Spiseforstyrrelser og graviditet

Å slite med en spiseforstyrrelse samtidig som man blir gravid kan for mange oppleves både skremmende og fortvilende,og mange spørsmål surrer rundt i hodet; «Hvor skadelig er dette for barnet? Vil jeg klare å bli frisk? Vektoppgangen vil bli hard å takle,hvordan skal jeg takle dette her på best mulig måte?» Selv om man vet at vektoppgang er normalt,så vil mange,til tross for at de vil barnet det aller beste,at det er viktige å sørge for at fosteret får det den trenger av næring for å vokse normalt,likevel slite med tanken på vektoppgangen,å klare å akseptere den. Når man sliter med en matproblematikk så er sjeldent tankene rasjonelle,og vektoppgangen kan bli vanskelig å akseptere. Mange har også også kanskje problemer med å ta opp denne problematikken,og finner det vanskelig å uttrykke seg om dette problemet,spesielt for de nærmeste,i frykt for å få visse tilbakemeldinger på at de  i første omgan må tenke på barnet,og for å få «formaninger». Man vet jo dette her selv også,men når man er i et svangerskap,så er man også gjerne mer hormonell,og trenger ikke en sånn type formaning,men støtte og oppfølging. Jeg snakket senest i går med ei som sliter med nettopp dette her. Mitt råd var å søke hjelp hos lege og behandler,for å få hjelp med dette problemet.

Jeg ønsker her å få dele viktig informasjon om spiseforstyrrelser og svangerskap,ikke for å skremme,men for å få fram viktigheten av å få den nødvendige hjelpen,i håp om at man vil ta de rette valgene og gjør det som vil være  til det beste for både mor og barn. Det er delte meninger om hvor skadelig en spiseforstyrrelse kan fortone seg gjennom et svangerskap,så jeg vil dele informasjon om det som i utgangspunktet er funnet fram til,samt nyere undersøkelser.

(Bildet er googlet)

«Gravide kvinner med spiseforstyrrelser er en alvorlig medisinsk utfordring. Både mor og barn er utsatt for økt risiko. Men svangerskapet kan også bli et viktig steg mot bedre helse.«

Symptombedring
Symptombedring er vanlig under svangerskapet. Graviditet er et nytt liv, og ansvaret for dette nye livet er et nytt alvor. Man har ikke bare seg selv å tenke på.

Mange lykkes i å oppheve koplingen tynnhet-lykke under selve svangerskapet, og deres kroppsbilde kan bedres. For noen blir svangerskapet bruddet med spiseforstyrrelsen, mens andre kan oppleve å falle tilbake til symptomer etter at barnet er født.

Komplikasjoner
Hos gravide med spiseforstyrrelser ser man:

-Hyppigere spontanaborter

-Hyppigere premature fødsler (født for tidlig)

-Hyppigere kompliserte fødsler

-Flere komplikasjoner hos moren, som høyt blodtrykk

-Kvalme i svangerskapet

-Lavere APGAR-mål: En metode for å vurdere barnets helse umiddelbart etter fødsel

-Lav fødselsvekt

-Misdannelser, midtlinjeskader som ganespalte

-Skyldfølelse hos moren for å ikke mestre symptomer og verne fosteret .

Medikamenter
Det er en generell målsetting med medikamentfrihet i svangerskap og under amming. Dette gjelder særlig i de tre første månedene, i den fasen hvor barnets organer dannes. Hvilke medikamenter det er forsvarlig å gi må vurderes i hvert enkelt tilfelle, avhengig av preparatet og tilstandens alvorlighetsgrad.

Ved bulimi er det ikke uvanlig at det foreskrives antidepressive medisiner av SSRI-type. Disse bør ikke anvendes under graviditeten og ved amming.

Det er grunn til å minne om at de beroligende benzodiazepinene – Valium, Vival, Stesolid, Sobril, Allopam m.m. – kan gi fosterskader (av lignende karakter som føtalt alkoholsyndrom).

Anbefalinger
Dette er ikke fett, dette er barnet mitt! Det er viktig å hjelpe mødrene til å fremme en realistisk holdning til et fosters ernæringsbehov. Det er nyttig å gjøre fosteret til et individ så raskt som mulig.

Kostlisten
Være ekstra påpasselig i kostbehandlingen. Det kan være behov for skriftlig oversikt over hva som faktisk spises. Og det kan være svært nyttig å ta i bruk kostlisten – igjen.

Å holde på bedringen
Psykologisk forberedelse av tiden etter fødsel. Hvor det er symptombedring i svangerskapet, er det viktig å forberede på risikoen for tilbakefall.

Samarbeid mellom fagfolk
Det bør etableres kontakt mellom behandlere og helsestasjon/lege. I særdeles vanskelige saker vil det kunne være behov for hyppig kontakt med fødeavdelingen og eventuelt tidlig innleggelse.

(Kilde: http://www.lommelegen.no/321903/svangerskap-og-spiseforstyrrelser)

Nyere forskning:

«Vekten skader ikke barnet«

Det viser resultater fra Mor og barn- studien ved Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI). Undersøkelsen viser at barna i mors mage får i seg næringen de trenger.

Mødrene har heller ikke større komplikasjoner under svangerskapet eller ved fødselen, som ekstrem svangerskapskvalme, eller at barna fødes for tidlig,

Går mer opp i vekt

Mødre med spiseforstyrrelser legger mer på seg i løpet av svangerskapet. De legger på seg to kilo mer enn gjennomsnittet, som legger på seg 15 kilo ekstra, ifølge Leila Torgersen.

Hun tror det henger sammen med at kvinner generelt får mer lyst på mat under svangerskapet, også de med spiseforstyrrelse.

Ulike erfaringer

Psykiater Øyvind Rø ved Modum Bad har litt andre erfaringer, enn resultatene i Mor- og barnstudien.

Erfaringene fra hans pasienter og resultater fra blant annet kliniske studier i USA viser en større sammenheng mellom spiseforstyrrelser og komplikasjoner knyttet til graviditet, fødsel og tiden etterpå.

-Pasienter forteller om ekstrem kvalme eller sykehusinnleggelse på grunn av for lite næring, for tidlig fødte barn og depresjoner i tiden etterpå, sier Rø som har behandlet kvinner med spiseforstyrrelser i en tiårsperiode.

Psykiateren erfarer at mange kvinner skjerper seg når de blir gravide, men noen opplever også at spiseforstyrrelsen blusser opp under graviditeten.

(Kilde:foreldre/barnimagen/svangerskap)

Jeg vil på det sterkeste råde de som sliter med en spiseforstyrrelse til å oppsøke lege for å få en tett oppfølging for å hjelp med å komme seg gjennom et svangerskap på en måte som gjør det til det beste for både mor og barn.

13 thoughts on “Spiseforstyrrelser og graviditet

  1. Så utrolig bra at du har skrevet om dette, for jeg tror virkelig det er noe jenter som sliter med SF bør tenke på ikke bare når de blir gravide, men også før man eventuellt planlegger barn…

    Klem

  2. Så fint at du skriver om dette!

    Merker at jeg selv er livredd for at spiseforstyrrelsen skal ødelegge for et evt. kommende barn en gang i fremtiden. Samtidig har jeg av og til tenkt på om en graviditet kanskje kan bli en utvei for min del. At jeg da ikke fokuserer like mye på meg selv, men på barnet i magen.. Men frykten for å bli verre er også der..
    Uansett er det viktig som du sier å få hjelp underveis og i etterkant av svangerskapet!

    • Ja,vi tenker likt på det området da…Uansett hvor i fasen av sykdommen jeg måtte finne meg om jeg blir gravid,så håper jeg at sf vil komme i bakleksa…

  3. Viktig tema. Var innlagt med ei som var gravid, den største forskjellen opplevde jeg når det gjalds motivasjonen. Hun var livende redd for å ikke gi barnet riktig og nok næring, og symptomene måtte komme i andre rekke.

    • Det er jo bra på en måte at man klarer å holde fokuset på barnet i første omgang,samtidig er det jo også viktig at den sf’ede får behandlet symptomene..

  4. utrolig bra at du skriver om dette, når jeg var gravid første gangen la jeg på meg 25 kg …det var helt forerdelig, mens jeg i siste svangerskap la på meg 5….men da var jeg gaaanske tung…nå er jeg helt normalvektig, det er vanskelig dette….godt at du belyser temaet

Legg igjen en kommentar

