Avføringspiller

Kildehenvisningen bloggen min kunne i dag fortelle meg at min blogg ble anbefalt som kildehenvisning da en luring la ut dette spørsmålet i forumet «Babyporten»  :

«Hvor farlig er det egentlig å bruke avføringspiller lenger enn det står i papiret som følger med esken? Jeg har tatt 4-6 piller hver dag i noen måneder og er redd for å slutte med dem for da går jeg nok opp i vekt igjen og det orker jeg ikke.»

«Man skal ikke bruke avføringsmidler dersom man ikke har behov for det, og man skal isåfall holde seg til doseringen som står på pakken. Dersom man bruker mye avføringsmidler, bør dette drøftes med fastlegen. Avføringspiller kan i verste fall skade tarmen, slik at man sliter med avføringen for livet. Overdreven bruk av avføringspiller kan også føre til forstyrrelser i salt- og væskebalansen.
Misbruk av avføringspiller er relativt vanlig hos mennesker som sliter med spiseforstyrrelser. Det er viktig at mennesker med slike lidelser får hjelp raskt for sin sykdom, og det er i dag god behandling å få.» (Kilde:  kloke Klara klok)

For det første: jeg kan skjønne tanken på at man ikke orker å gå opp i vekt. Eller,det er kanskje litt feil ordlagt,jeg orker ikke tanken på det. Og om/når det skjer,så føler jeg meg forferdelig. Vel,og grunne til det er nettopp spiseforstyrrelsen. Og fordi jeg vet hvor jævlig det er å leve med en spiseforstyrrelse,og samtidig har en fornuftig side,så er det første jeg anbefaler folk om de spør etter råd for å gå ned i vekt,er å prøve å endre på kostholdet,kutte ned på diverse mat som ikke er hverken sunt eller heldig for kroppen,eventulet kutte ned mengden på dette,samtidig med trening. Det er og blir det beste tipset og måten å gjøre det på.

Som spiseforstyrret tar man i bruk alle metoder,ja,even avføringspiller,selv om man vet hvor tåpelig dette er,for det er kun litt restavfall (les: BAJS) og vann som forsvinner,noe som kommer tilbake så snart du inntar mat og væske igjen (dooh,even an idiot can understand that),og dermed går vinningen opp i spinningen. Man går i null,altså,det er egEntlig i det store og hele waste of money and time. For ikke å snakke om ulidelige smerter det fører med seg å innta sånne piller. Vanvittig mageknip,kaldsvette,en kvalme så stor at du ikke vet hvilken ende det vil tømme seg fra først,om du ikke er så heldig at det kommer begge veier samtidig. Oh the glamour. Så om du har så store ønsker om å begynne å bruke avføringspiller som gir deg falsk lykke ved å gå ned i vekt (som som sagt ikke er ekte vektnedgang) og har lyst å øke fare for å drite på deg f.eks,be my guest. Men jeg lover deg,det er på ingen måte noe jeg  vil anbefale deg,det er virkelig ikke verdt det.

«Ved bruk av avføringspiller kan tykktarmen slutte å fungere.» Ooh,the joy…

«Manglende inntak av næring og væske,hyppig oppkast og misbruk av avføringsmidler eller vanndrivende medisiner vil føre til endringer i elektrolyttene. Elektrolytter er kroppens salter som spiller en sentral rolle i syre-base- og væskebalansen. Symptomene kan bli særlig markante ved kombinasjon av oppkast og medikamentmisbruk. Av det mer vanlige er mangel på kalium-hypokalemi Stort forbruk skader tarmene og tømningsfunksjoner.» (Kilde: Finn Skårderud,Sterk/svak,2000)

(Ja,bildet er googlet,dette er ikke meg..)

 

Dette er derimot meg når noen kommer med sånne spørsmål….

 



31 thoughts on “Avføringspiller

    • Ja,om du vil prøve å få en like stor en,så kan du jo ta avføringspiller,haha. Eller,gløym det,da blir bajs’n ganske så flytende i grunnen…

  1. Uff, har hatt mine runder med avføringspiller. Måtte slutte fordi jeg ikke greide å gå på do uten til slutt. Det ordnet seg etterhvert heldigvis, uten varige mèn. Brukte det egentlig ikke for å gå ned i vekt i begynnelsen, men fordi jeg mer eller mindre er konstant forstoppet. Orket ikke å være så forstoppet hele tiden, men etterhvert så jeg jo at magen med helt flat og jeg var jo vandt til å være oppblåst, så jeg ble nok litt avhengig av den flate Dulco-magen ;P

    Nå er jeg tilbake til «vanlig» forstoppet igjen 😛 Heller det enn å ha ubrukelige tarmer resten av livet 🙂

    *klemme på*

  2. » Så om du har så store ønsker om å begynne å bruke avføringspiller som gir deg falsk lykke ved å gå ned i vekt (som som sagt ikke er ekte vektnedgang) og har lyst å øke fare for å drite på deg f.eks,be my guest. »

    Å, fy faen jeg lo! Tragisk og trist, men herregud, det er jo sant! Selv er jeg dritfornøyd (bokstavelig talt) over at jeg aldri har rørt så mye som en liten avføringspille. Stygge saker, det der.

    Genialt skrevet, som alltid 😉

  3. hahaha! TO hysterisk morsomme bilder! «oh the glamour» «om du har lyst til å øke faren for å drite på deg» *ler* Du er morsom!! 😀 (men seriøs 😉 )

  4. Har du noen tips til hvordan å bli kvitt forstoppelsen uten bruk av avføringspiller? (som helst ikke tar så altfor lang tid på å fungere:P)

    Jeg har heldigvis ikke brukt avføringspiller enda,, men tanken har vært der, senest i går kveld. Etter ei helg med et tilnærmet normalt kosthold uten oppkast hadde magen min eset ut 10cm på to dager (Jaja, sikkert luft, men tro angsten og panikken som meldte seg der og da!)

    Så i dag var jeg tilbake til sulting og oppkast, men med angsten og cm friskt i minne, og ikke minst ballongmagen. (noen cm mindre enn i går, men mer enn på fredag)

    Jeg vil ikke bli avengig av avføringspiller, og vil ikke at denne forbanna spiseforstyrrelsen skal lede meg inn i fristelsen, meen ballongmage er noe herk!

  5. Haha, Laila, jeg elsker det nederste bildet av deg! Det minner meg sånn om lillesøsteren min når hun er sur og ALT vi sier blir negativt x)

    Huff, ja, noen kan det med å stille de riktige spørsmålene altså..

    Hvilken søkemotor er det snakk om?

    • Hehe,takk 🙂

      Altså,når man har wordpress,så får man opp henvisninger,hva folk har søkt på (googlet) og så har bloggen min kommet opp…folk kan f.eks søke på anoreksi,bulimi,selvskading,troika osv,så kommer bloggen min opp bl.a.
      Og så får vi opp en henvisningsliste,sånn at vi ser hvorfra folk har lest bloggene våre…

      • Oi, dritkult! Fikk nesten lyst til å flytte over til wordpress(har egentlig hatt lyst til det lenge), men jeg tror kanskje jeg må holde meg til blogg.no litt til.. 😛

  6. Uff, jeg sitter nå og har inntatt 20 piller på 1 døgn.. JA, jeg veit alt om det du har skrevet Laila, men likevel har s.f en så inni jævlig kontroll på meg akkurat nå. DEN griper alle muligheter til å ødelegge kroppen min, rense meg for dritt bokstavlig talt. Jeg er totalt ute og kjøre. I know.

    *klem*

  7. Haha, herlig skrevet! 🙂

    Lurer på om du har noe erfaring ang. problemer med magen? evt. magesår, magekatarr eller noe?

  8. Bra du også tar opp sånne temaer, og at du bruker andres «undring og uvitenhet» til å ja, opplyse. Og så har du en egen stil over det hele, haha, jeg måtte le da jeg så bildet. Men du fikser alltid humor og alvor og informasjon i en fin kombinasjon, du Laila. 🙂

Legg igjen en kommentar

