Oppskrift på en god høstkveld

Jeg trodde jeg skulle bli smågærn utover natta. Jeg ble liggende der å snu og vende,kave og makke som en annen tulling. Leste bok,spilte spill på mobilen,trodde lukke øya,åpna dem igjen,snudde side når den ene skuldra hadde sovnet,og sånn holdt jeg på ut i de sene morgentimer. Når kl. var rundt 07.00,da gadd jeg virkelig ikke mer assa. Da pælma jeg putene inntil veggen og satte meg til å lese mer,mens jeg trykte en yoghurt i trynet. Tror yoghurten hjalp,for jeg sovna jaggu meg til slutt. Og da hadde jeg nesten problemer med å komme meg opp av senga en del timer senere. Men den historien kan gjøres kort;jeg kom meg opp. Jeg fikk besøk utpå dagen i dag,av min snille eks. Han hjalp meg med å sortere og gi meg informasjon til en del ting jeg må få ordner i forkant av Modum. Og så kom han hjem fra sydentur i går da,så da vanket det feriegave gitt.

 

Etter en hard treningsøkt på to timer,så er det godt å kunne stappe innpå litt sukker i form av engelsk konfekt. Jeg klager ikke på det akkurat.

Ikke en dag uten en god bok sm jeg kan krype under pleddet sammen med.

 

 

I dag er det akkurat 1 måned til innleggelsen på Modum. 30 dager. Jeg får noia. Dagen løper ifra meg,selv om enkelte dager virker lange som en evighet. Rutinene vil bli snudd totalt på hodet når jeg kommer til Modum. Da er det ikke godstolen,pleddet rundt skrotten,pepsi max flaske på gulvet og en kopp god varm sjokolade. Derfor gjelder det nå for meg å nyte de høstkveldene jeg har her hjemme fram til jeg drar. Jeg drikker riktignok varm sjokolade året rundt,men den smaker alltid bedre på kalde kvelder. Jeg har snakket så mye om denne varme sjokoladen min nå,at jeg tenke jeg skulle dele oppskriften med dere.

Ingredienser: 1 liter melk,1 plate dronningsjokolade (mørk) og litt kaffe.

Først,så tar du litt kaffe oppi en kasserolle.Nok til at den dekker bunnen,gjerne litt mer.

Pulverkaffe på glass funker like bra som kokekaffe. La det koke opp,da deretter oppi en plate med dronningsjokolade. Og la det smelte. Rør godt,sånn at det blir fritt for klumper. En hel plate dronningsjokolade går på 1 liter melk. 1 liter melk gir ca. 4 kopper sjokko. Jeg pleier å halvere mengden om det er bare jeg som skal ha.

 

 

Det er ikke stor variasjon i smaken i forhold til hvilken type melk man bruker. Laktosefri funker like godt som Hel,lett,skummet og ekstra lett.

 

La det koke opp. Rør godt sånn innimellom,og for all del,pass på,melk koker over veldig lett ya know. Det skal altså bare ha et oppkok. Og voila..

Stein go! Ikke noe annet fiksfakseri med den. Ikke krem med kanel eller noe,den er creamy nok i seg selv som den er. Prøv den,den er yummy.

Om en måned fra i dag så blir det å forholde seg til omtrentlig følgende plan:

(Ja,altså,du må sikkert trykke på bildet for å få sett litt bedre..hø..)

og da blir Laila sånn…

 

 

Da blir ikke høstkveldene like koslige…

14 thoughts on “Oppskrift på en god høstkveld

  1. Håper denne natten blir mye bedre og at du får sove godt! Det er skikkelig frustrerende når søvnen lar vente på seg til tidlig morgen.

    Engelsk konfekt er yummy. Det er sånn bestefargodteri det, hehe. Får det alltid av farfar fra Danmark når han er på besøk 🙂

    Den varme sjokoladen så sykt god ut! Må nesten prøve den en gang tror jeg, selvom jeg har litt angst for såkalt «flytende kalorier» :p Men som sagt, den så nydelig ut.

    Litt av en timeplan det blir på modum. Men du kommer inn i det, og i hvertfall for min egendel fra tidligere innleggelse så er det godt med rutiner og forutsigbarhet. Og diverse grupper var ukas høydepunkt 🙂 Jeg har vært på både jentegruppe, kreativ gruppe og Nicodemus (snakke/refleksjonsgruppe) og de har vært fylt med ulike utfordringer og mestringer som jeg har tatt med meg videre.
    Jeg skjønner at maten og måltidene kanskje lyser mot deg når du ser på planen, og veiing? Men jeg haper at gruppene kan være til stor hjelp og at de vil få litt fokus bort fra maten. Krysser fingrene for deg. Klemmer<3

    • Ja,engelsk konfekt er litt sånn gammelfolks godis,haha.Men det er jo godt da,ikke så ofte jeg spiser det,men når jeg først får sjansen,så sklir det ned kan du si 😀 Jeg synes virkelig du bør prøve den varm sjokko’n min,den er fantastisk. Bruker du f.eks skummet melk,en halv liter,da får du sånn ca. 500 kalorier (inkl. sjokoladen) Jeg er veldig flink til å erstatte to kopper med en måltid jeg da,høhø. Lar det bli en middag liksom…jaja..
      Spesielt kostplanen på Modum er skremselspropaganda de lux for meg. Veiing også så klart…timene derimot ser jeg positivt på…
      Takk takk 🙂

      • Tilværelsen din på Modum blir nok veldig annerledes enn du nå har blitt vant med, ja. Håper likevel du får et fint og utbyttefullt opphold, laipai. 🙂

        Den sjokoladedrikken din så ufattelig god ut! Skal kjøpe dronningsjokolade når høstkveldene blir litt kaldere – akkurat nå er de faktisk ganske lumre og klamme. Liker dem bedre når de er kjølige – da kan jeg fyre i peisen og sette meg under et pledd. ❤

  2. Skal prøve sjokoladen der. Mormora mi brukte alltid 1 plate sjokolade på en liter melk, men har aldri prøvd det med kaffe før, det høres digg ut 🙂

    Satser på at du kan utvikle andre kosekvelder på Modum, hvor du sitter med pleddet rund føttene og sjokoladen i handa, mens du prater og har det koselig med andre innlagte. Tenker det blir så digg så 🙂

    • Det setter en god smak når man har litt kaffe i altså,prøv det ut 🙂 Vel vel,kan ikke helt se for meg at det blir så mye kakaodrikking på Modum,får vel i meg nok kalorier da tenker jeg,kommer vel til å gå mye i kaffe og te tenker jeg…

  3. Åh.. Internett skal liksom være noe fine greier, men nå som alt ble slettet er det ikke så fint allikevel… Men, den oppskriften skal jeg virkelig prøve, den så veldig god ut den ferdiglagde koppen og jeg må nok indrøme at den fristet veldig 🙂 Tanken på Modum vet jeg at skremmer deg, du blir jo satt inn i et system med rutiner som blir tøffe og regler du kanskje ikke ville forholdt deg til hjemme. Hvis jeg skal tenke på innleggelsen her, med noe lik ukeplan skjønner jeg at det blir vanskelig, men jeg vet også at du er tøff ❤ stå på vennen<3

    • Prøv den,den er verdt kaloriene,believe me,haha. Det er vel heller sånn at ingen av rutinene på Modum er noe jeg holder hjemme,for å si det sånn…så jahtta,det blir beinhardt.com…
      Thank you ❤

Legg igjen en kommentar

