Sammendrag av skjemautfyllingen

For 7 uker siden begynte jeg å fylle ut på et skjema hvor ofte jeg overspiser og kaster opp,hvor mye tid jeg bruker på aktivitet,ant. avf.piller,og hva jeg faktisk beholder. Dette er et skjema som jeg fikk da jeg var på vurderingsoppholdet på Modum i slutten av juli. Et skjema som vi kan bruke sånn i tiden fram mot innleggelse. Det er ikke noe jeg skal levere inn når jeg kommer til Modum,men det er for min egen del,for å  få en oversikt over hvordan det faktisk er. Jeg har aldri ført opp et sånt skjema før,selv om jeg av og til skriver ned hvor ofte jeg har overspist og kasta opp i løpet av en dag,om jeg har trent,og hvor mye,eller hva,jeg har spist og beholdt i løpet av en dag. På den måten har jeg aldri fått den samme oversikten som jeg får nå som jeg fyller ut skjemaet hver eneste dag. Det setter ting i litt mer perspektiv,jeg ser tallene/opsummeringen sort på hvitt. Det er litt morsomt å fylle ut skjemaet egentlig,for det blir litt som å konkurrere mot meg selv,eller mot bulimien for den del. Jeg ønsker jo å kunne få lavest mulige tall,og gjøre det ok når det kommer til spisingen. Jeg klarer fortsatt ikke å spise et fullt måltid som er et av målene fram mot innleggelsen,men jeg prøver å spise sånn ca. det jeg skal i forhold til det ene måltidet jeg ønsker å jobbe med i forhold til kostlisten,hvor jeg fokuserer på frokosten.

I går kom jeg over en gammel dagbok jeg hadde,som jeg skrev for 5 år siden. Det var skikkelig rart å lese den. Jeg hadde akkurat begynt i behandling da,og var på et stadie hvor jeg skjønte at det var på tide å ta tak i dette problemet her,likevel var spiseforstyrrelsen på et stadie hvor jeg fulgte den slavisk. Jeg trente mye,jeg kasta opp mye,men på den tiden så fastet jeg også en god del. Nå i dag,når jeg ser tilbake på det,så skjønner jeg ikke hvordan jeg i det hele tatt klarte å faste (dvs,jeg drakk kalorier,men ikke spiste),for det er noe jeg ikke klarer den dag i dag. Det er ikke noe jeg ønsker heller,bare så det er sagt. For jeg vil stå opp og spise,for å sette i gang kroppen og gjøre den klar for dagen. Dessuten så liker jeg ikke sulthetsfølelsen,den er bare vond synes jeg. Jeg får alltid i meg noe mat i løpet av dagen,til tross for at det er langt unna det jeg bør få i meg. Men akkurat den problematikken er jo noe jeg skal jobbe med når jeg kommer til Modum,da har jeg heller ikke noe valg. Jeg har faktisk litt problemer med å få i meg brødskiver. Jeg kan f.eks ikke kjøpe meg et brød,for jeg spiser såpass lite at jeg må kaste over halvparten i tilfelle. Jeg er sær når det kommer til brød,ikke i utvalget,men at det bør være ferskt. Dag to går til nød,dag tre da smaker det ikke godt lengre. Å fryse brød er heller ikke et alternativ. Men nå har jeg kjøpt brød,typ sånne skikkelig grove greier som holder seg lenge. Og det er såpass store skiver at jeg blir mett når jeg har spist en skive. Det er ikke nok,og det er ikke et fullverdig måltid i forhold til kostlista,men jeg prøver hvertfall å spise noe.

Jeg ønsker ikke å dele annet enn det jeg har overspist og kastet opp,fordi jeg vil ikke på noen måte skrive her hva jeg beholder,om jeg inntar avførende eller ei,eller hvor mye jeg trener,fordi jeg ønsker ikke å trigge noen,eller la andre få seg hvor mye jeg spiser i løpet av en dag. Vil ikke gi andre der ute noen ideer. Jeg vil da heller dele utviklingen i dette med overspising/oppkast,fordi å redusere omgangene med maten er også et mål jeg jobber med. Vanligvis har dagene bestått av 2-3-4 og av og til 5 omganger pr. dag. Det betyr at det gikk med en del penger,mye mat,og en mørbanking av kroppen. Jeg har ikke lengre dager hvor jeg kaster opp 4-5 ganger. På det meste kan det bli 3,men mengden mat er blitt mindre,noe som også betyr at jeg bruker mindre penger,noe som selvsagt også er et stort pluss. I løpet av de 3 siste ukene har jeg kun hatt 1 dag hvor jeg har kastet opp 3 ganger (små mengder) I løpet av de ukene har jeg også hatt 6 oppkastfrie dager. Helt fram til andre dag på Modum,så hadde jeg 4 oppkastfrie dager i løpet av et helt år,så her er det framgang. Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor (eller hvordan…) jeg har klart så mange oppkastfrie dager de siste ukene,men noe av grunnen kan rett og slett være konkurranseinstinktet i nettopp det å bli bedre enn de tidligere ukene,og at jeg vil bevise for meg selv at jeg klarer å komme meg gjennom enkelte dager ved å være beinhard og holde ut så godt jeg kan. Jeg ønsker jo å gi kroppen litt pauser innimellom,og jeg ønsker å klare målet mitt med å redusere overspising og oppkast så godt jeg kan. Jeg burde kanskje ha begynt å visedere utviklingen tidligere,og kanskje burde jeg ha ventet til neste søndag med å dele det,for da har jeg 2 hele måneder,men jeg tenker at jeg kan ta en oppdatering på det hver søndag. Her er hvertfall en oppdatering fra de siste 7 ukene.

 

30 thoughts on “Sammendrag av skjemautfyllingen

  1. Så bra! Du er jo godt igang nå! Jeg er så imponert over alle de spyfrie dagene dine, jeg !

  2. Dette innlegget gjorde meg glad. Det gleder meg virkelig at du gjør så fremgang 🙂 To tomler opp, og jammen meg slenger jeg på stortærne også! Du er flink… Dette er jo bare… ja, veldig bra 🙂

  3. Dette er jo fantastisk. Tenker det er fighteren i deg som har fått utløp jeg:) morsomt når man ser framgang og føler motivasjonen er til stede:))) du gjør en kjempe jobb og er knall flink!

  4. Veldig positiv utvikling det der. Du er flink!
    Konkurranse MOT sf-en, det liker jeg! Jeg heier helt klart på deg Laila, og jeg tror virkelig du kan banke gørra ut av bulimien 😉

  5. Vet du, Laila, jeg synes du er så flink. Du jobber med en framgang nå, som jeg tror du kommer til å få enda mer taket på på Modum – selv om det blir tøft. Du skal være STOLT av deg selv!!

  6. Forresten, dette lover virkelig bra med tanke på Modum, se så mye de har hjulpet det før du overhodet har startet oppholdet! 😀 (Ikke at du ikke har gjort dette selv altså, men du fikk jo et aldri så lite spark i ræva 😉 )

  7. Så flott gjort av deg å fylle ut et skjema over dette. Kanskje blir det litt lettere å tenke at man skal gjøre det «bedre» fornuftigsett naturligvis, enn gårsdagen. du har et konkret tall du kan forholde deg til og da blir kanskje ikke alt så flytende og kaotisk! Jeg har stor tro på deg vennen! Jeg kjenner meg kjempemye igjen i det å skulle spise brødskiver, jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med akkurat det, men jeg tror det har noe med konsistensen og gjøre, det er bare så annerledes enn for eksempel knekkebrød. Men, en dag skal vi mestre det også. Tenk en dag skal vi mestre livet ❤

Legg igjen en kommentar

