Et tilbud jeg ikke kan si nei til.

Jeg sliter virkelig med motivasjonen for tiden. Om jeg først får et lite grep om den,så forsvinner den mellom fingrene på meg igjen ganske snart,akkurat som sand mellom fingrene. Det kan være små ting som gjør at det glipper,små ting som drar med rett tilbake til stedet der motivasjon ikke finnes. Det kan være noe så ubetydelig som at vekten har gått opp 100 gr,eller å se speilbildet som innbiller hjernen min at jeg ser større ut enn i går,eller at jeg rett og slett føler meg større,til tross for at det ikke er noe som tilsvarer at det er realistisk. Jeg hadde et grep om motivasjonen i går,i dag er den forsvunnet. Tallet på vekten,speilbildet,følelsen. Jeg føler meg dyster,litt tung til sinns. Jeg bladde akkurat gjennom vg.nett og kom over denne artikkelen : «fysisk aktivitet hjelper mot bekymringer og stress» Jeg vet jo det så inderlig godt at bare man kommer seg ut og gjør noe,holder kroppen i gang,og ikke minst gir den litt frisk luft,så hjelper det så mye. I artikkelen sier professor ved Norges idrettshøyskole, Gunnar Breivik  «Det er ikke tilfeldig at man i psykiatrien har fysisk aktivitet som en viktig ingrediens i behandling av mange psykiske lidelser. Å være i aktivitet betyr at man har noe å gjøre. Det kan forebygge at en blir sittende for mye å tenke og gruble. For mye tankespinn kan i seg selv medføre kroppslig passivitet og gå ut over psyken. Skulle man i denne situasjonen pådra seg en depresjon eller slite med angst, så er fysisk aktivitet viktig for å få det bedre og gjenvinne funksjon» Det er så sant som det er sagt. Selv om det ikke heler de tankene og følelsene man sitter med,så hjelper det hvertfall å redusere dem. Jeg sitter veldig ofte med en indre uro,og det hjelper hvertfall meg å få redusert denne uroen ved å trene litt,om det så gjelder bare det å gå en tur.

Jeg sitter å kjenner på den indre uroen akkurat nå,og det føles som jeg skal gå på veggen anytime. Jeg må ut,jeg må ha frisk luft,jeg må klarne tankene,lufte tanker og følelser. Jeg orker ikke sitte inne oppi stolen,under pleddet og sitte å hamre på tastaturet og fortsette å kjenne på dette her resten av dagen.Eller,det er jo klart at jeg egentlig orker det,at lysten på å gå ut også føles som et ork,som et tiltak,men om jeg ikke kommer meg opp og ut,så blir jeg gærn,og jeg er gærn nok som det er allerede. Det blir ikke akkurat bedre av å sitte her og se på de samme nyhetene om og om igjen om hendelsene fra Oslo og Utøya. Jeg bryr meg,jeg følger med og jeg engasjerer meg,men innimellom de slagene så må jeg også koble litt ut,gjøre noe annet,noe som er litt lystigere. Jeg har jo likevel fått med meg det siste som er oppdater på den fronten. Det har gått med mye tid til å sitte stille og få med seg nyheter den siste uka,da har fysisk aktivitet på en måte kommet litt i bakleksa. Det er forresten helt sykt å tenke på at det har gått en uke siden denne tragedien inntraff allerede. Og på en uke har det blitt mange triste og tunge beskjeder og oppdateringer,og det er klart at det det går inn på meg også,som på alle andre. Jeg skal nå klappe sammen pc’n og komme meg ut litt,og forhåpentligvis vil jeg føle meg en smule bedre når jeg kommer inn igjen.

Ellers så fikk jeg et tilbud jeg bare ikke kan si nei til i går. Jeg fikk hakeslepp når jeg mottok den første mailen fra en jeg ser veldig opp til. Jeg måtte lese den om og om igjen for å sjekke at jeg hadde fått med meg det jeg  leste første gangen. Jeg ble i ekstase,mildt sagt. Og jeg føler meg utrolig heldig,ydmyk og takknemlig for at jeg nå har fått denne sjansen til å være med på noe sånt. Det er noen flere av mine kjære flotte venner som også har fått dette tilbudet,og jeg må bare få si at vi er a luck bunch of girls doing a great job her. Jeg avventer noen flere praktiske opplysninger i denne saken,så jeg vil vente litt med å fortelle mer her på bloggen,selv om jeg ikke helt har klart å holde kjeft om det på et par andre nettsider…sånt er jo bare stas.com. Jeg kan vel røpe at det gjelder spiseforstyrrelser. To be continued…

Stay strong

you will make it through.

29 thoughts on “Et tilbud jeg ikke kan si nei til.

  1. Det var kjempegøy å høre om muligheten dere har fått 😀 Gleder meg til å høre mer om det ^^

    *klemme på*

  2. Det blir veldig artig..eller, vi får se. Både gruer og gleder meg. Glad vi skal gjennom denne prosessen sammen. Eller? Den som venter får se. Hemmelighetskremmeri, stas det og. Kanskje. Litt. Klem. Masse.

  3. Uff.. du er ikke alene om å føle manglende motivasjon vennen 😦 motivasjonen kommer og går i berg og dalbane, dessverre. Og det blir ikke bedre med tanke på alt det fæle som har skjedd den siste uka 😦

    Men jeg skal si deg én ting: og det er at DU ER VERDT SÅ MYE MER ENN DET STYGGE TALLET PÅ VEKTA! Det er faktafaen ❤
    I know, ikke lett å ta til seg..right? Jeg fikk iallefall sagt det og jeg tror du trenger det inn med teskje 😉

    Jeg kjenner at trening og fysisk aktivitet hjelper VELDIG på humøret, om det blir brukt på riktig måte da vel og merke…

    Må ærlig innrømme at jeg blir en smule misunnelig (eller kanskje et helt brød) på deg og de andre som skal være med på dette, hadde vært spennende å bli med! Jeg startet jo som pro-blogg for 4 år siden, men etterhvert som tiden gikk og det gikk opp et lys for meg hva jeg egentlig drev med, slettet jeg den og laget en ny en, og den har hjulpet meg MASSE! Det er så godt å få støtte fra folk som leser bloggen, enten man kjenner de eller ikke. Det er stas, og lyser opp en ellers så grå bulimisk hverdag.

    Klemmer i fleng til deg søta ❤

    • Jeg vet at tallet ikke er verdt en pøkk,men det vil likevel ikke gå helt inn i knotten…
      Alle skulle fått muligheten til å blitt med,men da hadde det blitt et himla arbeid,haha…jaja…

      takk vennen ❤

  4. Er så med på det med motivasjon, særlig når det kommer til å dra seg opp og ut. Det ER godt å få rørt seg, skulle bare ønske det var lettere å rikke på ræva og gjøre det! hehe.. Blir spennende med dette hemmelighetskremmeriet ditt ja..
    Klemmer ❤

    • Tenk å kunne vrikke på rva og være full av energi og glede hver dag da,holy lord..
      Ja,det er spennende,så dere skal få vente litt til 😉

  5. Enig med deg angående muligheten 🙂 Exciting for å si det på den måten. Håper du føler deg roligere etter en tur ut. Jeg sitter og kverner på den samme følelsen men også blandet med en enorm håpløsthet over alt som virker veldig umulig å gjøre noe med – alene.
    ♥ Hope you feel better ♥

    • JA,det ble jeg også stående å tenke på når jeg stod der og gjorde klar mat nylig…,selv om det er noe dritt,så er det vanskelig å gi slipp,selv om man vil,men det er så vanskelig ALENE. Gawdness.

  6. Kjempe spennende med den muligheten, selv om jeg ikke vet hva det er så hørtes det veldig bra ut iallefall 🙂

    Håper du føler deg litt bedre etter en tur 🙂

    *klem*

  7. ❤ Fineste Laila.
    Du er så flott og så mye mer verdt enn tallene på vekta. Motivasjonen vil komme og gå, det er sånn det er. Men kampene må kjempes uansett.
    Er glad for at vi skal gå gjennom prosessen sammen 😉 gleder meg til det kommer i gang!

    GLAD I DEG

  8. Håper at motivasjonen kommer seg FORT-FORT!!! Uro ja.. Synes den sangen av VAMP er fin jeg da, beskriver så godt den indre uroen.. Du kan jo søke på den på you tube: Vamp- URO .

    Ja, det er forferdelig tragisk med den terroren, alle de uskyldige ofrene, alle de ungene med livet foran seg. Men man må ta en pause også, for det sitter der, klumpen- tristheten i magen over alt som har skjedd. Det er viktig å pause den litt for så å ta fatt på den igjen, komme seg litt etter litt.

    Du, jeg begynner å trene på mandag, motivasjon eller ikke, men jeg TROR på det som sto i artikkelen, om å bare gjøre noe, hva som helst, bare det er noe du mestrer. Kansje vi kan ta en treningsdate i sammen? Pushe hverandre litt forsiktig, å «sammen» tenke oss på trening eller en laaaaaang tur?

    God helg Laila :-))

  9. Oioioi, så spennende!!!!!!!! Gleder meg til vi får høre, er skikkelig nysgjerrig nå altså!!!;D

    Håper tankene roer seg og at du får det bedre og bedre…;)

    Klem!!!

  10. Jeg er så lei av dette «maset» om at fysisk aktivitet skal være så bra.. Det kan hende det, problemet er bare at jeg hater det! Jeg driver med hest, så i den sammenhengen må jeg jo være i mye aktivitet; stallarbeid og riding kan være ganske fysisk krevende (men da er jeg jo opptatt med noe gøy, noe som innebærer det jeg liker aller best – hest). De periodene jeg ikke holder aktivt på med hest får jeg ikke gjort noe annet fysisk, fordi jeg som sagt rett og slett hater det. Jeg hater å trene, hater å gå tur. Trening er fælt for det innebærer svette (det er ekkelt, jeg føler meg skitten), høy puls (kan sette tankene på angstanfall), og å gå på tur er noe jeg heller ikke liker. Det er skummelt å bevege seg utendørs. Jeg prøver heller å aktivisere meg selv med ting jeg synes er kjekt, men som ikke nødvendigvis er så fysisk krevende. Jeg er glad i dyr, glad i å lese, glad i å holde på med håndarbeid – og jeg tror at det gjør mye mere godt for meg å gjøre slike ting enn å skulle være i fysisk aktivitet siden det er noe jeg misliker. Sikkert mange som er uenige med meg i det, men det har i alle fall jeg funnet ut at fungerer for meg.

    Ble veldig nysgjerrig på hva slags tilbud du har fått, gleder meg til å lese mer om det 🙂

    • Det er ikke alle som er like glad i fysisk aktivitet,sånn er det bare. For meg har det vært en del av meg helt siden jeg var lita. Har utdannet meg på det feltet også,så jeg liker å være i bevegelse. Samtidig så har jeg også hobbyer jeg liker,som å lese bøker,skrive,ta bilder og gjøre litt håndarbeid. En god blanding 🙂

      Kommer tilbake til det tilbudet senere når jeg vet mer 😉

  11. Kjempebra skrevet. Vi har så forskjellig forhold til trening, selv er jeg mer enn bra nok til det så jeg har også noen rolige aktiviteter jeg kan spe på med innimellom, det er gull verdt1 Håper motivasjonen din kommer mer og mer ❤ Og, det er helt fantastisk det du har i vente med tanke på prosjektet. Det er stort for oss alle ❤ Stor klem til deg! 🙂

Legg igjen en kommentar

