggen er nå åpen kun for spesielt utvalgte kan du si.) Jeg trenger jo varme sokker når jeg skal på Modum og fryse på fysisk og psykisk. Snille Lillevinkel. Nå sitter jeg her med mamma sine,for dæggern så kald jeg ble på føttene her. Lurer på om jeg skal lage meg litt varm sjokolade gitt. Kanskje jeg finner en drue til også.

36 thoughts on “Hemmeligheten

  1. Søvn problemer er noe DRITT !! i know….. jeg sovner ganske så fort da, meeeen våkner etter en times tid eller to,,, å daaaaa sovner jeg ikke igjen.
    Litt bedre etter Åsgård, men ikke bra enda.
    Bra du gleder deg til lestene da 🙂 kan jo ikke ha noe av at du fryser på modum ❤
    *klem* kos deg hjemme med familien din

  2. Åh, jeg skjønner hvordan du har det! Har slitt med søvnproblem (hovedsaklig innsovningsproblem) hele livet, og ingenting jeg har prøvd har hjulpet. Jeg har gått ut av tellinga på hvor mange medisiner jeg har prøvd, og alle andre tiltak som visstnok skal hjelpe har ikke gjort noen forskjell. Jeg har heldigvis fått en time på Bergen søvnsenter, jeg skal dit i slutten av måneden. Håper de klarer å finne ut noe.. Har du fått en skikkelig utredning av problemet på en søvnklinikk? Det kan kanskje være et alternativ dersom du ikke allerede har forsøkt det.

    • Nei,akkurat det har jeg ikke prøvd…men har prøvd naturmedisin,stå opp og legge meg til faste tidspunkt,slitt meg ut,og sovepiller…men nesjda…gawd.

  3. Æsj, søvnproblemer suuuuger! Hat på insomnia! Vet alt for godt hvor irrterende og slitsomt det er selv. Noen ganger vil jeg bare slå meg selv i hodet med en hammer 😛

  4. Der var jeg innom 🙂
    Ser du skal på Modum.. Har ikke vært der selv altså, men kjenner godt ei som har vært der. Hun er nå så frisk som hun kan bli, lever et lykkelig liv med mann og to herlige barn. Så jeg vet det er et sted man kommer ut i fra med friskt mot 🙂
    Denne søvnen må visst bare leve sitt eget liv, men hjelper det ikke å stå opp litt tidligere på dagen? Hadde jeg sovet så lenge, hadde jeg aldri klart å sovne hvertfall, men det vet du nok alt om 🙂
    Takk for masse kommentarer på bloggen min, håper du får ei god natt 😀

    • Jeg forventer ikke å komme ut fra Modum frisk,men forhåpentligvis bedre og på vei.
      Stå opp tidligere? Jeg sovner jo ikke før på morgenkvisten jo..Det er jo det som er så fortvilt…Sovnet i 7.8 tiden to dager på rad så langt…ellers har det blitt et par timer tidligere…jeg blir så frustrert!
      You’re welcome 🙂 Kan jo krysse fingrene…haha.

  5. Kakao uten kaffe, men med sovemiddel? Neida, du har sikkert prøvd det meste. Det er utrolig slitsomt å være søvndeprivert, jeg er det bare i perioder og da lir jeg klin gal. Så føler med deg og liker ikke at du er såpass plaget. Håper virkelig at det er noe som MB kan hjelpe deg med. De tok mine søvnproblemer veldig på alvor der og det ble bedre!
    Mange søvndyssende nattaklemmer<3

    PS! Takk for nydelig kommentar i bloggen min, den varmet. 🙂

    • MED kaffe og sovemiddel tenker jeg vi sier,haha. Nei,jeg drikker ikke varm sjokolade med kaffe i så sent på kvelden,den inntas på ettermiddag. Ja,man blir jo klin gærn av minimalt med søvn,helt amøbe faktisk. Skal ta det opp på Modum,for vanligvis bruker jeg jo vallergan,men nå har jeg gått mange uker uten,sånn for å sjekke om jeg kan sove uten. Men neida…Så vi se hva det blir til når jeg kommer meg dit.
      You welcome vakre ❤

  6. Artig skrevet innlegg 🙂

    Tror du finner mange med søvnproblemer her inne i bloggverden. Det var i allefall en av grunnene til at jeg begynte å blogge. Måtte liksom finne på noe i løpet av natta.

    Du var dum den gangen du satset på Tea(party)kwondo, hadde du satset på Shotokan Karate i stedet, ville du kunne Mokso nå, en veldig effektiv form for meditasjon som gir kroppen en utrolig hvile på en effektiv måte.

    Håper du får sove godt i natt da, jeg skal i allefall det da jeg hentet sovedopet mitt på apotek i dag 🙂

    • Ville ikke begynne på karate da vettu! Ville jo egentlig begynne med kick boksing,men det var det da altså ikke oppstart på der og da. Men jeg stor trives med taekwon do,og miljøet,så vil ikke bytte ut 😀 Vel,jeg startet ikke blogge for å ha noe å finne på på nattestid jeg da,men kunne godt ha tenkt meg å sovet da altså.Blitt sånn skikkelig stupings og gått svimeslått inn i senga hver kveld.That would have been nice 😀
      Jeg har ikke tatt noe å sove på på mange uker nå…så jattasann….Håper du får sove godt da 🙂

  7. Heyyy, leser bloggen din på senga med iPhone:)
    Digg. Drit å ikke få sove!!! Veldig gla i deg snuppa ❤

  8. har sett gjennom mange innlegger som du har skreve 🙂 Du skriver ganske bra, og jeg syns det er ganske tøft gjort av deg å skrive om spiseforstyrrelse osv…

    Du har en br blogg med et godt budskap! 🙂

  9. Hei snuppa ! Det ser ut som det er bra opplegg som møter deg på modum!

    Søvnproblemer ja.. Jeg har innsett at det eneste som hjelper er medisiner, zoplicone. Avhengig ja, har vært det i 5 år. Men det må til. Søvn er viktig. Jeg har medisin frie perioder, da må jeg trappe ned først noen dager, legge meg 2300 og stå opp 0700, Uansett om jeg ikke har sovet på natta så står jeg opp 0700, etter noen dager som en søvnløs zombie, får jeg sovingen tilbake, helt til neste periode uten søvn.

    Vallergan hjelper ikke meg. Lykke til.

    • Jeg går på vallergan og stilnoct av og til,men nå er jeg tom for begge deler,og prøver å sove uten..går ganske dårlig,men jah…Går jeg dager uten søvn,så blir jeg helt amøbe rett og slett…

  10. Uff, missunner deg ikke søvnproblemer. Jeg har til tider det motsatte. Kan sove på kommando……er bare trøtt,trøtt,trøtt……..husker nesten ikke at jeg legger meg om kvelden, bare slokner……(samboeren klager litt på dette…skjønner ikke d:))))

    Hadde en liten periode med søvnforstyrrelser for ett års tid siden…bivirkninger av medisin….fy f**n da var jeg helt på tryne……det var skikkelig grusomt….
    beundrer deg for at du klarer å henge med på dagtid i det hele tatt…..

    Jeg måtte ha medisin (prøvde både Vallergan og Zopiclone) for å regulere søvnen min. Heldigvis var dette kun en kort periode………

    Har desverre ingen gode råd….og de gode råden har du sikkert prøvd allerede….men håper det går bedre for deg med tiden:)))
    *klem*

    Takk for alle de positive tilbakemeldingene du gir meg på bloggen…….det betyr kjempemasse:))

    • Du er heldig som bare slukner…wish I could…
      Går også på vallergan og stilnoct av og til,og det funker som regel,men er tom akkurat nå,så jaatta…
      Bare hyggelig 🙂

  11. arrghhh! søvnproblemer er virkelig noe dritt… Jeg sliter selv veldig… Så koooselig av henne å sende deg de sokkene, det varmer da hjertet.

    Jeg så for meg den buss turen, nå vet jeg jo ikke hvor langt det er, men jeg har selv opplevd det og det er pyton….

    Nei sender deg en kjempeklem.

    • Søvnproblemer er no dritt,rett og slett..
      Jaaa,sokker blir så bra 😀 Det tar ca. 1 1/2 time med bussen,så ikke det verste,men ja,still liksom…liker ikke å sitte mot midtgangen..
      Thanks,klemmer tilbake.

  12. Tusen takk for et flott og viktig innlegg. Jeg har også slitt med mye søvn problemer, men det har heldigvis stabilisert seg, til det bedre, i det siste.

Legg igjen en kommentar

