Avhengighetens makt

Jeg fikk tillatelse av Ingeborg til å dele et av hennes blogginnlegg her i min blogg. Jeg vil dele  dette med dere fordi jeg i forrige innlegg fikk dette spørsmålet : «Vet du hva som ligger til grunn for det “sykt store behovet”? Vet jo med anorexia at mye ligger i det å kontrollere; inntak av mat er det som kan kontrolleres.. Er det noe av det samme med bulimi?»

Mitt svar: «Nei. Kontrollen ved bulimi er nettopp det at man kaster opp,fordi man på den måten tror at man holder kontrollen over vekten. Man kan sammenligne bulimi med alkoholisme,og hvorfor trenger en alkoholiker alkohol? Jo,kroppen skriker og roper etter rusen,noe som må til for å roe ned abstinensene som kommer. Blir mye av det samme…»

Fagfolk har applaudert Ingeborg for akkurat dette innlegget,og det finner jeg ikke rart i det hele tatt,fordi for det første så er det et sabla bra innlegg,og for det andre så forklarer hun det helt perfekt. «Les med respekt» som Ingeborg skriver i sin blogg.

«Matoholismemani»

dette en faktaborg om matomani
ikke alkoholisme eller narkomani
men om dop det handler det virkelig
for rus er hva spising og spying vil si

sukker er mer avhengighetsskapende enn heroin
fett kan sammenlignes med amfetamin
kalorier er som et dugelig brennevin
i det hele tatt knuser maten det hviteste kokain

om du i tillegg blander dette med brennende syre
i litersvis kan du tenke deg at det blir uhyre
for å si det slik er ikke dette akkurat barnelektyre
dette er det alvorlige avhenhengighetsueventyret

partyfolk tar en liten lapp med syre på tunga og får en tripp
bulemikere skyller igjennom hele systemet i sin virkelighetsslipp
likevel er det et velkjent og godkjent behandlingsprinsipp
at det er helt i orden med en tidvis liten glipp

det funker ikke slik man må tenke litt nytt
det er ikke bare å si pytt pytt
om man bare én gang kvitter seg med mat i spytt
kan det være nok til en tilbakedytt

ingen forteller en alkoholiker at det er ok med en liten shot
ingen trøster en narkoman med at et lite skudd vil gjøre godt
men en tvangsspiser eller bulemiker derimot
får høre at å spise og spy nå og da er nok som bot

matomani og matoholisme må gis mer respekt
for avhengigheten og abstinensene som er dets effekt
det er langt på tide med et nytt behandlingsaspekt
for redusering er ikke nok for å få sykdommene knekt

jeg vet det med sikkerhet og vil rope ut ja la det gjalle
at det eneste som fungerer mot spying er å stanse én gang for alle
men man trenger i avvenningen å kunne hjelp påkalle
hvis ikke er man som en narkoman eller alkoholiker dømt til å tilbakefalle

man må endre denne det-handler-jo-bare-om-mat-taktikk
ut fra sammenligning med all annen rus er det ren logikk
at man trenger å opprette en matogsyreavvenningsklinikk
da kunne vi endelig snakket god helsepolitikk

-Skrevet av Ingeborg 14.06.2010

Masse tusen takk for at jeg fikk dele ditt innlegg her i bloggen min vakre Ingeborg. Dine ord er viktige og så beskrivende,og rett fra hjerterota. Du treffer som vanlig midt i blinken med dine ord. Din innsikt i sykdommen,og din egen selvinnsikt er helt fantastisk,kudos til deg.

Anbefaler alle til å finne veien inn til bloggen til Ingeborg,og les om hennes fantastiske reise ut av anoreksien og mot friskheten. Dette er ei tøff dame skal jeg fortelle dere!

Og jeg er jaggu meg så frekk at jeg våger å dele et bilde av den vakre,sterke Ingeborg også jeg,så får jeg heller bare ta eventuelle konsekvenser som måtte komme når de kommer,fordi det er verdt det,haha. (Stjelt fra bloggen hennes btw)

22 thoughts on “Avhengighetens makt

  1. AMEN.
    Det er ikke så mye mer å si.
    Hjertelig takk til Ingeborg for god vekker!!!!

    Dette har jeg aldri tenkt på før!!!
    «partyfolk tar en liten lapp med syre på tunga og får en tripp
    bulemikere skyller igjennom hele systemet i sin virkelighetsslipp
    likevel er det et velkjent og godkjent behandlingsprinsipp
    at det er helt i orden med en tidvis liten glipp

    det funker ikke slik man må tenke litt nytt
    det er ikke bare å si pytt pytt
    om man bare én gang kvitter seg med mat i spytt
    kan det være nok til en tilbakedytt

    ingen forteller en alkoholiker at det er ok med en liten shot
    ingen trøster en narkoman med at et lite skudd vil gjøre godt
    men en tvangsspiser eller bulemiker derimot
    får høre at å spise og spy nå og da er nok som bot

    matomani og matoholisme må gis mer respekt
    for avhengigheten og abstinensene som er dets effekt
    det er langt på tide med et nytt behandlingsaspekt
    for redusering er ikke nok for å få sykdommene knekt»

    TAKK FOR MOTIVASJON TIL Å GREIE MIN EGEN FULL STOPP!

Legg igjen en kommentar

