Copying!

Er det noe som gjør meg rimelig forbanna i denne bloggverdenen,foruten ufine,gjerne anonyme,kommentarer,så er det kopiering fra andre blogger. Det er greit å bli inspirert av et tema i en annen blogg,og skrive sin egen versjon av det,men når du regelrett kopierer ordene fra en annen blogg,og gjør dem til dine,da er det pokker ikke snakk om inspirasjon lengre,men stjæling! Hvis du ikke klarer å skrive din egen versjon av et tema,så la heller vær å skriv om det,ikke kopier andre bloggere sitt verk,og ta æren for det! Om du ommøblerer ordene i en setning du har kopiert fra en annen blogger,så er det fortsatt ikke ditt verk! Om du har vanskelig for å ordlegge deg,ikke kopier fra andre blogger og ta kred for ordene som ikke er dine. Finn dine egen måte å skrive på! Og det verste er når en kan lese typ :»Min hverdag,mine tanker og følelser» i headeren…Jatta,finfint det. Ser meg ut som dine du..Prøv heller med denne teksten på headeren din: «My blog,Your thoughts,feelings and words»,fordi,that would be more like it.

For ikke mange dagene siden opplevde,og skrev Liseliten dette. Jeg fikk link til gjeldende blogg,og leste noe av det denne personen hadde skrevet der. Det lyste Lise laaang vei. Men,det finnes kun 1 Liseliten,og det var ikke den andre bloggeren for å si det sånn. Jeg la igjen noen små ord i den bloggen,helt uskyldige ord om at jeg bare syntes dette hørtes litt vel kjent ut,at det lignet Lise sitt verk ..Jeg har ikke tatt meg bryet verdt å gått tilbake for å se om jeg har fått noe respons,det bryr meg egentlig ikke heller. Nå i kveld kom Karianne på msn og lurte på om jeg hadde lest *** sin blogg i dag. «Jeg leser ikke den bloggen lengre» sier jeg. Karianne forteller meg hva innlegget handler om,og gir meg link. Etter å ha lest de første 10 setningene så er jeg allerede irritert. Noen setninger til,og jeg er sur,litt til,og jeg er sint,etter at innlegget er ferdig lest er jeg snytforbanna. På Karianne’s vegne. Fordi det er omtrentlig ordrett kopiert fra Karianne sin blogg. Ordlyden,ordvalgene,måten å skrive på,språket,alt lyser Karianne. Jeg fulgte den bloggen en liten stund,men nå leser jeg bare Karianne sin,så da vet jeg jo hva som vil stå i den andre bloggen også,trenger ikke følge to nesten prikk like blogger mener jeg. Takke meg til orginalen.

Jeg ble skikkelig skikkelig forbanna når jeg leste det innlegget Karianne viste til i den andre bloggen,og jeg klarte ikke la vær å legge igjen en liten kraftsalve der inne,hvor jeg peker på at dette er kopiering,hvor frekt det er at hun lar leserne sine tro at dette er hennes verk,og at hun på den måten får kreds for det!  Jeg klarer seriøst ikke lese den bloggen lengre jeg,fordi det er så mye kopiering og det gjør meg bare pissed. Så *** har mistet meg som leser hvertfall.

Kopiering av copyright verk er et brudd på lovverket (—–> opphavsrett) og kan bli holdt strafferettslig ansvarlig….Think about that.

Lise har copyright på bloggen sin,Karianne har copyright på bloggen sin,jeg har copyright på bloggen min. Det betyr at du ikke kan kopiere noe herifra med mindre vi har gitt klarsignal for det. Det er veldig mange bloggere som har copyright,og man finner gjerne den lille opplysningen om nettopp dette i menyen på bloggens framside. Just take a look. Hvis du ikke helt vet hva du skal se etter,here ya go:

Bildet er googlet.

29 thoughts on “Copying!

  1. Har – så vidt jeg vet – ikke opplevd å bli KOPIERT, men har opplevd at andre har blitt veldig inspirert av meg og skrevet om akkurat det samme, litt på samme måte, kort tid etter at jeg hadde skrevet innlegg – uten å bli kreditert for inspirasjonen. Kjipt nok det, hadde blitt hysterisk forbanna om noen regelrett kopierte meg!

  2. Jeg forstår ikke hvorfor noen gidder å kaste bort tid på å kopiere andres blogginnlegg??!! Hensikten med å ha en blogg er jo å dele av sine egne meninger og bidra med noe eget.

    Stakkars, hun/han trenger jo hjelp for selvbildet må være utrolig dårlig 😦

    • Nettopp! Dele sine egne meninger,tanker,følelser osv liksom..nei,da kan man liksågodt informere at det er en kopieringsblogg,haha.

  3. Er glad for at innlegget ble fjernet!
    Tusen takk Laila! For støtte!

    Lite som gjør meg så sur. Her bruker man timesvis, dager, uker, måneder på å formulere og å uttrykke seg selv, mens andre bruker fem sekunder og tre tast på tastaturet og publish………..

  4. *GAH* ja dette er utrolig irriterende, har merket det på flere blogger, og skjønner godt at de som har skrevet de opprinnelige innleggene på bloggen sin blir irriterte. Jeg har heldigvis ikke opplevd så mye av det fra min egen blogg!!
    Takk for at du skrev dette innlegget for det er noe jeg har sett og irritert meg over også he he, copyright ER copyright!!! 🙂

    klem til deg ❤

  5. Jeg har sett lignende noen ganger, men heldigvis svært sjeldent. Det er både ulovlig og frekt. Jeg synes deg er greit når man bruker andres innlegg som basis for sitt innlegg; f.eks å skrive om lignende situasjon, men kanskje legge vekt på hva man opplevde forskjellig. Men da er det likevel viktig å gi klar beskjed om at «hei, dette er basert på noen andre sin blogg, jeg har fått idéen fra ***», også helst en link eller noe.. Det er en grunn til at man har copyright..

    Blæh, irriterende folk..

    Klem ❤

    • Ja,ikke sant..man kan bli inspirert,og får kanskje lyst å dele sine egne erfaringer om samme tema,men da kan man jaggu meg linke til det blogginnlegget man ble inspirert av..ikke bare kopier andres innlegg og gjør dem til sitt verk. Rude!

  6. Dette skjer nok i større omfang enn hva vi oppdager. Tenk hvor mange blogger det er der ute. Slike folk som stjeler andres tanker og idèer for å få oppmerksomhet vil vel tape til slutt alikevell, i livets lange løp. Er du en dårlig person, så er du en dårlig person.

    Ellers så sitter jeg å krysser fingrer og tær for deg i dag Laila. Håper den tunge greia du må face i dag går bra, og at du føler deg lettere etterpå, good luck 😉

  7. Kjenner jeg blir irritert på deres vegne! Det er ikke lovlig for det første, men også veldig tragisk for dem som skriver en tekst som er personlig og at andre bruker det som sitt eget! sorry ord bruket, men fy faen…!

  8. Jeg er helt enig med deg. Det finnes ikke verre, og det er rett og slett tyveri. Noe så respektløst og dårlig gjort.
    blir irritert bare ved tanken.
    bra skrevet foresten

  9. Hurra! Kopiering er skikkelig dårlig gjort! Hadde jeg tatt noen i å stjele fra bloggen min hadde jeg blitt jævlig sur, og jeg blir jævlig sur på Lise og Karianne sine vegne også.

    KNURR!

  10. Man trenger vel strengt tatt ikke skrive COPYRIGHT på bloggen sin <— Det er uansett "copyright" det du selv har skrevet samma om du har en C der eller ei. Alle vet vel strengt tatt at det er uetisk og en norm man bare ikke bryter.

    Men det er heller ikke straffbart da det ikke akkurat er fastsatte konkrete regler eller lovverk rundt dette.

Legg igjen en kommentar

