Kroppssyn

Jeg har mange ganger,for å prøvd å forklare folk hvor sykt kroppssyn jeg har hatt/fortsatt har,forklart det så kort,så enkelt:» Jeg synes en anorektisk kropp en fin» Fornuften min , den fornuftig fornuften,ler bare oppgitt av en så tåpelig og bortinatta håpløs uttalelese. «Du er sjuk Laila» «No joke Fornuft» På dette området har den fornuftig fornuften heldigvis fått mer innpass,fått mer den skulle ha sagt. Talerett. Heldigvis. For jeg vil jo selvsagt ikke se anorektisk ut. Det er ikke fint. Skjelettet de hadde på videregående,det de bruker som modell der i anatomi timer,det er fint,fordi det er en modell av noe som er naturlig,inni oss. Det som holder oss opp. Men inni,rundt og utenpå dette skjelettet,så skal det være involler,årer,nerver,hjerte,muskler,nyrer,magesekk,milt,lever,celler og kjøtt. Eller fett om du vil. Alt en kropp skal inneholde,og da har jeg ikke nevnt alt en gang. Alt dette skal overtrekkes med hud for å holde alt på plass. Huden er i utgangspunktet en glatt og fin greie. Og med tanke på at huden er elastisk,så vil den gjerne ende opp med å henge og slenge når man går drastisk ned i vekt. Og det er jo virkelig noe å trakte etter. Henslengt hud rundt mage,overarmerog ikke minst,rumpa. Hvem ønsker vel ikke å se ut som et skrapa skjelett,med hud hengende å slenge her og der? Uten særlig muskler å skryte av. Virkelig noe å trakte etter. Det er egentlig hjerteskjærende å se jenter med anoreksi,som har så skjøre små kropper. Jeg får vondt av dem,samtidig som jeg misunner dem. Misunner dem fordi de har klart jobbe med å gå ned i vekt så masse at de har oppnådd et stadiet hvor man faktisk kan kalles skrapa. Misunner dem viljestyrken til å klare å la vær å spise.

Jeg har ikke lengre lyst å være i deres sko. Jeg synes ikke lengre at det er (like) fint med anorektiske kropper. Nå er det er vektnedgangen jeg misunner dem,fordi jeg ønsker meg ned noen kilo til. Bare litt til. Og litt til. Og enda litt til, er det nok. <–Haha,what a joke. Man blir aldri fornøyd. Aldri. Dermed blir oppgaven å jobbe mot det å akseptere,og godta den kroppen man har,eventuelt får etter nødvendig vektoppgang. Jeg er langt ifra fornøyd med kroppen min sånn den er nå. Jeg har ærlig talt aldri vært fornøyd med den. Men fram til jeg ble 18 så var den hvertfall ikke i hovedfokus. Da var ikke sånt viktig i det hele tatt. Egentlig er det jo ikke så viktig heller,annet enn at det kan være smart å ta vare på kroppen sin,på en fornuftig og sunn måte. Sunt kosthold og trening. Og det er der jeg ønsker å komme meg. Det er der målet mitt ligger,kroppsmessig. Jeg ønsker å kunne spise normalt og sunt,og likevel kunne unne meg ting som ikke nødvendigvis er det sunneste i verden. Jeg ønsker å kunne faste måltider og gi kroppen det den trenger for å kunne fungere optimalt,og jeg ønsker å holde meg aktiv. Drive med ting jeg liker. Jeg ønsker å bli mer fit. En trent kropp. Med litt definerte muskler. Ikke overdefinert. Ikke noen fitness kropp,ikke noen body builder kropp. Men litt muskuløs,en sterk kropp. Jeg ønsker ikke at en tilfriskningsfase skal gå over i en ny sykefrase. Jeg ønsker ikke å bli nazi på trening. Jeg ønsker ikke å bli overtrent,at det skal skje på tvang. Jeg ønsker at det skal  bli en naturlig del av hverdagen,at det skal være gøy,og variert. Jeg er oppvokst med trening,og det er noe jeg har utdannet meg i,og det er noe jeg ønsker skal være en del av livet mitt.

Jeg har som nevnt for et par innlegg siden (her),såvidt begynt å trent litt igjen. Litt «fjellturer» <– eller turer oppi marka…,sykkel,joggeturer,lange gåturer og pilates. For 6 år siden,da jeg bodde i Ålesund,så tok jeg et kurs i «Body pump» (trening med vektstang). Kurset gikk over en helg,hvor vi pugget og lærte et program,lærte teknikker,om hvordan man skulle holde motivasjon oppe,utstråling og ja,hele pakka en instruktør trenger. Etterhvert fikk jeg muligheten til å være «skygge»instruktør. Dvs,at jeg står sammen med instruktøren i timen. For å kunne sertifisere seg til å bli instruktør,så må man (måtte hvertfall den gang da) ha 10 timer hvor man var instruktør,så skulle man ha en time hvor man ble evaluert og få resultatet. Jeg rakk å få være instruktør i 2-3 timer,før jeg fikk beskjed om at jeg hadde kommet meg inn på skole i Molde. Dermed fikk jeg aldri sertifisert meg. Dette her er noe som ergrer meg grenseløst. 2000 kr for et kurs hvor jeg ikke sitter igjen med annet enn opplevelsen,samt lærdommen. Det i seg selv er jo mye verdt,men jeg skulle gjerne få tatt den sertifiseringen. Det var ikke mulig å gjøre den ferdig i Molde,fordi det er ikke 3T i Molde. Uansett,jeg har 2 dvd’er,1 vi fikk på kurset,og 1 som vi fikk litt senere når det ble utskiftning av programmet. Da jeg flytta til Molde,så kjøpte jeg meg en vektstang,så jeg trente en del hjemme,jeg kunne jo de to programmene utenat. Det er noen år siden jeg trent Body pump sist nå,så i dag dro jeg fram stang,steppe brett og satte på en av dvd’ene hvor programmet instrueres av australske barske Mark. Det var skikkelig kjekt å gjennomføre en pump økt igjen,øre musikken,kjenne på følelsene,minnene det gir. Jeg savner den tiden,de folkene jeg tok kurset med,folkene jeg trente med,og ikke minst,instruktørene som jobbet på 3Ti Ålesund. Jeg kommer til å bli så sinnsykt støl i morgen,men pokker så digg det var. Hærlig!

 

Mål: å få en sunn og sterk kropp.

20 thoughts on “Kroppssyn

      • Ja, samme her. En sunn, veltrent og frisk kropp. Et godt mål. Dumme spiseforstyrrelse som skal gjøre det så vanskelig!! Men godt at du har gode miner med hunk’en Mark (er’n kjekk?, ser liksom det for meg.. ;p), sånt hjelper så veldig på.
        1000 klemmer til fine Laila<3

      • Ja, samme her. En sunn, veltrent og frisk kropp. Et godt mål. Dumme spiseforstyrrelse som skal gjøre det så vanskelig!! Men godt at du har gode miner med hunk’en Mark (er’n kjekk?, ser liksom det for meg.. ;p), sånt hjelper så veldig på.
        1000 klemmer til fine Laila<3

        PS! Er det jeg som er helt blind eller er det ikke noe svar knapp noe annet sted enn å svare på forrige kommentar? :S

      • Mark er driiitkjekk. Godt voksen da,men ohmagaadd.
        Jeg aner ikke noe om noen svarknapp jeg,kanskje den står over kommentaren?

  1. Er så inspirerende det du skriver om trening. Trives du på pilates? Det er lenge siden jeg har prøvd, gjerne jeg burde forsøke en dag, yoga har liksom alltid vært «min» greie, men nå er jeg ute etter litt nye impulser…

    Du kunne ikke ha reist til Ålesund (eller Kr.sund hvis de har kurset der?) og fått ferdigstillt kurset? Jeg har forøvrig mange slike løse tråder her og der, men sånn blir vel livet av og til, var godt gjort om vi skulle ferdigstilt ALT…

    KLEM

    • Jeg trener pilates hjemme i min egen stue,så jada,skal ikke mye til før jeg trives,hahahahaha.
      Vel,det er da altså 6 år siden jeg begynte på dette kurset,tvilsomt at det er mulig å få gjort det ferdig nå,så lenge etter…

  2. Jeg har akkurat samme synet på kroppen selv. Selv om jeg ikke har en diagnose med sf, (enda) så sliter jeg skikkleig med det at jeg skulle ønske jeg var så tynn som en av de du beskrev.. Selv om det er sykt… Huff.. Men en sunn kropp er best!

  3. Jeg synes det er vanskelig det med kropp, hvordan man tenker om sin egen kropp og hva man forestiller seg at andre tenker om min kropp. Jeg synes det er fint at du har en sterk kropp som mål, og ikke en anorektisk. Det er ikke et mål, skal i alle fall ikke være det, da er du ikke på rett vei. Jeg har erfart at uansett, man blir aldri fornøyd, men jeg tror man blir mer fornøyd når kroppen ikke er skrapet, da er det så mange konsekvenser som gjør at man ikke tenker «fornøyd-tanken» i det hele tatt! Glad å høre at du ønsker å trene når du vil, når det gir deg noe, glede. Det er det som er trening, det andre er bare tull som også må jobbes med. Du trenger ikke å slite med mer vennen <33 Bra innlegg!

      • Jeg får ikke til å kommentere normalt på bloggen din jeg :S Så da må jeg kommentere i et svar istedenfor, selv om det blir litt random og ikke har noe med dialogen å gjøre 😛 Håper det ikke irriterer deg grenseløst 😛

        Ville bare skrive at jeg er glad i deg jeg da 🙂 Hehe 🙂

        *klemme på*

      • Smerkelig…jaja,håper det funker normalt neste gang da. Det irrierer meg ikke så veldig egentlig,haha.
        Du er søt og god du. Glad i deg og ❤

  4. Jeg liker dette innlegget veldig godt!!
    Spesielt når du sier at du vil ha en sterk og sunn kropp, det er også et mål jeg har.
    En del av meg misunner de som er skikkelig skrapa, og vil på en måte alltid ha det hengende over meg, men jeg kommer aldri til å havne der, og målet er ikke å ende opp der heller.

    Jeg vil MYE heller ha en sterk og sunn kropp med definerte muskler, enn å se ut som et vandrende skjelett med hengehud og null muskler.

    Klem<3

Legg igjen en kommentar

