«To puke or not to puke,that’s the question»

I dag var det dags for ny tannlegetime. Han bedøvde vekk halve bakre del av kjeven opp,og det var nesten så jeg ikke kunne avgjøre om det var nok bedøvet. Jeg kjente jo ikke en pøkk så lenge det var så langt bak,for da bedøves ikke leppa eller tunge,noe som er fordelen med å få bedøvelsen langt bak i kjeften. Sprøytene kjente jeg jævlig godt derimot.Det er de som gjør vondest av alt når noe skal fikses på. Kjenner jo smerten av de i flere dager i etterkant. I dag trekte han atter en tann,visdomstann denne gangen,og tann nr. 4 i rekken. Til tross for at det ikke gjorde vondt,så kjentes det ut som han skulle dra ut hele hodeskallen gjennom kjeften på meg. Jeg kan herved si at det er mer ubehagelig å trekke ut tenner opp enn nede. Men jeg kan nå slappe av litt i en måned nå,for han skal visst ha sommerferie. Men neste gang så vil han jaggu meg trekke enda mer. Da snakker vi om roten av en tann,selve tanna er knekt og borte for lengst. Nå er jeg rimelig lei av all denne trekkingen,og synes det er på tide at han begynner å gi meg noen. Jeg skal være så glad når alt dette er ferdig og over. Forhåpentligvis vil jeg aldri mer oppnå så store og omfattende skader igjen på grunn av bulimien. Det er et helvete,men dessverre en del av skadene som bulimi kan gi. Nå har jeg alltid hatt svake tenner,så jeg har vært maks uheldig ved at jeg også utviklet bulimi. Men ved at jeg nå etterhvert går inn i mer omfattende behandling,så vil jeg kanskje hvertfall få redusert omganger med oppkast. Han spurte meg om Modum i dag,om jeg visste noe mer angående innleggelse,med tanke på å jobbe ferdig med alt som trengs inni gapet på meg. Jeg fortalte hvordan ståa er,at det kan ta borti 10-11 måneder,kanskje tidligere om jeg svarer «ja» på å gå med på å bli tatt inn før,om noen andre ramler ifra. (Jeg har ennå ikke fått tatt den tlf,har enten vært opptatt i den lille halvtimen på dagen jeg kan få fatt i vedkommende,eller rett og slett glemt av det fordi jeg har sittet begravd i en bok…Men planen er altså å si ja til dette her.) Han mente at dette oppholdet hørtes veldig bra ut,som i at det blir en bra ting å gjøre. Jeg bare «heh…». «Ja,blir det ikke det da?» Jeg bare «Eeh,joda,sikkert. Men det skremmer livshiten ut av meg å tenke på at jeg skal spise 4 måltider om dagen i 3 måneder» «Høres helt fantastisk ut i mine ører» sier han da. Jeg bare «heeh…ja det gjør det vel…» «Men jeg skjønner meg jo ikke på dette her,så jeg skal ikke uttale meg» sier han. Til og med jeg kan skjønne at utenforstående synes det høres helt fantastisk ut,for de vet jo ikke om noe annet. Det høres sikkert helt sykt ut for dem at noen skal ha så store problemer med noe så enkelt som å spise faste måltider jevnt utover dagen. Jeg ser den. Men fy faen så vanskelig det faktisk er å måtte forholde seg til å klare det. Jeg blir helt skjelven i knærne og brakt ut av fatning bare av tanken. Men det går seg sikkert (forhåpentligvis/kanskje) etterhvert som jeg er der. Men nå er det bare scary shit. Jeg ser for meg at tiden fram til at det (kanskje) går seg til mens jeg er på Modum,så vil det være som å leve midt oppi et helvetes mareritt. Kanskje jeg skal vurdere å lage en film om det. En real grøsser.

Jeg hadde som nevnt i forrige innlegg time med behandleren min i går,og vi snakket om epikrisen vi begge har fått tilsendt fra Modum. Der er det bl.a nevnt score utifra en registrering jeg måtte gå gjennom på Modum sine hjemmesider på nett. Jeg skulle der registrere ulike påstander og antall av diverse ting for de siste 28 dagene fra den dagen jeg fylte ut skjemaet. Jeg hadde bl.a veldig høye tall når det kom til overspisinger og oppkast. Behandleren min ble tydeligvis veldig overrasket da han leste at jeg hadde bortimot 90 runder med overspisinger på den perioden. Jeg har utallige ganger fortalt han at jeg har både 3 og 4 og 5 runder med overspising og oppkast daglig. Han virket nesten sjokkert,og så sier han at mange kanskje vil overdrive for å for å gjøre seg sykest mulig,men at det ikke har noen betydning for avgjørelsen de tar på Modum. Jeg fikk følelsen av at han ikke trodde på det som stod der,og at jeg hadde overdrevet sykdommen,og at jeg ikke var syk nok som eventuelt måtte overdrive sånn. Jeg ble gående å tenke over dette her resten av dagen i går,men mest som grubling av at han ikke har tenkt over at det blir så mye i løpet av en måneds tid. Men som han også sa,det er vel bare det at han aldri har spurt sånn helt konkret om tall før. Til og med jeg ser at det er et høyt tall,men det betyr ikke at det ikke er realiteten,for den lever jeg midt oppi hver eneste dag. Og jeg er ikke engang blant de verste,for det er dem som kaster opp opptil 10 ganger og mer daglig. Det er nesten så jeg kan si at mine tall er pinglete,men langt ifra en like ille situasjon. Den siste uka som har gått fram til i dag,har jeg 16 episoder med oppkast,og det er en «snill» uke,hvor av 2 av dagene endte med kun 1 runde med overspising og oppkast. Nå som jeg har begynt å registrere overspisinger og runder med oppkast så får jeg de drastiske tallene sort på hvitt,da ser jeg hvor høye tall det faktisk blir. Jeg har som et av målene jeg skal jobbe med fram mot innleggelsen på Modum,å redusere runder med oppkast. Derfor er det lurt å bruke et sånt registreringsskjema,sånn at jeg kan følge med på om det blir endringer. Jeg skal etterhvert få ny behandler,vet ikke når ennå,men kanskje jeg i siste time med min nåværende behandler skal ta med disse skjemaene mine for å virkelig vise han sort på hvitt realiteten sånn det faktisk er. Jeg tenker det hadde blitt en flott måte å avslutte behandlerforholdet vårt på. «Here ya go,opptil 3-4-5 ganger daglig,noen dager færre,gang det med en måned,you do the math»

«To puke,or not to puke,thats the question»

17 thoughts on “«To puke or not to puke,that’s the question»

  1. I skjemaene, er det noe situasjonsbetinging, slik at det er mulig å se mønster for når du oppnår størst mestring med maten, og slik gjøre det mulig å forsterke det som er bra?

    • Altså,dette registreringsskjemaet jeg snakker om her er noe så enkelt som å føre inn anntall overspisinger,antall oppkast,antall avf.tabl,trim,ikke-slankende måltider og annet (som jeg bruker til å registrere det jeg faktisk spiser og beholder..) No more.

  2. Høres ut som ganske omfattende arbeid å fikse opp i munnen. Har diskutert tannhelse med ei venninne som er tannlege, og da kom temaet ”sterke tenner” på banen. Hun sa at det er ikke sterke og svake tenner, men hvilket miljø tennene lever i og hva de blir utsatt for. Så spytt, hyppigheter på måltider osv spiller inn. Syns å huske at du har skrevet at du tar medisiner, hvis de gir munntørrhet vil jeg anbefale deg å spise noen pastiller/drops mot dette. Selv fikk jeg enorme hull i tennene etter at jeg begynte på AD, og munntørrhet (sammen med bulimi) var nok årsaken. Skyll godt med vann når du har spist osv. Etter flere store hull og rotfylling fant jeg ut at jeg virkelig måtte endre noe. Tanntråd og bedre tannpuss, samt bedre stell etter en bulimisk episode hjalp. Og ja… dokumentar om oppholdet på modum hadde vært noe banebrytende og nytt. Helsevesenet fra innsiden, sf brutale virkelighet. Å skrive hjelper, har selv lurt på om det ville hjulpet å lage videodagbok i tillegg til å skrive. Men egen stemme på tv er flaut!!!!

    Ja, for andre høres det ut som en drøm… Men i virkeligheten er det ganske krevende opplegg. Ikke bare maten, selv om den er vanskelig, det er mange utfordringer, følelser, tanker, mat, trening osv.
    Behandlere er som oss, de trekker gjerne slutninger ut fra det som er sagt, selv om de ikke vet sannheten. Min ene behandlet trakk en slutning om at jeg kastet opp en gang i uka og da bare fordi det var litt for mye, da han fikk vite hvordan en bulimisk dag virkelig så ut ble han sjokkert. Hvis vi ikke sier hvordan det faktisk er, trekker de gjerne slutninger. Og jeg tror han når han sier noen overdriver, eller gjør seg sykere. Det er for mange en del av sykdommen, å bli så syk at en kanskje er verdig den behandlingsplassen en får tilbud om. Når mange setter egen verdi så lav, kan det være eneste måte å takle at samfunnet velger å bruke store ressurser på akkurat deg. Åltså, at mange blir sykere før en behandling.

    Den telefonen regner jeg med du klarer å få tatt i morgen da 😉 Siden du uansett har bestemt deg 🙂

    • svake tenner,dårlige tenner,uansett hva man kaller det,så har jeg hatt det hele livet,haha. Jeg har aldri kommet ut fra tannlegen med null hull,og da mener jeg aldri,helt tilbake til barnetannlegen. Jeg spiste alltid det samme som søsteren min f.eks,men hun sliter ikke på langt nær med tennene som jeg gjør. Men ja,nå er det hvertfall på bedringens vei,nå fikses det i det minste.
      Joda,egen stemme på tv er sikkert flaut,men her snakker jeg om å lage en skrekkfilm,da skal det være skumle ekle stemmer,så det går bra.

      Jeg HAR fortalt behandleren min mange ganger at jeg kaster opp opptil flere ganger om dagen,det er derfor jeg ble så overrasket over at HAN ble overrasket,haha. Ja,mange føler sikkert at de har behov for å overdrive når de fyller ut,jeg registrerte nå bare sånn det var jeg da,trenger ikke overdrive når det er ille allerede mener jeg,haha.
      Ja,det brevet det brevet…det verste er at det ligger på bordet,sånn typ rett foran øynene på meg…men når øya er planta i boka,og ikke klarer å løsrive seg for å se på klokka engang,jah,du ser tegninga? Men skal prøve å huske det i morgen…

      • Vi har snakket om dette før.. men hvor mye må du betale for alt dette? Jeg begynte jo vettu..tok alle hull og la en krone.. men har fortsatt 4-5 stifter som må på plass og jeg har ikke dratt til tannlegen siden januar pga pengene.. venter på at tann etter tann ska falle ut så tar jeg det etterhvert som det kommer. Får du noe avslag? Jeg skal flytte nordover, da drar jeg til offentlig tannlege men selvfølgelig kjenner de kjæresten min og er i familie med ham så det er utrolig flaut. Men håper på mer reduskjon der kanskje….om jeg er heldig. Her i byen går jeg hos privat tannlege. De er veldig flinke da, men litt ekstra dyre..Men må du trekke mange tenner? Setter de inn stifter der da? Jeg er virkelig nysgjerrig.. for dette er så kjent for meg 😦 Kun trekt en visdomstann oppe i munnen jeg da, var ikke spesielt vondt faktisk 🙂 Jeg er heldig å har ikke visdomstenner nede i munnen. Klem

      • Jeg har så langt trekt 4 tenner,og skal hvertfall trekke en til. De som er trekt ned,på begge sider skal etterhvert etterstattes med bro,den visdomstanna han har trekt oppe er ikke noe å erstatte,men den som han skal trekke neste gang er to tenner bortenfor visdomstanna,regner med at jeg får valget om å la det ikke være noe tann der,eller sette tann på stift/sette på krone,aner ikke. Det er dessverre veldig dyrt ja…får noe avslag,trygderefusjon pga bulimien og medisiner,så det blir litt billigere,men det kommer selvsagt an på hva som blir gjort. Jeg aner ikke hvor mye det kommer til å koste meg sånn totalt,men har allerede betalt 4-5ooo tror jeg…så det kommer nok til å bli hvertfall 30-40.000 vil jeg tro,tør ikke tenke på det egentlig…Håper du får ordnet det sånn at du får det billigere,for dette er noe dritt…

  3. *klemme på Lailaen*

    Du er flink som drar til tannlegen! Og jeg er glad i deg! ❤ Også savner jeg deg…

  4. ❤ Jeg er imponert over kreftene du har til å dele så mye vennen! Jeg skulle ønske du kom inn på Modum fort som Fy…! Skremmende ja, men det blir neimen ikke noe lettere av å gå rundt å kjenne på frykten, og alt man skulle ha gjort før man legges inn. ❤ ❤

  5. Du er i allefall i gang med utrolig mye som er tungt å komme gang med. Tannlege og Modum var jo to dørstokker en gang i tiden (selv om Modum fortsatt er det). Synes du er knalltøff jeg 🙂

  6. Håper så inderlig du tar sjansen på Modum jeg. At du får en slags kraft til å skyve vekk fokuset med at måltidene skal stoppe deg. Heller tenke på at du tar imot en «sjanse» eller en «utstrekt hånd» eller noe. Jeg vet at det er så innmarisinnsyktgrusomt DRITTvanskelig…. men monsteret spiser jo bare på det man fokuserer på… og da gjør den handlinger deretter (som å si NEI, når du vil si JA :).
    Kanskje du kan si til deg selv (lure deg;)), «jeg kan jo dra dit, så kan jeg jo bare dra hjem hvis det blir for ille», og forhåpentligvis gjør du ikke det..
    Lykke til!

  7. Du er f*** meg tøff!! Jeg har selv hatt 2 skrekkopplevelser ved fjerning av visdomstenner (2 x 2), så vet hvordan det er å ha vondt i kjeften! Og ikke minst hvor forferdelig dyrt det er….horribelt, det er det det er! 😦

Legg igjen en kommentar

