Trening

Jeg har aldri vært noen stor fan av å jogge. Jeg har rett og slett begynt å kjede meg underveis,hatt lyst å avbryte turen og bare gått hjem istedenfor. Jeg ser for meg å bli ferdig med turen,komme meg i «mål»,og jeg tenker på løypa jeg skal gjennom,hvor langt jeg er unna endestasjonen. Når det er sånn,så er det ikke mye motivasjon til stede akkurat,dønn kjedelig,og helt bortkasta tid egentlig. Man skal jo få litt glede av det å trene. Det skal være lystbetont,det skal være deilig,det skal gi deg noe og motivasjonen bør være tilstede. Jeg har alltid skulle ønske av jeg likte å jogge,at jeg kunne bruke det som en avkobling,lufte tanker,kjenne på «friheten» ved å komme seg ut og samtidig nyte omgivelsene. Her hvor jeg bor,så er det ikke store joggemulighetene med mindre man elsker å kun jogge på asfalt. Jeg har veldig lett for å få beinhinnebetennelse når belastning på beina blir altfor stor,noen den blir når jeg går mye i tunge oppoverbakker (over en lengre periode så klart),eller løper på asfalt. Jeg trenger mykere underlag. Det er en liten «skog» ikke så langt fra her jeg bor,men skal man få seg en tur på mer enn 5 minutter,så må man løpe en god del runder der. Den siste måneden hvertfall,så har jeg prøve å tatt litt tak i meg selv igjen når det kommer til trening. En skulle kanskje tro at jeg med en spiseforstyrrelse trente livet av meg,men sånn er det faktisk ikke. Jeg er medlem i Molde Taekwon-Do forening,jeg startet i 2005,og var veldig aktiv de 4 første årene. Jeg er kun 2 graderinger unna svart belte,men motivasjonen forsvant plutselig. Bulimien tok all tiden,depresjonen gjorde meg giddaløs og gleden det meste av det jeg likte å gjøre forsvant. Når man går i en sportsgren hvor det er graderinger,så trenes det selvsagt på neste «program» mellom graderingene,og derfor har lysten til å starte på igjen begynt å komme,men nå er det jo sommeravslutning. Og siden det er uvisst hvordan det blir med en eventuell innleggelse til høsten,så vet jeg dermed ikke om jeg får startet opp da heller. Kanskje må jeg vente til over nyåret. Tiden får vise.

Hvertfall,de siste måneden/månedene har treningslysten som sagt kommet litt tilbake. Jeg har fortsatt sykkelen min parkert i stua,så jeg tråkker litt på den innimellom,når jeg først bare kommer meg i treningsklærne. Da blir det full trøkk i i hvertfall 1 time. Sammenlign det med en spinningtime. Tungt tråkk,langkjøring,variasjon mellom å sitte/stå,hurtig tråkk. Jeg elsker spinning,jeg har selv vært spinninginstruktør (var) og savner det skikkelig. Dette er det nærmeste jeg kommer nå,for jeg er ikke medlem på noe treningssenter nå. Jeg tråkker på til svetten renner,og jeg blir blå i trynet. Her er musikk alfa omega for meg. Det må være trøkk,og den må gire meg opp,da kommer også adrenalinkicket og jeg tråkker rævva av meg. Sinnsykt deilig. Ellers har jeg sakte men sikkert begynt å ta meg joggeturer. Komme i siget,prøve det ut mer enn 1 gang før jeg forkaster det og setter et endelig punktum på at dette er og blir den mest kjedelige treningsformen ever.Det startet så lett og fint med en liten halv time,og økte deretter til 45 min. Jeg holdt meg der en stund før jeg nå i helga fikk skikkelig lyst på en litt lengre tur. Sola skinte,det var tidlig kveld,temperaturen var deilig.Ikke for varmt,ikke for kaldt. Musikk i ørene,og jeg komme meg avgårde. Jeg fikk variert på underlaget,mest asfalt,men også grusveier,og inn i den lille «skogen» og tok en del runder der inne før jeg tok på hjemveien. Jeg hadde brukt 1 time. Beina var helt ødelagt,men pokker så digg det var. Jeg trodde jeg skulle være støggjævlig støl dagen etter,men merkelig nok var jeg finfin.

På de siste løpeturene jeg har hatt så har jeg også lagt inn intervall økter. Opp med pulsen,og det gir også variasjon i selve løpeturen. Spurt/jogg,spurt/gå. Jeg har også planer om å få til rene intervall økter. Jeg kjenner at lysten til å jogge er tilstede,at det gjør godt å komme seg ut,opp av godstolen,bevege på seg. Anne-Helene og jeg har jo også vært flinke til å komme oss oppi marka,og vi har noen små mål vi skal gjennomføre etterhvert (høyere opp i høyden altså). Og så har jeg snakket med en kollega som har også har lyst å slenge seg med på joggeturer framover,så det kan bli bra. Ellers er jeg også glad i gå lange turer. Etter både sykkel øktene og løpeturene,så trener jeg mage/rygg og push-ups. Å stramme opp litt er aldri feil. For noen få år tilbake,så trente jeg også en del pilates hjemme,jeg har en cd liggende med 2-3 ulike program på. De er ikke lange,maks 40 min. tror jeg,men likevel en god trening,så jeg har vurdert å dra fram den igjen. Jeg har også en vektstang,fordi jeg tok et kurs i body pump for enda noen år tilbake. Og jeg har 2 dvd’er med body pump program,så det ligger jo tilrette her for meg. Jeg har bachelor i Sport Management,så noe innenfor trening er jo det jeg har aller mest lyst til å holde på med. Jeg har alltid,siden jeg var 7-8 år vært aktiv med noe. Da startet jeg med turn,og jeg kom etterhvert med i eliteturn gruppa i Kr.sund. Dum som jeg var,så slutta jeg da jeg var 13-14-15. Andre ting ble plutselig mer interessant. (henge med venner,se på gutta boys osv). Jeg spilte også fotball i noen år (var t.o.m. keeper,høhø). Og jeg har vært medlem på hvertfall 3 ulike treningssenter. Elsker spinning,pump,body combat. Jeg liker litt variasjon,da blir det ekstra gøy å trene. Da klarer jeg å beholde motivasjonen oppe.  Jeg kom over en test på nett her i stad,og jeg må bare si at jeg synes resultatet stemmer overraskende bra.

«Swinger» – lidenskapelig og impulsiv

Swingeren er en skikkelig energibunt som elsker å gi seg i kast med nye treningsformer – gjerne etter et innfall. Det må absolutt ikke bli for skjemalagt eller for ensformig. Personlighet: Du er varm, engasjert, uttrykksfull og lidenskapelig. Du hater rutiner og fastlagte tidsplaner og foretrekker arbeid der du får brukt de kreative evnene dine. Du vil ha lov å utfolde deg og bruke engergien og geisten din. Fitness: Med det store behovet for konstant variasjon er swingeren den perfekte kandidaten til crosstraining. Du har lett for å kjede deg, og det er derfor best å ha flere ulike treningsformer å velge mellom – alt etter formen og humøret. Det kunne f.eks. være inlineskøyter når solen skinner og dansetimer når det regner. Du kjeder deg til døde hvis du forsøker å gjøre det samme dag ut og dag inn. Meld deg gjerne på til diverse løp, f.eks. gjennom jobben. Da er du «tvunget» til å gjennomføre treningen. Pilates er et alternativ til å trene bevegelighet og styrke. Peak: Du topper midt på dagen. Mens andre tar seg en lur eller slapper litt av etter lunsjen, bør du finne en makker du kan trene sammen med. Treningsmuligheter KONDISJON: Orientering, jazzdans, terrengsykling, triatlon, squash STYRKE: Bodypump SMIDIGHET: Pilates, hjemmeøvelser for smidighet/bevegelighet
Advertisements

26 thoughts on “Trening

  1. Jogging er kjedelig om man ikke har noen utfordringer. i det siste har jeg jogget 4×4 intervaller med 2min pause mellom hver, og de jæævla lange 4minuttene er gørrkjedelig, man bare humper avgårde liksom. Humper humper og humper.
    Men spinning er jo gull da, skulle ønske jeg turte å spinne på treningssenter, det er herlig, og det imponerer meg at du får så mye ut av syklingen din hjemme, hadde aldri klart det selv…
    Jeg fikk også Swinger på den testen -den passet ikke meg i det hele tatt, jeg mener eh jeg er sykt opptatt av rutiner og fastsatte planer 😛

  2. hoho… jogging, ja… I know the feeling. Har også alltid drømt at jeg motivasjonen og gleden ved det, bare vil komme til meg! Det virker så deilig å elske å jogge, og å bruke det som avkobling… Men akk – skjer visst aldri. :-/

    • Man må bare gi det litt tid har jeg skjønt. Kom deg ut,ikke gi opp etter første tur. Eller andre,eller tredje…og FINN MUSIKK SOM DET ER TRØKK I.

  3. Jeg elsker jogging jeg da 😛 I alle former og varianter 🙂

    Liker trening generelt. Det hjelper meg til å konse 🙂

    Glad i deg! *klem*

  4. Håper du får et behandlingsopplegg på Modum.. Du vil nok få utbytte av d! Da jeg var på vurdering i februar var d en inneliggende pasient som så fint sa: – Her må vi virkelig jobbe for maten. Vi får den ikke gratis! D uttrykket har aldri gitt mer mening før… hihi.. D du også må være forberedt på er at du fra første vurderingsdag får utdelt en kostplan og selv på V-opphold forventer de at du fyller opp tallerkenen m ALT som står på lista. Er visst ansatte i matsalen som holder øye m dere, uten at dere får vite hvem.. Og de bringer d videre til de som skal vurdere dere for event. berhandlingsopplegg.. MASSE MASSE LYKKE LYKKE TIL!!!!!

  5. Har alltid drømt om å være en sånn person som bare løper og løper og løper uten en tanke i hodet. Jeg er motsatt. Da jeg løp fra meg selv (en hobby jeg kastet bort et par år på) smalt det bare stygge ord i hodet mitt og jeg ble både psykisk+fysisk utslitt.

    MEN så HERLIG at du sykler og spinner!!! Skulle GJERNE gått på spinning med deg som instruktør, Laila. I MEAN IT. Please ta det opp igjen når jeg får lov til å spinne igjen. In the meantime er det styrketrening som gjelder og det er faktisk veldig gøy!! Jeg føler meg så mye sterkere enn jeg var – og det har hjulpet meg psykisk også.

    KEEP spinning around :o)

    • Når jeg får løpe i naturen,vekk fra trafikk og asfalt,så får jeg en annen ro i meg,og positive tanker kommer,motivasjonen øker,og da føles alt bare så utrolig godt.
      Når jeg var i Belfast og besøkte venninna mi for 3 år siden,så ble jeg så forelska i Nord-Irland og fikk lyst å flytte dit tvert. Vi prata om at jeg måtte flytte dit,så kunne jeg åpne et treningssenter/pub,hahaha.
      Men jeg lover deg,om jeg blir instruktør igjen,så skal du få en beinhard time 😉 Godt voksne og godt trente herremenn har hatt noen harde spinningsøkter med meg 😉

  6. herlig tekst, kjære deg!!

    jeg gikk og tenkte på det når jeg gikk tur i dag, at jeg hateeelsker å trene. Jeg tror jeg har samme hateelsken som jeg hadde til anoreksien, og som jeg har til angsten min, om ikke helt sammenlignbart. Når man kommer i så god form som du er i nå er det jo deeeeilig å trene, jeg blir også helt oppslukt, elsker FLOW i trening. Men, ikke så lenge etter så, BLUMPS! får jeg nærmest AVERSJON mot trening, gruer meg til neste gang. For, det der med å trene tre ganger pluss i uken synes jeg er klaustrofobi. Og jo mer jeg vet at jeg burde og må, jo mindre orker jeg tanken…. jeg er så alt eller ingenting… Belinda Balanse? NEI. Jeg heter heller Belinda Beinhinnebetennelse jeg og, er med i den klubben!

    Her på øya er det forresten også så grusomt bratt, rett opp og ned, så da blir dørterskelmila mi bare enda lenger. De der stakkars jærmuskelene mine er ikke laget for bakker, hehe.

    Men så ja. Det var optimistisk og inspirere det du skrev!!!

    • Ja,det var vel nettopp det som gjorde at jeg mista gleden og motivasjonen ved Taekwon-Do’en også,at det var 2 ganger i uken,at du måtte da. Hadde det vært valgfritt så kunne jeg ha dratt dagen etter om jeg ikke var i form den dagen det sulle være f.eks. Klaustrofobisk trening er IKKE kjekt. Skjønner godt at du mister lysten når det bare er rett opp og ned,det blir sånn KILLER,og det er ikke kjekt,ikke når man har lyst å ta en «vanlig» «flat» tur innimellom. Da blir det bare et slit.

  7. Wow! Jeg er sikker på at du klarer å finne din indre sporty-Laila igjen vennen! Bare tenk tilbake på den tiden du var aktiv m slikt, og prøv å innhente den befriende følelsen og alt det positive det gav deg!

    Kjenner meg veldig godt igjen. det blir fort slik at veien ikke blir målet, men endestasjonen blir målet. og ja,det er umotiverende! det gjelder vel å finne det som passer for deg,det som motiverer deg.helt enig m musikken! har ikke jeg musikk når jeg skal jogge er d over og ut innen fem min, da jg blir helt utslitt og umotivert av å høre mitt eget åndedrett, pluss at det er drit kjedelig uten musikk. musikk m trøkk er d som skal til!! har dessv ikke trent jevnlig på fler mnd nå da- hvorvidt det er bra eller dårlig vet jeg ikke.er veldig lett å overtrene i begynnelsen, eller at det tar helt av når jg først starter. blir fort alt eller ingenting. en mellomting hadde nok vært ønskelig. PUH! mellomting, d er lett for andre ikke sf-folk å si det!! 😄

    jegønsker deg uans lykke til min venn! ❤

    ?S:Hvorfor ikke vurdere å starte på tai kwondo igjen?

    Stor klem fra Feather (you know me<3)

    • Planen er å starte opp igjen,vet bare ikke når,for nå er det sommerferie,og til høsten kan det jo bli Modum,så jah,usikker der ja..
      Godt å høre fra deg igjen vakre ❤

  8. Syns du er flink jeg…..4×4 er et godt alternativ når man kjeder seg med jogginga…Selv kjører jeg ( de FÅ gangene jeg gidder) 4 x 3….4 min hvile er i overkant mye 🙂 Men finner du en fin motbakke i den lille skogen din, så kan det være et greit alternativ å kjøre intervall i motbakken…Spurt opp og gå ned…

    • Var en tur oppi den helvetes lange bakken jeg må opp på vei mot jobb i går og tok noen runder der. 1 1/2 min spurt, 1/2 – 1 min. å gå tilbake. Tok noen runder på det,før det ble 1/2 min spurt opp og gå ned på 1/2 – 1 min. Fytti helvete mann. Den bakken er helt rå.

  9. wuuh jeg fikk den samme 😀 Stemmer veldig for meg og – jazz og squash er jo elsk!
    Når det er sagt, HATER jeg spinning. Mens jogging var godt før ihvert fall… men jeg eier ikke selvdisiplin, så jeg gir opp straks jeg blir sliten 😛 Skal jeg klare å pushe meg, må det være ARTIG! Som dans etc.

  10. Du er flink, blir imponert her jeg sitter jeg! Gi meg litt av motivasjonen din, I need it 😀
    Jeg fikk også samme resultat på testen. Kjeder meg fort når det bare er det samme.
    Haha, kom på at da jeg var liten og syns det vi drev med i gymmen eller på idrettskolen var kjedelig så ble jeg stående midt på banen, eller hvor jeg nå enn var, med hendene i lomma. Hvis det var kjedelig – så gadd jeg ikke. Sta ja! :p

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s