Er det feil å bruke det norske flagget?

Det er nå veldig mange,spesielt på facebook kan vi se dette,som mener at det er feil at vi bruker det norske flagget som vi gjør,setter det i våre profilbilder. Mange mener at dette er nasjonalisme,at det er nettopp dette gjerningsmannen bak terrorangrepet ville ha fram. Det er delte meninger om nettopp denne bruken av flagget vårt,noen mener at det er helt feil,mens mange andre mener at dette er riktig å gjøre. Jeg leste akkurat bl.a disse uttalelsene på facebook:

«Det er forskjell på det å være glad i landet sitt og ønske å vise sin støtte, og det å være totalt patriotisk og fasistisk. Synes ikke det norske flagg skal skambelegges bare på grunn av at Behring på sett og vis drepte i landets navn.»

«Det er vårt flagg, ikke hans.»

«Hvis man gir etter for terroristens mening, så endrer man symbolikken til flagget. Vi vil jo ikke at flagget skal symbolisere hat eller terrorisme. Og det blir jo akkurat det hvis man blir redd for å vise flagget.»

Bruker vi ikke det norske flagget i disse dagene nettopp for å vise at vi står samlet som en samlet nasjon i en tid hvor hele Norge nå er i sorg. Norge har blitt utsatt for et terrorangrep mot den norske stat,våre stortingsrepresentanter som styrer landet vårt,som setter opp lover og paragrafer for hvordan landet skal styres. Er ikke hele landet samlet nå i disse dager for å vise at vi ikke lar oss true på noen måte,at vi ikke finner oss i sånne feige og voldelige handlinger,uansett om gjerningsmannen er en av våre egne landsmenn? Som det sies i uttalelsene over her : det er ikke hans flagg,men Norge,hele folket,Norge som eget land,for alle nordmenn? Alle land rundomkring i verden bruker også det norske flagget når de nå viser sin støtte for hele Norges sorg. Er det feil?

Jeg vil gjerne oppfordre alle til å gå inn på linken som jeg legger ved her for å lese hva Jøran Smenes skriver på facebook.

«Flagget»

 

Hva mener du?

16 tanker om “Er det feil å bruke det norske flagget?

  1. Jeg har flagget på min facebook fordi jeg er stolt av Norge, ikke hva galningen gjør, men det samholdet som har vært etter dette, hvordan vi står sammen og vil reise oss opp. Hvordan hele Norge har stått sammen uansett hudfarge, religion, alle står sammen.. Det er det Norge jeg vil ha :)

    Jeg håper dette kan gjøre Norge sterkere og at kjærligheten blir en viktig del i livene etter dette. Man ser hva hat gjør, det ødelegger, dømmer og bryter ned.. Så jeg har flagget for jeg er stolt av Norge og enda mer stolt akkurat nå og mer stolt skal jeg bli for vi legger oss ikke ned :)

  2. Jeg ventet lenge med å finne ut om jeg ville ha flagget i mitt profilbildet, for jeg er imot nasjonalisme, fordi det så fort fører til rasisme. Terror handler verken om hudfarge, rase, religion eller politik. Terror handler om hat rett og slett. Og hvis alle de som brukte flagget som profilbilde skulle avle mer hat, da nektet jeg å ta del i det. Nå ser vi at de aller, aller fleste istedet viser medmenneskelighet og omsorg og til det er jeg helt enig at man kan bruke flagget. Jeg valgte imidlertid å la profilbildet bli et tent lys og satte flagget inn i tillegg, på den måten har jeg tent et lys for Norge og alle de som er berørt av det som skjedde. <3

    • Flagget symbolisere på ingen måte nasjonalisme på en negativ måte,men et symbol på vårt kjære land. Et land vi skal være stolt over å være statsborgere av.

  3. Det norske flagget er det norske flagget. Skal vi slutte å veive med flagget på 17. mai også da, fordi en terrorist hadde syke meninger og ideer og levde de ut? Bullshit. Det norske flagget er det norske flagget. Enkelt og greit.

  4. Jeg er enig med deg. Og for meg, etter å ha vært i byen i dag og sett all medmenneskelighet og omsorg norges befolkning viser, følt det på kroppen i blomstertoget (som aldri ble noe ordentlig tog, fordi vi var for mange!! Tenk det!) Fy F*** så stolt jeg skal være neste gang jeg bærer mitt norske flagg! Det norske flagg står for så mye godt, ikke søren om han skal få ødelegge det! <3 <3 <3

  5. Jeg også har bitt meg fast i «Det er vårt flagg – ikke hans!».
    Jeg har et flagg på mitt profilbilde – nettopp av den grunn at jeg sender mine tanker til Norge og det norske folk. Uansett bakgrunn, og uansett politisk tilhørlighet. Flagget står for samhold, og det er nettopp DET vi må ha for å vinne over dette monsteret. Landet skal ikke falle sammen, og det gjør det ikke, for vi står sammen!

    Jeg har dog alltid kalt meg nasjonalist. Men, jeg har kalt meg en nasjonalist med åpne armer! Jeg elsker landet vårt, og vil så absolutt at andre skal ta del i det. Uansett hvor dem kommer fra, vi skal stå sammen!

    Jeg er egentlig så ute av meg for tiden at jeg ikke vet hva jeg skal si, skrive eller gjøre. Men flagget skal stå, og Norge skal reise seg. Vi står sammen – for landet vårt!
    Nei, har egentlig ikke ord…
    <3

    • Man kan være nasjonalist på en positiv måte,at man er glad i landet sitt,og stolt over å være nordmann. Men det igjen betyr ikke at man hater invandrere,ikke tolererer andre politiske meninger osv.
      <3

      • Dette var akkurat det jeg tenkte! Mente faktisk å skrive et innlegg om det, men lot være. Og det var kanskje bra, for det blir ofte mange like innlegg etter store hendelser.
        Jeg nekter denne idioten å stjele flagget vårt..

        <3<3

  6. NEI, vi skal visst f**n ikke la være å bruke flagget vel! Jeg kjenner frustrasjonen bygge seg godt opp når folk begynner å vinkle ting sånn, jeg kaller det rett og slett overtenking. Grunnen til at folk viser flagget på sine profiler, på gata, på flaggstanga er for å vise SOLIDARITET MED HVERANDRE. Hva «vedkommende» (kjenner jeg er litt imot å bruke navnet hans) måtte tolke ut av flagget og nasjonalisme forøvrig er irrelevant, spør du meg. Det mennesket kan ikke sammenlignes med noe annet, da ingen av hans tanker er rasjonelle. Det er forskjell på å være en «normal» nasjonalist og en psykopat! «Han»s tanker om nasjonalisme er satt så på spissen atte……! INGEN normale mennesker vil vel tolke nasjonalisme som en gyldig grunn for å drepe andre mennesker? Åh, kjenner jeg blir så provosert!!

    Men ja, Laila, jeg eeer så enig med deg!

  7. Åh, jeg blir skikkelig irritert når folk tror det blir feil å bruke det norske flagg som profilbilde.. Jeg synes det er vakkert å se så mange norske, og forsåvidt også svenske danske og andre, ha flagget i profilbildet sitt. Vi står sammen. Det er aldri feil med vårt norske flagg! <3

Legg igjen en kommentar

