«Everything will be okay in the end,and if it’s not ok,it’s not the end.»

Stenger verden ute,fordyper meg i en spennende bok som har klart å fange oppmerksomheten min totalt. Timene går,og med timene går dagen. Timer i boka,timer hvor hjernen er opptatt med å produsere bilder utifra teksten jeg har fordypet meg i.  Timer hvor jeg innimellom nesten følte litt dårlig samvittighet fordi det føltes som jeg kasta bort dagen. Men hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for å gjøre noe jeg faktisk liker å gjøre,når jeg likevel har fri,og sola ikke viser seg på himmelen,når regnet ikke virker å ta slutt. Ingen andre planer stod på menyen heller,så hvorfor skulle jeg føle dårlig samvittighet? Jeg slapp de tankene ut gjennom vinduet som stod på gløtt,lot de fly avgårde og inn i regnskuret og bli skyllet vekk,og ned i kumlokket. Men det var også rom for syke tanker. Tanker på mat. Ambivalensen,tvekampen mellom fornuft og ufornuft. Jeg har ikke helt orka forholde meg så mye til omverdenen i dag,jeg tok en aldri så liten tur ned til butikken. Gjorde en unødvendig liten nødvendig handle,der jeg vandret mellom hyllene og funderte over hva pokker jeg skulle kjøpe. Jeg måtte jo ha noe til kvelden. Jeg måtte ha noe i skapene,sånn just in case. Jeg følte ikke helt for å spise og spy,sånn der og da,men jeg visste også at suget kom til å komme. Det er bare ikke like fullt tilstede som på de verste dagene. Jeg foretrekker selvsagt å ha minst mulig runder hvor jeg ender med å henge over doskåla og vrenge magesekken til den gulper opp magesyre,og jeg brekker meg av at jeg brekker jeg. Jeg er fornøyd når jeg i det minste klarer å la det bli med 1 runde pr. dag,sånn som i går,og dagen før der igjen,og det enda det var lørdag og søndag,de to kanskje verste dagene i uka som regel,der det tar helt av matmessig.  Jeg fikk plukket noe oppi kurva og kom meg avgårde hjemover igjen. Hjem til stolen,åpne boken,lukke verden.

Jeg er der hvor jeg ikke har orka å forholde meg så mye til omverdene i dag,ikke orket bevege meg ute mer enn den korte turen nedd til butikken. Orket ikke komme meg på nett før mange timer senere enn jeg vanligvis pleier,orker ikke være tilgjengelig på facebook. Jeg befinner meg på en plass hvor jeg ikke orker å ta tak,eller ta stillinger til. Det er greit. Jeg har befunnet meg på den plassen i noen dager nå,kanskje vil jeg befinne meg her i noen dager til,kanskje over en lengre periode. Jeg aner ikke,det er sånn det er i perioder,hvor den grå skyen henger seg litt opp. Etter solskinn kommer regn,og etter regn kommer solskinn. Det vil komme bedre dager igjen,det vet jeg,det er sånn det alltid blir. Jeg har vært gjennom det før,og jeg må gjennom det nå. Depressive perioder,likegyldighetsperioder,de kommer og går. Det er greit,jeg overlever,jeg kommer meg gjennom det,for jeg vet at det vil bli bedre igjen,at jeg vil føle meg lettere til sinns,at jeg kanskje orker å ta stilling til ting. Jeg er vant med humørsvingningene,jeg forventer ikke at alt skal være rosenrødt til enhver tid. Depresjon er en del av sykdommen,og av og til slår den til uten at jeg ser den komme. Jeg har hatt en ganske lang og bra periode nå,hvor jeg har vært mye sosial,når sånne perioder går over,hvor jeg er tilbake i hverdagen igjen,så kommer det gjerne tungsinn med. Det er litt vanskelig å reise seg igjen når jeg kommer i disse periodene,men det betyr ikke at jeg ikke reiser meg igjen. Av og til så må jeg bare la meg selv ligge litt,kjenne på,og tenke over. Da orker jeg ikke forholde meg så mye til verden.

I morgen (eller teknisk sett i dag,klokken viser at vi er godt over midnatt) så har jeg time med behandleren min igjen,første time etter oppholdet jeg hadde på Modum. Han har mottatt de samme brevene fra Modum som jeg har gjort,epikrisen og antatt ventetid for innleggelse. Timen i morgen vil nok gå med til å prate om nettopp dette her. Og kostplanen. Den ble nemlig sendt sammen med epikrisen. Jeg har også et par spørsmål jeg ønsker å stille,så timen vil nok mer eller mindre gå av seg selv. Det er sikkert greit med en time nå,det er 3 uker siden sist,og mye har skjedd. Kanskje dagen i morgen vil bli bedre?

 

16 thoughts on “«Everything will be okay in the end,and if it’s not ok,it’s not the end.»

  1. Uff, det høres ikke bra ut. Men som du sier, etter regn kommer solskinn, og etter solskinn kommer reg. Sånn er det når man er syk, men det skal nok bli bedre med tiden. Mer og mer solskinn! Mer og mer glede i livet 🙂 Det er tungt mens det pågår, men du er stek og klarer å stå i det. Respekt! Jeg syns det er helt ok at man melder seg litt ut av omverdenen av og til. Så får man slappet av og hentet seg litt inn. Er tungt å være sosial når verden går en i mot. Stå på ❤

    • Hørtes godt ut å leve seg inn i bøkenes verden i time etter time.. hos meg tar suget som regel over innlevelsen.. men det er så godt når det varer.

      tittelen du bruker er mitt livsmotto…

      og..
      «This Too Shall Pass»

      Klem til deg… OG tusen takk for kort fra deg og Marilyn ❤ ❤ ❤ ❤ søte pusekatten!! skal henge det opp på korktavla mi 🙂

      -Destiny

      • Suget kommer,believe me,men jeg klarer å skyve det vekk,litt og litt,men det ender jo alltid med bp da…
        Bare hyggelig søte du ❤

  2. Back to reality er ikke noe særlig altså.
    Håper uansett du får masse ut av timen med behandler idag! Kanskje han greier å motivere deg bittelitt? Kanskje dere greier å lage en avtale ang. kostplan hvor du feks. skal fokusere på én ting i slengen. Eksempelvis frokost.
    Det gjorde jeg i 2008 før jeg ble innlagt på ungdomspsyk.
    Det er en begynnelse om ikke annet. ♥

  3. Jeg har veldig vondt av deg akkurat nå, men jeg er likevel glad..jeg gjenkjenner mange av prosessene dine som et oppgjør med fortid for å skape en fremtid, og det gjør nåtiden helt jævlig.

    Sender mange klemmer, jeg har sånn troa! IKKE GI DEG NÅ! Du kommer i mål<3<3<3

  4. Forhåpentligvis vil det med behandleren din gå bra. Ting må jo tas i ditt tempo, Modum eller ei.
    Godt å fordype seg i bøker. Hvilken bok leser du nå?

Legg igjen en kommentar

