I have a choice,but what to choose?

Valg,hva skal man velge? Som når man f.eks står der,ganske så oppgitt foran butikkhyllene fulle av utvalg,»velg meg,jeg lover deg smaksopplevelser du aldri har kjent maken til» «nei,velg meg,noe for enhver smak.» «neinei,for all del,velg meg,jeg lover deg gull og grønne skoger!» Hva skal man velge? Hva har man lyst på? Den ene dagen har man lyst på det,neste dag har man lyst på noe annet. Hva pokker skal man gjøre?? Av og til så blir man bare stående og rive seg i håret av ren frustrasjon,fordi man vet at man må,hvertfall bør,velge etter eller annet,om ikke bare for din egen del,men kanskje for andre som du skal (eller må) menge deg med. Alle bør jo i utgangspunktet være fornøyde,ikke sant? Man vil jo tilfredsstille alle,men man vet samtidig at ikke alle vil bli tilfredsstilte,så hva gjør man da? Noen liker det som står til høyre i hylla,noen liker det som står helt til venstre der. Andre liker det som står sånn ca midt i,og så har man de som det ikke spiller noen rolle for,de er i det store og hele usikker på hva de vil ha,for de liker egentlig litt av alt. Jeg vet heller ikke helt hva jeg har lyst på. Kanskje jeg egentlig burde ha diskutert denne handlen med de andre før jeg i det hele tatt dro ut. Det hadde vært en ide. Kanskje vi kunne fått en fin dialog,kanskje det til og med hadde fyrt seg opp til en heftig debatt,hvor alle hadde lagt fram sine synspunkter og meninger for nettopp å skulle lage det de har lyst på. Og så ville det omtrentlig tatt helt av,fordi noen mener at det de har lyst på bør gå foran det de andre har lyst på,det er jo tross alt mye bedre,det smaker klasse av det. Klasse! Noen vil helt sikkert si : Klasse? Hvorfor skulle vi bry oss om noe sånt som klasse? Nei,vi tenker på velbehag,det skal smake godt,føles godt,og så skal det ikke trenge å koste så mye,tenk på hvor mye annet vi kunne fått for samme prisen som den maten du kaller for «klasse!!» «Vi tar en liten privat fest» «Nei,la oss gå ut og menge oss samen med andre mennesker,la oss være en del av fellesskapet,ha det gøy,dele med andre,smile og le sammen med andre! La oss slippe oss løs,vise andre kjærlighet,by på oss selv,vie oss til fellesskapet!» «Privat» «Fellesskap!!

Vi ville nok aldri kommet til noen enighet,noen vil ditt,andre vil datt. Det ville blitt en amper stemning. Det ville nok bli gitt lovnader «neste gang kan vi gjøre som du vil« «Hah! Den har jeg hørt før,og hva har det skjedd noe? Nei. Nada,null. Niks.» Det ville ha blitt skitkasting,usakligheter,hånlatter,ironi. «Ja særlig,det vil jeg se først. Jeg tror det ikke før jeg får se det» Vi hadde nok blitt sittende der,med skjegget i fuglekassa,skult på hverandre,vært kraftig irriterte,kommet med noen snøft her og der hvor det hadde passet seg,kanskje til og med der det ikke hadde passet seg, Det skulle ikke forundre meg det grann. Vi ville ha ristet oppgitt på hodet. Kanskje ville vi som var enige på visse punkt kikket på hverandre,himle med øynene og puffet ut et oppgitt «oofff» og tenkt i våre stille sinn «Er det mulig å komme med noe sånt?»,og så hadde vi ville ristet oppgitt på hodet enda en gang. Kanskje hadde vi blitt sittende en stund,med hver vår drikke i hånda,hengitt i våre egne tanker,gjort oss opp noen tanker om hverandre,smilt høflig,fått praten over på noe annet,noe langt mer hyggelig,for å prøve å få opp stemningen litt før det hadde braket løs i et rabalder uten sidestykke. Vi ville ha pratet om den og den som vi kjente,»hærregud,har dere fått med der at hun er blitt sammen med den boleapen som er dørvakt der eller der eller?? Eier hun ikke smak??» «Har du sett den filmen,den nyeste med han eller hun,var ikke den sykt dårlig??» » Husker dere ditten eller datten?» og så ville vi ha ledd,og stemningen hadde ville stablet seg litt på beina igjen.

Men etterhvert som minuttene hadde sneglet seg avgårde,så ville vi begynne å høre at magene hadde begynt å gå til høylytt angrep «vi vil ha mat,vi vil ha mat» Vi ville prøve å overhøre dem en liten stund,skule litt på hverandre for å se hvordan de reagere,prøve å finne ut hva de tenker om det hele. Vil det bli en ny diskusjon som vil nå nye høyder? Vil vi orke det? Er det verdt det? Ville kvelden blitt ødelagt? Ville vi gått hvert til vårt,og laget vår egen mat,og snøftet snurt i det vi gikk ut døra og sa et stille «takk for i kveld,og god natt?» Det skulle jo bli en så hyggelig kveld,i godt selskap,ikke ende med noe som var tilnærmet krig og kaos og stygge ord slengt hardt og brutalt veggimellom. På grunn av et måltid?? Nei,det er så absolutt ikke verdt det. Jeg ville heller gått hjem igjen,ventet til alle hadde kommet,og så kunne vi heller ha bestilt noe mat,»do ringer,vi bringe.»,så kunne alle ha bestilt akkurat det de selv følte for og hadde lyst på der og da,uten å måtte forholde seg til hva de andre skulle ha,eller mente om akkurat den eller den retten. For after all,det er demokrati,vi kan velge selv.

Men akkurat nå så vet jeg ikke hva jeg har lyst på. Litt av det og litt av det. Kunne bare tatt litt av det og litt av det,og mikset det sammen til et sammensurium av en rett,og vite på forhånd at dette kommer til å bli helt suverent,så hadde det jo vært genialt. Men,alt kan jo ikke mikses,ikke alle retter går så godt sammen,men tenk! Tenk for en mulighet! Men når alt kommer til alt,så må jeg jo velge enten eller,jeg vet bare ikke hva!

 

 

Jeg tar meg en «varm sjokolade» pause,og tenker på saken.

 

16 thoughts on “I have a choice,but what to choose?

  1. Jeg er mann, tenker sjeldent på vis og hva, skjærer bare igjennom. Og når det kommer til selve VALGET er jeg ikke i tvil…Heldigvis. Men det kan ha noe med at jeg liker å følge med politikk hele tiden 🙂

  2. Valg er ikke enkelt nei.. men jeg måtte smile litt av innlegget ditt, for i noen sekund trodde jeg du hadde vandret inn i hjernen min og beskrev hva som kan foregå DER, når det kommer til krig og kaos ang valg..haha..
    Håper kakaoen var god i det minste ❤

    • Haha,ja,mange tenker sikkert på den måten,i ulike situasjoner. Kakaoen smaker alltid like godt når den blir laget på min måte 🙂

  3. Valg er slitsomme greier… Kjipt å være vinglepetter når man må ta avgjørelser og velge mellom det ene og det andre hele tiden 😛

  4. Noen ganger kjøper jeg en av hver smak eller en av hver farge for å være på den sikre siden.. så det å velge er jammen ikke lett hehe 🙂 så godt ut med sjokolade 🙂

Legg igjen en kommentar

