Laila – just do it!

Det er målet mitt. Dra meg selv opp av stolen,kom meg ut av døra,gjør et eller annet,ikke sitte klistra fast med trynet oppi skjermen på pc’n time etter time. Da kan jeg i det minste legge meg med god samvittighet fordi jeg har kommet ut,fordi jeg ikke har gjort nyttig tid om til unyttig. Fordi jeg føler meg bedre når jeg bruker kroppen på en eller annen måte. Å gå lange turer,jogge,sykle,eller til og med gjøre styrketrening og pilates her hjemme. Jeg er altfor god til å slå ihjæl tid på pc,surfe rundt på facebook og blogger. Når jeg tillater meg selv å sitte sånn i timevis foran pc’n på kveldstid,så gir jeg også tid til bulimien. Jeg skal bli flinkere til å gjøre nyttigere ting,komme meg ut,bruke kroppen,framfor å bare misbruke den.Mørbanke den på en god måte. Jeg har også begynt å få smaken på å jogge,det føles så utrolig godt når jeg først kommer meg opp av stolen,og kommer meg ut. Det er der tiltaket ligger. Å komme seg i treningsklærne,snøre på seg skoene,dytte musikken i ørene og komme seg ut døra. Men når det er gjørt,da er det bare digg. Og nå som det er sommer,så er det ikke noen unnskyldning for å ikke komme seg ut heller.

Jeg kom meg opp av godstolen i kveld,etter å ha sittet godt planta der i mange timer og lest bok (som jeg nesten ikke klarte rive meg løs fra.Har kun noen få sider igjen av boka jeg lånte i går. «La meg synge deg stille sanger» Vaaaaakker!!) Temperaturen var god,sånn at man er kald på huden,men ikke fryser. Holder på varmen selv om temperaturen har gått ned noen hakk på gradstokken. Jeg løp ned til det lille skogholtet jeg har forelska meg sånn i,løp noen runder rundt der nede,mykt underlag,og omringet av trær. Kun noen få fugler som gir lyd fra seg. Sola som skinner mellom trærne og gir fra seg små hvite flekker på bakken mellom røtter og jord. Tankene løsner,de blir lysere og lettere,jeg føler meg bra,føler for å smile. Det gjør godt når jeg kommer meg hjem etter turen,jeg føler jeg har gjort noe bra for kropp og sinn,og suget etter å trykke innpå med maten for så å kaste opp er mindre. Det er bedre å bli sliten etter å ha brukt kroppen fysisk enn å bli sliten etter å ha hengt med hodet over doskåla runde etter runde. Jeg liker å være godsliten.

Og så ønsker jeg å få litt muskler,ikke giga muskler,jeg har ikke noe ønske om å bli noe fitnessGuri,men litt definerte muskler,sånn «Se trent ut» muskler. Sånn,se trent ut,føle meg trent. Få bedre kondis. Jeg kjenner at den har blitt bedre. Jeg er ikke like daukjørt når jeg kommer hjem etter en joggetur nå som jeg var i begynnelsen,og de er jo et godt tegn. Det føles godt. Maten blir også litt,og da mener jeg litt bedre å takle når jeg også får brukt kroppen fornuftig. Jeg er fortsatt like dårlig på å få i meg mat,men jeg klarer da hvertfall å slå meg litt mer til ro med det jeg faktisk har inntatt. Mindre dårlig samvittighet for å ha gitt kroppen noe å fordøye. Jeg har en del å jobbe med (hahaha,nesten så jeg ler meg ihjæl av mine egne ord her…litt liksom),å flette sammen en god blanding. Fornuftig trening og matinntak. Jeg klarer det sikkert en dag,men jeg skal hvertfall få opp kondisjonen min,og sakte men sikkert prøve meg på matfronten. Skjemaet som jeg nå har registrert i 2 uker ser ut som en katastrofe. Overspising og oppkast dominerer med store stygge tall. Ikke-slankende måltider = 1 dag av 14….1 jævla dag. Jeg aner ikke hvor jeg mista motivasjonen,jeg vet ikke hvor den ligger og lurer,og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke makter lete etter den nå. Den ligger der en plass,jeg kan kjenne duften av den innimellom,men den glipper så snart jeg kaster et blikk i speilet. Speilbildet griner mot meg,og passer på at motivasjonen på matfronten ikke får slippe til. Mange av som har en spiseforstyrrelse har ganske ofte noe vi kaller for «feite dager»,dager vi føler oss feite,til tross for null endringer i vekten. Man bare føler seg feit. Dager der ikke noen klær føles riktig på kroppen. Alt blir feil. Jeg føler jeg er i en sånn periode nå. Og da b lir ikke maten akkurat så enkel å ha med å gjøre. Det føles da heller ikke så mye bedre å bare bli sittende fast oppi stolen og spise og spy om og om igjen. Derfor liker jeg å komme meg ut,om det så bare er for å gå en lang tur. Jeg må ikke jogge. Jeg kan godt gå. Musikk i ørene og bare vandre og la tankene flyte. Ta med kameraet,ta bilder. Bruke kroppen. Men målet mitt er også å få opp kondisen,for når jeg bruken kroppen på den måten,så føler jeg meg bedre,og da blir det litt enklere med maten. Litt. Bittelitt.

15 thoughts on “Laila – just do it!

  1. Herlig Laila! jeg har også en lenge utsatt plan om å begynne å trene igjen ordentlig! Så inspirert av dette innlegget skal jeg nå sparke meg selv i ræva og sjekke hvilke tilbud som finnes i nærområdet, og så dra med skrotten ut på tur! You go giiiirl! Keep jogging! 😛

  2. Shit. Jeg drev og tenkte på «just do it» da jeg lagde middag i dag. Kanskje jeg overførte noen tanker, eller omvendt? Uansett -we just got to do it!

  3. Ting blir mye bedre bare man kommer seg ut litt, det er jeg helt enig i! Problemet er jo bare å ville bruke litt krefter på å faktisk gjøre noe, og å overbevise seg selv om at nå er det på tide å dra ræva opp av godstolen og gjøre noe fornuftig! Akkurat det siste der sliter jeg veldig med, blir liksom bare sittende og tenke at «i morgen, DA skal jeg være flink». Men det skjer liksom aldri, og da blir det ennå vanskeligere å få det til dagen etterpå. Tror jeg trenger noen som pusher meg litt!

    • Hahahaha,ja,kjenner til den derre «tar det i morgen» ja…så lett å bruke…må nesten tvinge meg selv opp og ut enkelte dager…men det er godt når det er gjort 🙂

  4. Jeg er selv skikkelig dårlig på å komme meg opp og ut, selv om det som regel er godt når man bare har kommet seg ut.. Stilige sko, kanskje man bør ta et hint etterhvert? haha..

  5. Herlig innlegg! Og det er et viktig poeng akkurat det der… Når man bruker kroppen sin til noe fornuftig, så blir det mindre tid til å gjøre ufornuftige ting. Skulle ønske jeg klarte å bevege meg alene utendørs… Ta med kameraet, og kose meg i mitt eget selskap… Takle verden utenfor, uten at jeg trenger å ha med «beskyttelse». Vel.. I will get there. Soon baby, soon 😉
    ❤ ❤ ❤

  6. Du har et poeng der, et viktig et gitt, det er det tiltaket da.. Det å komme seg opp og ut, må jo ikke trene så veldig hardt heller, men bare det å være ute i naturen synes jeg er godt. ❤ Bra innlegg, og fint mål du har satt deg, håper du får til en balanse mellom trening og mat, men vet hvor sinnssykt vanskelig det er! Jeg har tro på deg da ❤

Legg igjen en kommentar

