Jeg var kjæreste med en muslim

Rasediskriminering. Rasehat. Krig mellom religioner. Jeg har aldri skjønt det. Hva er formålet med å rakke ned på,og å hate andre raser? Hva skal det være godt for? Hva skaål oppnås? Hva er meningen med å skape så stor splid mellom mennesker på grunn av ulike raser? Hva spiller det vel for rolle om du er kristen,muslim,buddist,jødisk, eller hva du enn nå måtte være? Vi er alle sammen mennesker,vi er bygd opp likt. Vi er skapt likt,den eneste synlige forskjellen er hudfarven vår. Vi har ulike religioner,men vi har alle en gud vi tror på. Vi har ulike trosretninger,ulike normer og verdier,men betyr det at den ene religionen er hevet over andre? For det er sånn det er blitt,og det er sånn samfunnet er. Og sånn jeg ser det,og får inntrykk av,så tror mange kristne av deres religion er viktigere,betyr mer,enn andre religioner. Og da er det et spesielt hat mot jøder og muslimer. Hvorfor? Jeg har aldri forstått nazistenes jødehat,og kamp for en ren arisk rase. Hva er så spesielt med den ariske rase? Hva gjør oss liksom så mye bedre?

Det er mye snakk om «Islamering» Mange mener at vårt samfunn er blitt for islamsk. Mange av våre landsmenn er islamer. De fleste av dem er hederlige flotte mennesker. Dessverre er det sånn at det er så lett å dra alle over en kam om en musli gjør noe galt. Da er hele rasen forferdelige. «Ut av landet med dem,vi trenger ikke sånne folk i Norge (eller hvorhen i verden det enn måtte være)» Ja,send ut de kriminelle,send ut terrorister,uansett hvilket land de kommer ifra. Sånne mennesker ønsker vi ikke å ha,uansett nasjonalitet,inkludert kristne nordmenn. Den ene er ikke bedre,eller verre,enn den andre. Det er sånn at når utlendinger kommer inn til Norge,så bør de rette seg etter norske lover og regler,på lik linje som vi må gjøre det om vi flytter til andre land med andre levesett. Man skal innfinne seg etter reglene og normene som finnes i det landet man befinner seg i. Det gjelder for alle.

Da jeg flytta til Oslo for 12 år siden (gash som tiden flyr!) så ble jeg sammen med en fantastisk gutt. Han var muslim,fra Bosnia. Vi var sammen i 3 år. Han var utrolig hyggelig,veldig høflig,en gentleman. Han spanderte,han viste meg sin kjærlighet. Han stilte opp og var der. Han ga av seg selv. Alltid smilende og blid. Han hadde en herlig humor som gjorde at vi var en god match. Han tok meg med på ulike utflukter,innviet meg i livet sitt. Jeg ble kjent med familien hans,og vennene hans. En utrolig hyggelig gjeng. Du kan ikke unngå å legge merke til hvor oppmerksomheten de gir deg. At de står der med åpne armer og et åpent sinn. Jeg følte meg veldig velkommen,og inkludert.

Vi var akkurat som alle andre kjærestepar. Vi gikk på kino,vi spilte biljard,vi gikk ut og spiste middag,vi reiste på sydentur,vi hang med venner,og gikk var ute og festet og hadde det kjekt. Det eneste som skilte oss (foruten et par år) var våre religioner. Nå er ikke jeg en troende,men min religion er kristendommen. Han fulgte ikke sin religion slavisk,han drakk f.eks,og gjorde det han ville. Han la seg ikke ned for å be. Men,han spiste ikke svinekjøtt,og han feiret de religiøse høytidene de har (skjønt han var en liten rakker som spiste på høylys dag til tross for at det var ramadan) Vi hadde aldri konflikter som gikk utenfor det som er typiske for et kjærestepar. Vi hadde aldri problemer med den andres religion. Det hadde heller ikke foreldrene våre. Jeg ble tatt åpent imot hos hans familie,og det samme ble han hos min. Han var ofte med meg hjem til Kr.sund når jeg reiste hjem. Han var til og med med meg hjem og feiret jul med oss en gang. I en periode hvor jeg var på utkikk etter ny plass å bo,men ikke fant noe på en stund,så ble jeg boende hjemme hos han og foreldrene hans i noen få måneder.

Dette bildet er tatt på Mallorca,septeber 2001. Vi var der når World trade sentere ble angrepet.

Jeg har kjent mange hyggelige muslimer,og ingen av dem har vært fanatiske på noen måte,sånn man kan få inntrykk av fra mange av de som hater muslimer. De snakket om religionen sin,fortalte meg sine historier fra hva de opplevde under krigingen mellom serbere og muslimer i Bosnia-Herzegovina. Sterke historier,og de sitter igjen med tøffe minner. Men det var aldri snakk om religiøs fanatisme. Vennene hans var rolige og koslige mennesker som jeg ble godt kjent med. Min daværende kjæreste var ikke verre på noen måte enn mine andre kjærester. Jeg ser tilbake på de 3 årene med han som en fin tid,til tross for at vi selvsagt hadde våre krangler,men hvilket par har vel ikke det?  Jeg blir sittende å smile når jeg ser på bilder av oss,ting vi gjorde. Fine minner. Og jeg kunne ikke brydd meg mindre om at han var muslim. Det betydde ingenting for meg. For min del handler det om mennesket,ikke religionen hans. Det er han som person ble jeg ble forelsket i,jeg tok ikke avstand fordi han var muslim. Jeg satt veldig stor pris på han,og han viste meg ofte at han satte pris på meg.

Kan vi ikke alle bare være venner? Hver søster og hver bror?

28 thoughts on “Jeg var kjæreste med en muslim

  1. Veldig fint skrevet Laila. Rasediskriminering, rasehat og krig mellom religioner har jeg heller aldri skjønt vitsen av/greia med. Vi er alle mennesker, er bygd opp av det samme og består av kjøtt og blod. Det som er viktig er jo ikke hvordan vi ser ut eller hvilken gud vi tror på. Det som er viktig er hvordan man er som menneske og medmenneske. Og det syns jeg du får frem veldig bra i teksten.
    Du er så bra du<3

  2. Vi er alle bygd opp likedan sier du. Kanskje derfor vi er redd for fremmede religioner, og fremede religioner er redde for oss? Nettopp derfor er det viktig med flerkultur, og forståelse av hverdandre, over hele verden. Det tror jeg ville har dempet masse konflikter.
    Det skremmende i Norge i dag, er at mye politikk og dets argumenter bygger på fremmedfrykt. Snikislamisering? Har du hørt makan til sprøyt. Men enkelte kan true med det, siden folk flest ikke kjenner kulturen deres bra nok, og dermed lett blir revet med av slik argumentasjon, av frykt for noe de ikke kjenner godt nok.

    Dessverre tror jeg mangel på kunskap blant folk, skaper frykt og hat, og gir næring til grunnløs argumentasjon som enkelte politikere som ønsker å styre oss, kan bruke.

    Mere kunnskap om folks kultur og religion vil viske ut all fremmedfrykt og dempet mange konflikter.

    Et flott innlegg av deg Laila, med en flott vinkling, et viktig tema !

  3. Ja det er dumt med denne dumme diskrimineringen! Jeg er kristen, men ser ikke på meg selv som bedre eller værre enn en muslim, ikke-troende eller en buddist for den saks skyld. Jeg syns vi er likeverdt alle sammen.

  4. Fint innlegg (igjen!:)) som setter ting i perspektiv.
    Er enig med Roffen i at jeg tror det er mangel på kunnskap som skaper frykt. Så når du skriver en så personlig historie hjelper det til å se det hele i et nytt perspektiv. Det er slike historier vi trenger nå! Takk for at du deler!

  5. Jeg er en av de snåle menneskene som ikke ser farger. Jeg ser ikke religion eller livssyn. Ikke kjønn heller. Jeg ser mennesker. Jeg tenker ikke over hvordan folk ser ut, eller hva de tror på. Jeg ser mennesker, og for meg er alle mennesker like skumle 🙂 Hehe.

    Rasehat og fremmedfrykt er noe jeg aldri har skjønt meg på. Det er ikke hudfarge eller klær som skremmer meg. Det er oppførsel. Jg har ikke fremmedfrykt, men jeg har menneskefrykt. Og det er alltid oppførsel og kroppsspråk som trigger det.

    *klemmer*

  6. Viktig tema dette ja.
    Mangel på kunnskap og erfaringer bidrar til at myter og feilaktige oppfatninger holdes i live.
    Historien din belyser så mye viktig her som flere burde vært åpne for.
    Takk for at du deler 🙂

    • True. Dessverre så setter ikke alle seg inn i religionene for å se hva de egentlig dreier seg om..og så altfor lett å dra alle over en kam og en mann gjør noe galt…
      Takk for besøk 🙂

  7. Flott innlegg! Jeg føler vi ser mer og mer av «hverdagsrasisme», noe jeg synes er veldig trist. Alle er forskjellige, men inni er vi like, og det er viktig å huske på.

  8. Utrolig fint innlegg 🙂 Jeg skjønner meg heller ikke på de som hater noen, på bakgrunn av farge eller religion. Jeg har jobbet mye i bhg, skole og sfo, og der var der barn av alle raser og religioner. Det var jo ikke forskjell om et muslimsk barn eller kristent barn hadde vått tøy eller var redd. Språkutfordringer ja, matutfordringer ja, men den slags klarer man hvis man viser repsekt og er vidsynt. Jeg har alltid hatt en «ting» med navn og jeg var ofte misunnlig på muslimske familier, fordi spesielt jentene hadde så nydelige navn.. Ida, Karoline og Julie ble temmelig kjedelig..hehe..

  9. Nok et reflektert og alvorlig innlegg, Laila, kjempebra skrevet (som alltid) ! 🙂 Jeg er like enig med deg som med de andre over; dårlig kunnskap om temaet gir fremmedfrykt. Kanskje har man da ikke hatt noe særlig kontakt med noen andre enn sin egen religion heller? Det er synd at mennesker kan bli sånn. Virkelig.

  10. Et HERLIG innlegg. Flott at du trekker inn personlige erfaringer på denne måten… ❤ Jeg har hatt mange forskjellige menneskevenner opp i gjennom årene… Muslimer, jøder, ateister, humanetikere, hinduister, kristne… Jeg har aldri verken sett eller opplevd de som annerledes enn meg selv, og grunnen til at jeg har lite kontakt med alle mine relasjoner opp i gjennom tidene nå, ligger ene og alene hos meg selv. Det er jeg som er redd.
    Jeg må signere Lileana sin kommentar her… Jeg ser ikke farger, kjønn, religion og livssyn som noe problem, for meg ligger frykten i mennesker generelt. Det er menneskers kroppspråk og oppførsel som skremmer meg, og det har ingenting med disse tingene å gjøre. Alle mennesker er like mye verdt.
    Alt dette oppspinnet rundt «snikislamisering»… Jeg har rett og slett ingen kommentar til det… Mangel på kunnskap, lett påvirkelighet og redsel for det man ikke kjenner? Jeg veit ikke… Jeg tror virkelig ikke på det greiene der.
    Jeg blir så glad når jeg leser innlegg som dette! *takk* Laila!! *God klem* ❤

    • Mange har så store fordommer mot visse typer mennesker/religioner at de ikke er interessert i å prøve å bli kjent en gang,fordi de tror de allerede vet…trist.
      Takk for at du leser ❤

Legg igjen en kommentar

