Hvordan skapes ondskapen?

Til tross for at alle mine tanker går til de som omkom i tragedien i Oslo og på Utøya,til pårørende og alle berørte,at det er nærheten,samholdet og kjærligheten som nå teller og som får vår oppmerksomhet. Likevel så gjør jeg meg tanker om hva det er som får fram en sånn ondskap som det gjerningsmannen har gjennomført. Hva var det som foregikk oppi topplokket hans? Hvor i livet hans tok det en så forferdelig stygg sving? Eller var det alltid der? Opplevde han noe som gjorde at han følte at verden gikk imot han,og han måtte hevne seg på en eller annen måte? Hva var det som skapte denne ondskapen? Hvorfor blir noen mennesker så iskalde og kyniske at de volder så store skader og utøver så mye sorg for andre mennesker? Noe må jo være feil bygd oppi hodene på dem fra de spede barneårene? Jeg er nok ikke alene om å ikke skjønne dette her. De fleste av oss klarer ikke sette oss inn i noe som absurd som den handlingen denne gjerningsmannen har utført. At det går an å opptre så kynisk,at det går an å ikke vise noen som helst følelser,ingen reaksjoner. Han må jo være helt lost i sin egen verden hvor absolutt ingenting av fornuft enn hans egen ufornuft betyr noe. Jeg skjønner ikke hvordan noen mennesker kan bli så ondskapsfulle at de klarer å skade andre mennesker og kjenne fryd ved det,at de klarer å se det andre mennesket i øynene og sette et skudd i dem uten snev av medmenneskelighet. Hvordan klarer de å opptre så iskaldt? Jeg klarer virkelig ikke å skjønne det,uansett hvor mye jeg snur og vender på det. Man kan være så uenig man bare vil når det kommer til det politiske synet i samfunnet,men de aller fleste av oss holder oss til verbale diskusjoner,vi stemmer ved valg,vi går aldri til sånne ondskapsfulle handlinger som AP spesielt har blitt utsatt for nå. Hvem utnevnte han til gud? Hva får enkelte mennesker til å tro at de kan heve seg over andre mennesker og bestemme at deres liv ikke skal være mer? Hvem tror de at de er? Og hvorfor tror de at de er hevet over andre mennesker?

Det er ubegripelig for meg. Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte det. Jeg skjønner,og forstår at mange opplever vanskelige og tunge ting i livet,at det fører til psykiske lidelser,at det kan omskape menneskers måte å tenke og handle på,men jeg skjønner ikke hvordan enkelte mennesker kan bli ondskapsfulle og utføre så drastiske og grusomme handlinger. Det er helt sinnsykt å tenke på hvor hjernevasket mange kan bli,hvor mye de fyrer opp under sine oppfatninger og trosretninger,at det blir det eneste de ånder og lever for,at det blir det eneste de tenker og tror på. Jeg har også mine oppfatninger,meninger og syn,men selv om andre er ueninge med meg og ser ting annerledes,så går jeg ikke hen og tar livet av dem,jeg hever meg ikke over dem og tror at jeg er bedre enn dem,at jeg bestemmer hvor lenge de skal få beholde livene sine. Et normalttenkende menneske tenker ikke sånn. Vi forholder oss til virkeligheten,vi klarer å holde fast ved virkelighetsoppfatningen vår. Jeg og mange andre sliter psykisk,vi har en forvridd oppfatning av visse ting,men vi klarer likevel å forholde oss til virkeligheten,vi går ikke til så sinnsyke handlinger som å frarøve andre mennesker livet de har så kjært,vi utsetter ikke andres kjære og nære en så forferdelig smerte. Vi gjør det bare ikke,fordi vi eier medmenneskelighet,vi vet at alle mennesker har like mye menneskeverd,vi vet at alle er likeverdige. Vi vet at sånne handlinger er sinnsyke. Mange opplever ting de aldri skulle ha opplevd,blitt utsatt for ting man ikke skal utsettes for,men det gjør dem ikke til terrorister,drapsmenn,monstre,levende ondskapsfulle mennesker uten snev av medmenneskelighet.

Når det kommer til gjerningsmannen i tragedien som nå har satt hele Norge i sorg,så er det nesten så jeg ikke vet om jeg skal synes synd på jan,eller ei. Men det heller mot ei. En gang i tiden,før denne grusomme handlingen han har klart å gjennomføre,var det nok synd på han,fordi han var så syk og skadet på sinnet. Tenk om noen hadde trengt igjennom hjertet hans og myknet det opp og gitt det medmenneskelighet. Men det var for sent,for ingen visste hva som rørte seg under topplokket på han. Han fikk gjennomført det han åndet og levde for i så mange år. Nå er det ikke synd på han mer,annet enn på den måten at man synes synd på noen som er så ødelagt oppi hodet at de har mistet virkelighetsoppfatningen og ikke lengre henger med. At han har satt seg selv på en sånn plass at alle føler avsky mot han. Hvorfor vil noen mennesker utsette seg for noe sånt,bare for å få gjennom sitt politiske budskap? Er virkelig politikken viktigere enn livet? Jeg kan ha forståelse for,og skjønne,at mange mennesker som sliter sterkt psykisk kan ha ønske om å ta livet sitt,fordi de finner livet vanskelig å leve,men jeg har aldri skjønt hvorfor selvmordsbombere har tatt livet sitt for sin gud,sin tro,sin politikk. Jeg skjønner ikke hvorfor det de tror så hardt på skal hevnes,og gå utover andre uskyldige menneskers liv. Hva galt har de gjort,annet enn å tro,mene og synes noe annet enn dem? At de har en annen oppfatning. Skal man miste livet av den grunnen?

Jeg kan bare ikke annet enn å tenke de tankene,selv om det aller viktigste nå er å tenke på alle som er igjen,og vise at vi står sammen og kjemper mot vold.

You should listen to your heart, and not the voices in your head.

13 thoughts on “Hvordan skapes ondskapen?

  1. Vet du, at hvis du hadde «forstått deg på» denne karen så hadde jeg holdt meg til h*lvetes langt unna bloggen din, for det er ingenting som tilsier at «normale» mennesker skal skjønne logikken til denne karen! Dette er et så til randen narsissistisk menneske, som tror han kan lage regler for resten av samfunnet. Mannen gir uttrykk for å være en intellektuell kar med ting på stell, men realiteten viser seg jo å være rake motsetningen. Han kan ikke sammenlignes med noen spør du meg!

    Jeg skjønner så godt Siv Jensen som nesten begynner å grine på tv når det kommer fram at han har vært medlem i Frp i sin tid, for nok av mennesker i Norge vil ubevisst påvirkes til å tro at det finnes flere i den sjangeren i Frp. Sannsynlighetsmessig gjør det selvfølgelig ikke det, men linken er vond å bære. Jeg tror ikke det finnes noen som vil eller kan sammenlignes med denne karen, i hvert fall ikke offentlig.

    Hvordan han har blitt som han har blitt… ja, det kan man virkelig lure på. Jeg tror ikke det er én eller to små faktorer som har utløst det. Sinnssyk er det helt klart at han er, om ikke klinisk så ihvertfall sosialt sett. Og narsissisme er en ytterst farlig greie.

    Uff, dette ble langt. Men debatten er interessant, Laila!

    • Jeg kunne gjerne tenkt meg å visst hva som foregår oppi skolten på han,fått et innblikk,for i det hele tatt å finne ut av hvor lite han faktisk henger med i virkelighetsoppfatningen. Det man ikke skjønner og forstår vil man jo gjerne ofte ønske man KUNNE forstå og skjønne,men i denne situasjon virker det klin umulig,og uansett hva for grunnlag det går på,så er det uforklarlig at noen kan gå til en så drastisk «løsning» på det gjerningsmannen her kaller for «problem»

      • Jeg er enig med deg, det hadde vært interessant å være inni hodet hans for å kanskje forstå tankegangen. Dessverre – jeg mener heldigvis!!!!, tror jeg ikke hans såkalte logikk kan appliseres til noe annet sted i virkeligheten.

  2. Jeg kommer aldri til å forstå, og kjenner at jeg ikke har lyst til å forstå slike handlinger heller. Det er så mange mennesker som har opplevd mye vondt, men er likevel gode mot andre, gode mennesker med omsorg, kjærlighet, respekt og omsorg.. Hvorfor velger noen av de skadde den andre veien..ondskapens vei…Jeg vil ikke forstå… Men jeg vet at mye av ondskap hadde vært borte om hvert eneste barn i verden fikk hjelp, omsorg og kjærlighet og ble sett og fulgt opp fra spedbarnsalder og gjennom hele barndom og ungdomstid. Da hadde mye av ondskapen forsvunnet..

    • Jeg kunne godt ha tenkt meg å forstått,hva det er som utløser og rettferdiggjør en sånn handling oppi hodet på sånne mennesker. Av ren nysgjerrighet..

  3. Tror vi aldri helt kan forstå lillemannens tanker. Men det betyr ikke at vi ikke kan finne årsaker.
    Men jeg tror vi kommer lengre med å løfte blikket mot hans meningsfeller og høre hva de har å si. faktisk tror jeg det er en stor gjeng mennesker med poilitisk ukorrekte meninger som blir blir og mer frustrert av å ikke bli hørt. Og da kan det fort bli farlig. (igjen)
    Til ære for alle de som måtte bøte med livet syns jeg vi skal engasjere oss og ta de vanskelige diskusjonene.

    • Ja,det er dessverre sånn at polotikk skaper mye vondt. Det er trist at det skal gå så langt,at folk skal ty til så ondskapsfulle handlinger for noe de tror på. Og da blir det som du sier; farlig. Veldig farlig.

  4. Er så enig i det du skriver, Laila, det er jo så hinsides uforståelig. Jeg venter på en slags måte på de psykologiske uttalelsene, det er nesten så jeg håper han blir erklært psykotisk eller lignende, selv om lite tyder på det. Mye tyder vel heller på at mannen er ond som djevelen selv, men det er en skremmende, skremmende tanke at så rå ondskap da finnes…

      • Det er farlig når mennesker som helt mangler empati blir hjernevasket og tror de blir helter av å gjøre de tankene som de som hjernevasker dem skriver om, men som de selv ikke utfører. Da er det farlig at det finns galninger som klarer å gjøre det hjernevaskerne selv ikke gjør annet enn i teorien.
        Ufattelig vanskelig å forstå at noen som ABB som for de nærmeste virket normal var en fullstendig galning, uten noe tegn på det.
        Skremmende. 😦

Legg igjen en kommentar

